نایب رئیس کمیسیون جوانان، کارآفرینی و کسب‌وکارهای نوین و دانش‌بنیان پاسخ داد

استارت‌آپ‌ها الگوی مناسبی برای ایران هستند؟

کد: 13951025220045499

https://goo.gl/MHjk10

، تهران , (اخبار رسمی): اگر استارت‌آپ­‌ها، اشتغالی در سطح نیاز کشور ایجاد نکند یا اشتغال موجود را با تهدید روبه‌رو کند، در حال حاضر نمی‌تواند الگوی خوبی برای ما باشد.

استارت‌آپ‌ها الگوی مناسبی برای ایران هستند؟

به گزارش اخبار رسمی به نقل از روابط عمومی اتاق بازرگانی ایران، امروزه دیدگاه‌های مختلفی از سوی فعالان اقتصادی نسبت به استارت‌آپ‌ها وجود دارد. برخی آن را باعث مدرن شدن کسب‌وکارهای سنتی دانسته و منفعت آن را متوجه مصرف‌کنندگان می‌دانند. از آن‌سو، عده‌ای دیگر وجود آن‌ها را برابر با به خطر افتادن اشتغال جوانان و با تهدید روبه‌رو شدن کسب‌وکارهای سنتی می‌دانند.

علی محمد زمانی، نایب رئیس کمیسیون جوانان، کارآفرینی و کسب‌وکارهای نوین و دانش‌بنیان ازجمله کسانی است که معتقد است اگر استارت‌­آپ­‌ها، اشتغالی در سطح نیاز کشور ایجاد نکند و یا اشتغال موجود را با تهدید روبه‌رو کند، در حال حاضر نمی‌تواند الگوی خوبی برای ما باشد.

زمانی افزود: قدمت استارت‌آپ‌ها در دنیا زیاد است، اما در کشور ما کاری نو و تاره است که جوانان تحصیلکرده ما را به بخش آی‌تی جذب می‌کند. از دو منظر باید به این موضوع نگاه کرد. اول اینکه در استارت‌آپ‌ها، ایده‌های نو و شیوه‌های نوین بازاریابی و کسب‌وکار مدنظر قرار گرفته است. اما از سوی دیگر، ما نباید به‌صورت تقلیدی و بی‌توجه به وضعیت جامعه خودمان، به دنبال الگوهای اجراشده در کشورهای پیشرفته باشیم.

این عضو هیات نمایندگان اتاق ایران، با اشاره به وضعیت فعلی اشتغال در کشور ادامه می‌دهد: ما در شرایطی هستیم که تا سال 1400 حدود شش یا هفت میلیون تحصیل‌کرده دانشگاهی وارد بازار کار می‌شوند. با این وضعیت، اگر قرار است تکنولوژی‌ای وارد شود که اشتغالی در سطح نیاز کشور ایجاد نکند؛ یعنی یک میلیون نفر در سال، و یا اشتغال موجود را هم با تهدید روبه‌رو کند، در حال حاضر نمی‌تواند الگوی مناسبی برای ما باشد.

او معتقد است باید برنامه‌ریزی‌هایمان به سمت ایجاد اشتغال بیشتر باشد و در این صورت، استارت‌آپ‌ها خیلی نمی‌تواند گسترش یابد.

زمانی در پاسخ به این سؤال که «یعنی استارت‌آپها توانایی ایجاد اشتغال ندارند؟» می‌گوید: آن‌ها هم می‌توانند اشتغال‌زایی کنند اما چقدر؟ ما عادت کرده‌ایم که شیوه‌های دیگران را به‌صورت تقلیدی اخذ کنیم و گسترش دهیم. بنده با اینکه استارت‌آپ‌ها در این حد باشند که شیوه‌های نوین را تجربه کنیم مشکلی ندارم.

او با مثالی توضیح می‌دهد: چین وقتی می‌خواهد مساله اشتغال را حل کند دنبال مشاغلی است که نیروبر و کارگر بر هستند و در شرایطی که سهم عظیمی از جامعه او بیکار است، ترجیح نمی‌دهد از دانش و تکنولوژی روز استفاده کند که کارگربر نبوده و اشتغال‌زا نیست. لذا ما هم علیرغم اینکه باید به دانش و تکنولوژی روز دنیا توجه داشته باشیم و ایده‌های نو و خلاقانه را وارد بحث اقتصاد کنیم، نباید اجازه دهیم آن‌ها اشتغال موجود را به خطر اندازند.

### پایان خبر رسمی

اخبار رسمی هویت منتشر کننده را تایید می‌کند ولی مسئولیت صحت مطلب منتشر شده بر عهده ناشر است.

پروفایل ناشر گزارش تخلف
درباره منتشر کننده:

اتاق بازرگانی، صنایع، معادن وکشاورزی ایران

در اواسط قرن سیردهم هجری شمسی، نماینده فعال هیات تجار تهران، جاج محمدحسن امین الضرب بود که توانست با حمایت جمعی از بازرگانان، نظر موافق ناصرالدین شاه را برای تشکیل مجلس وکلای تجار ایران جلب کند و شاه هم در 12 شوال سال 1301 هجری قمری (1262 شمسی) اساسنامه این مجلس را تایید کرد. مجلس وکلای تجار ایران که به اختصار آن را «مجلس تجارت» هم می گفتند،

اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]