اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
کد: 13961212285417638

چابهار، شهری فراتر از تصور

عید امسال به چابهار بروید

کد: 13961212285417638

https://goo.gl/vc7M5F

، تهران , (اخبار رسمی): چابهار، شهر چهار بهار و یا بهشت گمشده ایران با انبوهی از زیبایی‌های طبیعی و گردشگری جزو بی‌نظیرترین مناطق گردشگری دنیا است. این بار، دل را به دریا بزنید و بهار خود را در جنوبی‌ترین نقطه ایران زمین، در کنار آب‌های درخشان عمان و تنها بندر اقیانوسی ایران بگذرانید.

عید بریم چابهار!
عید امسال به چابهار بروید

شهر چهار بهار و یا بهشت گمشده ایران با انبوهی از زیبایی‌های طبیعی و گردشگری جز بی نظیرترین مناطق گردشگری است. با این مطلب همراه شوید تا با جاذبه‌های چابهار آشنا شوید و سفر بهاریتان را لذت بخش کنید

چابهار، شهر چهار بهار و یا بهشت گمشده ایران با انبوهی از زیبایی‌های طبیعی و گردشگری جزو بی‌نظیرترین مناطق گردشگری دنیا است. پس با ایران پلنر همراه باشید تا با برخی از جاذبه‌های چابهار آشنا شوید و سفر بهاریتان را لذت بخش کنید.

چقدر خوب خواهد بود اگر امسال، بهار خود را در جنوبی‌ترین نقطه ایران زمین، در کنار آب‌های درخشان عمان و تنها بندر اقیانوسی ایران بگذرانیم. پا در چابهار که بگذاریم، انگار وارد پاکستان و یا هندوستان شده‌ایم. بلوچ‌ها با لباس‌های محلی، خون گرمی و مهمان نوازی‌شان سفری متفاوت و خاطره انگیز را پیش رویمان می‌گذارند.

بندر و بازار کنارک

در کرانه غربی و در فاصله ۴۵ کیلومتری از چابهار، بندر کنارک جا گرفته که قطب لنج‌سازی منطقه است. کُنارک بزرگترین اسکله صیادی را دارد و لنج‌ها و قایق‌های کوچک و بزرگ ماهی‌گیری که در کنار ساحل پهلو گرفته‌اند، یکی از جذابیت‌های این بندر زیبا محسوب می‌شوند. آب و هوایش گرم و مرطوب است و هر جا سر بر گردانیم درختان کُنار را می‌بینیم.

بازار محلی و دیدنی کنارک، بازاری متفاوت است که به آن لَته بازار می‌گویند. در دو سوی خیابان، مغازه‌هایی وجود دارد که از لوازم طبیعت گردی، کوله و کفش‌های استوک یا دست دوم از بهترین برندهای دنیا پر شده است. اگر مشکلی با دست دو بودنش ندارید می‌توانید خریدی عالی را تجربه کنید.

بازارهای چابهار

اگر به نیت خرید به چابهار می‌روید، بهتر است بدانید خرید در چابهار بیشتر از آنکه یک فعالیت اقتصادی باشد، یک تفریح پر هیجان است. به خصوص که یک بازار قدیمی و تعدادی پاساژ در بافت شهر دیده می‌شود و تقابل سنت و مدرنیته را به زیبایی به نمایش گذاشته است. بَلوک بازار، بازار محلی است که در آن ادویه فروشی و عطاری، صنایع دستی، پارچه‌های مناسب برای لباس‌های هندی و پاکستانی و اقلامی نظیر این ها به فروش می‌رسد. دکه بازار، بازار محلی دیگریست که در آن در عرض ۲۴ ساعت لباس مورد نظرتان دوخته و آماده می‌شود. مجتمع‌های تجاری نیز در آنجا وجود دارد که می‌توانید کالای مورد نظر را در آنجا بیابید.

منطقه آزاد تجاری صنعتی چابهار

براساس تحقیقات صورت گرفته چابهار در مسیر شاهراه شمال و جنوب، مهمترین مزیت ترانزیتی جهان را به خود اختصاص داده است و به علت دسترسی مستقیم به آب‌های آزاد و قرار داشتن آن در خارج از خلیج فارس، موقعیت منحصر به فردی دارد.

