اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
کد: 13950928202255499

به همت اتاق کرمانشاه انجام شد

مذاکرات سفرای هند و افغانستان با فعالان اقتصادی

کد: 13950928202255499

https://goo.gl/fOvXI5

، تهران , (اخبار رسمی): سفرای کشورهای هند و افغانستان و رایزن بازرگانی پاکستان با فعالان اقتصادی کرمانشاه دیدار و گفت‌وگو کردند.

مذاکرات سفرای هند و افغانستان با فعالان اقتصادی

به گزارش اخبار رسمی به نقل از روابط عمومی اتاق بازرگانی ایران، در حاشیه «همایش توانمندی‌های تولیدی و فرصت‌های سرمایه‌گذاری کرمانشاه»، سفرای کشورهای هند و افغانستان و رایزن بازرگانی پاکستان با فعالان اقتصادی این استان دیدار و گفت‌وگو کردند.

در این نشست رئیس اتاق بازرگانی استان کرمانشاه خواستار خواهرخواندگی کرمانشاه با یکی از استان‌های هم‌تراز هندوستان شد.

کیوان کاشفی از رشد اقتصادی سریع هندوستان طی سال‌های اخیر یاد کرد و گفت: این کشور اکنون قطب اقتصادی آسیا و جزو 20 قدرت اقتصادی دنیا است. کاشفی در عین حال به رقم پایین مبادلات تجاری بین ایران و هند اشاره کرد و افزود: این رقم اکنون 2.5 تا 3 میلیارد دلار است که این حجم برای اقتصاد دو کشور رقم پایینی است.

عضو هیات رئیسه اتاق ایرانی معتقد است، مبادلات تجاری ایران و هند طی دو تا سه سال آینده می‌تواند دو برابر شود. کاشفی تحریم‌ها را ازجمله عواملی دانست که باعث کندی رشد مبادلات تجاری دو کشور شده و تأکید کرد: دو کشور باید برای افزایش مبادلات در پسابرجام برنامه داشته باشند.

وی به مبادلات تجاری هند و کرمانشاه نیز اشاره کرد و گفت: کرمانشاه از سال‌های دور واردکننده برنج از هند و صادرکننده نخود به این کشور بوده است، اما در سال‌های اخیر تنزل مبادلات دو کشور را داشته‌ایم که امیدواریم بعدازاین سفر میزان مبادلات دو طرف بیشتر شود.

رئیس اتاق کرمانشاه خواستار خواهرخواندگی کرمانشاه با یکی از استان‌های هند شد و تصریح کرد: تقاضای دیگر ما اعزام و پذیرش هیات‌های تجاری بین دو کشور است.

کاشفی در ادامه به مبادلات تجاری ایران و افغانستان هم اشاره کرد و افزود: افغانستان یکی از مهم‌ترین کشورهای هدف صادراتی ما است و از قدیم نیز علایق و ریشه فرهنگی مشترکی باهم داشتیم.

او گفت: تنها در هشت‌ ماهه امسال و فقط از کرمانشاه حدود 10 میلیون دلار کالا شامل محصولات بهداشتی، کاشی و سرامیک، پروفیل، نخود و... به افغانستان صادرشده است.

وی بابیان اینکه کرمانشاه و افغانستان در سه حوزه می‌توانند مناسبات خود را گسترش دهند، خاطرنشان کرد: این حوزه‌ها شامل خدمات فنی و مهندسی و کارهای ساختمانی، کشاورزی و همچنین همکاری دانشگاهی و آموزشی است.

رئیس اتاق کرمانشاه از آمادگی استان برای گسترش مراودات با افغانستان در این حوزه‌ها یادکرد و ادامه داد: میزبان تجار و بازرگانان افغانستان نیز هستیم تا از نزدیک با توانمندی‌های کرمانشاه آشنا شوند.

کاشفی سپس به مراودات با پاکستان هم اشاره و تصریح کرد: ما منافع مشترک زیادی با پاکستان داریم و ارتباطات ما دیرینه است.

وی بابیان اینکه به دلیل مسائل امنیتی ارتباطات اقتصادی دو کشور از رونق کافی برخوردار نیست، تأکید کرد: سطح مبادلات تجاری دو کشور به‌زحمت به یک میلیارد دلار در سال می‌رسد که این رقم قابل‌قبول نیست.

