اطلاعات تماس
  • 031339*****
[نمایش اطلاعات]
کد: 13970406302358753

مزایا و معایب دستگاه برش لیزری

کد: 13970406302358753

https://goo.gl/qJPpuL

، اصفهان , (اخبار رسمی): دستگاه برش لیزری به عنوان یکی از منعطف‌ترین و پرکاربردترین دستگاه‌های صنعتی شناخته بوده که از آن در حوزه‌های مختلف استفاده می‌شود. سرعت و دقت بالا از جمله مزایا و عدم دسترسی شهرهای مختلف به تکنولوژی آن از جمله معایب آن است.

مزایا و معایب دستگاه برش لیزری
دستگاه برش لیزری

دستگاه برش لیزری به عنوان یکی از منعطف‌ترین و پرکاربردترین دستگاه‌های صنعتی شناخته می‌شود

دستگاه برش لیزری به عنوان یکی از منعطف‌ترین و پرکاربردترین دستگاه‌های صنعتی شناخته می‌شود که می‌توان از آن در حوزه‌های مختلف استفاده کرد. بهره بردن از اشعه لیزر در این دستگاه‌ها باعث شده است که دقت آن‌ها به طرز چشمگیری افزایش یابد و سرعت عمل آنها نیز به همان اندازه بالا رود. در کنار این موضوع، شرکت‌های تولیدکننده این دستگاه‌ها، تلاش کرده‌اند که از کنترل کامپیوتری و دستگاه‌های CNC در کنار آنها استفاده کنند تا از این طریق از دخالت انسان در کار کاسته و عملکرد آنها را بهبود بخشند.

همان‌طور که از اسم آن می‌توان برداشت کرد، دستگاه برش لیزری به‌صورت یک دستگاه مکانیکی است که به یک ابزار لیزری مجهز شده و از آن برای برش و حکاکی بر روی سطوح مختلف استفاده می‌شود. با این‌وجود می‌توان این دستگاه‌ها را به دو بخش متفاوت تقسیم کرد. بخش مکانیکی دستگاه شامل قطعات و اجزاء مختلفی می‌شود که در کنار یکدیگر زمینه حرکت ابزار لیزری به سمت جهت‌های مختلف را فراهم می‌آورد.

اگرچه ممکن است از نیروی انسانی برای به حرکت درآوردن بخش مکانیکی استفاده شود، اما؛ در نسل جدید دستگاه برش لیزری از کنترل کامپیوتری دستگاه سی.ان.سی برای گرداندن ابزار لیزری بهره برده می‌شود.

بخش دوم و اصلی دستگاه برش لیزری شامل ابزار لیزری می‌شود که با تولید جریان نور بسیار قوی، زمینه برش و جدا کردن بخشی از مواد مختلف را فراهم می‌کند. در این بخش عدسی‌ها و آینه‌های مختلفی به‌صورت پشت سر هم به کار گرفته شده‌اند که پس از تابش نور به آن‌ها، این اشعه را متمرکز کرده در هر مرحله قدرت آن را افزایش می‌دهند. بنابراین زمانی که این نور از دستگاه خارج می‌شود، شدت بسیار بالایی دارد و می‌تواند حرارت سوزاننده تولید کند. دستگاه برش لیزر با تاباندن اشعه زمینه‌ برداشتن بخشی از نمونه را فراهم می‌کند.

 مزایای استفاده از دستگاه

دستگاه برش لیزری از مزایای متعددی برخوردار است و حتی مهارت اپراتور نیز می‌تواند این مزایا را بیشتر کند. اشعه لیزر با شدت بسیار بالا در کنار طول موج بسیار پایین باعث می‌شود که برش‌های این دستگاه با دقت بسیار بالایی انجام گیرند که در صنایع حساس و پیشرفته کاربرد فراوانی دارند.

برخی از مزایای عمده استفاده از دستگاه برش لیزری عبارت‌اند از:

سرعت و دقت بالا

مهم‌ترین و شاید بهترین ویژگی دستگاه برش لیزری دقت آن است که مربوط به اشعه لیزر و همچنین کنترل مناسب دستگاه است. همان‌طور که در مطالب فوق عنوان شد، در این دستگاه‌ها از اشعه لیزر برای برش و حکاکی استفاده می‌شود. این اشعه پهنای چندانی ندارد و در عین‌ حال قدرت بسیار بالایی دارد. کاربر این شانس را خواهد داشت که با سرعت بالا نمونه‌های بسیار دقیقی تولید کند که میزان خطای آن به کمتر از ۵ درصد می‌رسد. این وضعیت انتخاب آن را برای صنایع حساس مانند پزشکی و هوافضا مناسب می‌کند.

