اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
کد: 13961216286338334

با داوینچی دنیای داده آشنا شوید

کد: 13961216286338334

https://goo.gl/EhZpsC

، تهران , (اخبار رسمی): درک بهتر داده‌ها با بصری‌سازی آن‌ها امکان‌پذیر می‌شود. ممکن است ساعت‌ها به آمارها و جداول پر از اعداد نگاه کنیم و چیزی دستگیرمان نشود اما کافی است همین آمارها در تصویری نمایان شود تا به سرعت به درکی مناسب از آن‌ها برسیم.

با داوینچی دنیای داده آشنا شوید
بصری سازی داده

یک قانون کلیدی تافتی این است که گرافیک خوب باید بتواند پیام خود را به «ساده‌ترین حالت ممکن» به مخاطب منتقل کند. به عبارت دیگر در ترسیم نمودار باید عناصر اضافه را حذف کرد و تمرکز اصلی بر خود داده باشد

در واقع بصری‌سازی داده، ترکیبی از مهارت‌های هنری، آماری و ریاضی است که اولین بار توسط ادوارد تافتی (Tufte) به خوبی بیان شد. 

ادوارد تافتی چه‌کسی بود؟

ادوارد تافتی که به نقل از روزنامه نیویورک تایمز لئوناردو داوینچی حوزه داده است، سال‌ها معلم بسیاری از متخصصین حوزه داده به شمار می‌رود. این متخصص بصری‌سازی داده در سال ۱۹۸۳ و در کتاب بسیار ارزشمند خود به اصول بصری‌سازی داده و ترسیم نمودار پرداخته است.
گرافیک از زبان تافتی

یک  قانون کلیدی تافتی این است که گرافیک خوب باید بتواند پیام خود را به «ساده‌ترین حالت ممکن» به مخاطب منتقل کند. به عبارت دیگر در ترسیم نمودار باید عناصر اضافه را حذف کرد و تمرکز اصلی بر خود داده باشد.

نسبت داده به جوهر (Data-Ink Ratio)

تافتی برای کاربردی‌کردن «مفهوم سادگی»، شاخص نسبت داده به جوهر (Data-Ink Ratio) را تعریف کرد. براین‌اساس، مقدار این شاخص برابر است با:

«مقدار جوهر استفاده شده برای انتقال داده» به «کل جوهر استفاده شده» در یک نمودار یا منهای سهمی از نمودار که بدون از دست دادن داده می‌تواند حذف شود.

البته پر واضح است که این نسبت، یک مفهوم ذهنی است در حالی که بیشتر به صورت مفهومی مورد استفاده قرار می‌گیرد. تافتی برای این‌که این «نسبت» را به صورت کاربردی به مخاطبان معرفی کند ۵ دستور خود را معرفی کرده که عبارتند از:

۱- در راس همه موارد، داده را نمایش دهید.

۲- نسبت داده به جوهر را حداکثر کنید.

۳- جوهر استفاده شده برای هر چیزی به جز داده را حذف کنید.

۴- جوهر مرتبط با موارد موازی (تکراری) را حذف کنید.

۵- بازبینی و ویرایش کنید.

پی‌نوشت: اگر چه نظراتی برخلاف این شاخص و نگاه مینیمالیستی تافتی ارائه شده است، این شاخص همچنان جزو کاربردی‌ترین شاخص‌های مورد استفاده برای ترسیم نمودارهای مورد نیاز کسب و کارها محسوب می‌شود.

### پایان خبر رسمی

اخبار رسمی هویت منتشر کننده را تایید می‌کند ولی مسئولیت صحت مطلب منتشر شده بر عهده ناشر است.

پروفایل ناشر گزارش تخلف
درباره منتشر کننده:

جادوبی

جادوبی، ابزارهای نمایش اطلاعات و نحوه صحیح به کارگیری آن‌ها را صمیمانه در اختیار شما قرار می‌دهد تا همواره آگاه از کسب و کارتان باشید. سایت ما : jadoobi.com کانال تلگرامی ما : jadoobi@

اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
منتشر شده در سرویس:

علم و آموزش