عضو هیات رئیسه اتاق ایران خاطرنشان کرد: در مقطعی که رایزن بازرگانی ایران در پاکستان کرمانشاهی بود، مراودات خوبی بین دو کشور و حتی بین پاکستان و کرمانشاه داشتیم و هیات‌هایی هم از پاکستان به کرمانشاه سفر کردند. وی ابراز امیدواری کرد، دوباره مراودات دو کشور به سطح سابق بازگردد و اظهار کرد: تمایل داریم در نمایشگاهی که قرار است در پاکستان برگزار شود، حاضر شویم.

کاشفی در پایان افزود: اگرچه سه کشور هند، پاکستان و افغانستان همسایه شرقی ایران هستند و کرمانشاه در غرب کشور قرار دارد، اما همیشه ارتباطات تجاری خوبی داشته‌ایم و به دنبال تقویت آن نیز هستیم.

هند، پاکستان و افغانستان جزو 10 کشور هدف صادراتی ایران هستند

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان کرمانشاه گفت: هند، پاکستان و افغانستان طی 10 سال اخیر، همواره جزو 10 کشور هدف صادراتی ما بوده‌اند.

نعمت‌الله حقیقی اظهار کرد: به‌طور متوسط طی 10 سال گذشته همواره سه کشور هند، افغانستان و پاکستان جزو 10 هدف صادراتی ایران بوده‌اند.

وی ادامه داد: اگرچه سهم استان کرمانشاه از این مراودات نسبت به متوسط کشور کمتر بوده، اما همواره ارتباط خوبی هم بین استان کرمانشاه و این سه کشور وجود داشته است.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان کرمانشاه ابراز امیدواری کرد، با این سفر و آشنایی سفرا و رایزنان بازرگانی باقابلیت‌های تجاری و سرمایه‌گذاری کرمانشاه، میزان مراودات تجاری نیز بین این استان و هند، افغانستان و پاکستان بیشتر شود.

حقیقی خاطرنشان کرد: البته کشوری مانند افغانستان از دیرباز از کشورهای هدف صادراتی کرمانشاه بوده و سابقه صادرات محصولات کشاورزی خصوصاً گیاهان دارویی کرمانشاه به این کشور دیرینه است و سابقه تجارت گیاهان دارویی با کشور پاکستان و هند نیز 100 ساله است.

وی تأکید کرد: کرمانشاه می‌تواند در زمینه‌هایی مانند کشاورزی، گردشگری و توریسم درمانی و ... مراودات خود را با سه کشور هند، افغانستان و پاکستان افزایش دهد و به‌علاوه میزبان سرمایه‌گذاران این کشورها باشد.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان کرمانشاه همچنین خواستار مبادله هیات‌های تجاری بین کرمانشاه و این سه کشور شد.

جهانبخش شکری رئیس خانه صنعت و معدن استان کرمانشاه نیز با اشاره به پتانسیل‌های هند در حوزه تکنولوژی و صنایع فولاد، از سرمایه‌گذاران این کشور خواست برای سرمایه‌گذاری احداث واحد یک‌میلیون تنی فولاد به کرمانشاه بیایند.

وی اظهار کرد: تولیدات این واحد هم در کشور بازار خوبی دارد و هم می‌تواند کشورهای همسایه و کشورهای حوزه خلیج‌فارس را پوشش دهد.

شکری از معادن خوب سنگ‌آهن در منطقه خاف» هم یادکرد و افزود: می‌توان در این منطقه سرمایه‌گذاری مشترک با کشور افغانستان انجام داد.

 در ادامه غفار محمدی دبیر اتاق تعاون استان کرمانشاه از پتانسیل‌های این استان یادکرد و افزود: ما 360 کیلومتر مرز مشترک با عراق داریم و دو مرز رسمی و پنج بازارچه مرزی نیز در استان فعال است.

وی از وجود 28 تعاونی مرزنشینی با جمعیت تحت پوشش 450 هزار نفر نیز در استان خبر داد و عنوان کرد: سابقه تجاری ما با سه کشور هند، افغانستان و پاکستان دیرینه است...

