اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
کد: 13960211247686119

پس از Wi-Fi حالا نوبت Li-Fi است

Li-Fi اینترنت با سرعت نور!

کد: 13960211247686119

https://goo.gl/ZUebGq

، تهران , (اخبار رسمی): اگر بخواهیم مختصر و مفید بگوییم، Li-fi هم‌خانواده وای فای و بلوتوث است و درست مانند شیوه VLC به‌جای امواج رادیویی در ارتباطات از نور استفاده می‌کند. ایجاد ارتباط اینترنتی از طریق نور یک لامپ، دریچه تازه‌ای در دنیای شبکه است که می‌تواند فرصت‌های زیادی را برای شهرهای هوشمند به همراه داشته باشد.

اینترنت Li-Fi

اگر ادیسون زنده بود و این روزها را به چشم می‌دید، حتماً متحیر می‌شد که اختراع معروفش چطور هم زندگی انسان‌ها را روشن و هم با تبادل اطلاعات آن‌ها را به هم نزدیک‌تر می‌کند.

از آغاز بشریت تا به امروز، نور همواره موردتوجه انسان بوده است. اگر این حرف را باور ندارید، کافی است به کتاب‌های شعر و ادبیات مراجعه کرده و یا از یک هنرمند نظرش را در مورد نور بپرسید! حالا بیایید همین سؤال را این بار از یک محقق، دانشمند و یا متخصص تکنولوژی بپرسیم…جواب کاملاً متفاوت خواهد بود…شاید در میان صحبت‌هایشان چیزهایی هم در مورد Li-Fi به گوشمان بخورد!

اگر ادیسون زنده بود و این روزها را به چشم می‌دید، حتماً متحیر می‌شد که اختراع معروفش چطور هم زندگی انسان‌ها را روشن و هم با تبادل اطلاعات آن‌ها را به هم نزدیک‌تر می‌کند.
وعده‌ای که Li-Fi می‌دهد این است: ارتباط اینترنتی از طریق نور الکتریکی! این شیوه راهکاری ایده آل برای دنیای اینترنت اشیا است که در آن همه‌چیز به هم متصل خواهد بود؛ مثلاً کل یک شهر و شهروندانش.

اینترنت با سرعت نور

اگر بخواهیم مختصر و مفید بگوییم، Li-fi هم‌خانواده وای فای و بلوتوث است و درست مانند شیوه VLC به‌جای امواج رادیویی در ارتباطات از نور استفاده می‌کند.
ایجاد ارتباط اینترنتی از طریق نور یک لامپ، دریچه تازه‌ای در دنیای شبکه است که می‌تواند فرصت‌های زیادی را برای شهرهای هوشمند به همراه داشته باشد.

با مفاهیمی مانند خودروهای هوشمند و ماشین‌های پرنده پیش‌ازاین آشنا شده‌ایم، حالا تصور کنید این وسایل هوشمند شهری بتوانند به‌راحتی و تنها از طریق نور چراغ‌های خیابان به اینترنت وصل شده و با هم تبادل اطلاعات داشته باشند. تصور کنید در شهر شما دسترسی به اینترنت به‌سادگی دسترسی به روشنایی باشد!

خب! تکنولوژی Li-Fi … بودن یا نبودن؟

باید گفت که این تکنولوژی مرحله کانسپت را پشت سر گذاشته و اجرایی شده است. شرکتی به نام pureLiFi ملزومات اولیه نصب و راه‌اندازی این تکنولوژی را تولید می‌کند. شرکتی فرانسوی به نام Oledcomm نیز شروع کرده است به نصب سیستم Li-Fi خود در بیمارستان‌ها. بااین‌حال این تکنولوژی نیز مانند هر سیستم دیگر، مزایا و معایب مختص به خود را دارد.

 

سرعت فوق-سریع: می‌توان به روایت اعداد این‌گونه گفت که؛ با تغییر شیوه اتصال از کابل به وای فای، سرعت تبادل اطلاعات تا ۴۰ مگابیت بر ثانیه رسید. حالا اگر یک لامپ بخواهد ارتباط اینترنتی ما را تأمین کند؛ سرعت به ۵۰۰ مگابیت بر ثانیه خواهد رسید – یعنی ۱۲ برابر سریع‌تر!

انباشتگی و تداخل کمتر: ازآنجاکه در این شیوه از طیف الکترومغناطیس امواج رادیویی استفاده نمی‌شود؛ تداخل با سایر دستگاه‌ها کاهش خواهد یافت. به‌این‌ترتیب برای تبادل اطلاعات جریان شبکه‌ای کاملاً مجزا در اختیار داریم.

وابستگی به منبع نور: نقطه‌ضعف اساسی این شیوه ارتباطی، وابستگی به منبع نور است. این یعنی با قطع نور، اینترنت هم قطع خواهد شد. گذشته از آن، نور برخلاف سیگنال وای فای، از دیوار و موانع بین مسیر عبور نمی‌کند و این به معنای آن است که برای هر محدوده ارتباطی باید فرستنده‌ای مجزا تعریف کنیم!

 

منبع: iott.ir مرجع اینترنت اشیا در ایران

### پایان خبر رسمی

اخبار رسمی هویت منتشر کننده را تایید می‌کند ولی مسئولیت صحت مطلب منتشر شده بر عهده ناشر است.

پروفایل ناشر گزارش تخلف
درباره منتشر کننده:

آی‌اوتی‌تی iott

آی‌اوتی‌تی(iott.ir) جامع‌ترین مرجع اینترنت اشیاء در ایران،دریچه‌ای است رو به دنیای فناوری‌های نوین. آی‌اوتی‌تی بر آن است تا دانش و تکنولوژی روز را با مخاطب سهیم شده و سهمی در رشد و توسعه آن داشته باشد.

اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]