اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
کد: 13961029277167929

از طراحی ساختمان تا اجرای ساختمان

کد: 13961029277167929

https://goo.gl/xkKfHC

، تهران , (اخبار رسمی): در این مطلب قصد داریم تا به شما از سیر تا پیاز طراحی ساختمان و اجرای ساختمان را شرح دهیم.

از طراحی ساختمان تا اجرای ساختمان
طراحی ساختمان - ژوپیتر دیزاین

 قصد نداریم  از سیر تا پیاز طراحی ساختمان و اجرای ساختمان را  به زبان سخت و پیچیده‌ی دانشگاهی توضیح دهیم؛ بلکه با توجه به نیازی که بازار کار ما دارد می‌خواهیم نکات این موضوع را تشریح کنیم. در درجه‌ی اول به مفهوم اصلی یعنی ساختمان بپردازیم و ببینیم که هر واحد ساختمانی شامل چه مواردی می‌شود:

گرایش‌ها؟

فرقی ندارد مهندس عمران باشید یا معماری یا حتی مکانیک یا ساختمانی که در حال ساخت و درست کردنش استیم کاربری مسکونی دارد یا اداری؛ هر سازه‌ی ساختمانی به سه بخش سازه، معماری و تاسیسات تقسیم می‌شود. در واقع اصول طراحی ساختمان، از هر کاربریی که باشد تقریبا یک چیز است و این مورد دقیقا در اصول اجرای ساختمان هم به همین ترتیب و به همین منوال است.

عمران یا معماری؟

هر ساختمانی به ۲ بخش عمرانی و معماری تقسیم می‌شود و بخش تاسیسات بعدا اضافه می‌شود. هر دو بخش عمران و معماری مکمل یکدیگر در کار ساختمانی هستند. می‌دانیم که کار هر دو قشر مکمل یکدیگر است و اگر یکی نباشد، کار آن یکی هیچ ارزشی ندارد. پس دعوای همیشگی بین مهندسان عمران و معماری را یک بار برای همیشه کنار می‌‌گذاریم. ساخت یک سازه‌ی ساختمانی از طراحی ساختمان تا اجرای ساختمان به هر دو گروه نیاز دارد و سهم کار هر کدوم هم ۵۰ درصد است. با گروه و قسمت‌های سازه‌ای کارمان را شروع می‌کنیم:

انواع سازه ساختمانی:

به صورت خلاصه می‌شود گفت ما چهار دسته‌ی سازه ساختمانی داریم: ساختمان فولادی ، ساختمان بتنی ، ساختمان چوبی و سازه‌های بنایی.

انتخاب نوع مصالح کاملا مرتبط با شرایط جوی و منطقه‌ای است و بعد هم نیروی اجرای و قیمت اجرای آن از عوامل موثر است. حالا به بررسی ساختمان‌ها می‌پردازیم:

ساختمان فولادی:

ساختمان‌هایی که مصالح ساخت آن‌ها از فولاد است و مصالح فولادی نرم‌تر هم عملکرد بهتری دارند؛ چون در کشش بیشتر کش می‌آیند. (مثل آدامس یا پنیر پیتزا که کش آمدن آن‌ها باعث دیرتر افتادن و از هم گسیختگی از هم می‌شود)

سیستم‌های ساختمانی سازه‌های فولادی؛ (سیستم‌های سازه‌ای ساختمان فولادی) معمولا به ۳ دسته تقسیم می‌شود:

سیستم قاب خمشی:

در این سیستم‌های سازه‌ای کل نیروهای زلزله و بارگذاری ثقلی (دیوارها و کف سازی و …) بر عهده‌ی تیرها و ستون‌ها است. مزیت این ساختمان‌ها این است که محدودیتی در قرار دادن درها و پنجره‌ها ندارند و به راحتی می‌توان از کل فضای نور گیر در آن‌ها استفاده کرد تا نور وارد واحد ساختمانی شود؛ ولی عیب این دست از سازه‌ها بزرگ بودن مقاطع تیر و ستون است و دلیل  آن این است که تحمل بار ثقلی و زلزله به عهده‌ی تیر و ستون‌ها است.

قاب‌های ساده به همراه مهاربند و قاب ساده به همراه دیوار برشی:

این دست از ساختمان‌ها  دارای اتصال مفصلی استند (یعنی نیروی زلزله را تیرها تحمل نمی‌کنند و توسط مهاربند‌ها یا دیوارها کنترل می‌شود) و در کشور ما هم معمولا بسته به نوع ساختمان در یک جهت از این سیسم سازه‌ای استفاده می‌کنند و هوادران زیادی هم بین مهندسین دارند؛ توصیه می‌شود که در جهتی که بعد کوچک‌تری دارد از این سیستم استفاده شود.

