اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
کد: 13970607313949661

معرفی شروط 12 گانه‌ طلاق و راه‌هایی که زنان می‌توانند از همسرشان طلاق بگیرند

شروط و راه‌های طلاق گرفتن زنان از مردان

کد: 13970607313949661

https://goo.gl/ZoYZjm

، تهران , (اخبار رسمی): شاید طلاق به عنوان تلخ‌ترین اتفاق زندگی خانوادگی و زناشویی باشد اما گاهی هیچ راه دیگری وجود ندارد. بسیاری از خانم‌ها به دلیل مشکلاتی که برای‌شان در زندگی مشترک رخ می‌دهد، ناچار به انتخاب طلاق برای زندگی‌شان هستند. اما به طور معمول حق طلاق در اختیار مردان است. پس راه طلاق زوجه از زوج چگونه است؟

شروط و راه های طلاق گرفتن زنان از مردان
راه‌هایی که زن می‌تواند یک‌طرفه از شوهرش طلاق بگیرد.

طبق قانون، هرگاه مردی به مدت ۶ ماه نسبت به تامین نفقه و برطرف‌کردن دیگر نیازهای واجب زن مبادرت نورزد، این حق برای زن به وجود می‌آید که اقدام به درخواست طلاق کند

سازمان ثبت و احوال جمهوری اسلامی ایران اقدام به انتشار آمار طلاق زوج‌های ایرانی در سال ۱۳۹۶ کرد. ۱۷۵ هزار طلاق در سال ۱۳۹۶ آماری تلخ و نگران‌کننده برای همگان بود. آماری که از همه ابعاد اجتماعی‌، فرهنگی‌، اقتصادی و… قابل بررسی بود و در آن سال بسیاری از جامع‌شناسان‌، فعالان اجتماعی و دولت مردان را به فکر فرو برد. ولی به راستی دلیل این میزان از طلاق زوج‌های ایرانی در کشوری که دارای مبانی مذهبی و تاریخی قدرتمندی می باشد چیست؟ قطعا بررسی همه جانبه دلایل رشد خیره‌کننده طلاق در ایران نیازمند یک بحث اساسی و همه جانبه است که تمامی شرایط اقتصادی‌، اجتماعی‌، فرهنگی و… را در نظر گیرد.

با تمام تبعات و آسیب‌های بعد از طلاق، گاهی طلاق و جدایی زوج‌ها زمینه‌ساز شروع زندگی جدیدی برای طرفین خواهد بود.

گاهی هیچ راهی جزء طلاق و جدایی نیست.

شرایط و راه‌های حقوقی طلاق زنان از مردان چیست؟

طبق قانون، وکالت در طلاق حق مردان است و فقط بنابر شرایطی که در قانون (در دفترچه های ازدواج با عنوان شروط ضمن عقد نکاح تعیین شده است) در نظر گرفته‌شده است، زوجه می‌تواند از مرد طلاق بگیرد.

در این مقاله به شروط ۱۲گانه طلاق زنان از مردان پرداخته می‌شود.

شروط ۱۲ گانه طلاق زنان از مردان‌:

۱. عدم تامین نفقه و دیگر واجبات زن از جانب مرد:

طبق قانون، هرگاه مردی به مدت ۶ماه نسبت به تامین نفقه و برطرف‌کردن دیگر نیازهای واجب زن مبادرت نورزد، این حق برای زن به وجود می‌آید که اقدام به درخواست طلاق کند. تامین مخارج اولیه زندگی، برطرف کردن نیازهای زناشویی و… مثال‌هایی در این خصوص هستند.

۲. خشونت و بدرفتاری مرد:

در صورتی که خشونت و سوء رفتار مرد زمینه‌ساز عدم امنیت جانی زوجه شده و تحمل ادامه زندگی از جانب زوجه سخت شود‌، حق طلاق برای زن به وجود می‌آید.

به طور مثال‌: ضرب و شتم زن توسط مرد شرایط طلاق بدون چون و چرا را برای زن فراهم می‌سازد.

۳. بیماری خطرناک و صعب العلاج مرد:

یکی از شرایط و راه‌های طلاق زنان از مردان بحث بیماری‌های خطرناک و غیرقابل درمان مرد است که به تشخیص دادگاه اختیار طلاق را به زن واگذار می‌کند.

مثال‌: مردی دارای بیماری واگیردار خطرناکی است که احتمال ابتلای زن به آن بیماری در زندگی زناشویی وجود دارد. در این شرایط زن می‌تواند درخواست طلاق خود را به محظر دادگاه تسلیم کند.

۴. جنون و دیوانگی مرد:

در این مورد بنابر تشخیص پزشکی قانونی، اگر مرد دارای سطحی از جنون و دیوانگی باشد که غیرقابل درمان باشد‌، حق طلاق در اختیار زن قرار می‌گیرد.

