اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
کد: 13970102288818555

چرا باید به بهداشت دهان و دندان اهمیت داد و چگونه باید مراقب دندان‌های خود باشیم

نکاتی درباره بهداشت دهان و دندان که هر کسی باید بداند

کد: 13970102288818555

https://goo.gl/DW6SNT

، تهران , (اخبار رسمی): بهداشت دندان و هم‌چنین بهداشت دهان دو موضوع بسیار مهم در سلامتی دندان‌ها و هم‌چنین از مهم‌ترین مواردی هستند که سلامتی بدن را به طور کلی نشان می‌دهند. در این مقاله به نکات و روش‌هایی که برای حفظ و ارتقای بهداشت دهان و دندان ضروری هستند، به خصوص روش صحیح مسواک زدن و کشیدن نخ دندان پرداخته می‌شود.

نکاتی درباره ی بهداشت دهان و دندان که هر کسی باید بداند
نکاتی درباره ی بهداشت دهان و دندان که هر کسی باید بداند

بی‌توجهی به هر کدام از مسائل بهداشت دهان و یا بهداشت دندان نه تنها از لحاظ جسمی ‌شما را با بیماری‌های متعددی روبرو می‌کند، بلکه شما را با امراض روحی مختلفی نیز درگیر خواهد کرد

نکاتی درباره بهداشت دهان و دندان که هر کسی باید بداند

دندان‌های سفیدی هم‌چون برف دارید که وقتی می‌خندید، همه محو زیبایی آن می‌شوند و یا این ‌که آرزوی داشتن چنین دندان‌هایی را دارید و واقعیت این است که دندان‌‌های‌تان یکی در میان پوسیده و سیاه شده‌ و مجبورید بارها و بارها برای درمان به دندان‌پزشک مراجعه و هزینه‌های گزافی را صرف رفتن به دندان‌پزشکی، بپردازید.

به هر حال چه در دسته‌ی اول قرار دارید و یا در گروه دوم، صرف داشتن ظاهری زیبا برای دندان‌ها به خودی خود کافی نیست.

بهداشت دندان و هم‌چنین بهداشت دهان دو موضوع بسیار مهم در سلامتی دندان‌ها و هم‌چنین از مهم‌ترین مواردی هستند که سلامتی بدن شما به طور کلی نشان می‌دهند.

بی‌توجهی به هر کدام از مسائل بهداشت دهان و یا بهداشت دندان نه تنها از لحاظ جسمی ‌شما را با بیماری‌های متعددی روبرو می‌کند، بلکه شما را با امراض روحی مختلفی نیز درگیر خواهد کرد.

ولی لازم نیست نگران باشید، روش‌های مختلفی وجود دارد تا بتوان قبل از دچار شدن به انواع بیماری‌های مربوط به بهداشت دندان، از نعمت داشتن دهان و دندان‌هایی سالم و در عین حال زیبا بهره‌مند شد.

شکر دشمن دهان و دندان است؛ پس به فکر جایگزین باشید

شکر یکی از خطرناک‌ترین مواد برای سلامتی دندان‌ها هستند که به وفور در بسیاری از مواد غذایی فرآوری شده و بسته‌بندی شده مانند کیک‌ها، شکلات‌ها، بیسکویت‌ها و حتی مواد غذایی معمولی یافت شده و به شدت به خرابی و پوسیدگی دندان‌ها می‌انجامد و به دنبال آن بهداشت دهان را نیز تحت تأثیر قرار داده و با مشکل مواجه می‌کند. بنابراین باید حواستان به میزان مصرفی شکر باشد؛ مخصوصاً بچه‌ها که دندان‌های حساس‌تری نیز دارند، بیشتر در معرض خطرند و باید به وضعیت بهداشت دندان آن‌ها دقت و توجه بیشتر کنید.

در نظر داشته باشید که مواد غذایی مخصوص کودکان که در بازار موجود است نیز عاری از شکر نیستند، پس به برچسب پشت آن‌ها دقت کنید و ببینید میزان شکر موجود در آن‌ها چقدر است.

دندان‌ها ابزار نیستند

درست است که دندان‌ها تیز و برنده هستند و برای تکه کردن غذا به کار می‌روند اما دلیل نمی‌شود هر چیزی را با آن‌ها بشکنید و تکه کنید. هر چقدر کارهایی مانند شکستن بادام و پسته‌ی در بسته و یا حتی باز کردن در چیپس و پاکت‌ها با دندان‌هایتان را به عادت برای خودتان تبدیل کنید، چوب این کار را به مرور در آینده خواهید خورد که یکی از ساده‌ترین آن‌ها آسیب‌های جبران ناپذیری است که به دندان‌هایتان وارد می‌کنید.

