اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
کد: 13960330252525632

مروری بر تاریخ هوبیگنت Houbigant

هوبیگنت، افسانه برخاسته از یک سبد گل!

کد: 13960330252525632

https://goo.gl/tSC2b8

، تهران , (اخبار رسمی): Jean Francois Houbigant مؤسس و بنیان‌گذار خانه پر آوازه Houbigant نخستین گام‌های خود به سوی جاودانگی در جهان عطر را با راه‌اندازی یک فروشگاه ساده و کوچک در سال 1774 در پاریس، برداشت.

هوبیگنت، افسانه برخاسته از یک سبد گل!

Jean Francois Houbigant مؤسس و بنیان‌گذار خانه پر آوازه Houbigant نخستین گام‌های خود به سوی جاودانگی در جهان عطر را با راه‌اندازی یک فروشگاه ساده و کوچک در سال 1774 در پاریس، برداشت.

Jean Francois Houbigant مؤسس و بنیان‌گذار خانه پر آوازه Houbigant نخستین گام‌های خود به سوی جاودانگی در جهان عطر را با راه‌اندازی یک فروشگاه ساده و کوچک در سال 1774 در پاریس، برداشت. A la Corbeille de Fleurs عنوان این فروشگاه بود که در آن هوبیگنت به عرضه دستکش‌های معطر و لوازم آرایشی می‌پرداخت. کیفیت بالا و طراحی مدرن این محصولات، فرانسوای جوان را در پیمودن هرچه سریع‌تر مسیر موفقیت یاری رساند و پس از مدتی، هوبیگنت به ساخت عطرهایی سفارشی و گران‌قیمت برای اشراف‌زادگان و درباریان مشغول شد. این عطرها، جایگاه هوبیگنت را بیش از پیش در نزد طبقه اشراف و دربار، استحکام بخشید و عطرهای وی به چنان محبوبیتی دست یافتند که بر اساس مستندات تاریخی، Marie Antoinette، آخرین ملکه فرانسه، پیش از ترک پاریس به فروشگاه هوبیگنت رفت و از او خواست تا بطری‌های خالی از عطر وی را مجددا با عطرهایی به نام‌های Eau de Mousseline و Eau de Millefleurs پر کند!

با عبور از دوران پر تلاطم انقلاب کبیر فرانسه، هوبیگنت فعالیت‌های خود را با ورود به قرن نوزدهم از سر گرفت و پس از این‌که جین فرانسوا هوبیگنت در سال 1807 در گذشت، مدیریت این کمپانی و فروشگاه معتبر به فرزندان او واگذار شد و پس از آن، عطرساز مشهوری بنام Chardin مدیریت و ساخت عطرهای این خانه را بر عهده گرفت. این عطرساز خلاق و محبوب، مسیر موفقیت‌ها و درخشش هوبیگنت در عطرسازی را تداوم بخشید و به تدریج، خیل کثیری از اعیان و اشراف‌زادگان پاریس را شیفته عطرهای این خانه ساخت. به عنوان مثال «ژوزفین» همسر ناپلئون بناپارت، یکی از مشتریان وفادار و اختصاصی عطرهای هوبیگنت بوده است. هم‌چنین، محبوبیت و موفقیت بسیار زیاد این عطرها موجب شد تا شاردین بعدها به عنوان عطرساز اختصاصی ناپلئون سوم، مشغول به کار شود. از دیگر مشتریان مشهور هوبیگنت در این دوران، می‌توان به ملکه ویکتوریا، ملکه انگلستان نیز اشاره کرد. موفقیت‌های بزرگ و درخشش هوبیگنت در این دوران طلایی، هم‌چنان ادامه داشت و پس از شاردین، دو عطرساز دیگر به نام‌های «مگنی» و «گابیلوت» عهده‌دار ساخت عطرهای هوبیگنت شد و عطرهای ویژه‌ای را خلق کردند که به روال سابق، توجه و ستایش اشراف‌زادگان و نیز درباریان فرانسه را برای خانه هوبیگنت به ارمغان آورد.

