اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
کد: 13961207284427638

عید نوروز و مزه‌های نوروزی

کد: 13961207284427638

https://goo.gl/39kTtw

، تهران , (اخبار رسمی): عید نوروز که فرا می‌رسد، زمان خوردن خوراکی‌های شور و شیرین است. هر شهر و آبادی، خوراکی‌های مخصوص به خود را دارد. اما بعضی از این خوراکی‌ها در همه جا یکسان است. مهمترین نکته در انتخاب خوراکی‌های عید نوروز این است که بدانیم مرغوب‌ترین آن‌ها کدام است؟مخصوص کدام منطقه از ایران است و در کجا یافت می‌شود؟

مزه های نوروزی
عید نوروز و مزه‌های نوروزی

آجیل مجموعه‌ای از مزه‌ها و تنقلاتی است که مخصوص جشن‌ها و شب‌نشینی ایرانی‌ها است.

در عید نوروز، سفره تمام خانواده‌های ایرانی پر و پیمان است. در حقیقت هر روستا، شهر یا شهرستانی براساس سنت و باورهایشان خوراکی‌های رسمی و محلی مربوط به خود را در این ایام استفاده می‌کنند. در این مقاله ایران پلنر،بهترین خوراکی‌های عید نوروز را معرفی می‌کند.

آجیلانه‌های عید نوروز

آجیل مجموعه‌ای از مزه‌ها و تنقلات است که مخصوص جشن‌ها و شب نشینی ایرانی‌هاست. آجیل‌ها انواع مختلف دارند اما آجیل عید نوروز، آجیلی شیرین است که همراه با خوردنی‌های دیگر در سفره هفت سین چیده می‌شود. خوردنی‌های آجیل در مناطق مختلف متفاوت است. مثلاً برای سروستانی‌های فارس، شاهدانه، کنجد و برنجک است. اما به طور معمول این‌گونه میوه‌ها در آجیل عید نوروز به کار می‌رود.

بادام:

بادام پای ثابت آجیل شب عید است و از گذشته مورد احترام ایرانی‌ها بوده به طوری که در قصه‌ها و افسانه‌ها جزو درختان مقدس محسوب می‌شده است. بادام درختی چهار فصل و سر سبز است و دو نوع آن بسیار شهرت دارد یکی از آن‌ها بادام با پوست نازک است که به آن بادام کاغذی، خاتونی و منقا می‌گویند و دیگری بادام معمولی است. بادام برگ سنجدی یا بادام کرمانی خاص ایران است و در لرستان، کرمان و فارس پراکنده است. بادام شیرازی یا کبود در فارس می‌روید و بادام خورموجی در بوشهر و بادام مشبک در کوه‌های استان فارس است. از گونه‌های مهم دیگر بادام، بادام ارومیه‌ای، بادام مخملی آذربایجان، بادام ترکمنستانی یا پرخار خراسان، بادام تفتانی یا بلوچستانی و... است. با شور کردن و بو دادن بادام آن را جزئی از آجیل شب عید نوروز می‌کنند. بادام قسمتی از سمنوی شب عید هم هست و اگر هنگام هم زدن سمنو، بادامی در کفگیر بیاید، آن را برای برآورده شدن حاجاتشان در می‌آورند و می‌خورند. بادام نقش زیادی در بخت گشایی نیز داشته است.

پسته:

پسته در ایران قدمت طولانی دارد و نوع وحشی‌اش در خراسان بزرگ می‌روید. جهانگردان از رویش پسته در زمین‌های حاصلخیز قزوین سخن گفته‌اند و در دوره صفویه پسته ملایر را بهترین نوع پسته می‌دانستند و پسته اصفهان را صادر می‌کردند. امروزه پسته در شهرهای حاشیه کویر به خصوص در شرق و جنوب شرقی کشور در دامغان، کرمان، رفسنجان و سیرجان کاشته می‌شود که شهرت جهانی دارند. پسته در یزد و اردکان نیز به وفور یافت می‌شوند. پسته‌ها بنا بر درشتی و کیفیت نام‌های مختلفی دارند. پسته کله قوچی درشت‌ترین نوع پسته و مخصوص رفسنجان است. پسته بادامی معروف به پسته احمد آقایی ویژه اردکان است که مغزی، خوشرنگ و پوستی سفید دارد. پسته عباس علی از محصولات دامغان است. اکنون پسته را بو می‌دهند و نمک می‌زنند و معمولاً در آجیل‌ها به صورت پسته شور مصرف می‌کنند. البته در بعضی شهرها انواع دیگر پسته یافت می‌شود که می‌توانید بنا به سلیقه خود به عنوان آجیل شب عید خریداری کنید.

فندق:

فندق نیز در آجیل عید نوروز دیده می‌شود و به جهت کیفیت عالی این محصول در ایران به بسیاری از کشورهای دیگر صادر می‌شود. در برخی از مناطق شمال ایران چون رودسر، بابل و اشکورات فندق یافت می‌شود. همچنین در الموت قزوین فندق‌های با کیفیتی می روید. فندق‌های ریز و درشت جزئی از آجیل شب عید اند و با پوست و خندان در آجیل استفاده می‌شوند. فندق‌ها هم به صورت خام و هم بو داده عرضه می‌شوند. مغز فندق به دلیل داشتن خواص زیاد از سوی ایرانیان بسیار قابل ارزش بوده و در بسیاری از غذاها نیز استفاده می‌شود.

