اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
کد: 13960927272177692

گیمرها برای یافتن ساختارهای جدید مولکولی به یاری بیولوژیست ها می آیند

کد: 13960927272177692

https://goo.gl/QjkE6m

، تهران , (اخبار رسمی): گیمرهای بازی‌های ویدئویی برای کمک به پیشرفت ساختار مولکولی جدید برای کنترل کریسپر، به کار گماشته می‌شوند. چند سال پیش، تیمی از محققان استنفورد بازی ویدیویی به نام Eterna را راه‌اندازی کردند. این بازی برای استفاده از قدرت مغز هزاران نفر از کسانی که این بازی را انجام می‌دهند، طراحی شده است.

چالش جدید Eterna از گیمرها می‌خواهد تا یک مولکول RNA منحصر به فرد را طراحی کنند. این مولکول می‌تواند چندین کار را انجام دهد

گیمرهای بازی های ویدئویی برای کمک به پیشرفت یک ساختار مولکولی جدید برای کنترل کریسپر، به کار گماشته می‌شوند. (کریسپر نوعی سیستم ایمنی تطابق پذیر در باکتری‌ها است که آن‌ها را قادر به کشف دی‌ان‌ای ویروس و بعد نابودیشان می‌کند. فناوری کریسپر به دانشمندان اجازه می‌دهد، تغییراتی در دی‌ان‌ای سلول‌ها ایجاد کنند.)

چند سال پیش، یک تیم از محققان دانشگاه استنفورد یک بازی ویدیویی به نام Eterna را راه‌اندازی کردند. این بازی برای استفاده از قدرت مغز هزاران نفر از کسانی که این بازی را انجام می‌دهند، طراحی شده است. این بازی گیمرها را به منظور طراحی توالی‌های شیمیایی جدید RNA به چالش می‌کشد. در همین راستا یک بازی مرحله‌ای جدید  راه‌اندازی شده است. بازیکنان این بار برای ایجاد یک مولکول جدید RNA که اساسا می‌تواند به عنوان کلید روشن/خاموش برای فرآیند ویرایش ژن CRISPR/Cas9 عمل کند، به چالش کشیده می‌شوند.

هنگامی که Eterna برای اولین بار در سال ۲۰۱۱ راه‌اندازی شد، فقط بخش کوچکی از یک آزمایش بود. نیمی از هدف این بود که مردم را توسط بازیهای هیجان‌انگیز، آموزش بدهند. همچنین محققان امیدوار بودند، روزی تعداد بازیکن‌ها زیاد شده و به تعداد کافی برسد. در این صورت نتایج آن‌ها از لحاظ درمانی قابل اعتماد خواهد شد، که به این هدف نیز دست پیدا کردند.

همان‌طور که بازیکنان مهارت‌های خود را در ساخت مولکول‌های RNA بهبود می‌بخشند، بازی نیز پیچیده‌تر شد. در نقطه اوج تعداد کاربران، ۱۰۰.۰۰۰ بازیکن در این بازی مشارکت داشتند. در اوایل سال ۲۰۱۶ مقاله‌ای که با کمک نقش مشارکتی گیمرها نوشته شده بود، در مجله‌ی علم مولکولی زنده منتشر شد. این مقاله حاوی مجموعه‌ای از قواعد ساختاری بود که توسط بازیکنان توسعه یافته بودند. این قوانین می‌توانند درجه سختی طراحی ساختارهای مولکولی مناسب RNA را تعیین کنند.

در اوایل سال ۲۰۱۶ بازیکنان Eterna با طراحی یک مولکول جدید برای کمک به ایجاد یک آزمایش ساده و دقیق خون در زمینه‌ی سلول‌های بنیادی به چالش کشیده شدند. در حال حاضر محققان چشم انداز خود در CRISPR را تغییر می‌دهند، آن‌ها امیدوار هستند گیمرها در این بازی بتوانند الهام‌بخش یک ساختار مولکولی جدید که به تمرکز تکنولوژی ویرایش ژن کمک می‌کند، باشند.

استاد دانشگاه استنفورد پروفسور هاوارد چانگ می‌گوید: “ایده‌های بزرگ می‌توانند از هر نقطه‌ای نشات بگیرند، بنابراین این نیز یک آزمایش در دموکراتیزه کردن علم است. بسیاری از افراد استعدادهای پنهانی دارند که حتی نمی‌دانند، این ممکن است خواست آن‌ها باشد. شاید کسی در بیرون وجود داشته باشد که یک محافظ امنیتی یا یک بیوشیمیست RNA فوق‌العاده باشد و حتی آن را نداند.”

چالش جدید Eterna

چالش جدید Eterna از گیمیرها می‌خواهد تا یک مولکول RNA منحصر به فرد را طراحی کنند. این مولکول می‌تواند چندین کار را انجام دهد. این مولکول از طریق آنزیم مرتبط با CRISPR تشخیص داده می‌شود تا آن را به یک ژن هدفمند راهنمایی کند. محققان معتقدند این چالش جدید ممکن است کمی ساده‌تر از سایر چالش‌های ریاضی Eterna باشد. اما آن‌ها به دنبال هزاران راه‌حل متفاوت هستند که می‌توانند به نتایج آزمایشگاهی تبدیل شوند.

پروفسور Rhiju Das ، محقق اصلی Eterna می‌گوید: “ما هنوز مطمئن نیستیم اگر مشکلات پیش‌بینی نشده در آزمایش پروتئین Cas9 وجود داشته باشد، چگونه عمل کنیم؟ به همین دلیل است که می‌خواهیم برای آزمایش‌های Greenleaf و Chang چندین راه حل متفاوت داشته باشیم، حتی در این دوره ما امیدواریم از ۱۰ هزار تا ۱۰۰ هزار بازیکن که هرکدام ۱۰ راه حل متفاوت را به ما ارائه می‌کنند، استفاده کنیم. در واقع این کار برای به دست آوردن نتایج بسیاری از سنتز و تست انجام خواهد شد.”

آزمایشگاه در زندگی واقعی Eterna را منحصر به فرد می‌سازد و به گیمرها در آن اجازه می‌دهد طرح‌های خود را به صورت عملی ساخته و در آزمایشگاه آزمایش کنند. هر کسی می‌تواند بازی کند – تا زمانی که دسترسی به اینترنت و علاقه به یادگیری نحوه بازی داشته باشد.

### پایان خبر رسمی

اخبار رسمی هویت منتشر کننده را تایید می‌کند ولی مسئولیت صحت مطلب منتشر شده بر عهده ناشر است.

پروفایل ناشر گزارش تخلف
درباره منتشر کننده:

وب‌سایت کرانمند

کران‌مند ماحصل تلاش گروه فنی و همکاران شرکت شزان (شرکت نوآوران فناوری‌های همگرای شناختی، زیستی، اطلاعات و نانو) است که برای پاسخگویی به دغدغه‌های شخصی، ملی و جهانی ما جهت ساختن تصویری شفاف از آینده پیش‌روی بشر است.

اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
منتشر شده در سرویس های:

بهداشت و درمان | سرگرمی و تفریح