اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
کد: 13961115280077183

انکودر چیست؟

کد: 13961115280077183

https://goo.gl/um4aHx

، تهران , (اخبار رسمی): انکودر دستگاهی است الکترونیکی که اطلاعات دریافتی را به صورت کد (رمز) ارسال می‌کند و در پایانه این اطلاعات توسط دستگاه دیگری به نام دیکودر رمزگشائی و بنا به نیاز پردازش می‌شود.

انکودر چیست
انکودر چیست؟

انکودر دستگاهی است الکترونیکی که اطلاعات دریافتی را به صورت کد (رمز) ارسال می ;kn و در پایانه این اطلاعات توسط دستگاه دیگری به نام دیکودر رمزگشائی و بنا به نیاز پردازش می‌شود

در بسیاری از دستگاه‌های اندازه گیری برای ارسال اطلاعات از انکودر استفاده می‌شود. انکودر (ENCODER) وسیله‌ای برای اندازه‌گیری میزان جابجائی از نقطه‌ای به نقطه دیگر است. این وسیله به اشکال و با میزان دقت‌های متفاوتی ساخته می‌شود. اندازه‌گیری این جابجائی می‌تواند حول یک محور به صورت دوران یا اندازه‌گیری مسیر در طول، عرض، ارتفاع و یا تلفیقی از حالات ذکر شده باشد.

انکودرها از طریق یک وسیله مدرج شده متناسب با نوع حرکت، که انواع آن توضیح داده می‌شود و دو سنسور A و B، دو سیگنال تولید می‌کنند. این سیگنال‌ها به نام سیگنال سنسور A و سیگنال سنسور B نامیده می‌شوند و با ثابت بودن وسیله مدرج شده و حرکت سنسورها و یا ثابت بودن سنسورها و حرکت وسیله مدرج شده تولید می‌شوند. هرچه تعداد سیگنال‌های تولید شده در یک فاصله ثابت بیشتر باشد، واحد اندازه گیری کوچک‌تر و در نتیجه دقت اندازه گیری بیشتر می‌شود.

این سیگنال‌ها به دو شکل آنالوگ و یا دیجیتال تولید می‌شوند و همانگونه که در شکل 2 مشخص است (به استثناء سیستم پرچمی‌FLAG)، اگر مدت زمان یک سیگنال را تا سیگنال بعدی در یک حرکت با سرعت ثابت و تقسیمات 360 درجه در نظر بگیریم، 180 درجه سطح پائین (صفر منطقی) و 180 درجه سطح بالا (یک منطقی) هستند. حال اگر دو سیگنال A و B را با هم مقایسه کنیم شاهد این تقسیمات به چهار منطقه 90 درجه‌ای خواهیم بود که اختلاف 90 درجه‌ای این دو سیگنال در هم سطح شدن و پردازش آن می‌تواند منتهی به تشخیص جهت حرکت شود.

به این ترتیب که اگر سیگنال A اول یک منطقی شود و با اختلاف 90 درجه سیگنال B در سطح یک منطقی قرار گیرد، جهت حرکت به یک سو و در صورتی که سیگنال B اول یک منطقی شود و با اختلاف 90 درجه سیگنال A در سطح یک منطقی قرار گیرد، جهت حرکت مخالف جهت اول تشخیص داده می‌شود. انکودرها سیگنال سومی‌ به نام Z دارند که این سیگنال را مرجع (REFRENC) می‌نامند.

نوع 6 سیگنال آن تشکیل شده از سیگنال‌های A و B و Z است که قبلاً به آنها اشاره شد. سه سیگنال بعدی سیگنال‌های " Aو " Bو " Z هستند که این سیگنال‌ها دقیقاً مخالف سیگنال‌های A و B و Z عمل می‌کنند. به این ترتیب که وقتی سیگنال A در سطح منتفی یک قرار دارد، سیگنال " Aدر سطح منطقی صفر قرار می‌گیرد. عملکرد سیگنال‌های " Bو " Zنیز همانند سیگنال " Aاست

سنسورها:

سنسورها انواع گوناگونی دارند که کاربرد هر کدام متفاوت است. از انواع آن می‌توان سنسورهای تماسی (سوئیچ های مکانیکی) غیر تماسی آهنربائی (MAGNETIC) و نوری (OPTICAL) را نام برد.

سوئیچ های مکانیکی:

سوئیچ های مکانیکی با تماس فعال و یا غیر فعال می‌شوند. مانند سوئیچهائی که در سیستم مدار ایمنی آسانسور و یا شناسائی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

آهنربائی (MAGNETIC):

سنسور آهنربائی به میدان مغناطیسی حساس است. مانند سنسورهائی که برای شناسائی طبقات مورد استفاده قرار می‌گیرد.

سنسور نوری:

این نوع سنسورها از یک فتودیود و یک فتوترانزیستور تشکیل شده‌اند که اصطلاحاً به فتودیود فرستنده و به فتوترانزیستور گیرنده می‌گویند. این سنسور با عبور از روی وسیله مدرج و قطع و وصل شدن ارتباط بین گیرنده و فرستنده سیگنال تولید می‌کند.

وسیله مدرج:

وسیله مدرج تعیین کننده تعداد سیگنال‌های تولید شده توسط سنسورها است که سه نوع آن به شرح ذیل هستند:

1. نوار TAPE

2. صفحه دوار

3. پرچم FLAG

4. نوار TAPE: این نوع معمولاً در انکودرهائی که سنجش اندازه حرکت در طول و یا ارتفاع را بر عهده دارند تعبیه می‌شود. در این روش از یک نوار پانچ شده و یا نوار انعکاسی استفاده می‌شود.

5. صفحه دوار: این نوع معمولاً در انکودرهائی که سنجش اندازه حرکت در طول و یا ارتفاع را بر عهده دارند تعبیه می‌شود. در این روش نیز مانند نمونه‌ی قبلی از یک نوار پانچ شده و یا نوار انعکاسی استفاده می‌شود.

6. پرچم: FLAG در این روش با قراردادن پرچم‌ها در محل‌های مورد نیاز و عبور سنسور از روی پرچم‌ها، سیگنال تولید می‌شود. آلیاژ پرچم‌ها باید از نوعی باشد که سنسورها نسبت به آن حساس باشند. برای مثال اگر از سنسورهای حساس به میدان مغناطیسی استفاده می‌شود باید جنس پرچم‌ها از نوع مگنت (آهن ربائی) باشد.

جهت کسب اطلاعات بیشتر و یا جهت مشاهده کاتالوگ به وبسایت پیمان الکتریک مراجعه کنید:

شماره تماس: 02133993055 / 02133993009

شماره فکس: 02136057593

در تلگرام با ما همراه باشید:     

https://telegram.me/Peymanelcco

### پایان خبر رسمی

اخبار رسمی هویت منتشر کننده را تایید می‌کند ولی مسئولیت صحت مطلب منتشر شده بر عهده ناشر است.

پروفایل ناشر گزارش تخلف
درباره منتشر کننده:

بازرگانی پیمان الکتریک

واردات و پخش تجهیزات برق صنعتی

اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
منتشر شده در سرویس:

کسب و کار و خرده فروشی