اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
کد: 13951025220205811

وقف؛ چشمه همیشه جاری

کد: 13951025220205811

https://goo.gl/BeoVkF

، تهران , (اخبار رسمی): وقف و صدقه جاری در اسلام آن‌قدر مهم است که اهل بیت عصمت و طهارت در این جهت نیز اسوه دیگران بوده و هستند و رهنمود آن ذوات قدسی در اهتمام به وقف آن است که این صدقه جاری را همتای مصحف علمی و ولد صالح قرار داده و آن را در ردیف میراث ماندگار و فخرآور می‏ دانند.

وقف؛ چشمه همیشه جاری

به گزارش اخبار رسمی به نقل از روابط عمومی جمعیت هلال احمر ،محسن زارع‌زاده ،مسئول روابط عمومی هلال احمر یزد در یادداشتی به تشریح اهمیت وقف پرداخته است. مشروح این یادداشت به شرح زیر است :

وقف یکی از شایع‌ترین و ماندگارترین اعمال خیری است که در میان جوامع و ملل مختلف به صورت‌های گوناگون و متناسب با فرهنگ و اعتقادات آنان مورد توجه و عنایت بوده و هست؛ چنان‌که از دیرباز در میان متمولان و صاحبان ثروت این موضوع به‌جد مورد توجه قرار گرفته است؛ به‌ویژه در میان مسلمانان معتقد به مبانی دینی رونق بسیار داشته است تا آنجا که در برخی از کشورهای اسلامی موضوع وقف و واقفان و موقوفات نیازمند سازمان و اداره و بعضاً وزارتخانه‌ای عریض و طویل شده است تا رتق و فتق امور مربوط به وقف در آنجا سامان یابد و واقفان با اطمینان بیشتری به این مسأله روی آورند.

بازنمایی زیبایی‌های وقف این سنت حسنه را در جامعه جاری و ساری می‌کند. یکی از راه‌های استمرار نیکوکاری و کمک به همنوع سنت حسنه «وقف» است که شخص واقف با وقف اموال و املاک خود برای امور خیریه و عام‌المنفعه درآمد آن موقوفات را به امور خیریه اختصاص می‌دهد و مادام که آن موقوفه یا موقوفات باقی است، متولیان و متصدیان امر وقف موظف به اجرای نیات خیر واقف هستند.

هر ثروتی که هر فردی به دست می‌آورد برای آن جامعه است و باید به آن جامعه برگردد؛ در حقیقت حبس ثروت در دست یک نفر یا چند نفر باعث عقب‌ماندگی آن جامعه می‌شود. هر کس که بخواهد بهشت را بخرد، می‌تواند وقف کند و مفهوم وقف را گسترش دهد؛ هر کس می‌تواند به اسم یک نهاد یا خیریه پول‌هایش را به جامعه برگرداند.

یکی از مقوله‌هایی که در هلال‌احمر به آن اهمیت داده می‌شود، مبحث وقف است. وقف جایگاه ارزشمندی در دین اسلام دارد و در این‌باره تأکیدات فراوانی شده است؛ چرا که علاوه بر ثواب مشمول حال واقف، می‌تواند خیر و برکت را در جامعه جاری سازد.

در این میان جمعیت هلال‌احمر به‌عنوان یک بازو در زمینه کمک به نیازمندان و مجرومان و به علت حیطه گستردگی فعالیت‌های آن مورد توجه قرار گرفته است؛ لذا ترویج، توسعه و احیای موقوفات به‌عنوان یک امانت الهی باید سرلوحه اقدامات قرار گرفته تا ضمن جذب موقوفات مصالحات و موهوبات همسو با اهداف و نیازهای هلال‌احمر، با ایجاد منابع جدید بار مالی انکارناپذیری نیز از دوش مسئولان برداشته شود.

هلال‌احمر وظایف خطیری در حوادث و سوانح برعهده دارد که نیازمند عزم همگانی برای تأمین منابع مالی، تجهیز امکانات خدمت‌رسانی و مشارکت داوطلبانه در خدمات است.

این مهم وجه دیگری از صلح‌طلبی و نوعدوستی ملت بزرگ و تاریخ غنی ایرانی-‌اسلامی کشورمان را نمایان کرد؛ وجهه‌ای که برای معرفی و ترویج بیشتر و بهتر آن در داخل و خارج کشور می‌توان از فعالیت‌های امدادگران، داوطلبان و همه زحمتکشان جمعیت هلال‌احمر استفاده کرد؛ جمعیتی که نه فقط طلایه‌دار مبارزه با نفی خشونت علیه انسان‌ها با هر رنگ و نژاد و مذهب است، بلکه با تبعیت از اصول و ارزش‌های خود، هر جا انسانی قربانی خشونت ناشی از درگیری یا حادثه یا عارضه طبیعی شده است، برای تسکین آلام جوامع آسیب‌دیده حضوری فعال داشته است.

جمعیت هلال‌احمر نیز به‌عنوان یکی از بزرگترین نهادهایی که در اختیار دارنده موقوفات مختلف در کشور است با اهداف انسان‌دوستانه و به‌عنوان واسطه‌ای برای رساندن توان توانمند به نیاز نیازمندان واقعی جامعه، می‌تواند گزینه‌ای مناسب برای وقف به شمار آید.

### پایان خبر رسمی

اخبار رسمی هویت منتشر کننده را تایید می‌کند ولی مسئولیت صحت مطلب منتشر شده بر عهده ناشر است.

پروفایل ناشر گزارش تخلف
درباره منتشر کننده:

جمعیت هلال احمر

پس از پیروزی انقلاب‌‌اسلامی و در سال 1359 دولت ایران با ارسال نامه‌ای به دولت سوئیس به عنوان امین و نگاهدارنده قراردادهای چهارگانه ژنو، اعلام کرد که استفاده از شیر و خورشید سرخ را به حالت تعلیق درآورده و به جای آن از نشان هلال‌احمر استفاده خواهد کرد. از آن پس جمعیت شیر و خورشید سرخ ایران به جمعیت هلال‌احمر جمهوری اسلامی ایران تغییر نام یافت.

اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
منتشر شده در سرویس های:

شهر و جامعه | تبلیغات و روابط عمومی