اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
کد: 13951012212275998

بانک اطلاعات سامانه الکترونیکی TSC و کارکردهای آن

کد: 13951012212275998

https://goo.gl/6wTCkv

، تهران , (اخبار رسمی): انقلاب دیجیتال در گمرک ایران صرفاً محدود به رویه‌های گمرکی نبوده و حتی این فن‌آوری چگونگی ارزشگذاری کالا را هم تحت پوشش خود قرار داده است.

بانک اطلاعات سامانه الکترونیکی TSC و کارکردهای آن

به گزارش اخبار رسمی به نقل از روابط عمومی گمرک ایران، انجام این اقدامات علاوه بر حذف سلیقه‌های فردی در ارزشگذاری کالا موجب تسهیل و روان‌سازی تجارت شده و به اذعان بسیاری عدالت در ارزشگذاری کالایی را به دنبال داشته است. خداکرم اسکندری مدیرکل دفتر بررسی و تعیین ارزش و تعرفه گمرک درخصوص مهمترین دستاورد گمرک الکترونیک در بخش ارزشگذاری کالایی بیشتر توضیح می‌دهد.

«سامانه الکترونیکی TSC (تعیین ارزش گمرکی کالا) طی نزدیک به یک سال از شروع به کار خود توانسته است، اطلاعات مربوط به ارزش بیش از 70 هزار رکورد را ثبت کند. این امر به صاحبان کالا امکان می‌دهد تا به ارزش‌های یکسان در سطح گمرکات دست یابند و از میزان پرونده‌های اختلافی به نحو چشمگیری کاسته شود. سامانه tariff specific cod) TSC ) یا تعیین شناسه ارزش کالا برمبنای مشخصه‌های تعرفه‌ای کالا است و با توجه به خصوصیات فیزیکی، شیمیایی، مدل و سایر مشخصات فنی که به آن کالا اختصاص دارد ،یک کد چهار رقمی در انتهای هر ردیف تعرفه کالا پیش‌بینی شده است. این کد براساس مشخصات کامل‌تری از کالا به منظور تعیین ارزش برای هر واحد کالا طراحی شده است که شناسه ارزش کالا نامیده می‌شود.

در این راستا طی فراخوان عمومی از تمامی واحدهای تولیدی، بازرگانی و تجار جهت تکمیل بانک اطلاعات ارزش دعوت به همکاری به‌عمل آمد و با ارائه مدارک و مستندات و یا سوابق ترخیص مورد تأئید این دفتر درچارچوب ماده 14 و 15 قانون امور گمرکی و آیین‌نامه اجرایی آن ارزش‌های مذکور در بانک اطلاعات ارزش ثبت شد و هم‌اکنون تغییرات قیمتی به‌طور مستمر توسط کارشناسان دفتر بررسی و تعیین ارزش و تعرفه مورد بررسی قرار می‌گیرد. با وجود اینکه از اجرای این سامانه بیش از یک سال نمی‌گذرد، لیکن تاکنون بیش از هفتاد هزار رکورد ارزش ثبت شد.

از مزایای راه‌اندازی این سامانه یکسان‌سازی نحوه ارزش‌گذاری کالا در تمام گمرکات کشور است، به نحوی که از اعمال سلیقه‌های فردی در امر رسیدگی و تعیین ارزش کالا و تعرفه جلوگیری به عمل می‌آید.هر چند این سامانه، یک سامانه جدید است، ولی با راه‌اندازی این بانک اطلاعات، اختلافات به حداقل رسیده، مگر در مورد کالاهایی که سطح قیمت‌های آنها دایماً در حال تغییر است و در این زمینه چنانچه ذی‌نفع مستنداتی به این دفتر یا گمرکات اجرایی ارائه دهد در اسرع‌وقت مورد بررسی و بازبینی قرار می‌گیرد و ویرایش می‌شود.

البته برای ویرایش، الزامی به مراجعه به دفاتر ستادی نبوده و اظهارکنندگان می‌توانند به هنگام اظهار کالای خود و با درج کد شناسه ارزش که قبلاً به ثبت رسیده و ارائه مستندات ارزش جدید، کالای خود را اظهار و کارشناسان گمرکات اجرایی ضمن بررسی مستندات با رعایت مواد قانونی پس از تأئید جهت ویرایش از طریق سامانه EPL ثبت و به منظور بررسی و ثبت نهایی به دفتر ستادی ارسال ‌کنند.

در مواردی که درخصوص ارزش‌های تعیین شده مابین صاحب کالا و گمرک اختلاف نظر وجود داشته باشد می‌توانند با رعایت ماده 45 قانون امور گمرکی نسبت به ترخیص کالا اقدام و سپس پرونده به کمیسیون‌های رسیدگی به اختلافات گمرکی و تجدید نظر ارسال گردد. با توجه به اینکه بانک اطلاعات ارزش تحت وب و در بستر شبکه گمرک (اینترانت) در زیر سامانه کارشناس متمرکز (acc.irica.ir ) در دسترس کلیه گمرکات اجرایی است و از طرفی در بستر شبکه اینترنت به این آدرس در دسترس صاحبان کالا است، لذا این امر منجر به این شده که ضمن رعایت عدالت مالیاتی و یکسان‌سازی بررسی و تعیین ارزش، در پروسه ترخیص کالا تسریع و تسهیل و روان‌سازی تجاری صورت پذیرد.

طبیعی است برای کالاهایی که شناسه ارزش آنها ثبت شده است پس از درج کد 4 رقمی شناسه ارزش به هنگام اظهار، کارشناس گمرک صرفاً نسبت به تطبیق مشخصات کالاهای اظهاری و کالای ثبت شده اقدام و این امر باعث افزایش سرعت و به حداقل رسیدن زمان رسیدگی به ارزش و تعرفه می‌شود.

### پایان خبر رسمی

اخبار رسمی هویت منتشر کننده را تایید می‌کند ولی مسئولیت صحت مطلب منتشر شده بر عهده ناشر است.

پروفایل ناشر گزارش تخلف
درباره منتشر کننده:

گمرک جمهوری اسلامی

پیرو مصوبات برنامه سوم توسعه اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی مبنی بر الزام راه اندازی مراکز اطلاع رسانی توسط سازمانهای مرتبط با امر صادرات، گمرک ایران در اوائل سال 1377 اقدام به راه اندازی اولین سایت اطلاع رسانی خود در دو شبکه اینترنت و اینترانت به آدرسWW.IRICA.IR کرد.

اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]