اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
کد: 13960318251336119

سرعت بخشیدن به روند تحقق شهرهای هوشمند به کمک اینترنت اشیا

کد: 13960318251336119

https://goo.gl/otE2cW

، تهران , (اخبار رسمی): حدود یک دهه است که مفهوم شهرهای هوشمند مطرح می‌شود. مسئله مهم در شهرهای هوشمند ارائه خدمات بهتر، کارآمدتر و مقرون به صرفه‌تر به شهروندان است. با این حال ظهور عناصر توانمندساز کلیدی مانند اینترنت اشیا در سالهای اخیر این مفهوم را دستخوش تغییر و تحول زیادی کرده است.

تحقق شهرهای هوشمند به کمک اینترنت اشیا

سیستم‌های اینترنت اشیا آنقدر چندکاربردی و قابل‌اطمینان هستند که بتوانند از گسترۀ وسیعی از اهداف و مقاصد شهری پشتیبانی کنند.

به گزارش سایت آی‌اوتی‌تی iott،  شاید باور نکنید اما اولین دستگاه اینترنت اشیا، یک توستر متصل به اینترنت بود. از آن زمان تا کنون، ایدۀ اتصال سنسورهایی به دستگاه‌های روزمره که به وسیله آن اطلاعات مربوط به وضعیت و عملکرد وسیله را جمع‌آوری و ارسال می‌کنند تبدیل به یک ابزار تجاری فوق‌العاده شده است؛ چنان‌که بنابر ادعای مؤسسۀ تحقیقاتی Gartner، در سال ۲۰۱۷، هشت و چهار دهم میلیارد دستگاه متصل به اینترنت در سراسر جهان وجود دارند.

این اعداد و ارقام نشان می‌دهد که نسل جدید سیستم‌های IT، بیش از آنچه تصور میشد ظرفیت لازم برای پیشبرد شهرهای هوشمند را دارند.

سیستم‌های اینترنت اشیا آنقدر چندکاربردی و قابل‌اطمینان هستند که بتوانند از گسترۀ وسیعی از اهداف و مقاصد شهری پشتیبانی کنند. با اتصال سنسور به تقریباً تک‌تک وسایط نقلیه، دستگاه‌ها یا قسمتی از تجهیزاتی که شهر هر روز به آن‌ها متکی است؛ اینترنت اشیا می‌تواند رویکردی پیچیده‌تر به مدیریت دارایی‌های تجاری را ایجاد کند؛ رویکردی که با هزینه‌ای بسیار کمتر، قابلیت اطمینان بیشتری را ارائه می‌دهد. این فناوری می‌تواند همکاری بین ادارات و بخش‌های مختلف دولتی شهری یا منطقه‌ای و شرکای بخش خصوصی آن را تقویت نماید. فناوری مذکور می‌تواند اطلاعات بسیار ارزشمندی را برای طیف وسیعی از سیستم‌های هوش تجاری (از مدیریت پارکینگ گرفته تا پیشگیری از جرم؛ از خدمات اورژانسی گرفته تا نگهداری تجهیزات) فراهم کند. فناوری اینترنت اشیا می‌تواند به سیستمهای مدرن برنامه‌ریزی سازمانی مبتنی بر فضای ابری نیز در تقسیم سیلوها در سازمانی بزرگ و پیچیده کمک کند.

اگر آنچه امروز می‌بینیم هیجان‌انگیز است؛ آنچه آینده در انتظارمان است خارق‌العاده خواهد بود. با پیشرفت موازی و تصاعدی فناوری‌های نوظهور مختلف، شهرهای آینده نیازمند ظرفیت متمرکز IT خواهند بود تا بتوانند درعین کمک به شکوفایی فرصت‌های پیچیدۀ جدید، سیستم‌های متعدد را نیز همگام نگه دارند.

نرم‌افزارها و دستگاه‌های همواره درحال تکامل، فرصت‌های جدید بسیاری را برای بهره بردن از هوش تجاری (BI) دراختیار دولت‌ها قرار داده‌اند. با جمع‌آوری اطلاعات توسط سنسورها، پردازش آن توسط سیستم‌های برنامهریزی منابع سازمانی و تفسیر آن توسط سیستم‌های BI، شهرهای هوشمند آینده قادر خواهند بود برای ارائۀ خدمات موردنیاز شهروندان با هزینه‌ای کمتر تصمیماتی بهتر و سریع‌تر اتخاذ کنند.

سیستم‌های هوشمند وسایل نقلیه شهری نیز از جمله عناصر توانمندساز شهرهای هوشمند است که این سالها سروصدای زیادی داشته‌اند. نخستین مزیت این اتومبیل‌ها ترددی بسیار ایمن‌تر و قابل‌اطمینان‌تر از نقطۀ «الف» به نقطۀ «ب» است. اگر به این مزیت برخی از دستاوردهای دیگر (مانند کاهش تراکم بزرگراه‌ها یا تسهیل شرایط پاک خودرو در مرکز شهر) را که برنامه‌ریزان شهری برای خودروهای بدون راننده درنظر گرفته‌اند نیز اضافه کنید، درخواهید یافت که اینترنت اشیا قطعۀ کلیدی پازل شهرهای مدرن است. با‌این‌حال، بدون وجود زیرساختی قابل‌اطمینان و سیستم‌های فناورانه‌ای که خودروها و زیرساخت را به یکدیگر (و به اینترنت) متصل می‌کنند، این رؤیا به واقعیت نخواهد پیوست.

 

شهرهای هوشمند به شرکایی هوشمند نیاز دارند 

چگونه ممکن است دولت‌های شهری یا منطقه‌ای بتوانند از سیستم‌های امروزی به سیستم‌های آینده جهش کنند؟

در گزارشی منتشرشده توسط جامعۀ مهندسان عمران آمریکا اعلام شد که تنها ۶ درصد از پرجمعیت‌ترین شهرهای این کشور استطاعت گنجاندن فناوری‌های آینده، مانند خودروهای خودران، در برنامه‌های بلندمدت خود را دارند. بزرگ‌ترین چالش، انتقال از وضعیت کنونی به آینده است. شهرهای امروز، فرصت زیادی ندارند و باید از بودجۀ خود بهرۀ کامل را ببرند تا این انتقال صورت پذیرد. در این راه شراکت با ارائه‌دهندگان فناوری‌های هوشمند و واکنشگر عنصری حیاتی در موفقیت برنامه‌ریزان شهری خواهد بود.

وقت آن رسیده است که جوامع توجه به اینترنت اشیا را در رأس تلاش‌های خود قرار دهند و پشتیبانی و مشارکتی که برای انجام موفقیت‌آمیز کار نیازمند آن خواهند بود را فراهم کنند.

 

منبع: iott.ir

### پایان خبر رسمی

اخبار رسمی هویت منتشر کننده را تایید می‌کند ولی مسئولیت صحت مطلب منتشر شده بر عهده ناشر است.

پروفایل ناشر گزارش تخلف
درباره منتشر کننده:

آی‌اوتی‌تی iott

آی‌اوتی‌تی(iott.ir) جامع‌ترین مرجع اینترنت اشیاء در ایران،دریچه‌ای است رو به دنیای فناوری‌های نوین. آی‌اوتی‌تی بر آن است تا دانش و تکنولوژی روز را با مخاطب سهیم شده و سهمی در رشد و توسعه آن داشته باشد.

اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]