اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
کد: 13961205284028199

ما در طول روز در کمپین‌های مختلفی شرکت داریم

کمپین چیست و چگونه یک کمپین خوب اجرا کنیم؟

کد: 13961205284028199

https://goo.gl/HtpRqH

، تبریز , (اخبار رسمی): امروزه درصد بالایی از کاربران اینترنت از شبکه‌های اجتماعی استفاده می‌کنند و حداقل برای یک بار هم که شده با واژه کمپین مواجه شده‌اند. در این محتوا، با هم نگاهی به مفهومی کاربردی از واژه کمپین می‌اندازیم و پیرامون این صحبت می‌کنیم که برای اجرای یک کمپین خوب، به چه مواردی نیاز داریم.

کمپین چیست و چگونه یک کمپین خوب اجرا کنیم؟
کمپین چیست و چگونه یک کمپین خوب اجرا کنیم؟

نکته مهم در کمپین سازی، همان نیاز و هدف مشترک است. یعنی فعالیتی که با شناخت این دو همراه نباشد، صرفا یک حرکت است نه یک کمپین

برای تعریف کمپین، نظرات آکادمیک زیادی مطرح شده است اما بسیاری از این تعاریف با آن‌چیزی که در عمل اتفاق می‌افتد فاصله زیادی دارد.

کمپین چیست؟

«کمپین از یک نیاز و تلاش برای رسیدن به هدفی که آن نیاز را پوشش دهد شروع می‌شود. وقتی ثمره‌ی یک نیاز، هدف باشد، حرکتی هدفمند آغاز می‌شود که به طور کلی می‌توان این حرکت هدفمند را کمپین نامید.»

چون کمپین‌ها بر اساس نیازهای مختلفی شکل می‌گیرند، بنابراین با نمونه‌های متفاوتی از جمله کمپین مذهبی، کمپین سیاسی، کمپین اجتماعی، کمپین تبلیغاتی و ... مواجه می‌شویم.

«کمپین در اصل حرکتی هدفمند برای پوشش یک نیاز است.»

ما در طول روز ممکن است در کمپین‌های مختلفی شرکت داشته باشیم. مثلا عزاداری ایام محرم و حضور مردم در دسته‌های عزاداری را در نظر داشته باشید. در این حرکت، نیاز و هدفی بین شهروندان وجود دارد که با یک کمپین مذهبی محقق می‌شود. یا در مراسم ازدواج، خانواده‌ها نیاز و هدفی مشترک را دنبال می‌کنند که به تشکیل خانواده توسط دو نفر منجر می‌شود و همچنین در بلایای طبیعی مثل زلزله اخیر کرمانشاه، حرکتی آغاز می‌شود که به کمک‌رسانی به زلزله‌زدگان منجر می‌شود.

در فضای مجازی هم داستان تقریبا از همین قرار است. فضای مجازی به عنوان یک ابزار این امکان را به کاربران می‌دهد تا با دسترسی به بخش بیشتری از جامعه‌ی آماری، کمپین‌های مختلفی ایجاد شود.

نکته مهم در کمپین سازی، همان نیاز و هدف مشترک است. یعنی فعالیتی که با شناخت این دو همراه نباشد، صرفا یک حرکت است نه یک کمپین. این موضوع، لازمه بزرگی است که عدم توجه به آن می‌تواند باعث از دست رفتن زمان و هزینه‌های زیادی شود. برای نمونه شرکت‌های بزرگی وجود دارند که در تبلیغات خود این اشتباه را مرتکب می‌شوند. این دسته از شرکت‌ها گمان می‌کنند بدون کشف نیاز، تعیین هدف و تدوین برنامه‌ای جامع برای تحقق آن و فقط با رزرو تمامی بیلبوردهای یک اتوبان و پخش چندین‌باره‌ی تبلیغات‌شان در تلویزیون، می‌توانند یک کمپین تبلیغاتی ایجاد کنند و از آثار مثبت آن بهره ببرند.

مدت زمان اجرای یک کمپین چقدر است؟

تعریف زمان برای اجرای یک کمپین، نسبی است. کمپین تا زمانی که نیاز را پوشش ندهد و به هدف تعیین شده نرسد، باید ادامه داشته باشد. فقط تعداد کمی از کمپین‌هایی که در فضای مجازی ایجاد می‌شوند به این موضوع توجه دارند. برای مثال هر سال تابستان با گرم شدن هوا، به رسم چندین ساله باید منتظر کمپین‌هایی با نام‌های مختلف باشیم که بعضا با همراهی هنرمندان برای مصرف بهینه آب اجرا می‌شوند و پس از مدتی، دیگر نه اسمی از کمپین مربوطه می‌توان شنید و نه هدفی را می‌توان دید که محقق شده باشد.

شاید این سوال در ذهن‌تان ایجاد شود که مثلا آیا این منطقی‌ست که هنرمندان مذکور، کمپین مربوطه را تا سال‌ها ادامه دهند تا مشکل بحران آب حل شود؟ نه قطعا منظور این نیست چرا که همه ما می‌دانیم که مشکل آب با یک کمپین حل نخواهد شد و سال‌ها زمان برای احیا و حفظ آن نیاز است. منظور این است که تحقق هدف یک کمپین و اعلام پایان آن می‌تواند مثلا اطلاع‌رسانی و آموزش یک میلیون نفر در عرض یک سال باشد، نه حرکتی که به نام کمپین به چند نشست خبری روتین و چند طرح در اینستاگرام خلاصه شود.

در محتوای بعدی، به معرفی چند کمپین خوب و بد خواهیم پرداخت و پیرامون این موضوع بیشتر صحبت خواهیم کرد.

### پایان خبر رسمی

اخبار رسمی هویت منتشر کننده را تایید می‌کند ولی مسئولیت صحت مطلب منتشر شده بر عهده ناشر است.

پروفایل ناشر گزارش تخلف
درباره منتشر کننده:

مهمه

اولین شبکه اجتماعی مسئولیت اجتماعی

اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]