قاب خمشی به همراه مهار بند و قاب خمشی به همراه دیوار برشی بتنی:

در این سازه‌ها نیروی زلزله و بارهای ثقلی توسط قاب‌های خمشی به همراه مهاربند‌ها یا دیوارها تحمل می‌شود. این دست از سازه‌ها دارای مقاومت بیشتری نسبت به سایر سازه‌های ساختمانی استند و می‌توانیم در ساختمان‌هایی با ارتفاع بلندتر هم از آن‌ها استفاده کنیم و بزرگ‌ترین مزیت آن‌ها نسبت به ساختمان‌های بالا هم همین مورد است.

قاب خمشی به همراه دیوار برشی فولادی:

این ساختمان‌ها مثل ساختمان‌های دسته‌ی بالا استند، منتهی به جای این که از دیوار برشی که مصالحی با وزن بالا و اجرای سخت استفاده شود، از مصالح فولادی با صورت ورق‌هایی با ضخامت‌های مشخص به عنوان دیوار برشی استفاده می‌شود که هم هزینه‌ی ارزان‌تری نسبت به سایر سیستم‌ها دارد و هم این که سختی بالاتری نسبت به دیوار برشی بتنی دارد. بعد از آشنایی با سیستم ساختمان‌ها فولادی به این مورد می‌رسیم که:

چگونه ساختمان را طراحی کنیم؟ (اصول طراحی سازه)

به صورت کلی طراحی ساختمان دارای مراحل مختلفی است که در ادامه به آن‌ها پرداخته‌ایم:

استفاده از نرم افزار مناسب و شخصی که به صورت کامل مسلط باشد در وهله‌ی اول از ضروریات کار طراحی ساختمان است. آموزش طراحی سازه برای مهندسین از حساسیت بالایی برخوردار است و در صورت نا آگاهی ممکن است که باعث مرگ تعداد زیادی از افراد بشود.

چک لیست طراحی سازه:

چک لیست طراحی سازه به صورت کلی شامل موارد زیر می‌شود:

  • انتخاب درست و بهینه ی سیستم ساختمانی
  • تعریف متریال‌ها
  • تعریف مقاطع تیر و ستون و مهاربند (به این اعضا در اصطلاح اعضای خطی گفته می‌شود)
  • تعریف کف‌ها و دیوارها (به این اعضا نیز اعضای سطحی گفته می‌شود)
  • تعریف بارها و ترکیبات بارگذاری برای ساختمان‌های فولادی
  • ترسیم اولیه‌ی سازه‌ی فولادی و اختصاص مقاطع فولادی تعریف شده به همراه ترسیم کف‌ها
  • بارگذاری ثقلی سازه بر اساس دیتیل‌ها اجرایی
  • اختصاص دیافراگم صلب به کف‌ها
  • اختصاص نواحی صلب انتهایی (Rigid zone factor)
  • اعمال کردن شرایط و ضرایب آیین نامه‌ای
  • تحلیل اولیه‌ی سازه
  • طراحی سازه و اصلاح مقاطع
  • تیپ‌بندی نهایی مقاطع
  • تحلیل نهایی
  • طراحی نهایی
  • بررسی کنترل‌های آیین نامه‌ای و در صورت نیاز تغییر دوباره‌ی مقاطع و تحلیل و طراحی دوباره سازه
  • خروجی گرفتن از سازه و بردن فایل‌ها به نرم افزار سیف برای طراحی پی‌ها  یا اصول طراحی فونداسیون  (شالوده)
  • ترسیم و ارائه‌ی نقشه‌های اجرایی به کارفرما

### پایان خبر رسمی

اخبار رسمی هویت منتشر کننده را تایید می‌کند ولی مسئولیت صحت مطلب منتشر شده بر عهده ناشر است.

پروفایل ناشر گزارش تخلف
درباره منتشر کننده:

ژوپیتر دیزاین

ژوپیتر دیزاین مرجعی برای بررسی و تحلیل دنیای ساختمان در فضای مجازی ما در سایت ژوپیتر با هدف غنی ترین و کاربردی ترین مرجع مهندسین عمران و معماری در حال فعالیت هستیم

اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
منتشر شده در سرویس:

مسکن و ساختمان