تخمه ژاپنی:

تخمه ژاپنی بر خلاف اسمش برای ژاپن نیست و مخصوص همین ایران خودمان است. در جاده فیروز کوه، بعد از دماوند روستایی به نام جابان وجود دارد و نوعی هندوانه در آنجا می روید که قابل خوردن نیست. بنابراین کشاورزان جابانی تخم‌های این هندوانه را جدا کرده و به عنوان محصولی هیجان انگیز راهی آجیل‌های عید نوروز کردند. تخمه جابانی به مرور به تخمه ژاپنی تبدیل شد. تخمه ژاپنی با آب روناس، گلپر، آبلیمو و نمک طعم دار شده و بو داده می‌شود. تخمه ژاپنی جزو تنقلات بسیار دوست داشتنی و سرگرم کننده است و زینت بخش آجیل عید نوروز است.

کامتان را شیرین کنید

شیرینی‌ها یکی از خوشمزه‌ترین تنقلات جشن‌ها و مراسمات مختلف هستند و در هر زمان، کام آدمی را شیرین می‌کنند. عید نوروز که شود همه خانه‌ها پر از شیرینی‌های مختلف می‌شود که هر کدام مخصوص یک شهر و دیار است. عید امسال حتماً سراغ این شیرینی‌های خاص و متفاوت بروید و حال و هوای سال جدید خود را با این مزه‌های سنتی شیرین‌تر کنید.

قطاب:

یکی از خوشمزه‌ترین شیرینی‌های محلی یزد و کرمان است. در یزد نوع عسلی آن معروف است و در کرمان نوع گردویی و پسته ای آن. می‌گویند قطاب شیرینی بسیار کهن است و قدمت پخت آن به دوره هخامنشیان می‌رسد. در هر حال این شیرینی سنتی طعم و مزه فوق العاده ای دارد و می‌تواند بر زیبایی سفره هفت سین شما بیافزاید.

قرابیه:

شیرینی گرد و مقوی که مخصوص تبریز است. آذری‌ها به آن قورابیه می‌گویند و از جمله در تبریز، در قزوین، مراغه و زنجان نیز تهیه می‌شود. قرابیه ها بسیار مجلسی و گران قیمت اند و ملات خوشمزه ای از گردو و بادام دارند.

پادرازی:

پادرازی یکی از شیرینی‌های سنتی ایران است که در قزوین و گیلان تهیه می‌شود. کنجد و هل و پسته چرخ کرده روی این شیرینی خوشمزه آن را هیجان انگیز و متفاوت کرده است و می‌تواند به عنوان شیرینی خاص در سفره هفت سین و عید نوروز قرار بگیرد.

گز:

یک اصفهان است و گزهای معروف و پر پسته‌اش. اما کرمان و یزد و چهار محال و بختیاری هم نقش خوبی در تهیه این شیرینی خوش طعم دارند. گز اصفهان قدمت زیادی دارد و هویت خود را از درختچه‌های گز انگبین گرفته است. گزها انواع مختلف دارند. گز آردی، لقمه‌ای، شکلاتی و... که برای هر سلیقه‌ای می‌تواند هیجان انگیز باشد.

سوهان:

سوهان نوعی حلواست که از جوانه گندم تهیه می‌شود و معروف ترین و متنوع‌ترین نوع آن در قم یافت می‌شود. غیر از سوهان قم، زرند کرمان و اصفهان نیز سوهان‌های با کیفیتی دارند. می‌گویند قدمت سوهان به دوره قاجار می‌رسد و می‌گویند در آن زمان شخصی سوهان را با دست درست کرده و به عنوان پیشکش به نماینده شاه عرضه می‌کند. نماینده از خوردن آن بسیار لذت برده و آن را سوهان نامیده است. از آن روزگار اهالی قم اقدام به تهیه سوهان کردند که ابتدا مخصوص بزرگان و خواص بوده است.

کلمپه:

شیرینی مخصوص شهر بم است که در کرمان پخته می‌شود. زنان کرمانی در گذشته این شیرینی متفاوت را با دست درست می‌کردند. درون کلمپه از مخلوطی از خرمای چرخ شده و هل و طعم دهنده‌های دیگر پر شده و طعمی خاص دارد. امروزه کلمپه به صورت گردویی، کنجدی، پسته‌ای و لقمه‌ای عرضه می‌شود.

مسقطی:

شیرازی‌ها شیرینی خوش طعمی دارند به نام مسقطی که سوغاتی اصلی لارستانی هاست. می‌گویند شخصی به نام حاج نعمت قناد این شیرینی را از بندر مسقط در عمان به ایران آورده و آن را در لارستان تهیه می‌کند. مسقطی لاری شیرینی جذابی است که قابلیت کشسانی دارد و هل و گلاب به کار رفته در آن طعم و مزه بی نظیری به آن می‌دهد.

### پایان خبر رسمی

اخبار رسمی هویت منتشر کننده را تایید می‌کند ولی مسئولیت صحت مطلب منتشر شده بر عهده ناشر است.

پروفایل ناشر گزارش تخلف
درباره منتشر کننده:

ایران پلنر

ارائه دهنده خدمات گردشگری

اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
منتشر شده در سرویس:

شهر و جامعه