اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
کد: 13951016215095811

خودمان را آماده کنیم

کد: 13951016215095811

https://goo.gl/Sh12Lw

، تهران , (اخبار رسمی): با توجه به اینکه از 43 نوع بلایای طبیعی در جهان 33 فقره در ایران وجود دارد و از سویی ایران یکی از 10 کشور بلاخیز جهان است و همچنین در دنیا از نظر وقوع حوادث طبیعی مقام ششم و در آسیا مقام چهارم را دارد، از این رو اهمیت آموزش امداد و کمک‌های اولیه در کشور ما دوچندان خواهد بود.

خودمان را آماده کنیم

به گزارش اخبار رسمی به نقل از روابط عمومی جمعیت هلال احمر ،رقیه کاوه؛ کارشناس فرهنگی امور جوانان استان البرز در یادداشتی نوشت که جمعیت هلال‌احمر استان البرز وظیفه آموزش همگانی امداد و کمک‌های اولیه را به مانند دیگر جمعیت‌های کشور برعهده دارد. این رسالت به جهت توسعه فرهنگ خودایمنی، خودامدادی و ارتقای سطح پیشگیری از خسارات در زمان وقوع حادثه برعهده این جمعیت  است. مشروح این  یادداشت به شرح زیر است:

ضرورتی به نام «حساس‌سازی مردم»
پل ارتباطی جمعیت‌ها برای آموزش‌ها در سطح دانش‌آموزی واحد جوانان جمعیت‌های مستقر در هر شهرستان است. اهمیت آموزش‌های امدادی نزد افراد محقق نخواهد شد، مگر با همکاری‌های درون‌سازمانی و حساس‌کردن عموم برای یادگیری. حساس‌سازی عموم برای یادگیری نیز محقق نخواهد شد مگر با تبلیغات فراگیر و گسترده در مکان‌های عمومی و پررفت‌و‌آمد. این امر را باید چنان لازم و ضروری و جدی دانست که به هدف غایی هر خانواده یک امدادگر دست یابیم. با توجه به اینکه انسان موجودی است که هر لحظه زندگی‌اش در حال یادگیری است و هرگونه یادگیری به حفظ بقای او در زندگی کمک شایانی می‌کند، هدف از آموزش ما در مدارس یاددادن آموزشی است که منجر به یادگیری می‌شود و تغییر رفتار را در یادگیرنده مشاهده می‌کنیم. بر این اساس در هر لباس و پیشه و پست و مقامی که هستیم باید تلاش کنیم تا یادگیری آموزش امداد و کمک‌های اولیه کاربردی در زندگی روزمره محقق شود.

از توانمندی‌های فردی هیچکس نباید غافل شد
همه باید آماده باشیم برای زمانی که بتوانیم پس از وقوع حادثه تلفات کمتری داشته باشیم. هر فردی در هر جایگاهی برای رسیدن به این هدف می‌تواند موثر واقع شود و از توانمندی‌های فردی هیچکس نباید غافل شود؛ حتی پاکبانان محله، رانندگان تاکسی، فروشندگان اصناف و فروشنده‌های دوره‌گرد، کارگران ساختمانی نیز در این امر می‌توانند دخیل و موثر باشند تا در هر حادثه‌ای بتوانیم به کاهش تلفات جانی و آسیب‌های جدی دست یابیم. کافی است این گروه از افراد را نیز در جامعه برای هدف آموزش لحاظ کنیم. هر کدام از این افراد خود سرپرست خانوار هستند که اغلب ایشان آقایان هستند و این امر می‌تواند به صورت مستقیم باعث افزایش فراگیران شود. چون انگیزه و علاقه این افراد به آموزش می‌تواند به افراد خانواده ایشان تسری یابد. بلایای طبیعی به مجموعه‌ای از حوادث زیانبار گفته می‌شود که منشأ انسانی ندارند و در پدید‌آوردن آن هیچ انسانی نقش ندارد. این حوادث غیرقابل پیش‌بینی است و یا حداقل نمی‌توان آن را به‌درستی پیش‌بینی کرد. بلایای طبیعی انواع گوناگونی دارد مانند زلزله، سیل، طوفان، گردباد، سونامی، تگرگ، بهمن، رعدو برق، خشکسالی، آتشفشان، تغییر شدید درجه حرارت و.... برخی بلایای طبیعی نیز به‌طور غیرمستقیم ناشی از عملکرد انسان‌هاست مانند افزایش آلودگی، گرم‌شدن زمین، تخریب جنگل‌ها. گاهی خسارات ناشی از حادثه ثانویه‌ای که پس از رخ‌دادن یکی از بلایای طبیعی می‌افتد، بیشتر از خسارات خود آن بلایاست. بر همین اساس خسارات و آسیب‌های ناشی از آن مستقیم و یا غیرمستقیم با حیات و زنده‌بودن انسان‌ها ارتباط دارد. پس عکس‌العمل‌های صحیح و اصولی می‌تواند در کاهش شدید خسارات و آسیب‌ها نقش بسزایی
 داشته باشد.