بیش از یک قرن از شروع فعالیت‌های هوبیگنت در عطرسازی گذشت تا این‌که با روی کار آمدن مدیریت جدید خانه و نیز حضور عطرسازی جوان، خلاق و جسور، اتفاقات بزرگ و شگفت‌انگیزی در این خانه عطرسازی و البته در جهان عطر به وقوع پیوست. در سال 1878، Javal Parquet امتیاز این خانه را خریداری کرد و سه سال بعد فرزند وی «پل» رهبری هوبیگنت را بر عهده گرفت. اگرچه انقلاب فرانسه، تأثیر قابل توجهی بر حیات و فعالیت‌های این خانه عطرسازی نداشت، اما هشت دهه پس از این انقلاب، عطرساز جدید خانه هوبیگنت، انقلابی بزرگ در جهان عطر به پا کرد. Paul Parquet از نخستین عطرسازانی به شمار می‌رود که از ترکیبات سینتتیک و مواد صنعتی در یک عطر استفاده کرد و با ارائه مفهومی انتزاعی از رایحه سرخس در قالب شاهکاری جاودانه با عنوان Fougere Royale دوران جدید عطرسازی را آغاز کرد. ارائه تصویر بویایی از ماده‌ای که رایحه غیر قابل استشمام و غیر قابل توصیفی دارد توسط این عطرساز خلاق، مبتکر و هنرمند در این عطر، نام هوبیگنت و پارکه را برای همیشه در جهان عطر جاودانه ساخت و فوژه رویال، بنیان‌گذار خانواده ای جدید در عطرسازی شد که در سال‌های بعد به یکی از گروه های مهم و محبوب جهان عطر تبدیل شد؛ خانواده عطرهای فوژه.

فوژه رویال، عطری بزرگ، کامل و جاودانه است که برای ارائه تصویر غنی و باشکوهی از رایحه سرخس از حجم بالایی از کومارین (ماده‌‌ای که به طور طبیعی از موادی هم‌چون لوبیای تونکا، بوته‌های وانیل، علوفه‌های شیرین و دارچین گرفته می‌شود، اما در سال 1968 دانشمندان موفق به تهیه آن به صورت صنعتی شده‌اند و پارکه برای نخستین‌بار از آن در ترکیب یک عطر استفاده کرد) استفاده شده است. حجم بالایی از کومارین که با همراهی مقادیر قابل توجهی از اسطوخودوس و خزه، فضای اصلی این عطر و به طور کل، خانواده فوژه را شکل داده‌اند. فضایی که در ادامه با شیرینی مطبوع و ملایم نوت‌هایی نظیر دارچین و وانیل همراه شده است و در لایه‌هایی ناب و اغواگر از نوت‌های گل بو، نوت‌های جانوری و مشک و نیز گیاهان سبز، تنیده شده است تا با رایحه‌ای چند وجهی و وهم‌انگیز از فضاهای خاکی، گیاهی، جنگلی و جانوری، فوژه رویال، پیشوای والا مرتبه و بی‌همتای جریان مدرن عطرسازی باشد.

دوران درخشان حضور پل پارکه به عنوان مدیر و عطرساز اصلی در هوبیگنت که با ارائه آثاری درخشان و نفیس همراه بود نام این خانه را که به عنوان خانه‌ای با قدمت و اصیل در جهان عطر فعالیت می‌کرد به جایگاهی ویژه و عالی رساند. یکی از تحولات ویژه‌ای که پارکه در سیاست‌های این خانه اعمال کرد، حضور در نمایشگاه‌های مختلف بود که در این نمایشگاه‌ها، طیف گسترده‌ای از عطرهای هوبیگنت به مخاطبان عرضه می‌شد. گستره‌ای از عطرهای نفیس و گران‌قیمت تا عطرهایی ساده و ارزان. بدین ترتیب، پارکه موفق شد تا با تداوم این رویکرد، بخش عمده جامعه را نیز با آثار هوبیگنت همراه سازد و بیش از پیش، نام هوبیگنت را بر سر زبان‌ها و در قلب‌ها جاودانه سازد. پارکه در این دوران، عطرهای بزرگ و موفقی برای هوبیگنت خلق کرد که متأسفانه امروزه تنها در موزه ها و مؤسسات معتبر عطر و رایحه یافت می‌شوند. Peau d'Espagne محصول 1894، Parfum d'Argeville محصول 1895، Coeur de Jeanette و Le Parfum Idéal محصول 1900، Mes Délices و Royal Bouvardia محصول 1904، Violette Pourpre محصول 1907 و La Rose France محصول 1911؛ تعدادی از عطرهای بزرگ و منحصربه‌فردی هستند که توسط پارکه برای هوبیگنت خلق شده‌اند و با موفقیت‌های بزرگی روبرو شده‌اند که این موفقیت‌ها به لطف روایحی بکر و خلاقانه و نیز بهره‌بردن از بطری‌هایی شکیل، نفیس و چشم‌نواز حاصل شده‌اند. دوران باشکوه درخشش هوبیگنت در جهان عطر که با مدیریت پل پارکه باشکوه‌تر از همیشه به نظر می رسید با روی کار آمدن عطرساز جدید این خانه، Robert Bienaime در سال 1912، تداوم یافت.