عدم تولید مواد آلاینده و سر و صدای پایین

در استفاده از دستگاه‌های صنعتی مختلف، تولید مواد آلاینده و ایجاد سر و صدا یکی از معضل های بسیار بزرگ است که معمولا با استفاده از گوشی‌های مخصوص از آن فرار می‌کنند. این در حالی است که در مورد دستگاه‌های لیزری امکان تولید مواد آلاینده و مواد زائد جانبی بسیار کم است و نیازی به دفع آن وجود نخواهد داشت. در ضمن عدم تماس دستگاه با سطح نمونه و انجام برش توسط اشعه لیزر باعث می‌شود که دستگاه برش لیزر کمترین سروصدای ممکن را ایجاد کند.

توانایی تنظیم کردن قدرت اشعه لیزر و کار بر روی مواد مختلف

یکی از موهبت‌های دستگاه برش لیزری این است که کاربران می‌توانند قدرت اشعه لیزر را تنظیم کنند؛ این در حالی است که در مورد سایر دستگاه‌های برشی و صنعتی امکان استفاده از چنین امتیازی وجود ندارد.

بنابراین اپراتور برای مواد با درجه سختی مختلف یا برای فعالیت‌هایی مانند برش و حکاکی این امتیاز را در اختیار دارد که با توجه به نیاز خود اشعه لیزر را تغییر داده و از آن برای انجام کارهای مختلف استفاده کند.

عدم تماس با سطح نمونه و جلوگیری از ایجاد نویز

یکی دیگر از مزایای مهم استفاده از دستگاه برش لیزری این است که با سطح نمونه تماس مستقیم ندارد و همین موضوع از ایجاد نویز و عملکرد آن جلوگیری می‌کند. در واقع این دستگاه‌ها به شکلی عمل می‌کنند که فرایند تابش با فاصله نسبتا مشخص نسبت به سطح نمونه انجام می‌شود و هیچ‌گونه اصطکاکی بین دستگاه و نمونه وجود ندارد. در نتیجه می‌توان ادعا کرد که عملکرد دستگاه به‌ هیچ‌وجه توسط نمونه تحت تأثیر قرار نخواهد گرفت و دقت دستگاه کاهش ندارد. بنابراین در حوزه پزشکی و در حوزه تولید قطعات کامپیوتری استفاده از این دستگاه می‌تواند بهترین گزینه ممکن باشد.

 معایب استفاده از دستگاه

با وجود اینکه دستگاه برش لیزری مزایای مختلفی دارد، اما؛ در مورد آن معایبی وجود دارد که ممکن است برای خریداران محدودیتی ایجاد کند. البته کسانی که با این دستگاه‌ها آشنایی کافی داشته باشند که بتوانند به شکل مناسبی فرآیند تعمیر و نگهداری آنها را انجام دهند، طبیعتا محدودیت‌های آن را نیز به حداقل خواهد رسید.

به‌طورکلی در مورد معایب استفاده از دستگاه برش لیزری می‌توان به دو مورد اشاره کرد:

هزینه خرید نسبتا بالا

یکی از مهمترین ایراداتی که به دستگاه‌های برش لیزری وارد می‌شود این است که هزینه خرید آنها نسبتا بالا است و به سرمایه‌گذاری اولیه بیشتری نیاز دارد. این موضوع در مورد کارگاه‌های کوچک و کسب و کارهای تازه‌کار مشکل‌ساز بوده و مجبور هستند که به دنبال سرمایه‌گذارهای نسبتا کلان برای کار خود باشند و حتی در موارد بسیار شدید ممکن است مجبور به تغییر هزینه خرید شوند.

عدم دسترسی شهرهای مختلف به تکنولوژی آن

تکنولوژی استفاده شده در دستگاه برش لیزری جزو تکنولوژی‌های پیشرفته بوده و کشورهای زیادی به آن دسترسی ندارد. این وضعیت آنها را مجبور می‌کند که دستگاه‌ها را از سایر کشورها بخرند و تنها از گارانتی و آموزش‌های آن‌ها بهره ببرند. در این حالت وارد کردن دستگاه و حتی تعمیر کردن آن به معضل بزرگی برای صاحب کارگاه تبدیل شده و در موارد بحرانی می‌تواند موجب تعطیلی چندماهه کارگاه شود.

### پایان خبر رسمی

اخبار رسمی هویت منتشر کننده را تایید می‌کند ولی مسئولیت صحت مطلب منتشر شده بر عهده ناشر است.

پروفایل ناشر گزارش تخلف
درباره منتشر کننده:

پاورکم

شرکت سیمای شهر با دارابودن بیش از دو دهه فعالیت رسمی در زمنیه های دستگاه بنر ,دستگاه چاپ بنر, دستگاه لیزر , دستگاه سی ان سی از مشاوره فروش تا بهره برداری و متریال (مواد مصرفی)از شما دعوت می نماید با استفاده از راه های ارتباطی از مشاورین ما استفاده کنید!

اطلاعات تماس
  • 031339*****
[نمایش اطلاعات]
منتشر شده در سرویس:

صنعت و تولید