نیاز به آموزش در هر زمینه‌ای احساس می‌شود
از این رو لزوم آموزش نقش چشمگیر و تأثیرگذاری در امر پیشگیری خواهد داشت و با توجه به اینکه از یک طرف در جهان بلایای طبیعی بسیاری وجود دارد، نظر به تجارب ارزنده‌ای که نسل به نسل آموخته‌ایم می‌توان به صراحت اظهار داشت که پیشگیری بهتر از درمان است. نیاز به آموزش در هر زمینه‌ای احساس می‌شود و از طرفی انسان در هر سنی و هر شرایطی در حال آموزش‌دیدن است؛ حتی از طبیعت و پیرامون خود. نتیجه این پیگیری‌ها در سازمان جوانان جمعیت هلال‌احمر جمهوری اسلامی ایران آغاز طرح ملی دادرس (دانش‌آموز آماده در روزهای سخت) بود. جالب اینجاست که دانش‌آموزان پس از آموزش‌های ساده و ابتدایی خود در مدرسه موفق به نجات مصدومانی شدند که در اطراف‌شان دچار حادثه شده بودند. مثلا علیرضا، عضو دادرس مدرسه‌ای در اندیمشک با ماساژ قلبی جان یک دختر بچه را نجات داده است یا علیرضا شهبازی از مربیان دادرس اظهار داشت: چند روز پس از آموزش به مربیان و مدیران مدرسه‌ای در ناحیه 2 به مدرسه‌ای دیگر رفتم. یکی از مدیران مدرسه قبلی پشت در کلاس آمد. از او علت را جویا شدم، گفت: پس از آموزش‌های ماساژ و تنفس، آن را به خانواده خود روی بالش آموزش دادم. روز مسابقات دربی همسرم پس از هیجان‌های مکرر به حالت شوک رفت و با حفظ خونسردی با تنفس و ماساژ قلبی توانستم او را به خانواده برگردانم. این حوادث نمونه‌ای است زیبا از آموزش‌های ماندگار و کاربردی در مدارس که با همت مربیان ویژه دادرس در حال انجام است. این آموزش‌ها تا زمانی که هر خانواده ایرانی بتواند یک امدادگر ماهر و آموزش‌دیده داشته باشد، ادامه خواهد داشت. این امر دور از واقعیت نیست که با انجام کاری ساده و اصولی و صحیح بتوان به نجات جان یک فرد اقدام کرد.

یادگیری مقدم است
از ابتدایی‌ترین و شایع‌ترین اتفاقاتی که در اطراف ما ممکن است که اتفاق بیفتد، خفگی، خونریزی بینی، دررفتگی، شکستگی، پارگی، افت قند خون و مسمومیت است که با یادگیری آن می‌توانیم به نجات یک نفر کمک کنیم. بارها شنیده‌ایم یا دیده‌ایم که اتفاقی برای فردی افتاده است و با ناآگاهی اطرافیان از اصول امداد و کمک‌های اولیه که با داشتن اطلاعات امدادی می‌توانسته با یک اقدام ساده به زنده‌بودن فرد مصدوم کمک کند، اما به دلیل همان ناآگاهی به اقدامی دست نمی‌زند و یا کاری را انجام می‌دهد که بعضا به ضرر فرد مصدوم بوده است. پس برای رسیدن به این آگاهی و دانش می‌بایست تلاشی شایسته انجام دهد و برای پیشگیری از هر حادثه‌ای که منجر به مرگ می‌شود یادگیری را مقدم بداند. ضرورت آموزش افراد در هر لباس و شغل و حرفه‌ای که هستیم از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. این زمانی است که بدانیم فاصله بین مرگ و زندگی یک فرد (زمان طلایی حیات) فقط بین 4 تا 6 دقیقه است. در این مدت کوتاه فقط یک فرد آموزش‌دیده و آگاه است که می‌تواند با داشتن اطلاعات و آموزش‌های امدادی به نجات فرد مصدوم برسد. این طرح تاکنون دانش‌آموزان زیادی را در کل کشور درگیر آموزش کرده است. پس بر همه ما واجب است که به مصداق آیه شریفه... وَ مَنْ أَحْیَاهَا فَکَأَنَّمَا أَحْیَا النَّاسَ جَمِیعًا... و هـر کـس نفسی را زنـده کـنـد گویا همه مردم را زنده کرده است (مائده 32) خود را آماده کنیم برای اینکه اگر روزی حادثه‌ای برای خود و اطرافیان‌مان رخ داد، کمترین خسارت را داشته باشیم و خود را آماده کنیم تا پس از وقوع حادثه نگوییم که ‌ای کاش بیشتر تلاش می‌کردیم و‌ ای کاش در جایگاه خود لزوم و اهمیت آموزش را گوشزد می‌کردیم؛ خود را آماده کنیم تا نگوییم‌ زمانی که بر سر کلاس حاضر بودم، آنقدر دل به یادگرفتن ندادم تا همان اتفاق برایم افتاد و ندانستم که در آن لحظه چه کنم. به قول انوشیروان از قابوسنامه «هر کس که آموزش روزگار او را نرم و دانا نکند، هیچ دانا را در آموزش او رنج نباید بردن که رنج او ضایع شود.»

### پایان خبر رسمی

اخبار رسمی هویت منتشر کننده را تایید می‌کند ولی مسئولیت صحت مطلب منتشر شده بر عهده ناشر است.

پروفایل ناشر گزارش تخلف
درباره منتشر کننده:

جمعیت هلال احمر

پس از پیروزی انقلاب‌‌اسلامی و در سال 1359 دولت ایران با ارسال نامه‌ای به دولت سوئیس به عنوان امین و نگاهدارنده قراردادهای چهارگانه ژنو، اعلام کرد که استفاده از شیر و خورشید سرخ را به حالت تعلیق درآورده و به جای آن از نشان هلال‌احمر استفاده خواهد کرد. از آن پس جمعیت شیر و خورشید سرخ ایران به جمعیت هلال‌احمر جمهوری اسلامی ایران تغییر نام یافت.

اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
منتشر شده در سرویس های:

علم و آموزش | بهداشت و درمان