چابهار جاذبه‌های طبیعی و تاریخی بی همتایی دارد و سازمان منطقه آزاد را بر این داشته که به ایجاد و بازسازی زیر ساخت‌های گردشگری در چابهار بپردازد و منطقه آزاد را به محلی مناسب برای سرمایه‌گذاری‌های داخلی و خارجی تبدیل کند.

ساحل صخره‌ای چابهار (دریابزرگ)

موج‌های بلند آنچنان به صخره‌ها می‌کوبند که ارتفاعشان تا ۱۵ متر می‌رسد. دریا بزرگ یکی از دیدنی‌ترین ساحل‌های ایران است که به دلیل قرار گرفتن در حاشیه دریای عمان و دهانه‌ی اقیانوس هند، موج‌های خروشانی موسوم به «موج فشان» دارد. در همین قسمت دیواره‌های سنگی وجود دارد که در اثر برخورد مداوم آب، پوششی از خزه روی آن را فراگرفته و به فرش خزه معروف اند. هنگام جزر می‌توانیم انواع صدف‌ها، سنگ‌های صیقلی و ماهیان کوچک را در حفره‌های صخره‌ای آنها مخفی شده‌اند، بیابیم.

درخت لور (انجیر معابد، درخت مکر زن)

در نوار ساحلی جنوب و بندر زیبای چابهار، درختی عجیب ۵۰۰ ساله را خواهیم دید که مردم محلی آن را کرک می‌نامند. کرک که انجیر معابد، درخت مکر زن، لور یا لول نیز نامیده می‌شود، از نظر تقدس و قدمت در سراسر جهان بی رقیب است. درخت مکر زن از خانواده توت بوده و یکی از بلندترین درختان جنگل‌های بارانی است و چرخه زندگی غیر معمولی دارد. به این صورت که دانه‌هایش در درون فضله پرندگان بر روی درختان دیگر سقوط می‌کند و وقتی جوانه زد، ریشه‌هایش را به سمت زمین می‌فرستد. در نتیجه شاخه‌های گیاه تنه درخت میزبان را در برگرفته و به تدریج درخت را خفه کرده و خود رشد می‌کنند. از این رو تنه درخت حالتی خاص و تکه تکه داشته و بسیار دیدنی و متفاوت است.

خلیج گواتر و جنگل‌های حرا

حرکت خرامان خرامان خرچنگ‌های بی شمار بر ساحل شنی آن از یک طرف و جنگل شناوری که با بالا آمدن آب، ساعت‌ها در میان آب شور غرق می‌شود و بعد از پایین رفتن سطح آب دریا، دوباره سر از آن بیرون می‌آورند، بر چشم نوازی و زیبایی خلیج گواتر افزوده‌اند. در منتهی الیه جنوب شرقی ایران و در آخرین نقطه مرزی که شهرستان چابهار به خط تماس با مرز پاکستان می‌رسد یکی از زیباترین سواحل ایران جای گرفته و جنگل‌های زیبای حرایش نیز در نزدیکی محلی که رودخانه باهوکلات به دریای عمان می‌ریزد جا گرفته‌اند. درختان حرا در حقیقت یک کارخانه‌ی اب شیرین کن طبیعی هستند که نه تنها در سطح ملی حائز اهمیت اند، بلکه دو عنوان جهانی ذخیره گاه زیست کره و تالاب بین المللی را نیز دارند.

کوه‌های مینیاتوری (مریخی)

در سمت چپ جاده در ۳۰ کیلومتری شرق چابهار، کوه‌هایی شبیه به کوه‌های مریخی ولی با رنگی بین سفید و طوسی قرار دارند که شیارها و تراش‌های زیبای این کوه‌ها منظره‌ای رویایی و خیال انگیز را خلق کرده است. این کوه‌های مریخی که پس از سال‌ها، سر از دل آب‌های دریای عمان بیرون آورده‌اند؛ روی بدنه ی این کوه‌ها سنگواره‌های مختلفی از موجوداتی مثل صدف‌ها و ماهی‌ها نیز دیده می‌شوند که وصف ناشدنی است.