محمدی نخود، صنایع‌دستی، گردشگری و ... را از زمینه‌هایی دانست که می‌تواند باعث افزایش مراودات با این سه کشور شود و تأکید کرد: به‌علاوه ما سالانه سهمیه 15 هزار تن واردات برنج داریم که می‌توانیم در این خصوص با پاکستان و هند همکاری کنیم.

وی در پایان گفت: به‌علاوه کرمانشاه می‌تواند با استان‌هایی از هر سه کشور هند، افغانستان و پاکستان خواهرخوانده شود.

مراودات ایران و هند باید به 30 میلیارد دلار برسد 

سفیر هندوستان در ایران گفت: مراودات ایران و هند باید به 30 میلیارد دلار در سال برسد. سوراب کومار میزان مبادلات کنونی ایران و هند را حدود 2.5 میلیارد دلار اعلام کرد و افزود: با احتساب مبادلات تجاری هیدروکربن‌ها، این عدد به 9 میلیارد دلار می‌رسد.

وی ادامه داد: این در حالی است که میزان مبادلات تجاری دو کشور در سال‌های گذشته 15 میلیارد دلار بود که به 13 میلیارد دلار و سپس به 9 میلیارد دلار کنونی تقلیل یافت.

سفیر هندوستان در ایران با اشاره به سفر اخیر وزیر امور خارجه و فعالان اقتصادی اتاق ایران به هند، خاطرنشان کرد: در این سفر هدف‌گذاری شد که مبادلات تجاری دو کشور به 30 میلیارد دلار در سال برسد که ما نیز از این رقم استقبال می‌کنیم.

کومار معتقد است، دو کشور می‌توانند در زمینه‌های کاشی و سرامیک، خدمات مهندسی، پتروشیمی، قطعات خودرو، نساجی و IT مبادلات خود را افزایش دهند و رقم مبادلات تجاری را ارتقاء دهند.

سفیر هندوستان همچنین از قراردادهای در دست اقدام بین ایران و هند در حوزه نفت و گاز هم یادکرد و افزود: ارزش یکی از این قراردادها سه تا چهار میلیارد دلار است و اگر ایران به ما اجازه همکاری بیشتری بدهد، استقبال می‌کنیم. سفیر هندوستان در ایران، همچنین از در دست اجرا بودن چند قرارداد سرمایه‌گذاری نیز بین ایران و هند خبر داد.

کومار سپس از چابهار به‌عنوان یک مزیت ایران برای افزایش مبادلات بین کشورهای ایران، هند، افغانستان و پاکستان یادکرد و ادامه داد: صحبت‌هایی هم در خصوص قرارداد برای گسترش میدان گازی چابهار بین ایران و هند وجود دارد.

وی تصریح کرد: امیدواریم با سفری که آقای ظریف به هند داشت و با بیش از هزار بازرگان  هندی دیدار کرد، شاهد گسترش مراودات تجاری بین دو کشور باشیم.

سفیر هندوستان در ایران این کشور را صاحب یکی از سریع‌ترین رشدهای اقتصادی در دنیا دانست و اظهار کرد: طی چند سال اخیر توانستیم هفت درصد در رنگینگ اقتصادی جهان پیشرفت کنیم.

کومار از زمینه‌هایی که ایران می‌تواند در کشور هند سرمایه‌گذاری کند هم یادکرد و افزود: قرار است در هند تمام روستاها دیجیتالی شوند و ما از مهندسین ایرانی دعوت می‌کنیم در این پروژه‌ها شرکت و سرمایه‌گذاری کنند.

وی افزود: ما فقط پیشنهادهایی را ارائه می‌کنیم و درنهایت این تجار و بازرگانان هستند که مراودات را عملی می‌کنند.

سفیر هندوستان در ایران سپس در پاسخ به پرسش یکی از تجار در خصوص شایعه‌های سمی و غیر ارگانیک بودن برنج هندی، عنوان کرد: چای و برنج هندی از مهم‌ترین محصولاتی هستند که می‌تواند از هند به ایران صادر شود. سمی بودن برنج هندی را قویاً رد می‌کنیم و به مردم اطمینان می‌دهیم که برنج هندی باکیفیت است.

