اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
کد: 13960817267297821

میزبانی وب و هاستینگ

اصطلاحات رایج در میزبانی وب (بخش۱)

کد: 13960817267297821

https://goo.gl/vED8Gv

، تهران , (اخبار رسمی): اگر به دنبال خرید یک سرویس میزبانی وب هستید، حتما با مراجعه به سایت‌های مختلف با اصطلاحات جدیدی روبرو شده‌اید که اطلاعی در مورد آنها ندارید و همین تصمیم گیری برای انتخاب هاست مناسب را برای شما سخت کرده است. در این مقاله قصد داریم تا برای راحتی شما اصطلاحات رایج در میزبانی وب را معرفی کنیم.

اصطلاحات رایج در میزبانی وب
اصطلاحات رایج در میزبانی وب (بخش۱)

در این مقاله قصد داریم تا برای راحتی شما اصطلاحات رایج در میزبانی وب را معرفی کنیم. البته تعداد این اصطلاحات رایج در میزبانی وب بسیار زیاد است و فقط مهم‌ترین و پرکاربردترین آنها را گلچین کرده‌ایم.

در بخش اول این مقاله ۱۰ اصطلاح رایج میزبانی وب و هاستیتگ را برای شما توضیح خواهیم داد. منتظر بخش دوم این مقاله باشید.

۱ – سرور (هاست):

در واقع سرور یک کامپیوتر قدرتمند است که به یک خط اینترنت پر سرعت متصل است و کاربران می‌توانند از سراسر دنیا به آن متصل شوند و فایل‌های روی آن را مشاهده کنند. یک سرور با توجه به کیفیت قطعات و قدرت پردازشی که دارد قیمت گذاری می‌شود.

 

۲- دیتا سنتر Data Center:

یکی دیگر از اصطلاحات رایج در میزبانی وب دیتاسنتر است که به مکانی گویند که صدها و حتی هزاران سرور قدرتمند تحت شرایط خاصی در آن نگهداری می‌شوند. این دیتاسنترها به سریع‌ترین خطوط اینترنتی دسترسی دارند که با توجه به تعداد سرورها می‌توانند تا چند میلیون سایت را نیز میزبانی کنند.

 

۳- پنل مدیریت:

برای اینکه بتوانید سرویس میزبانی وب خود را مدیریت کنید و عملیاتی مانند: ساخت، ویرایش و حذف اکانت اف تی پی، ایمیل، بانک اطلاعاتی و… نیاز به یک نرم افزار مدیریت ‌هاست دارید. از معروف‌ترین آنها می‌توان به: پلسک Plesk، سی پنل Cpanel و دایرکت ادمین DirectAdmin اشاره کرد. برای آشنایی بیشتر با این نرم افزارها به مقاله کدام پلن‌هاست برای شما مناسب است مراجعه کنید.

 

۴- مقدار فضا Disk Space:

برای اینکه فایل‌ها و اطلاعات خود را بر روی سرور نگهداری کنید نیاز به مقداری فضا دارید که این مقدار با توجه به نوع و کاربرد سایت شما از چند مگابایت تا چندین گیگابایت تقسیم بندی می‌شود. هرچه حجم صفحات سایت شما بیشتر باشد و مولتی‌مدیای (عکس، فیلم، صوت) بیشتری داشته باشید به فضا بیشتری برای نگهداری از فایل‌های خود نیاز خواهید داشت. ایمیل‌ها و بانک‌های اطلاعاتی مربوط به سایت شما هم بخشی از فضا میزبانی وب را اشغال می‌کنند.  

 

۵ – پهنای باند:

از دیگر اصطلاحات رایج در میزبانی وب پهنای باند است. پلن‌های میزبانی وب مانند اینترنت خانگی یا همراه که دارای پهنای باند ماهیانه هستند دارای پهنای باند هستند. در واقع این پهنای باند میزان استفاده ماهیانه شما از سرویس میزبانی وب است. به مثال‌های زیر دقت کنید:

شما یک فیلم ۲۰ مگابایتی روی‌هاست خود قرار داده اید که ۱۰۰ نفر آن را دانلود کرده‌اند. پس شما ۱۰۰x 20= 2000 مگابایت یا حدود ۲ گیگ پهنای باند مصرف کرده‌اید. صفحه اصلی سایت شما ۵۰۰ کیلوبایت حجم دارد و ماهیانه ۱۰۰۰۰ نفر از سایت شما بازدید میکنند. پس شما ۱۰۰۰۰×۵۰۰=۵۰۰۰۰۰۰ کیلوبایت یا نزدیک ۵ گیگ پهنای باند استفاده کرده‌اید. البته فقط برای صفحه‌ی اصلی سایت‌تان و اگر یک بازدید کننده از صفحات دیگر سایت شما هم بازدید کند طبیعتا پهنای باند بیشتری مصرف می‌کنید. پهنای باند بصورت ماهیانه در اختیار شما قرار می‌گیرد و اگر قبل از پایان ماه بیشتر از حد مجاز ماهیانه مصرف کنید سرویس میزبانی وب شما معلق می‌شود تا مجددا گیگ اضافه خریداری کنید. برای صرفه جویی در مصرف پهنای باند می‌توانید فایل‌های حجیم خود را روی سایت‌های اشتراک گذاری فایل قرار دهید و یا از یک سرویس CDN استفاده کنید.