تالاب صورتی (لیپار)

درختان بلوط و گزنه ای که سر از آب بیرون آورده‌اند، صحنه فوق‌العاده زیبایی را خلق کرده که در هیچ جای دیگر ایران دیده نمی‌شود. وجود پلانکتون‌های قرمز رنگ گیاهی در کف تالاب رنگ صورتی از خرداد تا شهریور برای تالاب لیپار یا صورتی زیبایی منحصر به فردی را به وجود می‌آورد که در این فصول به اوج خود می‌رسد. تالاب لیپار یکی از سایت‌های مهم گردشگری شهرستان چابهار و بزرگترین تالاب آب شیرین منطقه ساحلی استان سیستان و بلوچستان به شمار می‌رود که در ۱۵ کیلومتری شرق چابهار در مسیر جاده ساحلی چابهار - گواتر قرار گرفته است.

گل فشان بندر تنگ

به آن ناف زمین یا ناف دریا می‌گویند. گاه بی گاه خاک‌های دشت کهیر شروع به لرزش می‌کنند. لرزش متناوبی که هر ده تا پانزده دقیقه تکرار می‌شود. در بعضی مواقع نیز صدایی همانند شلیک تفنگ در دشت می پیچد. هر چقدر که به تپه‌ها نزدیک تر می شویم صدا بلند تر می‌شود. این تپه‌ها گل فشان نام دارند که یکی از آنها شبیه آتشفشان و در حال حاضر فعال است و بقیه آنها نیز از چند سال قبل به صورت غیرفعال درآمده‌اند.

کوه گِل افشان بندر تنگ در فاصله حدود ۱۰۰ کیلومتری از شهرستان چابهار قرار دارد. اطراف این کوه را بیابانی وسیع فرا گرفته و در اطراف آن نیز به فاصله حدود ۲۰۰ متر، چاله‌ای ۲ متری ایجاد شده است که گِل ها را به بیرون راهی می‌کند.

روستای تیس

تیس روستایی کوهپایه‌ای است که توسط کوه‌هایی کم ارتفاع محصور و قرق شده است. عمق کم ساحل، بندرگاهی طبیعی را آفریده که از زمان‌های دور، بدون نیاز به ایجاد تأسیسات خاص امکان تردد و پهلوگیری کشتی‌ها و قایق‌ها تجاری و صیادی را فراهم کرده است. سرسبزی روستا نیز مدیون رودخانه‌ای فصلی به نام لاوری است که در میان روستا جاری است. پیشینه باستانی این بندر به دوران هخامنشیان بازمی‌گردد و آثار تاریخی زیادی دارد.

روستای باهوکلات (زیستگاه گاندو)

رودخانه باهوکلات در گرمای جنوب شرقی ایران باعث آبادانی روستای آن شده است. روستایی که وجود گونه‌ای نادر از تمساح‌های پوزه کوتاه به اسم گاندو که واجد ارزش ملی و بین المللی است، این روستا را مشهور کرده است. زیستگاه این تمساح تالابی و منحصر به فرد ایرانی، رودخانه باهوکلات است. بد نیست بدانیم که مردم روستا به این خزندگان فقط به دید یک تمساح ترسناک نگاه نمی‌کنند. بر اساس یک باور قدیمی در بومیان منطقه، وجود تمساح در برکه‌ها باعث برکت و وسعت روزی مردم منطقه می‌شود. فراموش نکنید برای بازدید از رودخانه و دیدن این حیوان کمیاب، باید از مردم محلی کمک بگیریم زیرا این خزندگان بسیار خطرناک بوده و امکان دارد بر اساس بی تجربگی طعمه این حیوانات شویم.

برای داشتن سفری بهتر می‌توانید از برنامه سفرهای ایران پلنر به مقصد چابهار استفاده کنید.

برنامه سفر تهران به چابهار 1 روزه

برنامه سفر تهران به چابهار 1 روزه

برنامه سفر تهران به چابهار 2 روزه

### پایان خبر رسمی

اخبار رسمی هویت منتشر کننده را تایید می‌کند ولی مسئولیت صحت مطلب منتشر شده بر عهده ناشر است.

پروفایل ناشر گزارش تخلف
درباره منتشر کننده:

ایران پلنر

ارائه دهنده خدمات گردشگری

اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
منتشر شده در سرویس های:

شهر و جامعه | سرگرمی و تفریح