رئیس اتاق ایران در همایش ملی توسعه صادرات غیرنفتی خبر داد

جاده ابریشم محور برنامه‌ منطقه‌ای اتاق ایران

کد: 13951012212245499

https://goo.gl/6NH8iu

، تهران , (اخبار رسمی): بیست و دومین همایش ملی توسعه صادرات غیرنفتی کشور با محوریت حمایت از تولید صادراتی، بنیان اصلی اقتصاد مقاومتی در تبریز برگزار شد.

جاده ابریشم محور برنامه‌ منطقه‌ای اتاق ایران

به گزارش اخبار رسمی به نقل از روابط عمومی اتاق بازرگانی ایران، بیست و دومین همایش ملی توسعه صادرات غیرنفتی کشور با محوریت حمایت از تولید صادراتی، بنیان اصلی اقتصاد مقاومتی در تبریز برگزار شد.

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران بابیان اینکه در حال حاضر در ارتباط با اتحادیه‌های منطقه‌ای برنامه‌هایی داریم گفت: در دو ماه آینده اجلاس کشورهای اوراسیا برگزار می‌شود و ایران به عضویت اتحادیه اوراسیا درمی‌آید. همچنین در این راستا 65 کشور مسیر جاده ابریشم با پشتیبانی ‌اتاق ایران یک اتاق بازرگانی مشترک تشکیل داده‌اند تا فعالیت های کشورهای مسیر هماهنگ شود. 

وی افزود: صادرکنندگان در شرایط نابرابر توانسته‌اند پرچم ایران را در بازارهای رقابتی دنیا همچنان بالا نگه‌دارند و باید قدردانی دوچندانی از آن‌ها داشته باشیم.

شافعی اذعان داشت: درست است که صادرات را به‌عنوان نوک پیکان حرکت‌های توسعه‌ای مطرح می‌کنیم اما وقتی ما صادراتی موفق داریم که از پشتوانه یک تولید قوی بهره‌مند باشیم و دراین‌ارتباط باید ابتدا به موضوع تولید در کشور توجه کنیم تا این نوک پیکان نقش خود را ایفا کند.

رئیس اتاق ایران تصریح کرد: در طول دهه گذشته تولید ما از تولید جهانی پیروی نکرده ولی مصرف ما از مصرف جهانی پیروی کرده است؛ درنتیجه شکاف تکنولوژیکی بالایی بین تولید ما با جهان ایجاد شده و اگر این مشکل را برطرف نکنیم در بازارهای جهانی نخواهیم توانست به اهداف مورد انتظار دست‌یابیم.

وی ادامه داد: با توجه به‌سرعت اطلاعات، مصرف ما از الگوی مصرف جهانی پیروی می‌کند این در حالی است که تولید ما همچنان در روش‌های سنتی و بومی خود گرفتار است و این نگرانی وجود دارد بسیاری از واحدهای تولیدی در چند سال آینده بازارهای داخلی خود را از دست بدهند، بنابراین می‌بایستی در احیای واحدهای مشکل‌دار محدودیت منابع مالی کشور را در نظر گرفته و خصوص اولویت‌بندی کنیم.

شافعی با اشاره به برگزاری بیست و دومین دوره برگزاری همایش ملی توسعه صادرات غیرنفتی کشور و با طرح این سؤال که از 22 سال پیش تاکنون حرف‌هایی که زدیم به چه میزان به هم شبیه هستند و آیا تغییرات اساسی صورت گرفته است یا نه؛ آیا در توسعه صنعتی کشور ظرفیت سنجی، مکان‌یابی و اولویت‌بندی را چقدر موردتوجه قراردادیم؛ آیا تکثرگرایی در تولید منجر به توسعه تولید می‌شود یا عکس قضیه اتفاق می‌افتد، افزود: این‌ها مشکلات بنیادی است که از یک جایی باید با یک برنامه‌ریزی درست حل شود.

شافعی اعلام کرد: 87 درصد منابع ما به بانک‌ها وابسته است و رقم بسیار پایینی به بازار سرمایه بستگی دارد و این در حالی است که صنایع بزرگ در جهان متکی به بازار سرمایه است.

وی با اشاره به اینکه بازار سرمایه ما تقریباً غیرفعال است، افزود: لازم است رونق بخشیدن به بازار سرمایه در برنامه ششم مورد توجه ویژه قرار گیرد.

رئیس اتاق ایران از فراهم آوری مقدمات و بسترسازی‌های لازم برای حضور فعالانه در بازسازی سوریه و تشکیل ستاد مرکزی به همین منظور خبر داد و افزود: امیدواریم نخستین ستاد استانی را اتاق بازرگانی تبریز تشکیل دهد. 

شافعی گفت: اتاق تبریز مایه فخر اتاق ایران و یکی از مراکز تأثیرگذار است.

لزوم احیای مجدد هنر صنعت فرش کشور برای اشتغال‌زایی و ثروت آفرینی

رئیس اتاق تبریز بر لزوم احیای مجدد هنر صنعت فرش کشور در جهت اشتغال‌زایی، ثروت آفرینی و توسعه صادرات تأکید کرد.

 صمد حسن‌زاده گفت: در 21 سال گذشته کارهای بزرگی برای ارتقای جایگاه صادراتی و توسعه اقتصادی کشور انجام‌گرفته است.