۵. اشتغال مرد به شغلی که حیثیت و آبروی زن را به خطر بیاندازد:

در مواردی که محل تامین درآمد مرد از کارهای غیرقانونی و غیرشرعی باشد‌، دادگاه تشخیص می‌دهد که زن اختیار طلاق از مرد را به خاطر حیثیت و آبرو به دست می‌آورد.

مثال : خرید و فروش مواد مخدر، قمار و…

6. انواع محکومیت‌هایی که حداقل پنج سال حبس را برای مرد به همراه داد:

محکومیت‌های کیفری و جزای نقدی که به علت عدم توان پرداخت منجر به حبس به مدت حداقل ۵سال برای مرد می‌شود از شرایطی است که حق طلاق را برای زن فراهم می‌سازد.

مثال: قتل، کلاهبرداری و…

7. میزانی از اعتیاد که ادامه زندگی را برای زن دشوار می‌کند:

منظور از اعتیاد، اعتیاد به هر کار یا چیزی است که برای زندگی فرد خطرناک است.

طبعا؛ این موارد سبب به خطر افتادن زندگی مشترک و زن می‌شود که زمینه‌ی لازم برای طلاق زن از مرد را مهیا می‌‌سازد.

مواردی همچون‌، اعتیاد به مواد مخدر‌، اعتیاد به قمار و… از مهم‌ترین این موارد هستند.

8. ترک‌کردن یا عدم حضور مرد در خانه و خانواده بدون دلیل موجه‌:

در بسیاری از موارد دیده شده‌است که  زوج اقدام به ترک‌کردن زوجه و عدم حضور در خانواده می‌کند. در صورتی که عدم حضور مرد به مدت ۶ ماه یا بیشتر و بدون دلایل محکمه‌پسند باشد‌، دادگاه اختیار طلاق را به زن واگذار می‌کند.

9. محکومیت مرد به علت ارتکاب جرم و اجرای هرگونه مجازات اعم از حد و تعزیر:

این محکومیت‌ها سبب لطمه خوردن به حیثیت و آبروی زوجه می‌شود و بنابر تشخیص دادگاه بر اساس عرف و وضع جامعه‌، نسبت به در اختیار قرار‌دادن حق طلاق به زوجه اقدام می‌شود.

محکومیت‌هایی در رابطه با زنا‌، لواط‌، ارتداد و… سبب لطمه به حیثیت و آبروی زن می‌شود.

10. نازایی و ناتوانی جنسی مرد:

قانون‌گذار تعیین کرده است که در صورت ناتوانی جنسی و عقیم‌بودن مرد بعد از پنج سال زندگی مشترک‌، این حق برای زن به وجود می‌آید که از مرد طلاق گیرد.

11. مفقود شدن مرد :

در مواردی که مرد به مدت حداقل ۶ ماه مفقودالاثر شود و هیچ خبری از وی در دست اطلاع نباشد‌، زن می‌تواند با مراجعه به دادگاه اقدام به تسلیم درخواست طلاق کند.

12. ازدواج مجدد مرد بدون اذن زوجه:

قانون این حق را برای زوجه محفوظ داشته است که‌ در صورت ازدواج مجدد مرد بدون اجازه زوجه، اختیار طلاق به زوجه واگذار گردد. در مواردی همچون ازدواج پنهانی مرد و بدون اذن زن این شرایط قانونی فراهم می‌شود که زن از مرد طلاق بگیرد.

این ۱۲ راه و شرایط قانونی بود که قانون حق طلاق را در اختیار زن قرار می‌دهد.

بنابراین زنان با اطلاع از این شرایط می‌توانند نسبت به طلاق گرفتن از زوج اقدام کنند.

شایان ذکر است کلیه این شروط ۱۲ گانه طلاق زنان از مردان بر اساس تشخیص دادگاه و قاضی به مرحله نهایی می‌رسد.

### پایان خبر رسمی

اخبار رسمی هویت منتشر کننده را تایید می‌کند ولی مسئولیت صحت مطلب منتشر شده بر عهده ناشر است.

پروفایل ناشر گزارش تخلف
درباره منتشر کننده:

داتا

موسسه حقوقی و داوری داتا؛ حاصل تلاش، تعداد کثیری از حقوقدانان، وکلاء‌ پایه یک دادگستری و مشاوران حقوقی قوه قضائیه با پیشینه‌ای به قدمت یک دهه است که با نگرشی نو گرد هم آمده‌اند و رسالت خود را شناخت ریشه‌ای مشکلات و مسائل حقوقی و قضائی شهروندان و مراجعین قرارداده‌اند. داتا سعی خود را در جلب رضایت و راحتی مراجعین گذاشته است و به گفته‌ی موکلین محترم و یاری خداوند تا کنون در این امر موفق بوده است.

اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
منتشر شده در سرویس:

حقوقی و قانون