 

۶- اف تی پی FTP(File Transfer Protocol):

یکی دیگر از اصطلاحات رایج در میزبانی وب اف‌تی‌پی است که در واقع به شما امکان می‌دهد از طریق مرورگر یا نرم افزارهای مخصوص اف‌تی‌پی مانند Filezilla به سرور متصل شوید و عملیات انتقال فایل‌ها یا حذف و جابجایی آنها را به راحتی انجام دهید.

معمولا یک اکانت اف‌تی‌پی بعد از خرید ‌هاست برای شما فرستاده می‌شود و شما می‌توانید از طریق پنل مدیریت برای خودتان اکانت‌های جدیدی اضافه کنید.

بعد از اینکه با اکانت اف‌تی‌پی به‌هاست متصل شدید، تعدادی پوشه می‌بینید که هر کدام کاربرد خاصی دارد و برای اینکه سایت شما اجرا شود و کاربران بتوانند محتویات سایت شما را ببینند باید فایل‌های خود را در پوشه public_html قرار دهید.

 

۷ – اکانت ایمیل Pop3 email:

از دیگر اصطلاحات رایج در میزبانی وب اکانت ایمیل است که با کمک این قابلیت در میزبانی وب شما می‌توانید به نام خود ایمیل ایجاد کنید که به صورت [email protected] است و بجای ضربدره می‌تواند هر نامی که شما دوست داشتید قرار بگیرد. برخی از امکانات ایمیل عبارت است از:

Pop3: این قابلیت به شما کمک می‌کند از طریق نرم افزارهایی مانند outlook که بصورت پیش فرض در سیستم عامل ویندوز وجود دارد به سرور متصل شوید و ایمیل‌های خود را روی کامپیوتر شخصی دانلود کنید و آنها را بخوانید یا از طریق کامپیوتر خودتان ایمیل بفرستید.

Auto responder: این قابلیت به شما کمک می‌کند وقتی شخصی برای شما ایمیل فرستاد یک پیام از طرف شما بصورت اتوماتیک برای او ارسال شود که از او تشکر کند یا اطلاعاتی به او بدهد.

 

۸ – آمار WebStats:

آمار WebStats از دیگر اصطلاحات رایج در میزبانی وب است که با کمک این قابلیت در میزبانی وب شما می‌توانید اطلاعات جامعی از بازدیدکنندگان سایت در بازه‌های زمانی مختلف مانند:

  • تعداد بازدید
  • مقدار پهنای باند استفاده شده
  • کلمات کلیدی جست‌و‌جو شده
  • سایت‌های ارجاع دهنده‌ی بازدید کننده به شما

و... بدست بیاورید  که یک سرویس دهنده‌ی خوب معمولا چند نسخه مختلف از این نرم‌افزارهای آمارگیر را روی سرورهای خود نصب می‌کند.

 

۹- FrontPage extension:

این افزونه برای نرم‌افزار طراحی سایت شرکت مایکروسافت تولید شده است و اگر شما از این نرم‌افزار برای طراحی سایت‌های خود استفاده می‌کنید باید دقت کنید که این افزونه روی پلن میزبانی وب شما نصب و فعال باشد.

 

۱۰- CGI:

برخی از شرکت‌های میزبانی وب به شما اجازه‌ی اجرای نوع خاصی از اسکریپت‌ها که به زبان Perl نوشته شده‌اند را می‌دهند. برای اینکه این اسکریپت‌ها روی سرور شما اجرا شود، باید آنها را در پوشه Cgi-bin قرار دهید. اگر با اف‌تی‌پی به‌هاست خود متصل شوید می‌توانید این پوشه را ببینید. اسکریپت‌های perl می‌توانند با کاربر تعامل داشته باشد و کارهای نظیر ثبت‌نام یا جست‌وجو را انجام دهد.

 

### پایان خبر رسمی

اخبار رسمی هویت منتشر کننده را تایید می‌کند ولی مسئولیت صحت مطلب منتشر شده بر عهده ناشر است.

پروفایل ناشر گزارش تخلف
درباره منتشر کننده:

شرکت مهندسی فراکارانت

معرفی گروه فراکارانت فناوری اطلاعات، جهان امروز را کاملا به تسخیر خود درآورده است. همراهی با این تغییر دیگر کاملا اجتناب ناپذیر است. گروه فراکارانت افتخار دارد در بازه وسیعی از محصولات و خدمات حوزه فضای مجازی را به مشتریان خود ارائه می نماید. کلیه کسب و کار ها و افراد برای موفقیت بیشتر و کاهش هزینه ها در حال اصلاح چهره خود در فضای مجازی در صفی طولانی قرار داشته و شناسایی سرویس دهنده متعهد که بتواند نقش موثر در این رقابت ایفا نماید شاید سخت ترین کار باشد. فراکارانت افتخار دارد در طول ۱۹ سال حضورخود که از روزهای آغازین حضور اینترنت در ایران با طراحی اولین سایت های ایرانی ، ارائه سرویس میزبانی و هاست بزرگترین سازمان ها و موسسات خود را همواره برتر نگه داشته و امروز با برترین فناوری ها دانش روز را در اختیار متقاضیان خود در ایران ، آلمان و کانادا قرار می دهد.

اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]