مسواک زدن و اصول اصلی و جانبی آن را یاد بگیرید

خیلی‌ها فکر می‌کنند که مسواک زدن اصول خاصی لازم ندارد و این کار را از کودکی به خوبی یاد گرفته‌اند، اما به نظرم بد نیست مروری بر اصول مسواک زدن داشته باشیم تا ببینیم چقدر اصولی این کار را انجام می‌داده‌ایم یا می‌دهیم.

البته مسواک زدن صحیح نه هر نوع مسواک زدنی. می‌پرسید چگونه؟ منظور ما مسواک زدنی است که با یک مسواک مناسب که بتوان با آن سطوح مختلف دندان و همچنین سطح بالایی زبان را تمیز کرد، انجام شود.

مسواک مناسب چه نوع مسواکی است؟

بعضی از افراد به اشتباه فکر می‌کنند هرچه مسواک زبرتر باشد، به خاطر برخورد محکم‌تر به دندان، آن‌ها را سفیدتر کرده و کارایی بیشتری دارد، در حالی‌که خلاف این موضوع صحت دارد و مسواک‌های کمی‌نرم‌تر به دلیل اینکه به آرامی‌ تمام جرم‌ها و خرده‌ریزهای مواد غذایی را از دهان شما خارج می‌کنند، کارایی بیشتری داشته و در مقابل مسواک‌های زبر نه تنها کمکی به تمیزی دندان‌ها نکرده، بلکه به مرور زمان به دندان‌هایتان نیز آسیب جدی وارد می‌کنند.

زمان مناسب برای مسواک زدن

اصولاً بعد از هر وعده‌ی غذایی بهتر است که دندان‌ها به مدت دو دقیقه مسواک شوند که یکی از بهترین زمان‌ها برای این کار یکی صبح زود و دیگری قبل از خوابیدن است. البته این بدین معنا نیست که فقط دوبار در روز مسواک بزنید چرا که اگر در طول روز به دندان‌هایتان رسیدگی کنید جرم‌ها و مواد غذایی کمتری در طول روز بر روی دندان‌هایتان باقی می‌مانند و در نتیجه مسواک و خمیردندان بیچاره‌ی شما مجبور نیست در انتهای روز برای تمیز کردن دهان شما به مبارزه‌ی شدید با باکتری‌ها و جرم‌ها بپردازد.

بلافاصله بعد از غذا خوردن مسواک نزنید! (قانون یک ساعت)

قانون یک ساعت را رعایت کنید، یعنی بلافاصله بعد از خوردن مواد غذایی سریعاً مسواک نزنید. دلیل این موضوع هم این است که زمانی که شما غذا می‌خورید معده‌ی شما 40 دقیق زمان نیاز دارد تا غذا را با اسید ترکیب کرده و سپس آن را هضم کند. بنابراین بهتر است اجازه دهید حداقل یک ساعت بگذرد و سپس مسواک بزنید.

استفاده از نخ دندان را فراموش نکنید

خیلی‌ها به استفاده از نخ دندان عادت ندارند اما باید این هشدار را به شما بدهم که استفاده‌ی تنها از مسواک و خمیردندان، بهداشت دندان را به طور کامل موجب نمی‌شود چرا که ذرات و ریزه‌های غذا که بعد از مصرف مواد غذایی بین دندان‌هایتان قرار می‌گیرند فقط و فقط با نخ دندان است که به طور کامل بر طرف می‌شوند و اگر به صورت روزانه از نخ دندان به شیوه‌ی اصولی استفاده نکنید، در بلند مدت بهداشت دندان‌تان را تحت تأثیر قرار داده و لثه و دندان‌هایتان در بلند مدت به طور کامل پوسیده می‌شوند.