Robert Bienaime، خالق تعدادی از آثار جاودانه و جریان‌ساز جهان عطر در قالب عطرهای خانه هوبیگنت است که در فاصله بین سال‌های 1912 تا 1940 ارائه شده‌اند. سر آمد این عطرها، بی هیچ تردیدی، شاهکاری با عنوان Quelques Fleurs، محصول 1912 است. عطری از بی‌‌نهایتِ یک ترکیب گل بو که تا آن دوران، پرداخت به چنین فضایی بی‌سابقه بود. Quelques Fleurs، قلبی چند لایه از لطافت و طراوت اغواگرانه گل‌های مختلف هم‌چون یاس شیروانی(لیلاک)، یاس، زنبق دره، رز، مریم، زنبق، بنفشه، میخک، ایلنگ و آفتاب‌پرست را با شکوه هرچه تمام‌تر به نمایش می‌گذارد و در فضایی سبز، گیاهی و تازه، به جریان در می‌آورد تا با ادغام در پایه‌ای از خزه، مشک، عنبر و سیوِت، ابعادی عمیق و گسترده به خود گیرد. بیه نیام به همراه گروهی از هنرمندان عطرساز و طراحان برجسته هم عصر خود، آثار بسیاری را برای هوبیگنت در آن سال‌ها خلق کرده‌اند که به استناد منابع معتبر، تعداد این عطرها بالغ بر 120 اثر است که متأسفانه در حال حاضر، امکان یافت تعداد انگشت شماری از این آثار، وجود دارد. Essence Rare محصول 1928، یکی از این عطرهاست. عطری جانوری و سرکش از وجوه حیوانی مشک که با سیوت همراهی می‌شود و با لطافت قلبی از رز، میخک و ایلنگ که در لایه‌هایی خاکی و ادویه‌ای از فلفل جریان یافته‌اند، آراسته شده است. این عطر، یکی از آثار ارزشمند و شاخص در به‌کارگیری نوت‌های آلدهایدی است که با ظرافت و هنرمندی تمام، فضای فرا زمینی و شگفت‌انگیز توصیف‌شده را در حجم بالایی از آلدهاید تمیز، درخشان و ملایم، غوطه ور ساخته است. Presence، محصول 1933، یکی دیگر از بازماندگان این دوران طلایی است. چرخه‌ای تکامل‌یافته از هم‌نشینی نوت‌ها و عصاره‌های گران‌قیمت که به زیبایی یکدیگر را به کمال رسانده‌اند. عطری از وجوه دودی، خزه‌ای و چوبی خزه و سدر که بر پلی از چهره دودی عسل، با مشک و سیوت جانوری و سرکش همراه می‌شوند و با لمسی از لایه‌های پودری مشک، با قلبی مطبوع و دلپذیر از نوت‌های گل بو و میوه ها؛ هم آغوش  می‌شود.

روند موفقیت‌های هوبیگنت در سال‌های بعد، با معرفی نزدیک به 20 عطر ادامه می‌یابد تا اینکه سایه سنگین جنگ جهانی دوم، هوبیگنت را هم‌چون دیگر خانه‌های عطرسازی، تحت تأثیر خود قرار می‌دهد. در این سال‌ها اگرچه هوبیگنت با معرفی عطرهایی همچون Lilac Time محصول 1940، حضور کم‌رنگی در مارکت داشت اما این سال‌ها به نوعی دوران رکود و خاموشی هوبیگنت را رقم می‌زنند. جنگ پایان می‌یابد و پس از آن، بازماندگان هوبیگنت در پی احیای این نام بزرگ، بی‌هیچ وقفه ای فعالیت‌های خانه را در زمینه تولید عطرهای لوکس، از سر می‌گیرند. اما حقیقتی که آزار دهنده است این است که هوبیگنت، پس از نزدیک به دو قرن درخشش و حکمرانی در جهان عطر، ضعیف، اکنون کم‌توان و شاید بی‌اثر شده است...

### پایان خبر رسمی

اخبار رسمی هویت منتشر کننده را تایید می‌کند ولی مسئولیت صحت مطلب منتشر شده بر عهده ناشر است.

پروفایل ناشر گزارش تخلف
درباره منتشر کننده:

لوکس بایر

فروشگاه اینترنتی مازاری یک محیط لوکس، آرام و خلوت برای یک خرید خاص است. پرداخت هزینه سفارشات به صورت اینترنتی و از درگاه بانک پاسارگاد است. تمامی کاربران می‌توانند با استفاده از همه کارت‏‌های بانکی عضو شبکه شتاب هزینه سفارشات خود را به صورت آنلاین از درگاه پرداختی امن و مطمئن پارس پال پرداخت کنند.

اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
منتشر شده در سرویس های:

سلامت و زیبایی | مد و لباس