اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
کد: 13950920198135998

ناظر گمرکات استان و مدیرکل گمرک شهید رجایی خبر داد

اختصاص60درصد ورودی گمرک شهیدرجایی به تولیدی‌ها

کد: 13950920198135998

https://goo.gl/ypaqvO

، تهران , (اخبار رسمی): از مجموع محموله‌های وارده به گمرک شهید رجایی، حدود 60 درصد کالاها مربوط به واحدهای تولیدی است که در جهت حمایت از صنایع داخلی بستری مناسب جهت ترخیص و اعطای تسهیلات به ورود مواد اولیه، ماشین‌آلات خط تولید، نهاده‌های دامی، قرنطینه‌ای، بهداشتی و... است.

اختصاص60درصد ورودی گمرک شهیدرجایی به تولیدی‌ها

به گزارش اخبار رسمی به نقل از روابط عمومی گمرک ایران، علیرضا دشتانی با اشاره به این موضوع گفت: درخصوص بازرسی کامیون‌های عبوری از گمرک شهید رجایی نکته قابل ذکر این است که روزانه به طور میانگین حدود 2200 دستگاه کامیون از این گمرک تردد می‌کنند و از این تعداد حدود 1200 دستگاه مربوط به رویه واردات و حدود 1000 دستگاه دیگر مربوط به رویه ترانزیت (عبوری و داخلی) و کارنه تیر می‌باشد.
در بخش واردات قطعی برای کنترل و نظارت بر 1200 کامیون خروجی حدود 30 درصد از محموله‌ها که 360 کانتینر را شامل می‌شود، به‌طور کامل مورد بازرسی فیزیکی توسط ارزیابان قرار گرفته و بالغ بر 25 درصد نیز با استفاده از 2 دستگاه (X-Ray) با ظرفیت اسمی روزانه 300 دستگاه کامیون، اسکن و با تجهیزات پیشرفته کنترلی مورد بررسی قرار می‌گیرند.
وی گفت: کنترل فیزیکی کلیه محموله‌های وارداتی به منزله ایجاد توقف طولانی در ترخیص کالاهای مورد نیاز بخش‌های حساس و صنعت کشور خواهد بود که با اصول و محورهای اصلی اقتصاد مقاومتی در تضاد است.
دشتانی بیان داشت: علی‌رغم آمارهای موجود، گمرک جمهوری اسلامی ایران به منظور پیشگیری از بروز تخلفات و ورود کالاهای قاچاق (منظور ورود کالاهایی است که در اسناد ارائه شده به آنها اشاره نشده است) از مبادی رسمی، با استفاده از سامانه جامع و بهره‌گیری از کنترل و نظارت‌های سازمان‌های همجوار در قالب پنجره واحد تجارت فرامرزی اقدام به اعمال شاخص‌های مدیریت ریسک و کنترل کلیه محموله‌های ورودی با توجه به سطح ریسک شناسایی شده نموده است.
به گفته دشتانی هر تخلفی، قاچاق محسوب نمی‌شود و روزانه به طور میانگین در گمرکات سراسر کشور میلیاردها تومان مابه‌التفاوت و مجازات جریمه یا اصطلاحاً دیسپانس به دلیل تخلفات گمرکی از ذی‌نفعان اخذ می‌گردد. بنابراین قاچاق از تخلف متمایز بوده و ضمانت اجرای آنها و نحوه رسیدگی و جریمه آنها نیز متفاوت و مصادیق قاچاق در قانون امور گمرکی به ویژه ماده 113 ونیز ماده 2 قانون مبارزه با قاچاق احصا شده است و مصادیق تخلفات گمرکی در انواع رویه‌های گمرکی نیز در قانون امور گمرکی مبحث تخلفات و نیز در سایر مواد ذیل هر یک از رویه‌های گمرکی مشخص شده است. چنانچه در بررسی آمار حاصل از اعمال مدیریت ریسک در 8 ماهه سال‌جاری مشاهده می‌شود که از حدود 250 هزار فقره اظهارنامه وارداتی در گمرکات سراسر کشور، بالغ بر 89 هزار فقره با سهم حدود 36 درصد مورد ارزیابی فیزیکی توسط ارزیابان و دستگاه‌های ایکس‌ری قرار گرفته است. استاندارد جهانی برای کنترل فیزیکی محموله‌های ورودی کمتر از 10 درصد است. در 81 هزار فقره اظهارنامه با سهم 32 درصد کلیه اسناد و مدارک توسط کارشناس بررسی شده است. 80 هزار فقره اظهارنامه با سهم 32 درصد نیز توسط سامانه جامع امور گمرکی به صورت خودکار کنترل شده است.
ناظر گمرکات استان هرمزگان در ادامه اظهارداشت: در 8 ماهه سال‌جاری درآمدهای عمومی گمرکات استان هرمزگان در سطوح ملی و استانی بالغ بر 5 هزار و 197 میلیارد تومان بوده است که در مقایسه با مدت مشابه سال 94 رشد 33 درصدی داشته است و سهم گمرک شهیدرجایی از مجموع عملکرد درآمدی در این مدت مبلغ 4 هزار و 246 میلیارد تومان می‌باشد.