روش درست استفاده از نخ دندان چیست؟

  1. 18 الی 20 اینچ از نخ را جدا کنید. شاید به نظر بیاید میزان زیادی است اما استفاده از این مقدار نخ دندان باعث می‌شود مطمئن شوید که دندان‌های‌تان به صورت کامل عاری از مواد ریزی می‌شوند که با مسواک زدن تنها بر طرف نمی‌شدند.
  2.  و سپس یک یا دو اینچ از نخ دندان را بین انگشتان میانی( یا انگشت اشاره و یا انگشتان میانی دیگر) و انگشت شصت خود قرار دهید. در واقع انگشت شصت شما همانند یک راهنما شما را در مسیر یاری می‌رساند.
  3. سپس به آرامی ‌نخ دندان را در انتهای دندان به صورت منحنی بالا و پایین کنید تا خرده‌های مواد غذایی به صورت کامل از بین آنها خارج شوند. حواستان باشد که با شدت این کار را انجام ندهید زیرا باعث کبودی و آسیب به لثه و دندان‌هایتان می‌شود.
  4. برای اینکه بتوانید در ادامه از نخ دندان استفاده کنید، بهتر است نخ دندان را در فضای دهان و دندان‌ها به صورت زیگزاگی عقب و جلو ببرید و سپس یکی یکی این کار را با هر دندان تکرار کنید.
  5. فرقی نمی‌کند که شروع فرایند کشیدن نخ دندان را از بالا شروع کنید یا از پایین، بلکه آنچه اهمیت دارد انجام دادن صحیح آن است.

چه نوعی از نخ دندان برای استفاده مناسب‌تر است؟

در کل دو نوع نخ دندان برای بهداشت دندان مورد استفاده قرار می‌گیرد:

نوع نایلون یا چند نخی:

این نوع نخ دندان یکی از رایج‌ترین نوع نخ دندان است که در طعم‌های مختلف در بازار موجود است و قیمت مناسبی هم دارد ولی از آن‌جایی که جنسش از نایلون است، در حین استفاده ممکن است پاره پاره شده و گاهی برای فاصله‌های تنگ بین دو دندان کارایی خود را از دست می‌دهد.

نوع یکپارچه یا پی تی اف ای:

بر خلاف مدل نایلونی، این مدل کیفیت بیشتری داشته، محکم‌تر و بادوام‌تر بوده و خیال‌تان از بابت ریشه دار شدن نخ دندان می‌تواند راحت راحت باشد چون که این اتفاق رخ نمی‌دهد و البته این مدل نخ دندان قیمت بیشتری نسبت به مدل قبلی دارد.

در نهایت این شما هستید که تصمیم می‌گیرید کدام توع از نخ دندان برای شما مناسب‌تر است و اگر به شک افتادید نیز می‌توانید با یک دندان‌پزشک مشورت کنید.

چند وقت یکبار باید از نخ دندان استفاده کنید؟

بر اساس تحقیقاتی که در مؤسسه دندان پزشکی آمریکا انجام شده است، اگر می‌خواهید خرده‌ریزهای مواد غذایی به طور کامل از دهان‌تان خارج شوند و هم‌چنین از بیماری‌های دهان و دندان نیز در امان باشید، بهتر است فرایند کشیدن نخ دندان را هر روز انجام دهید.

کشیدن نخ دندان؛ قبل یا بعد از مسواک زدن؟

شاید این سؤال برایتان پیش آمده باشد که بهتر است چه زمانی از نخ دندان استفاده کنید. این که قبل و یا بعد از مسواک زدن این کار را انجام دهید، چندان تفاوتی نمی‌کند، آن‌چه به طور خاص اهمیت دارد این است که به منظور توجه بیشتر به بهداشت دندان‌هایتان، کشیدن نخ دندان را برای خودتان همانند یک عادت روزانه در بیاورید. حالا برای خیلی از افراد در اواخر شب و قبل از خواب زمان مناسب‌تری برای این کار است. شما هم ببیند که چه زمانی برایتان مناسب‌تر است.

علاقه‌مندان جهت کسب اطلاعات بیشتر می‌توانند به سایت نخ دندان مینا مراجعه کنند.

### پایان خبر رسمی

اخبار رسمی هویت منتشر کننده را تایید می‌کند ولی مسئولیت صحت مطلب منتشر شده بر عهده ناشر است.

پروفایل ناشر گزارش تخلف
درباره منتشر کننده:

نخ دندان مینا

شرکت نخ دندان مینا، بعنوان یکی از قدیمی ترین تولید کنندگان نخ دندان ایران و حتی خاور میانه، برای حفظ کیفیت نخ دندان مینا، اقدامات زیر را انجام داده است

اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
منتشر شده در سرویس:

بهداشت و درمان