وی افزود: در بیشتر مسائل برای رفع موانع تولید اقدامات بزرگی صورت گرفته و قانون رفع موانع تولید و تحولات سازنده در برخی از قوانین گمرکی و مالیاتی، نتیجه این همایش‌ها در سال‌های گذشته بوده است.

حسن‌زاده اذعان داشت: امید است در همایش حاضر هم بتوانیم قدم‌های مؤثری برای رسیدن به اهداف سیاست‌های اقتصاد مقاومتی برداریم و بتوانیم به رشد حداقل پنج‌درصدی اقتصادی نائل شویم.

رئیس اتاق تبریز در بخش دیگری از صحبت‌های خود یادآور شد: در شهرهایی مثل تبریز، مشهد، اصفهان و کرمان فرش‌های نفیسی بافته می‌شود و فرش‌های نفیس تبریز نیز درصدها موزه معروف دنیا و منازل افراد شاخص اروپایی به‌عنوان سفیران هنر ایرانی خود را معرفی کرده است.

حسن‌زاده بابیان اینکه کشورهای دیگر مثل چین، هند و پاکستان از کم کاری ایران در دهه های گذشته نهایت استفاده را بردند و بازارهای فرش دنیا را کم‌کم از دست ایران خارج کرده اند گفت: باید همت شود تا این هنر اصیل ایرانی در راستای ایجاد اشتغال، افزایش صادرات و ثروت آفرینی مجدداً احیا شود.

رئیس اتاق تبریز در این همایش با اشاره به نقش 21 دوره گذشته همایش در توسعه صادرات کشور، برنامه‌های دولت یازدهم در جهت رفع موانع تولید را به‌عنوان پیش‌نیاز صادرات قابل‌توجه خواند و اظهار امیدواری کرد در این همایش قدم‌های مؤثری در راستای اهداف اقتصاد مقاومتی که امسال رهبر معظم انقلاب برای اقدام و عملیاتی شدن آن تأکید نموده‌اند برداشته شود.

تغییر نگرش جامعه جهانی، بزرگ‌ترین خدمت دولت تدبیر و امید

عبدالوهاب سهل‌آبادی در بیست و دومین همایش توسعه صادرات غیرنفتی کشور در تبریز با اشاره به اینکه به دلیل سیاست‌های دولت تدبیر و امید، ادبیات جامعه بین‌المللی با ما تغییریافته گفت: اکنون سرمایه‌گذاران اروپایی علاقه‌مند به سرمایه‌گذاری در کشور ما هستند.

وی در عین‌ حال بابیان اینکه با ناوگان فرسوده و خرده‌مالک نمی‌توانیم با رقبای توانمند خارجی رقابت کنیم، گفت: رفع موانع تولید تنها با استمهال تسهیلات ممکن نیست و باید مدیریت بر منابع مالی و انسانی تقویت شود.

رئیس اتاق اصفهان با بیان اینکه تولیدکننده‌ها کالاهای خود را با اقساط چندماهه می‌فروشند، گفت: این در حالی است که سهم تولید از هدفمندی یارانه‌ها پرداخت‌نشده و به نظر می‌رسد حتی پرداخت آن فراموش‌شده است.

وی با اشاره به اینکه رتبه کشور ما بر اساس گزارش مجمع جهانی اقتصاد 132 از 136 است، گفت: این در حالی است که مسئولان سازمان‌های صنعت و معدن دلسوز و فعال‌اند اما پیش‌نیاز اصلی صادرات، تولید است و باید تولیدی کیفی به‌منظور امکان نفوذ به بازارهای خارجی داشته باشیم.

سهل‌آبادی ادامه داد: با شرایطی که تسهیلات بانکی برای کار و تولید به وجود آورده و بهره بدهی‌های معوقه هرروز بیشتر می‌شود، امکان فعالیت اقتصادی روزبه‌روز سخت‌تر می‌شود.

وی با تأکید بر اینکه صنعت نیاز به عفو عمومی در ارتباط با بهره‌های بانکی دارد، گفت در غیر این صورت رتبه جهانی ما بهبود نخواهد یافت.

سهل‌آبادی بر رفع مشکلات درون‌سازمانی تأکید کرد و گفت: نیاز به کالای کیفی داریم ولی قیمت تمام‌شده با مشکلات موجود همخوانی ندارد.

در این همایش از 24 تن از صادرکنندگان نمونه ملی و استانی تجلیل و قدردانی شد.

### پایان خبر رسمی

اخبار رسمی هویت منتشر کننده را تایید می‌کند ولی مسئولیت صحت مطلب منتشر شده بر عهده ناشر است.

پروفایل ناشر گزارش تخلف
درباره منتشر کننده:

اتاق بازرگانی، صنایع، معادن وکشاورزی ایران

در اواسط قرن سیردهم هجری شمسی، نماینده فعال هیات تجار تهران، جاج محمدحسن امین الضرب بود که توانست با حمایت جمعی از بازرگانان، نظر موافق ناصرالدین شاه را برای تشکیل مجلس وکلای تجار ایران جلب کند و شاه هم در 12 شوال سال 1301 هجری قمری (1262 شمسی) اساسنامه این مجلس را تایید کرد. مجلس وکلای تجار ایران که به اختصار آن را «مجلس تجارت» هم می گفتند،

اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]