اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
کد: 13950924200826113

پس از 19 سال کار عمرانی در دومین بوستان بزرگ مشهد صورت می گیرد

فاز 3 بوستان کوهسنگی در آستانه بهره‌برداری

کد: 13950924200826113

https://goo.gl/P726RJ

، مشهد , (اخبار رسمی): گرچه عملیات عمرانی پروژه کوهسنگی به اتمام رسیده، اما اجرای باغ موزه دفاع مقدس در فضایی به مساحت 14 هکتار به بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس واگذار شده است و هم‌اکنون این باغ موزه توسط این نهاد در دست اجرا قرار دارد.

فاز 3 بوستان کوهسنگی در آستانه بهره‌برداری

به گزارش اخبار رسمی به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی شهرداری مشهد،از سال 76 که فاز نخست عملیات عمرانی در سایت شمالی بوستان زیبا و مثلثی شکل کوهسنگی مشهد رسما آغاز شد، 19 سال می‌گذرد. در تمام این سال‌ها کار با فراز و نشیب اجرا شد تا اینکه امروز پس از گذشت 19 سال، فرآیند احداث این پروژه به ایستگاه آخر رسیده و هم‌اکنون بوستان آماده بهره‌برداری رسمی قرار دارد.

 طرح بزرگ توسعه مجموعه تفریحی گردشگری کوهسنگی در مجاورت بافت شهری قرار گرفته است و بخشی از جاده کمربندی مشهد که جاده آسیایی نیز نامیده می‌شود، از کنار اراضی آن می‌گذرد. در سال 1340 کوهسنگی از طریق خیابانی وسیع، عریض و مشجر، موسوم به خیابان کوهسنگی، به بدنه اصلی شهر مشهد متصل شده، خیابانی که تا سال‌ها از خیابان‌های برتر کشور بود.
کلنگ احداث فاز نخست پروژه 100 هکتاری بوستان کوهسنگی در سال 76 به زمین خورد و مدتی بعد تکمیل گردید. در سال 87 نیز فاز دوم پروژه کلید خورد و خرداد ماه 92 به بهره‌برداری رسید. در این 2 فاز مجموعا 70 هکتار شامل سایت شمالی، کوه غربی و دریاچه سایت جنوبی زیر بار عملیات عمرانی قرار گرفت. فاز سوم این پروژه نیز که از سال 92 اجرایی شده بود، هم‌اکنون با بیش از 95 درصد پیشرفت، در آستانه بهره‌برداری قرار دارد. ماه گذشته سید صولت مرتضوی، شهردار مشهد به بازدید سرزده از روند احداث پروژه بوستان کوهسنگی رفت و در این بازدید بر ضرورت اتمام کار تا میلاد پربرکت پیامبر گرامی اسلام(ص) تاکید کرد.
اجرای فاز سوم با هزینه‌ای معادل 15 میلیارد تومان
برای اطلاع از روند اجرایی پروژه به مدیر نظارت بر پروژه‌های عمرانی شهرداری مشهد رفته و توضیحات وی را درخصوص اجرای فاز 3 پروژه جویا می‌شویم. سید محمود ریحانی در گفتگو با خبرنگار ما اظهار می‌کند: اجرای پلکان کوه شرقی و محوطه‌سازی اطراف آن، تکمیل سایت جنوبی و اتمام پلکان کوه غربی در فضایی به مساحت 16 هکتار در قالب فاز سوم پروژه بوستان کوهسنگی گنجانده و اجرایی شد.
وی با تاکید بر اینکه عملیات عمرانی در کل پروژه کوهسنگی امسال به طور کامل به اتمام می‌رسد، بیان می‌کند: عملیات عمرانی فاز سوم پروژه از نیمه دوم سال 92 آغاز شده بود، که هم‌اکنون با بیش از 95 درصد پیشرفت فیزیکی در حال اتمام است.
وی به تشریح احجامی که در فاز 3 انجام شده، پرداخته و ادامه می‌دهد: اجرای دریاچه کوچک به مساحت 5 هزار مترمربع و مجموعه محوطه بازی کودکان به مساحت 10 هزار متر مربع در این فاز جای می‌گیرد.
مدیر نظارت بر پروژه‌های عمرانی شهرداری مشهد می‌افزاید: محوطه بازی شامل 8 قسمت آشنایی با کتاب، آموزش ترافیک، راز سبز، وسایل بازی، فواره پنهان، استخر، گرادیان نمایش، قلعه و کوهستان است.
ریحانی خاطر نشان می‌کند: برای اجرای فاز سوم پروژه بوستان کوهسنگی به جز فضای سبز، رقمی معادل 15 میلیارد تومان هزینه صرف شده است.
وی با اشاره به محوطه‌سازی‌‎های صورت گرفته در قالب این فاز، می‌گوید: انتهای خیابان شهید بهشتی و اطراف خانه هنرمندان محوطه‌سازی صورت گرفته و حجم کل فضاسازی‌های این فاز معادل 2 هکتار است.
اجرای 21 هزار مترمربع سنگ فرش معابر و پیاده‌روها در فاز 3 بوستان
مدیر پروژه بوستان کوهسنگی نیز به دیگر فعالیت‌های صورت گرفته در فاز این پروژه کوهسنگی اشاره کرده و خاطر نشان می‌کند: نمازخانه‌ای به مساحت 150 مترمربع در این فاز به همراه 2 ساختمان سرویس بهداشتی و 44 چشمه احداث شده است.
حمیدزاده اضافه می‌کند: 4 ایستگاه دیزل ژنراتور، 2 ایستگاه پمپاژ آب شرب و پارکینگ حاشیه‌ای با ظرفیت 70 جای پارک از دیگر امکانات فراهم آمده در فاز یاد شده است.
