اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
کد: 13970516310109381

پرداخت ارز مسافرتی با نرخ 4400 تومان متوقف شد

کد: 13970516310109381

https://goo.gl/PvArHC

، تهران , (اخبار رسمی): با توجه به سیاست‌های جدید ارزی کشور و رئیس جدید بانک مرکزی عبدالناصر همتی، از 16 مرداد ۱۳۹۷، سیاست‌های جدید ارزی اعمال خواهند شد. بنابراین شرایط جدید پرداخت ارز مسافرتی با نرخ 4400 تومان انجام نخواهدپذیرفت. قرار است پرداخت ارز با ساز و کار جدیدی انجام شود.

پرداخت ارز مسافرتی با نرخ 4400 تومان متوقف شد
پرداخت ارز مسافرتی با نرخ 4400 تومان متوقف شد

در همین حال پرداخت ارز مسافرتی توسط بانک ها دیگر انجام نخواهد شد و پرداختی‌های جدید در بسته‌ی جدید ارزی با نرخی بالاتر از 4200 تومان و کمتر از نرخ آزاد پرداخت خواهد شد. 

پس از مدتها حرف و حدیث در مورد اصلاح سیاست‌ها در تامین ارز مسافرتی، در نهایت تصمیم دولت بر این شد تا ارز رسمی از بخش مسافرتی و گردشگری حذف شود. با این وجود، بانک ها دیگر ارز مسافرتی با نرخ 4400 تومان برای دلار و 5000 تومان برای یورو نخواهند داد.

طبق صحبت‌های همتی، رییس کل بانک مرکزی کشور، بازار ارز به رسمیت شناخته خواهد شد. صرافی‌ها نیز مجدداً به فعالیت خود ادامه‌ داده و ارز مسافرتی نیز از بازار آزاد و از طریق صرافی‌های مجاز تامین خواهد شد. بدین صورت مسافران و متقاضیان ارز مسافرتی با مراجعه‌‌ی مستقیم به صرافی‌ها باید ارز مورد نیاز خود را تامین کنند. 

اگر چه تاکنون بانک مرکزی هیچ اطلاعی در مورد میزان ارز پرداختی که قرار است از این پس در اختیار مسافران قرار بگیرد اعلام نکرده است، اما به طور قطع و یقین سقفی برای تقاضای متقاضیان ارز در نظر گرفته خواهد شد.

در روز دوشنبه مورخ 15 مرداد ماه ۱۳۹۷، در شعب ارزی بانک‌های پرداخت‌کننده ارز مسافرتی اعلام شد تا زمانی که بخشنامه‌ی بانک مرکزی برای توقف ثبت نام به آنها ابلاغ نشود، پرداخت ارز از طریق بانک‌ها ادامه پیدا خواهد کرد. اما بعد از ابلاغ دستور بانک مرکزی، صرافی ها تامین‌کننده‌ی ارز مورد نیاز مسافر خواهند بود. 

هر چند جزییات این نوع دریافت ارز از صرافی‌ها هنوز به طور کامل اعلام نشده، اما به احتمال زیاد سقف معینی برای آن تعریف خواهد شد. چندان دور از انتظار نیست که این سقف کماکان برای کشورهای هم مرز و مشترک المنافع 500 یورو و برای سایر کشورها 1000 یورو باشد.

قیمت این ارز در صرافی ها تعیین می‌شود که این قیمت نیز نشات گرفته از قیمت ارز در بازار ثانویه است. قیمت ارز بازار ثانویه در حدود 8000 تومان تخمین زده‌می‌شود. در حال حاضر بانک مرکزی صحبتی از شرایط و احتمالات موجود در بازار ثانویه عنوان نکرده‌است.

در ارتباط با اجرای سیاست‌های ارزی در تاریخ 21 فروردین 97، ارز مسافرتی با قیمت 4200 تومان و تا سقف 1000 یورو ارائه شد. با وجود اینکه قیمت ارز در بازار آزاد تا 13 هزار تومان نیز افزایش پیدا کرد و این اختلاف فاحش قیمت، باعث ایجاد رانت شدید در این حوزه شد که البته بنابر گفته رفیعی رئیس انجمن صنفی آژانس‌های مسافرتی ایران این اتفاق نه توسط آژانس‌های مسافرتی به صورت کلان بلکه توسط سود جویانی که منتظر فرصت‌های این‌چنینی هستند افتاده است و او بخش زیادی از آژانس‌های مسافرتی کشور را از این اتهام مبررا می‌دانند در حالی که عده‌ای دیگر نیز بر این باورند که هیچ دلیلی وجود ندارد که دولت ذخایر ارزی خود را صرف مسافرت‌های خارج از کشور کنند.

ویلکسر به عنوان عضوی از جامعه گردشگری و صنعت توریست کشور ضمن ابراز نگرانی خود از نامشخص بودن قیمت ارز معتقد است که این عدم شفافیت در قیمت و مشخص نبودن دقیق آن، قدرت تصمیم گیری برای برنامه‌ریزی سفر را از مسافران سلب کرده و باعث شده تا عده‌ی زیادی از مسافران به دلیل سردرگم بودن و همچنین بالا رفتن بیش از حد و انتظار قیمت ارز، قادر نباشند از زمان تعطیلات و فصل سفر خود به درستی استفاده کنند.

سفر حق هر شخص و آسان‌سازی شرایط سفر و ایجاد مکانیزم‌های مناسب در این زمینه از وظایف دولت‌هاست، چرا که سفر پنجره‌ی ارتباط ملل و راهی برای آشنایی با فرهنگ کشورهای دیگر است و بی شک عامل آبادانی و پیشرفت کشور خواهد بود.

خالی شدن ذخایر ارزی کشور نه به خاطر ارائه ارز نه چندان زیاد مسافرتی است بلکه به در مقابل، به مبالغ کلان تخصیص داده شده در زمینه‌های مختلف باز می‌گردد. از طرفی سیاست‌ها و پیش‌بینی‌های غلط باعث شده‌است تا مردم نتواند به راحتی و با خیالی آسوده برنامه‌ریزی‌های مربوط به سفر خود را از مدت‌ها قبل انجام دهند و این خود باعث ضرر و زیان مسافران مخواهد شد.

منبع: villexer.com

### پایان خبر رسمی

اخبار رسمی هویت منتشر کننده را تایید می‌کند ولی مسئولیت صحت مطلب منتشر شده بر عهده ناشر است.

پروفایل ناشر گزارش تخلف
درباره منتشر کننده:

ویلکسر

ویلکسر، اولین شرکت هواپیمایی ایرانی اجاره‌ دهنده ویلا در سراسر دنیا، مفتخر است که خدمات منحصربه‌فرد و جدیدی را به تمام مسافران ایرانی ارائه می‌دهد. از اینکه در ساختن خاطرات خوش مسافرانمان سهیم هستیم، به خود می‌بالیم.

اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]