اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
کد: 13960729265106924

بهترین دوره‌ی آموزش مدیریت عالی کسب و کار نمی‌تواند در ایران اثر بخش باشد

چرا دوره MBA ارزش خود را از دست داده است؟

کد: 13960729265106924

https://goo.gl/XiS61o

، اصفهان , (اخبار رسمی): از زمان شکل‌گیری دوره مدیریت عالی کسب و کار یا MBA، مدیران و رهبران سازمان‌ها برای ایجاد یک تحول اساسی در توانمندی‌های خود به این دوره وارد شدند. در ایران نیز مراکز مختلفی در این حوزه فعال شدند؛ اما با فرا رسیدن دوران رکود اقتصادی، این حباب ترکید و به یکباره تمام اثربخشی خود را از دست داد. چرا؟

چرا دوره MBA ارزش خود را از دست داده است؟
بر اساس MBA Challenge می توانیم خالق راه حل مشکلات سازمان خودمان باشیم

اساتیدی که حتی یک روز هم تجربه کسب و کار ندارند یا دوره ای که فقط محتوا و مدرک ارائه می کند، چگونه می تواند مشکل مدیری را حل کند که در میان کارزار کسب و کار، دست خالی در جستجوی راه حلی واقعی است.

سال‌ها است در کشور شاهد برگزاری دوره‌ای با عنوان مدیریت عالی کسب و کار یا MBA هستیم. این دوره‌ی جامع که در مراکز دانشگاهی به مدت دو سال و در مراکز آموزش آزاد به مدت یک سال برگزار می‌شود، بیشتر حوزه‌ها و موضوعات مدیریت و کسب و کار را پوشش می‌دهد. هدف آن، کسب مهارت‌های اساسی در رهبری و مدیریت سازمان در موثرترین شکل ممکن است.

همین جامعیت باعث شد تا اقبال گسترده‌ای نسبت به دوره‌ی MBA در سراسر جهان شکل بگیرد و مراکز آموزشی زیادی در سطح کشورمان نیز به صورت حضوری به ارائه‌ی آن بپردازند. پس از مدتی یک مرکز آموزش آنلاین و تعدادی مرکز آموزش مجازی هم به آنها پیوستند.

اما برخورد سلیقه‌ای با روش برگزاری دوره‌ی MBA و دور ماندن از اصول برجسته‌ای که ضامن دستیابی مدیران شرکت کننده در دوره بود باعث شدند تا در سالهای اخیر که مقارن با رکود اقتصادی کشور است، نوعی بی اعتمادی در میان علاقمندان شکل بگیرد. بر خلاف گذشته، توجه صرف به مدرک MBA، دیگر ارزش خود را از دست داده است و شرکت‌کنندگان به دنبال تاثیر عملی و واقعی آموزش MBA بر کسب و کار و زندگی خودشان هستند. چیزی که تقریبا در اغلب این دوره‌ها دیده نمی‌شود.

متاسفانه بیشتر دوره‌های MBA در ایران صرفا به ارائه‌ی محتوا یا استفاده از عناوین پر سر و صدا بسنده می‌کنند و هیچ تعهدی به اثربخشی این دوره در حل مشکلات کسب و کار شرکت کنندگان ندارند. اساتیدی که وجود شهرت، حتی یک روز هم تجربه اداره یک کسب و کار را ندارند یا دوره‌ای که فقط محتوا و مدرک ارائه می‌کند، چگونه می‌تواند مشکل مدیری را حل کند که در میان کارزار کسب و کار، دست خالی در جستجوی راه حلی واقعی است.

جالب اینجاست که توجه محض به سود مالی، حتی برخی از بنام‌ترین مراکز دانشگاهی را در صف ارائه دهندگان دوره‌های بدون کیفیت قرار داده است. تا جایی که به لطف مدارک دهان پر کن، در مقابل هزینه‌های چند میلیونی تنها به ارائه‌ی محتوای دانلودی، بدون هرگونه تعامل با اساتید بسنده می‌کنند. 

 

راه حل واقعی عبارت است از ایجاد یک اکوسیستم که اقدامات زیر را انجام دهد:

  • دانش موثری را برای درک اصول کسب و کار به دانشجو انتقال دهد
  • دانشجو را برای کشف مشکلات اصلی در کسب و کار خود هدایت کند
  • مهارت‌های لازم را برای ساختن راه حل متناسب با واقعیت‌های بازار به وی بیاموزد
  • دانشجو را از یک فراگیر ساده به یک مدیر موثر، یک مشاور خردمند و یک استراتژیست تبدیل کند

این اکوسیستم نیازمند طراحی فرایندهای خلاقانه، در اختیار داشتن دانش و مهارت لازم، ارتباط موثر با دانشجو و اساتید کارآزموده در داخل مرکز آموزش و همچنین روش متفاوت در جذب دانشجویان مناسب است.

مدتی پیش در اروپا روشی به نام MBA Challenge در دوره MBA معرفی شد که دانشجو را در یک اکوسیستم واقعی و جدی برای تبدیل شدن به یک مدیر خلاق و مشاور قرار می‌دهد. این روش شامل ترکیبی از کلاس‌های آنلاین، وبینارها، کارگاه‌های خلق محصول، برنامه‌های تعاملی بین المللی، دوره خود-پیاده سازی و نهایتا انتشار کتاب تالیفی دانشجو است. در این برنامه دانشجویان در یک فضای واقعی، علاوه بر کسب دانش لازم، مشکلات کسب و کار خود را کشف و تحت نظارت متخصصان اقدام به طراحی راه حل‌های عملی برای آنها می‌‌کنند.

MBA Challenge باعث احیای مجدد دوره MBA برای مدیرانی شده که بیش از هر چیزی به اثر واقعی این دوره بر کسب و کار خود اهمیت می‌دهند. اگرچه هنوز تنها تعداد اندکی از مراکز آموزش MBA نظیر سازمان مدیریت صنعتی و آکادمی‌مجازی ایرانیان جسارت ورود به این حیطه را داشته اند؛ اما همین تعداد انگشت شمار هم باعث افزایش سطح کیفی آن شده و دانش آموختگان متمایزی را تربیت کرده‌اند.

### پایان خبر رسمی

اخبار رسمی هویت منتشر کننده را تایید می‌کند ولی مسئولیت صحت مطلب منتشر شده بر عهده ناشر است.

پروفایل ناشر گزارش تخلف
درباره منتشر کننده:

آکادمی مجازی ایرانیان

آکادمی مجازی ایرانیان، به عنوان اولین مرکز رسمی آموزش مجازی فنی و حرفه ای ایران، بخشی از برنامه جهانی گسترش دانش در کشورهای در حال توسعه، برای همیشگی نمودن فرایند انتقال دانش است. در سال 88 این مدل کسب و کار آکادمی مجازی ایرانیان را از سوی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی برنده عنوان کار آفرین برگزیده ملی کرد. نشان عالی مدیر سال و مدیر موفق ملی در عرصه جهان اسلام، عناوین مهم دیگر آکادمی هستند.

اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
منتشر شده در سرویس های:

کسب و کار و خرده فروشی | علم و آموزش