اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
کد: 13951026220596113

تنهایی مدیریت شهری مشهد در حاشیه شهر

این قصه پر غصه تمامی ندارد

کد: 13951026220596113

https://goo.gl/OSu3Fz

، مشهد , (اخبار رسمی): حاشیه‌نشینی در اطراف شهر مشهد معضلی است که متاسفانه طی سال‌های گذشته به تدریج به یک بحران فراملی بود تبدیل شد. حضور بیش از یک میلیون حاشیه‌نشین در اطراف این کلانشهر مذهبی یکی از دغدغه‌های اصلی سازمان‌ها و نهادهای مختلف شده که این معضل به دلیل مهاجرپذیری بوده است.

این قصه پر غصه تمامی ندارد

به گزارش اخبار رسمی به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی شهرداری مشهد، یکی از دستگاه‌هایی که به فکر ساماندهی این معضل بوده و هست، شهرداری مشهد است، این محدوده از شهر تا 3 سال پیش جزو محدوده شهری نیز محسوب نمی‌شد ولی امروز برای رفع مشکلات این محدوده آنچنان عزم خود را جزم کرده است که گواهی ساکنان این منطقه خبر از پیشرفت‌ها و دستاوردهای مطلوب می‌دهد.

ارائه خدمات و رفع نیازهای ساکنان و اجرای زیرساخت‌های شهری در مناطق کم‌برخوردار و حاشیه شهر نیازمند عزمی جدی و مشارکت همگانی بود که با تدبیر مدیریت شهری مشهد این معضل و مشکل بزرگ از روش‌های گوناگون به گفتمانی ملی تبدیل شد و رئیس جمهور، وزرا و مدیران، نمایندگان مجلس و مسئولان ذیربط به این مساله ورود پیدا کردند و هر کدام به نوبه و وظیفه خود طرحی را عملیاتی کردند.
دستگاه‌های دیگر شهرداری را تنها گذاشته‌اند
مدیر اجرایی ساماندهی حاشیه شهر مشهد در این باره می‌گوید: ساماندهی حاشیه شهر و مناطق کم‍‌برخوردار شهری مشهد تنها وظیفه شهرداری نیست بلکه دیگر سازمان‌هایی که هم‌اکنون شهرداری را تنها گذاشته‌اند باید وارد گود شوند و تلاش خود را عملیاتی کنند.
حسن موحدیان می‌افزاید: اولویت ما بر این بود که به دلیل نبود منابع مالی برای ساماندهی حاشیه شهر، شوراهای اجتماعی محلات را در این مناطق سر و سامان دهیم تا فعال‌تر شوند و تعاملی گسترده با شهرداری و دیگر ارگان‌ها بر قرار کنند تا به تدریج مشکلات این مناطق حل و فصل شود، بدین صورت که فعالیت‌های فرهنگی مذهبی با رویکردی قوی به اجرا درآید.
وی یادآور می‌شود: طبق برنامه‌ریزی صورت گرفته، پیش نرفته‌ایم چرا که نگرش‌ها متفاوت است، مدیرانی هستند که بر روی فعالیت‌های عمرانی تکیه دارند و به مباحث فرهنگی توجهی ندارند، ولی منابع مالی و اعتباراتی وجود ندارد که فعالیت‌های عمرانی را پیش ببریم ضمن اینکه دولت بودجه‌ای نمی‌دهد و مشکلات فراوان این محدوده باقی مانده است که شهرداری با بضاعت اندکی که داشته در جهت ساماندهی آن گام‌های در خور توجهی برداشته شده است.
دبیر ستاد ساماندهی حاشیه شهر مشهد خاطرنشان می‌کند: دولت با ایجاد اشتغال می‌تواند به توانمندسازی مردم این منطقه و در نتیجه ارتقای فرهنگ مناطق کمک کند، حل بسیاری از مشکلات در اختیار شهرداری نیست و نیازمند تعامل دوسویه مردم با این سازمان است.
موحدیان می‌افزاید: به شدت به دنبال جذب اعتبارات دولتی که قول آن به شهرداری مشهد داده‌ شده، هستیم ولی تاکنون این وعده‌ها به صورت کامل محقق نشده است و امیدواریم هر چه زودتر منابع مالی و اعتبارات آن تخصیص داده شود تا بتوانیم مشکلات حاشیه‌نشینان شهر مشهد که امروز در محدوده شهری ساکن هستند را حل و فصل کنیم.
اولویت‌ اصلی در حاشیه شهر؛ ساماندهی زیست محیطی 
کمیسیون خدمات شهری، بهداشت، سلامت و محیط زیست شورای اسلامی شهر مشهد نیز در ادامه می‌گوید: حدود یک میلیون و 200 هزار نفر یعنی حدود 30 درصد از جمعیت این شهر در حاشیه شهر ساکن هستند که نبود مدیریت مناسب این مناطق در گذشته باعث ایجاد آسیب‌های فراوان شده است.
غلامحسین صاحبی می‌افزاید: نگاه مدیریت شهری در دوره‌های قبلی نبود هزینه در حاشیه شهر به بهانه نداشتن درآمدزایی در این محدوده بوده است که با روی کار آمدن شورای جدید و ایجاد کمیسیون ویژه ساماندهی حاشیه شهر و مناطق کم‌برخوردار، رویکرد شهرداری و شورای شهر به هزینه‌کرد در این مناطق تغییر کرده و رویکرد عدالت در ارائه خدمات در مناطق مختلف شهر به اجرا در آمد.
وی یکی از مشکلات مهم حاشیه شهر در گذشته را کال کشف عنوان و خاطرنشان می‌کند: حل این مشکل سال‌ها با تأخیر مواجه شده بود که با تصویب در شورای چهارم این پروژه در حال حاضر به نتایج مثبتی رسید و پروژه ساماندهی آن با قوت و قدرت در حال اجرا است تا به وضعیتی مطلوب برسد.
عضو هیئت رئیسه شورای اسلامی شهر مشهد در زمینه سرانه فضای سبز تصریح می‌کند: رویکرد شورای چهارم و شهرداری افزایش سرانه فضای سبز در حاشیه شهر است که امیدواریم با اتمام پروژه‌های مختلف از جمله 1990 هکتار از اراضی حاشیه کشف‌رود که قرار است به فضای سبز تبدیل شود این مهم به نتیجه برسد و حاصل خدمات و زحمات خادمان شهر را ساکنان این مناطق احساس کنند.

### پایان خبر رسمی

اخبار رسمی هویت منتشر کننده را تایید می‌کند ولی مسئولیت صحت مطلب منتشر شده بر عهده ناشر است.

پروفایل ناشر گزارش تخلف
درباره منتشر کننده:

شهرداری مشهد

شهرداری مشهد نهادی است مردمی که وظیفه نگهداری شهر مشهد را بر عهده دارد. شهردار مشهد به صورت غیر مستقیم توسط نمایندگان مردم در شورای اسلامی شهر مشهد انتخاب می شود.

اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
منتشر شده در سرویس:

شهر و جامعه