کومار از حضور دو روزه خود در نمایشگاه و همایش توانمندی‌های تولیدی و فرصت‌های سرمایه‌گذاری کرمانشاه نیز یاد کرد و افزود: در این دو روز از توانمندی‌های کرمانشاه آگاه شدیم و امیدواریم این سفر کاتالیزوری برای افزایش سرعت سرمایه‌گذاری شرکت‌های هندی در کرمانشاه باشد.

وی بابیان اینکه اکنون یکی از مطرح‌ترین شرکت‌های هندی دریکی از پروژه‌های مهم کرمانشاه سرمایه‌گذاری کرده، بیان کرد: از پیشنهاد خواهرخواندگی یکی از استان‌های هند با کرمانشاه استقبال می‌کنیم.

شهرها و روستاهای افغانستان پر از تولیدات ایرانی است

سفیر افغانستان در ایران بابیان اینکه تمام شهرها و روستاهای افغانستان پر از کالاها و تولیدات ایرانی است، گفت: دروازه‌های اقتصادی افغانستان به روی تجار و سرمایه‌گذاران ایرانی باز است.

نصیر احمد نور با اشاره به صادرات سالانه 2.5 میلیارد دلار کالای غیرنفتی از ایران به افغانستان، گفت: اگر صادرات غیرنفتی را کنار بگذاریم، ایران اولین یا دومین صادرکننده کالاهای غیرنفتی به افغانستان است. وی ادامه داد: شهرها و روستاهای افغانستان پر از کالاهای تولیدی ایران است و سفره‌های مردم افغانستان نیز پر از مواد غذایی ایرانی است.

سفیر افغانستان در ایران از حضور صدها شرکت ایرانی در افغانستان هم یادکرد و افزود: به‌علاوه ده‌ها شرکت و صدها بازرگان افغانستان در ایران دررفت و آمد هستند و هرسال چندین هیات تجاری بین دو کشور تردد دارند. احمد نور با اشاره به اینکه بر اساس قانون اساسی اقتصاد افغانستان آزاد و باز است، عنوان کرد: دروازه‌های افغانستان بر روی بازرگانان همه کشورها و خصوصاً ایران باز است.

وی تنها مزیت رقابتی در افغانستان را رقابت سالم و کالای باکیفیت دانست و تأکید کرد: دروازه‌های کشور ما باز است و حضور، رقابت و بازاریابی به خود تجار و بازرگانان بستگی دارد.

سفیر افغانستان در ایران تصریح کرد: البته به دلیل کمبود بعد مسافت و هزینه نقل‌وانتقال و همچنین قرابت فرهنگ و زبانی ما با ایرانیان، شرایط برای حضور تجار ایرانی بیش از سایرین فراهم است.

احمد نور همچنین افغانستان را کشوری در حال بازسازی دانست که در حال تکمیل زیرساخت‌های خود است و ادامه داد: سرمایه‌گذاران و شرکت‌های ایرانی می‌توانند در این بخش هم به ما کمک کنند.

به گفته سفیر افغانستان، این کشور در حوزه معادن هم مزیت‌های زیادی دارد و روی زمین و زیرزمین در این کشور پر از فرصت سرمایه‌گذاری است. وی تأکید کرد: چون افغانستان حدود چهار دهه درگیر جنگ بوده، اکنون عمدتاً واردکننده کالا است تا صادرکننده و این‌یک فرصت برای تجار ایران است.

سفیر افغانستان در ایران در ادامه از سفیر قریب‌الوقوع محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه ایران به این کشور خبر داد و تأکید کرد: به‌علاوه ما در تهران اتاق بازرگانی مشترک ایران و افغانستان راداریم و در سفارت‌های دو کشور بخش تجاری فعال است که می‌تواند زمینه تردد آسان تجار و درنتیجه افزایش مبادلات اقتصادی را فراهم کند.

احمد نور در پایان از توانمندی‌ها و پتانسیل‌های کرمانشاه هم یاد و ابراز امیدواری کرد، منطقه آزاد تجاری به‌زودی در کرمانشاه راه‌اندازی شود.

