اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
کد: 13951012211676416

مشارکت شهروندی یا همت مدیریت شهری؛

تبریز چگونه به عنوان «شهر بدون معتاد متهاجر» رسید

کد: 13951012211676416

https://goo.gl/I9eXJJ

، تبریز , (اخبار رسمی): این روزها با انتشار اخبار جمع آوری گور خواب های شهرستان شهریار تهران، هر شهروند ایرانی عاری از دغدغه های روزمره خود متاثر شده است و به فکر بی خانمان هایی افتاده که مجبورند در هوای سرد زمستانی امسال شب ها بدون سرپناه بخوابند.

تبریز چگونه به عنوان «شهر بدون معتاد متهاجر» رسید

به گزارش اخبار رسمی به نقل از شهرداری تبریز، حتی فکرش هم قلب ها را می آزارد وقتی هستند در کشورمان افراد بیکس و بی پناه که نتوانسته اند از بند اعتیاد رها شوند و چشم به یاری مسولان و حمایت ارگان های مردم نهاد دوخته اند و می توان با راه اندازی مراکز نگهداری و درمان معتادان و ایجاد اشتغال و حرفه آموزی، زمینه بازگشت آنها به آغوش جامعه را فراهم کرد.

شهر تبریز به عنوان شهری که سابقه‌ای دور و دراز در مشارکت‌های مردمی و خیرخواهانه دارد، از دوره بیماری‌های واگیردار جنگ جهانی اول و دوم گرفته تا همین امروز، راه خود را از دیگر شهرها جدا کرده و به الگویی موفق در مهار آسیب‌های اجتماعی تبدیل شده است. یکی از دلایلی که باعث شد سازمان همکاری های اسلامی، از میان 57 کشور توسعه‌یافته،  تبریز را به عنوان  پایتخت گردشگری کشور های اسلامی انتخاب کند، همین شاخص مهم اجتماعی است.

در این خصوص، نقش اساسی بر عهده فعالیت های شهرداری تبریز بوده‌است. عنوان "شهر بدون گدا" که تبریز را در ردیف شهرهای ایده آل قرار داده واحداث مرکز ترک اعتیاد ماده 16 از جمله دستاوردهایی است که با همکاری همه جانبه شهرداری تبریز با دستگاه قضایی استان، نیروی انتظامی، مدیریت استان و دستگاه های مرتبط با حوزه آسیب های اجتماعی حاصل شده است.

اقدامات شهرداری تبریز در این راستا با مشارکت در ساخت مرکز ترک اعتیاد ماده 16 با صرف حدود 50 میلیارد  ریال در جمع‌آوری و همچنین نگهداری و ارایه آموزش‌ها و مهارت‌های لازم پیگیری شده است. تامین اعتبارات لازم و سرمایه گذاری های کلان برای ساخت گرمخانه دیگر اقدام مهمی است که موجب حمایت از افراد مهجور و بی خانمانی شده که بعضاً از دیگر شهرهای ایران و حتی کشور های همسایه، خود را به تبریز رسانده‌اند.

شهردار تبریز در جریان بازدید اخیر خود از یکی از این گرم‌خانه‌ها، با اشاره به این‌که  برنامه‌های شهرداری در شاخص‌های اجتماعی شهر، وارد مرحله عملیاتی شده است، گفت: تبریز به عنوان شهری شاخص و پیش‌رو، به هیچ‌عنوان شایسته مناظر تلخ خیابانی نیست؛ از این رو در سال‌های اخیر، با هماهنگی‌ی که بخش‌های فرهنگی و اجتماعی و همچنین دستگاه قضایی استان صورت گرفته، توسعه کمی و کیفی  مراکز اسکان آسیب‌دیدگان اجتماعی مورد توجه قرار گرفته شده‌است.

دکتر نجفی، در جریان این بازدید، بر لزوم توجه عموم سازمان‌ها و مناطق به نیازهای این مراکز تاکید کرد و افزود: با توجه به ظرفیت‌های مستقل شهرداری در حوزه‌های مختلف خدماتی، عموم مایحتاج معیشتی، بخش‌های تاسیساتی و امکانات خدماتی و حمل‌و‌نقل در این مراکز، باید با هماهنگی معاونت‌اداری‌و‌مالی و معاونت‌فرهنگی‌واجتماعی مورد توجه قرار بگیرد.