به گفته وی صادرات غیرنفتی گمرکات استان در 8 ماهه امسال به وزن بیش از 28 میلیون تن به ارزش بیش از 8 میلیارد دلار بوده است که از نظر وزنی 57 درصد و از نظر ارزش ریالی 107 درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل رشد داشته است. همچنین میزان واردات گمرکات هرمزگان در این مدت به وزن تقریبی 6 میلیون و 319 هزار تن به ارزش 10 هزار و 990 میلیون دلار بوده است که در مقایسه با سال گذشته از نظر وزنی 6 درصد و به لحاظ ارزش دلاری 39 درصد کاهش داشته است.
دشتانی گفت: ترانزیت داخلی استان در 7 ماهه نخست سال 1395 به وزن 263 هزار و 127 تن به ارزش تقریبی 2 هزار و 815 میلیارد تومان معادل یک میلیارد و 229 میلیون دلار بوده که نسبت به مدت مشابه در سال گذشته از نظر وزنی 21 درصد و از نظر ارزش ریالی 9 درصد کاهش داشته و این میزان کاهش ناشی از افت واردات بوده است.
همچنین ترانزیت خارجی استان در 7 ماهه سال 1395 به وزن 2 میلیون و 943 هزار و 670 تن به ارزش تقریبی 32 هزار و 250 میلیارد تومان معادل 10 میلیارد و 430 میلیون دلار بوده است و نسبت به مدت مشابه سال گذشته به لحاظ وزنی 28 درصد و از نظر ارزش ریالی 18 درصد و ارزش دلاری 22 درصد رشد نشان می‌دهد که کلیه موارد یادشده قابل تحلیل می‌باشند. بنابراین هر میزان رشد تناژ کالا به مفهوم نکته مثبت منظور نمی‌شود و هر میزان کاهش ارزشی به عنوان نکته منفی لحاظ نمی‌گردد بلکه نقطه مقابل تأثیرات بهینه بازرگانی خارجی را رقم می‌زند.
به گفته ناظر گمرکات استان هرمزگان، تجهیز گمرکات به سیستم‌های نوین کنترلی (X-Ray) و تجهیزات پیشرفته گامی بسیار مهم در تسریع امور و فرایندهای گمرکی به‌شمار می‌رود که با توجه به موارد یادشده گاهاً ملاحظه می‌گردد برخی از افراد غیرمتخصص در نحوه بیان مسائل و موضوعات مربوط به تجارت خارجی در سطح استان هرمزگان با مبالغه و متوسل شدن به موارد غیرواقع و خارج از اصول حرفه‌ای اقدام می‌نمایند که نتیجه‌ای جز ملتهب نمودن فضای تجارت اقتصاد کشور، فضای کسب‌وکار و از سویی تضعیف روحیه خادمیت را دربرندارد.
دشتانی گفت: ایجاد هماهنگی گمرک شهیدرجایی با دفاتر ستادی گمرک جمهوری اسلامی ایران و شناسایی واحدهای تولیدی و فعالان مجاز اقتصادی در جهت جلوگیری از تحمیل هزینه‌های مضاعف انبارداری و دموراژ کانتینری به این واحدها بوده است.
وی افزود: درخصوص مباحث فنی گمرک نکات بسیار مهمی قابل بررسی می‌باشد. مسیرهای سه‌گانه گمرکی (سبز، زرد، قرمز) تحت عنوان سلکتیویتی به عنوان یکی از روش‌های مدیریت ریسک مطرح می‌شود که هرکدام دارای تعریفی در سیستم‌های مدیریتی می‌باشد.
دشتانی تأکید کرد: مدیریت ریسک مشتمل بر قواعد بین‌المللی و ضوابط مدنظر کشورها در نظارت بر کالاهای تجاری و بازرگانی می‌باشد که در نقاط مختلف جهان به‌صورت متفاوت با توجه به ملزومات آن کشورها صورت می‌پذیرد. به‌طور مثال در کشور چین 95 درصد کالاهای وارده در مسیر سبز و تنها پنج درصد واردات در مسیر قرمز قرار می‌گیرند. به‌طوری که از میان 7 هزار کانتینر صرفاً 400 دستگاه از آنان عکسبرداری الکترونیکی می‌گردند.
به گفته ناظر گمرکات هرمزگان اقتصاد آزاد و غیرتعرفه‌ای بودن بسیاری از کشورهای غربی و اروپایی خود نیز دلیلی بر عدم تمرکزگرایی و اظهار صحیح کالا از سوی تجار می‌باشد. در کشور ما به لحاظ موقعیت خاص و استراتژیک منطقه‌ای و سوق‌الجیشی مدیریت ریسک می‌تواند از اهمیت ویژه‌ای برخوردار گردد به‌طوری که نظارت بر کالاهای همسایگان شرقی و آسیای میانه با توجه به ترانزیت احتمالی مواد مخدر تشدید شوند که در این رابطه مرکز مبارزه با جرایم سازمان یافته گمرک ایران نیز با مراکز همکار بین‌المللی در تعامل می‌باشد. از سویی در بحث پدافند غیرعامل و جنگ نرم، کشور ایران نیز در معرض تهدید بیشتری نسبت به سایر کشورهای پیشرفته در بحث فعالیت‌های اقتصادی و بازرگانی می‌باشد.
