از توافق تاریخی اوپکی‌ها و غیر اوپکی‌ها چه‌خبر

کد: 13950920198285499

https://goo.gl/OW9fTn

، تهران , (اخبار رسمی): محمد بارکیندو، دبیر کل اوپک، پیش بینی کرده است که کشورهای تولید کننده نفت عضو اوپک و غیر عضو اوپک طی روز جاری به توافقی تاریخی دست می یابند.

از توافق تاریخی اوپکی‌ها و غیر اوپکی‌ها چه‌خبر

به گزارش اخبار رسمی به نقل از روابط عمومی اتاق بازرگانی ایران، دولت عربستان به مشتریان اروپایی و آمریکایی خود اعلام کرده است که از ابتدای سال‌ آینده میلادی عرضه نفت خود را به آنها کاهش خواهد داد.

در راستای توافق 30 نوامبر کشورهای عضو اوپک برای کاهش 1.2 میلیون بشکه مجموع تولید نفت خود، عربستان به مشتریان خود اعلام کرده که از ابتدای ماه ژانویه تولید نفت خود را کاهش خواهد داد و این در حالی است که عربستان سعودی، رهبر بالفعل اوپک و بزرگترین صادرکننده نفت جهان، به مدت طولانی اصرار داشت که هرگونه کاهش تولید نفت باید از جانب دیگر تامین کنندگان نفت نیز همراهی شود.

از آنجا که اوپک با این کاهش موافقت کرده است، قیمت نفت 17 درصد افزایش یافته است. نفت خام برنت به بیش از 55 دلار به‌ازای هر بشکه رسید که این اتفاق برای اولین بار از ماه می 2015 بوده است.

روسیه نیز ابراز اطمینان کرده که در نشست روز جاری اوپکی‌ها بتوانند با غیر اوپکی‌ها برای کاهش بیشتر عرضه نفت از سوی تولید کنندگان غیر اوپکی ها به توافق برسند.

عربستان به مشتریان خود در آمریکا و اروپا اعلام کرده که از ابتدای سال 2017 عرضه نفت خود را کاهش خواهد داد. وی تأکید کرد عربستان کاهش عرضه بیشتری را به اروپا و آمریکا نسبت به بازار آسیا اعمال خواهد کرد.

این کشور اعلام کرده که عرضه نفت خود به آمریکا را با توجه به بالا بودن عرضه در منطقه بیش از دیگر مناطق کاهش خواهیم داد.

طی روز جاری اعضای اوپک قرار است با کشورهای نفتی غیر عضو اوپک برای توافق در راستای کاهش 600 هزار بشکه ای عرضه نفت از سوی این تولید کنندگان در وین اتریش تشکیل جلسه دهند.

منابع اوپک اعلام کرده اند که کشورهای غیر عضو اوپک شامل آذربایجان، عمان، قزاقستان، مکزیک، روسیه، سودان، روسیه، بحرین و مالزی در نشست امروز شرکت خواهند کرد. وزیر نفت عراق گفته است که کشورهای غیرعضو اوپک نیز باید به اندازه کافی به ایجاد ثبات در بازار کمک کنند.

 اوپکی‌ها و غیر اوپکی‌ها امروز به توافق تاریخی می‌رسند

 محمد بارکیندو، دبیر کل اوپک، پیش بینی کرده است که کشورهای تولید کننده نفت عضو اوپک و غیر عضو اوپک طی روز جاری به توافقی تاریخی دست می یابند.

وی تأکید کرد 12 کشور نفتی غیر عضو اوپک و کشورهای عضو اوپک توافقی را برای اولین بار از سال 2001 تا کنون انجام خواهند داد که می تواند به بهبود قیمت نفت در بازار جهانی منجر شود.

این مقام نفتی بین المللی افزود برای کشورهای غیر عضو اوپک کاهش عرضه 600 هزار بشکه ای یا بیشتر نفت روزانه می تواند توافقی تاریخی باشد.

بارکیندو ادامه داد این اقدام همچنین می تواند به بهبود اوضاع اقتصاد جهانی انجامیده و به برخی کشورهای عضو سازمان همکاری اقتصادی و توسعه  کمک کند تا تورم خود را به میزان مطلوب و هدفگذاری شده افزایش دهند.

در ادامه تلاش اوپک برای کاهش عرضه نفت به بازار جهانی و از بین بردن مازاد عرضه موجود ناشی از ورود نفت شیل آمریکا در حجم زیاد به بازار، امروز قرار است توافقی بین کشورهای عضو اوپک و غیر عضو اوپک برای کاهش بیشتر عرضه نفت از سوی این کشور به بازار مورد بررسی قرار گیرد.

نشست کارشناسی کشورهای عضو و غیرعضو اوپک در وین اتریش نیم ساعت پیش آغاز شده است.

در حاشیه این اجلاس، نمایندگان اوپک، گفته‌اند تولید نفت عراق در ماه نوامبر به بیشترین میزان رسیده و لازم است این کشور کاهش تولید نفت خود را از ماه ژانویه آغاز کند.  وزیر نفت قزاقستان نیز از آمادگی این کشور برای تثبیت تولید نفت این کشور در سطح ماه نوامبر خبر داده است.  همچنین وزیر نفت عراق گفته است که همه چیز خوب پیش می‌رود و این خبر خوشایندی برای همه تولیدکنندگان است. 

عربستان سعودی در اظهارنظری گفته است که سقف میزان کاهش تولید تعیین‌شده برای غیراوپکی‌ها 600 هزار بشکه در روز است، اما زنگنه وزیر نفت ایران اعلام کرده است که هنوز سهم غیراوپکی‌ها از کاهش تولید نفت تعیین نشده است. در این میان وزیر نفت ایران گفته است که طی 20 سال گذشته چنین همکاری‌ را بین کشورهای عضو اوپک ندیده است. 

### پایان خبر رسمی

اخبار رسمی هویت منتشر کننده را تایید می‌کند ولی مسئولیت صحت مطلب منتشر شده بر عهده ناشر است.

پروفایل ناشر گزارش تخلف
درباره منتشر کننده:

اتاق بازرگانی، صنایع، معادن وکشاورزی ایران

در اواسط قرن سیردهم هجری شمسی، نماینده فعال هیات تجار تهران، جاج محمدحسن امین الضرب بود که توانست با حمایت جمعی از بازرگانان، نظر موافق ناصرالدین شاه را برای تشکیل مجلس وکلای تجار ایران جلب کند و شاه هم در 12 شوال سال 1301 هجری قمری (1262 شمسی) اساسنامه این مجلس را تایید کرد. مجلس وکلای تجار ایران که به اختصار آن را «مجلس تجارت» هم می گفتند،

اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]