مبادلات تجاری رسمی ایران و پاکستان تنها 380 میلیون دلار است

رایزن اقتصادی پاکستان در ایران گفت: میزان مبادلات رسمی ایران و پاکستان فقط حدود 380 میلیون دلار در سال است.

نظرمحمد رنجا از روابط عمیق و دیرینه ایران و پاکستان یادکرد و افزود: دو کشور حدود 900 کیلومتر باهم مرز مشترک دارند.

وی ادامه داد: باوجوداین پتانسیل‌ها مبادلات تجاری بین دو کشور از مبادی رسمی شامل دو مرز میرجاوه و تفتان حدود 380 میلیون دلار است که اگر مبادلات مبادی غیررسمی را نیز به آن اضافه کنیم به یک میلیارد دلار در سال می‌رسد.

رایزن اقتصادی پاکستان در ایران اظهار کرد: این در حالی است که در سفری که رئیس‌جمهور ایران در سال 2015 به پاکستان داشت، برافزایش مبادلات تجاری دو کشور تا پنج میلیارد دلار تأکید کرد.

رنجا خرید برق از ایران را یکی از زمینه‌هایی دانست که می‌تواند باعث گسترش مراودات تجاری دو کشور شود و عنوان کرد: اکنون میزان خرید برق ما از ایران 100 مگاوات است، اما تقاضای هزار و حتی تا سه هزار مگاوات را نیز داریم و یک شرکت پاکستانی در این خصوص در حال مذاکره است.

وی همچنین با اشاره به برپایی نمایشگاه پاکستان در فوریه 2017 از تجار ایرانی خواست در این نمایشگاه شرکت کنند و افزود: به‌علاوه قرار است نمایشگاهی از طرف پاکستان نیز در مارس 2017 در ایران برگزار شود که این دو نمایشگاه نیز می‌تواند زمینه افزایش همکاری دو طرف باشد.

رایزن اقتصادی پاکستان در ایران همچنین به چالش‌های تجاری بین دو کشور اشاره داشت و یادآوری کرد: مابین دو کشور خط راه‌آهن داریم، اما سه تا چهار قطار در ماه از آن عبور می‌کند که تردد قطارها باید روزانه شود.

رنجا با اشاره به اینکه پاکستان بهترین برنج دنیا را صادر می‌کند، خاطرنشان کرد: متأسفانه چند ماه در سال جلوی صادرات برنج ما به ایران گرفته می‌شود، به‌علاوه از سال 2010 نیز صادرات نارنگی و پرتقال پاکستان به ایران متوقف شد.

وی همچنین از ظرفیت تولید تجهیزات جراحی در پاکستان هم یادکرد و ادامه داد: متأسفانه ایران این تجهیزات را از ما تهیه نمی کند. ما تجهیزات پزشکی را 100 دلار به آلمان می‌فروشیم و ایران آن را باقیمت هزار دلار از آلمان می‌خرد.

رایزن اقتصادی پاکستان در ایران همچنین از ظرفیت تولید چرم و توپ فوتبال نیز در پاکستان یادکرد که ایران می‌تواند از آن استفاده کند. رنجا در پایان به شایعه ناسالم بودن برنج پاکستانی نیز پاسخ داد و تأکید کرد: برنج ما غیر ارگانیک و صنعتی نیست. وی همچنین قول داد، مشکل اخذ ویزا برای تردد تجار ایرانی مرتفع شود.

### پایان خبر رسمی

اخبار رسمی هویت منتشر کننده را تایید می‌کند ولی مسئولیت صحت مطلب منتشر شده بر عهده ناشر است.

پروفایل ناشر گزارش تخلف
درباره منتشر کننده:

اتاق بازرگانی، صنایع، معادن وکشاورزی ایران

در اواسط قرن سیردهم هجری شمسی، نماینده فعال هیات تجار تهران، جاج محمدحسن امین الضرب بود که توانست با حمایت جمعی از بازرگانان، نظر موافق ناصرالدین شاه را برای تشکیل مجلس وکلای تجار ایران جلب کند و شاه هم در 12 شوال سال 1301 هجری قمری (1262 شمسی) اساسنامه این مجلس را تایید کرد. مجلس وکلای تجار ایران که به اختصار آن را «مجلس تجارت» هم می گفتند،

اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]