وی گفت: در تشریح بکارگیری از مدیریت ریسک مفاهیم متعددی مورد توجه قرار می‌گیرد که برخی از آنها عبارتند از: کشور مبدأ حمل کالا، کشور بارگیری‌کننده کالای تجاری، کشور مقصد کالای عبور خارجی، نوع کالا، ارزش سیف (CIF) کالا، نام شرکت، و صاحب کالا یا حامل و برخی موارد مطروحه تخصصی دیگر.
به گفته دشتانی با توجه به گستردگی فعالیت‌های تجاری و در جهت تسریع امور مرتبط با صادرات و واردات و همچنین هماهنگی با تکنولوزی‌های نوین گمرکی سایر کشورهای پیشرفته، اجرای پنجره واحد فرامرزی و سامانه جامع امور گمرکی، نصب G.P.S غیر برخط بر روی وسایط نقلیه ترانزیتی، بکارگیری X-Ray کانتینری در 3 سال گذشته در دستور کار مدیریت ارشد گمرک جمهوری اسلامی ایران به عنوان رئیس کل گمرک کشور قرار گرفت گامی مهم در جهت شفاف‌سازی فعالیت‌های تجاری کشور و همراه نمودن سایر سازمان‌های ذی‌ربط و همکار بوده است. از نتایج اجرای این سامانه در گمرک شهید رجایی افزایش درآمدهای گمرکی، کشف کانتینرهای حاوی کالای قاچاق و مواد مخدر، همچنین تسریع در امور مربوط به صادرات و واردات بوده است.
ناظر گمرکات استان هرمزگان تأکید کرد: گمرک به عنوان مرزبان اقتصادی از دیرباز تاکنون در دنیا از اهمیت ویژه‌ای برخوردار بوده و این اهمیت ناشی از نقش و جایگاه مهم و سازنده آن در تجارت و اقتصاد کشور می‌باشد. گمرک جمهوری اسلامی ایران نیز از میان دستگاه‌های اجرایی درآمدزا در کشور محسوب می‌شود که بعد از صنعت نفت و مالیات در مقام سوم اخذ درآمدهای مالیاتی می‌باشد و همواره امین دولت و خادم ملت بوده است. این جایگاه ویژه با تلاش مدیران و کارکنان و اجرای سامانه جامع و الکترونیک گمرک، پیشرفت بیش از پیش داشته و اخذ مالیات و عواید گمرکی نیز هر ساله از سیر صعودی برخوردار بوده است.
وی بیان داشت: علاوه بر نقش اقتصادی، گمرک به عنوان مرزبانی امین، فعالیت‌های مهم نظارتی بر ورود و خروج کالاها به کشور را نیز عهده‌دار است. حمایت از صنایع داخلی و تسهیل و تسریع امور واحدهای تولیدی، توجه به حقوق و مالکیت معنوی تولیدکنندگان داخلی، جلوگیری از ورود کالاهایی که به سلامت فرد و جامعه آسیب می‌رسانند، پیشگیری و مبارزه با قاچاق کالا و مواد مخدر و ایجاد تسهیلات جهت صادرات و رونق اقتصادی از دیگر وظایف گمرک در جهت تحقق اقتصاد مقاومتی است که در این میان نقش ارزشمند ستاد گمرکات استان هرمزگان و اخص گمرک شهید رجایی به عنوان برجسته‌ترین گمرک کشور می‌باشد.
دشتانی گفت: اهمیت هرمزگان و جایگاه استراتژیک این استان زرخیز به عنوان قلب اقتصادی کشور بر هیچکس پوشیده نیست به‌طوری که حدود 52 درصد فعالیت‌های تجاری کل کشور از طریق گمرکات این استان و در بندر شهید رجایی انجام می‌شود.

### پایان خبر رسمی

اخبار رسمی هویت منتشر کننده را تایید می‌کند ولی مسئولیت صحت مطلب منتشر شده بر عهده ناشر است.

پروفایل ناشر گزارش تخلف
درباره منتشر کننده:

گمرک جمهوری اسلامی

پیرو مصوبات برنامه سوم توسعه اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی مبنی بر الزام راه اندازی مراکز اطلاع رسانی توسط سازمانهای مرتبط با امر صادرات، گمرک ایران در اوائل سال 1377 اقدام به راه اندازی اولین سایت اطلاع رسانی خود در دو شبکه اینترنت و اینترانت به آدرسWW.IRICA.IR کرد.

اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]