وی در عین حال، بر لزوم مشارکت و همراهی سایر دستگاه‌های اجرایی تاکید کرد و افزود: جمع‌آوری افراد کم‌بضاعت، بی‌سرپرست و آسیب‌پذیرعلاوه بر ابعاد اجتماعی و فرهنگی، توصیه موکد تعالیم دینی بوده و از وظایف مسلم حاکمیتی است؛ از این رو از دستگاه‌های مختلف اجرایی انتظار می‌رود با اختصاص بخشی از توان و ظرفیت‌ خود، شهرداری را در این حوزه خطیر مهم یاری کنند.

اگر در این لیست، نام پایتخت کشور را در کنار تبریز بنویسیم، بی شک با توجه به شاخصه های نامتوازنی همچون تراکم جمعیت و تمرکز قومیت های مختلف اقصی نقاط کشور در تهران، میزان هزینه‌کرد برای اجرای پروژه های حمایتی از بی‌خانمانان افزایش می‌یابد.

حل معضلات اجتماعی ناشی از فقر در کشورمان از دیرباز با پای کار امدن آحاد مردم و بسیج همگانی تبدیل به مطالبه گری تخصصی از مسولان و در نهایت منجر به حل بخشی از این معضلات شده است.

فقر اقتصادی و فر هنگی موجب شکل گیری پدیده هایی همچون "تکدی گری"، اعتیاد، "کارتن خوابی" و اخیرا "گور خوابی" در شهر های کوچک و بزرگ، از همه مهمتر تهران بزرگ شده و لزوم طرح موضوع و حل آن بیش از پیش احساس می شود.

اجرای یک سری پروژه های فرهنگی و عمرانی در کشور مانند ساخت گرم خانه ها توسط شهرداری ها تا حدودی می تواند از بروز مشکلاتی مانند مرگ کارتون خواب ها وگور خواب ها در اثر سرمای زمستان و دست آویز شدن ماجرا برای رسانه های معاند و سود جو خارج کشور جلو گیری کند.

نقش فرهنگسراهای محله ای شهرداری ها در افزایش سطح آگاهی اجتماعی خانواده ها و پیش گیری از بروز ناهنجاری هایی از این دست غیر قابل انکار است؛ چرا که مدیریت معضلات اجتماعی بدون مشارکت مردمی امکان پذیر نیست.

### پایان خبر رسمی

اخبار رسمی هویت منتشر کننده را تایید می‌کند ولی مسئولیت صحت مطلب منتشر شده بر عهده ناشر است.

پروفایل ناشر گزارش تخلف
درباره منتشر کننده:

شهرداری تبریز

تَبْریزْ یکی از شهرهای بزرگ ایران و مرکز استان آذربایجان شرقی است. این شهر بزرگ‌ترین شهر منطقه شمال غرب کشور و قطب اداری، ارتباطی، بازرگانی، سیاسی، صنعتی، فرهنگی و نظامی این منطقه شناخته می‌شود. براساس آخرین سرشماری مرکز آمار ایران که در سال 1390 صورت گرفته، شهر تبریز با جمعیتی بالغ بر 1494998 نفر چهارمین شهر پرجمعیت ایران پس از شهرهای تهران، مشهد و اصفهان محسوب می‌شود. این شهر به‌دلیل جای‌دادن بسیاری از کارخانجات مادر و بزرگ صنعتی در خود و نیز وجود بیش از 600 شرکت قطعه‌ساز در آن، دومین شهر آلوده و نیز دومین شهر صنعتی کشور پس از تهران به‌شمار می‌رود و به‌دلیل صنعتی‌بودن، یکی از مهم‌ترین شهرهای مهاجرپذیر ایران محسوب می‌شود. پس از بهره‌برداری از آزادراه نبی‌اکرم، میزان مسافرپذیری تبریز روبه افزایش نهاد و این شهر پس از مشهد به‌عنوان دومین شهر مسافرپذیر کشور مطرح شد. به‌جهت ریشه‌کنی تکدی‌گری از تبریز، این شهر به‌عنوان شهر بدون گدا شناخته می‌شود.

اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
منتشر شده در سرویس:

شهر و جامعه