وی ابراز می‌کند: مسیر پلکان کوه شرقی به طول 1300 متر است که شامل 3 پلکان بوده و دسترسی را از پایین به بالا فراهم می‌کند. همچنین یک مسیر رینگ کمربندی به طول 1500 متر اطراف کوه شرقی احداث گردیده که دسترسی 3 پلکان و سایت شمالی به سایت جنوبی و بین 2 کوه را فراهم می‌کند. در عین حال 1900 متر طول مسیر آبنما و آبرو نیز در این فاز اجرایی شده است.
مدیر پروژه بوستان کوهسنگی با اشاره به اجرای 21 هزار مترمربع سنگ فرش معابر و پیاده‌روها، اظهار می‌کند: 600 عدد پایه چراغ و 18 عدد تابلو برق نیز در این فاز نصب شده و زیباسازی و فضاآرایی محیط نیز در دست انجام است.
حمیدزاده بیان می‌کند: گرچه عملیات عمرانی پروژه کوهسنگی به اتمام رسیده، اما اجرای باغ موزه دفاع مقدس در فضایی به مساحت 14 هکتار به بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس واگذار شده است و هم‌اکنون این باغ موزه توسط این نهاد در دست اجرا قرار دارد.
اجرای 4 هکتار فضای سبز در فاز 3 بوستان
از آن جا که بوستان کوهسنگی در منطقه 8 مشهد واقع شده، سراغی از شهردار منطقه 8 گرفته و پای صحبت وی پیرامون فرآیند احداث و تکمیل این بوستان بزرگ شهری می‌نشینیم. سید ابراهیم علیزاده که چندی پیش در مسجد امام هادی(ع) حاضر شده و صحبت‌های مردم محله کوهسنگی را می‌شنید، به تاکید شهردار مشهد مبنی بر تکمیل و بهره‌برداری از پروژه اشاره کرد. وی در خصوص روند اجرای پروژه در گفتگو با خبرنگار ما اظهار می‌کند: فضای سبز سایت جنوبی بوستان در فاز سوم، 4 هکتار است که با هزینه‌ای معادل 2 میلیارد تومان آماده بهره‌برداری قرار دارد.
شهردار منطقه 8 مشهد نیز به طرح توسعه این مجموعه در آینده نزدیک اشاره کرده و می‌گوید: مشاور طرح باغ‌های هفتگانه‌ای را برای بوستان پیش‌بینی کرده است که می‌توان به باغ پذیرایی، باغ فرهنگی، باغ سنگی، باغ طبیعی، باغ آرامگاه، باغ ورزشی و باغ تفریحی اشاره کرد.
علیزاده عنوان می‌کند: ایجاد دریاچه مصنوعی و جزیره پرندگان در ضلع جنوبی با مساحت 2 هکتار، احداث باغ موزه طبیعی با قرار گرفتن انواع حیوانات در آن، ایجاد رستوران‌های مختلف بر فراز کوه و کنار دریاچه، ساخت 2 مجموعه شهر بازی تابستانه و سرپوشیده و ایجاد مسیر منوریل تفریحی در رینگ اطراف کوه‌ها از جمله طرح‌های قابل سرمایه‌گذاری با بازده فراوان در این طرح بزرگ است که به سرمایه‌گذاران توصیه می‌شود.
وی با اشاره به راه‌اندازی رینگ دوچرخه و درشکه در بوستان، ادامه می‌دهد: مسیر قطار تفریحی، درشکه و رینگ‌های پیاده و دوچرخه به طول3 کیلومتر به بهره‌برداری رسید و هم‌اکنون مورد استفاده شهروندان و بازدیدکنندگان از پارک قرار دارد.
شهردار منطقه 8 مشهد خاطر نشان می‌کند: این بوستان در آستانه ولادت با سعادت پیامبر گرامی اسلام(ص) افتتاح خواهد شد.
جالب است بدانید؛
*بنابر روایات معتبره اسلامی، کوهسنگی همان مکانی است که حضرت رضا(ع) در جریان هجرت تاریخی – سیاسی خود از مدینه به مرو در زمان ورود به عارفی با نام مثقب به این کوه تکیه نمودند و فرمودند: «خداوند به آن برکت دهد.»
*شاه عباس در سن 16 سالگی ( 995 ه ق ) توسط مرشد قلی استاجلو در کوهسنگی تاج شاهی به سر نهاد.
* از آنجا که مشهد، پایتخت نادرشاه بود، مصالح مقبره او، از سنگ‌های سخت گرانیت کوه‌سنگی انتخاب شد.
* بهترین و زیباترین منظر از شهر و پیرامون آن از فراز ارتفاعات کوهسنگی در ساعات بعدازظهر و عصر رؤیت می‌شود.
* این بوستان نسبت به بوستان‌های دیگر از امتیاز ویژه همجواری با شهدا برخودار است.
* کوهسنگی از بوستان‌های ملت مشهد و جمشیدیه تهران بزرگتر و دلنشین‌تر است.
* در این اراضی دو کوه کم ارتفاع سنگی قرار دارد که شکل و جنسیت خاص آن‌ها سبب نام‌گذاری این مکان شده است.

### پایان خبر رسمی

اخبار رسمی هویت منتشر کننده را تایید می‌کند ولی مسئولیت صحت مطلب منتشر شده بر عهده ناشر است.

پروفایل ناشر گزارش تخلف
درباره منتشر کننده:

شهرداری مشهد

شهرداری مشهد نهادی است مردمی که وظیفه نگهداری شهر مشهد را بر عهده دارد. شهردار مشهد به صورت غیر مستقیم توسط نمایندگان مردم در شورای اسلامی شهر مشهد انتخاب می شود.

اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]