اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
کد: 13960824268317929

چرا دیوارهای مسکن مهر سر پل ذهاب خراب شدند؟

کد: 13960824268317929

https://goo.gl/m9wTNY

، تهران , (اخبار رسمی): در این مقاله به بررسی این که چرا دیوارهای مسکن مهر سر پل ذهاب خراب شدند می پردازیم. چه نکات و اصولی باید در آنها رعایت می شد تا دیوارهای ساختمان ریزش نکند؟ اگر شما هم در حال ساخت ساختمانی هستید، حتما این موارد را در در نظر داشته باشید.

چرا دیوارهای مسکن مهر سر پل ذهاب خراب شدند؟
روش مهار میانقاب در تری دی پنل ها

به گزارش اخبار رسمی به نقل از ژوپیتر دیزاین؛ خرابی مسکن مهر واژه‌ای است که این روزها و به دنبال زلزله‌ی اخیر در غرب کشور،  آن را زیاد می‌شنوید و عکس‌های متعددی از تخریب آن منتشر می‌شود. اگر همچنان جزو آن دسته از افراد هستید که فکر می‌کنید مسکن مهر یک اشتباه مهندسی است و هنوز هم از بی کیفیت بودن آن‌ها ناراضی هستید؛ قبل از خواندن و ادامه دادن این مطلب حتما ویدیوی بررسی زلزله سر پل ذهاب را ببینید. بعد از تماشای این ویدیو میتوانید با دید بهتری به مطالعه‌ی ادامه‌ی مطلب بپردازید.

با توجه به عکس‌های منتشر شده در شبکه‌های اجتماعی، ساختمان‌های مسکن مهر اکثرا دارای اسکلت سازه‌ای سالم بودند. این یعنی  یک ساختمان که برای زلزله‌ی ۶ ریشتری طراحی شده بوده است، توانسته در برابر زلزله‌ی ۷.۵ ریشتری دوام بیاورد؛ پس یک شاهکار هنری است. قبلا در ویدیو هم گفته شد که به ازای هر یک ریشتر چیزی در حدود ۳۱.۶ برابر قدرت تخریب زلزله اضافه خواهد شد. این اطلاعات در کنار هم، به معنی قوی بودن اسکلت سازه‌های مسکن مهر در برابر زلزله است. اما سوالی دیگری در اینجا مطرح می‌شود که چرا در زلزله‌ی سر پل ذهاب خرابی مسکن مهر در بخش‌هایی مثل نما تا این حد زیاد بود؛ ولی در کنار آن سازه‌های شخصی‌ساز فرو ریزشی در نما نداشتند؟

پاسخ آن ساده است، اگر شما هم در حال ساخت ساختمان هستید حتما آن را رعایت کنید:

میان قاب‌ها:

در دنیای مهندسی عمران به تیر‌ها و ستون‌ها قاب‌های ساختمانی گفته می‌شود که تعریفی ساده از یکی از مهم‌ترین بخش‌های سازه است و به فضای خالی بین تیرها و ستون‌ها که با دیوار چینی پر می‌شود میان قاب گفته می‌شود. مشکل اصلی در خرابی مسکن مهر، میانقاب‌ها بودند که اجرای درستی نداشتند و از مهار کافی برخوردار نبودند. مساله‌ی اصلی در این جا مهار کردن میان قاب‌ها با تیرها و ستون‌ها است که به روش‌های زیر امکان پذیر است:

  • مهار دیوارها به اسکلت سازه که شامل تیر و ستون‌ها هستند.
  • ترجیحا روی دیوارها با شاتکریت (بتن پاششی) پوشیده شود.
  • مصالح ترد مانند بلوک سفالی و بلوک پوکه سیمانی اثر میان قابی زیادی ندارند.

حالا به بررسی روش‌های مهار کردن میان قاب‌ها بپردازیم که به سه روش مرسوم دارد. یکی از روش‌های مرسوم استفاده از  دیوارهای تری دی پنل (۳D Panel) است. اگر در سازه‌ی شما از دیوارهای تری دی پنل استفاده می‌شود نیاز به مهار خاصی ندارید؛ زیرا میلگردهای اطراف آن به صورت کامل مهار را برای آن‌ها فراهم می‌کنند.

### پایان خبر رسمی

اخبار رسمی هویت منتشر کننده را تایید می‌کند ولی مسئولیت صحت مطلب منتشر شده بر عهده ناشر است.

پروفایل ناشر گزارش تخلف
درباره منتشر کننده:

ژوپیتر دیزاین

ژوپیتر دیزاین مرجعی برای بررسی و تحلیل دنیای ساختمان در فضای مجازی ما در سایت ژوپیتر با هدف غنی ترین و کاربردی ترین مرجع مهندسین عمران و معماری در حال فعالیت هستیم

اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
منتشر شده در سرویس های:

مسکن و ساختمان | محیط زیست