اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
کد: 13951007208675998

گزارش تفصیلی گمرک ایران از وضعیت درآمدهای گمرکی

کد: 13951007208675998

https://goo.gl/800MJx

، تهران , (اخبار رسمی): گمرک ایران با هدف شفاف‌سازی، گزارشی تفصیلی از وضعیت درآمدهای گمرکی طی سال‌های اخیر منتشر کرد.

گزارش تفصیلی گمرک ایران از وضعیت درآمدهای گمرکی

به گزارش اخبار رسمی به نقل از گمرک ایران، در این گزارش تفصیلی گمرک به شکل شفاف‌تری به بررسی موضوع درآمدهای گمرکی پس از الکترونیکی شدن رویه‌های گمرکی پرداخته است.

ارزش ریالی واردات

گمرک جمهوری اسلامی ایران از نیمه دوم سال 1392، استقرار سامانه جامع گمرکی و پنجره واحد تجارت فرامرزی را در دستور کار خود قرار داد. پس از استقرار سامانه جامع، شاهد دستاوردهای فراوانی از جمله کاهش زمان، کاهش هزینه، تبادل الکترونیک اطلاعات با سازمان‌های همجوار به منظور جلوگیری از جعل، افزایش کشفیات قاچاق... و همچنین افزایش کلیه درآمد‌های وصولی که شامل 20 ردیف می‌باشد بوده‌ایم.

در گزارش پیش رو به بررسی دلایل افزایش درآمد‌های وصولی در حوزه گمرک خواهیم پرداخت. در سال 1393، اولین سال پس از استقرار سامانه جامع گمرکی، شاهد افزایش بالغ بر 58 درصدی بوده‌ایم. این در حالی است که ارزش ریالی واردات کالا در سال مذکور با رقم 1. 413. 167 میلیارد ریال نسبت به سال 1392 صرفا 14و78 صدم درصد افزایش یافته است. نکته قابل ذکر اینکه نرخ برابری ارز در سال مورد بررسی از رقم 28380 به رقم 28770 با نرخ رشد یک و 4دهم درصد تغییر یافته است. به عبارت دیگر با توجه به کاهش بسیار ناچیز در نرخ ارز، در واردات کالا شاهد افزایش واقعی حدود 15 درصد بوده‌ایم که از دلایل آن می‌توان واردات کالاهای گروه دهم و خودرو اشاره نمود.

دلایل افزایش در آمد‌های وصولی پس از استقرار سامانه جامع گمرک

با توجه به عدم افزایش چشمگیر در واردات، از دلایل عمده افزایش درآمد‌ها قابلیت‌های کنترلی و افزایش دقت در محاسبات خودکار ردیف‌های درآمدی در سامانه جامع گمرک است که بر این اساس کلیه مأخذ‌های متعلق به ردیف‌های تعرفه کالا به طور خودکار در سیستم تعیین و محاسبات انجام می‌شود.

در تأیید مطالب فوق باید اعلام کرد که روند صعودی درآمد‌ها همچنان در سال جاری ادامه پیدا کرده به گونه‌ای بوده است که در 9 ماهه سال جاری در حالی که ارزش ریالی واردات صرفاً 10 درصد افزایش یافته است، افزایش 40 درصدی در درآمد‌ها را شاهد بود‌هایم. لازم به ذکر می‌باشد که در سال جاری کالاهای گروه دهم نیز در کتاب مقررات صادرات و واردات تعدیل شده است.

### پایان خبر رسمی

اخبار رسمی هویت منتشر کننده را تایید می‌کند ولی مسئولیت صحت مطلب منتشر شده بر عهده ناشر است.

پروفایل ناشر گزارش تخلف
درباره منتشر کننده:

گمرک جمهوری اسلامی

پیرو مصوبات برنامه سوم توسعه اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی مبنی بر الزام راه اندازی مراکز اطلاع رسانی توسط سازمانهای مرتبط با امر صادرات، گمرک ایران در اوائل سال 1377 اقدام به راه اندازی اولین سایت اطلاع رسانی خود در دو شبکه اینترنت و اینترانت به آدرسWW.IRICA.IR کرد.

اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
منتشر شده در سرویس:

تجارت و بازار