اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
کد: 13970611314469661

عدم آگاهی از قوانین و حقوق قانونی خود می‌تواند در زندگی بسیار خطرناک باشد

نکات حقوقی که دختران باید قبل از ازدواج بدانند

کد: 13970611314469661

https://goo.gl/RdLSNs

، تهران , (اخبار رسمی): این روزها اگر به دادگاه‌های خانواده سری بزنید، خانم‌های جوان زیادی را می‌بینید که با ناراحتی در رفت و آمد هستند. دلیل بسیاری از این اتفاقات عدم آگاهی از حقوق قانونی است. از این رو نکات حقوقی که دختران قبل از ازدواج باید بدانند بسیار ضروری به نظر می‌رسد و نباید زیر سایه مسائل احساسی محو شود.

نکات حقوقی که دختران بایستی قبل از ازدواج بدانند
مسائل حقوقی که دختران باید پیش از ازدواج به آن‌ها آگاهی کامل داشته باشند.

دختران باید بدانند که مهریه حقی عندالمطالبه است و در هر زمانی این حق را دارند که نسبت به مطالبه آن از همسر خود اقدام کنند و همچنین موضوع طلاق هیچ تفاوتی در ماهیت حق مهریه زنان ایجاد نمی‌کند

اغراق نیست اگر ازدواج را به عنوان نقطه عطف زندگی انسان‌ها برشماریم و انتخاب شریک زندگی را به عنوان سرنوشت‌سازترین تصمیم زندگی در نظر داشته باشیم. مسئله ازدواج در تمامی ملل، فرهنگ‌ها، ادیان و… از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است و یکی از زیباترین لحظات زندگی انسان را می‌توان زمان ازدواج و تشکیل خانواده مستقل تلقی کرد. در کشور ما نیز به دلیل مبانی دینی و فرهنگ غنی ایرانی که همیشه در خصوص تقدس پیوند ازدواج تاکید ورزیده؛ آداب و رسومی برای ازدواج و شروع زندگی زناشویی تعیین شده است که مختص ما ایرانیان است و بسیار ارزشمند قلمداد می‌شود. به مرور زمان این آداب و رسوم از جایگاه قانونی برخوردار شد و منجر به شکل گیری سازوکارهای حقوقی شد. نکات حقوقی که دختران باید قبل از ازدواج بدانند بسیار ضروری به نظر می‌رسد و نباید زیر سایه مسائل احساسی محو شود. از این رو؛ خانواده دختران می‌توانند به عنوان حامی و پشتوانه دختران عمل کرده و در خصوص نکات حقوقی که در زمان ازدواج مطرح است، نقش‌آفرینی کنند.

در این نوشتار کارشناسان موسسه حقوقی داتا؛ با قلمی ساده و روان به نکات حقوقی قبل از ازدواج برای دختران می‌پردازند و مسائلی همچون مهریه، شیربها، نفقه، اجرت‌المثل و جهیزیه را از منظر حقوقی مورد بررسی قرار می‌دهند.

مهریه

مهریه مالی است که در زمان عقد نکاح، مرد متعهد به پرداخت آن به زوجه می‌شود. این مهریه می‌تواند به صورت نقدی (وجه رایج کشور)، سکه و طلا و دیگر اموال منقول یا غیر منقول (ملک ، خانه یا آپارتمان) تعیین شود. در واقع مهریه حقی است که در عقدنامه برای زوجه در نظر گرفته می‌شود.

دختران باید بدانند که مهریه حقی عندالمطالبه است و در هر زمانی این حق را دارند که نسبت به مطالبه آن از همسر خود اقدام کنند و همچنین موضوع طلاق هیچ تفاوتی در ماهیت حق مهریه زنان ایجاد نمی‌کند. لازم به ذکر است؛ زوجه می‌تواند با مراجعه به دفتر ثبت اسناد رسمی که سند عقد در آن ثبت شده است؛ مهریه را از زوج درخواست کند و مراجعه به دادگاه الزامی نیست. (مهریه با تسلیم داخواست به دادگاه عمومی قابل مطالبه است.)

در برخی از موارد؛ زوجین اقدام به تبدیل مهریه عندالمطالبه به مهریه عندالاستطاعه می‌کند که در این صورت؛ اگر زن تقاضای مهریه کند، این تکلیف برعهده او است که اثبات کند مرد از دارایی و اموال کافی جهت پرداخت مهریه برخوردار است و برعکس مهریه عندالمطالبه؛ در اینجا احتیاجی نیست که مرد برای دادگاه دلیل بیاورد که توانایی و وسع مالی جهت پرداخت مهریه را دارا نیست. در این نوع مهریه این امتیاز برای مرد در نظر گرفته شده تا زن نتواند تحت هر شرایطی و هر زمانی که اراده کند با توسل به مهریه او را تحت فشار قرار دهد. بنابراین ؛ دختران باید نسبت به نوع مهریه‌ای که مقرر می‌کنند ، شناخت کافی داشته باشند تا بتوانند از مهریه به عنوان اهرمی حقوقی در جهت منفعت خویش بهره‌مند شوند.

طبق قوانین جدید حمایت از خانواده؛ مرد به دلیل مهریه بیش از ۱۱۰ سکه بازداشت نمی‌شود و مرد می‌تواند با تسلیم دادخواست اعسار به دادگاه، تقاضای تقسیط مهریه را کند.

نکته حقوقی دیگری که دختران باید در خصوص تعیین مهریه در نظر داشته باشند این است که؛ در عقدنامه می‌توان در خصوص چگونگی و میزان پرداخت مهریه از جانب مرد نیز مفادی را درج کرد.

شیربها

اصطلاحا؛ قانون در خصوص شیربها ساکت است و ماده قانونی مشخصی در خصوص شیربها تعیین نشده است. به طور کلی شیربها مسئله‌ای عرفی است و در مناطق مختلف کشور، تعیین شیربها به نحو متفاوت صورت می‌پذیرد. برخی از خانواده‌ها شیربها را به صورت نقدی مقرر می‌کنند و برخی دیگر ترجیح می‌دهند که ؛ داماد با خرید چند قلم از کالاهای اساسی به عنوان شیربها، کمک حال خانواده عروس شود.

برای تحلیل و بررسی شیربها از منظر حقوقی؛ لزوما باید به عمومات، نیت طرفین و عرف رایج مراجعه کرد. به طور کلی قانون با توجه به تشخیص اهداف طرفین در تعیین و پرداخت شیربها، اقدام به داوری می‌کند و تشخیص می‌دهد ؛ شیربهای پرداختی قابل برگشت است یا که نه! پرداختی که مرد در زمان عقد به عنوان شیربها انجام می دهد، سوا از مقوله مهریه است.

نفقه

نفقه حقی است که قانون برای زن تعیین کرده و مرد موظف به پرداخت آن است. در صورت عدم پرداخت نفقه از جانب مرد؛ زوجه می‌تواند با طرح دعوی ترک انفاق از سوی زوج، نسبت به مطالبه حقوق خود اقدام کند. دادگاه با توجه به شرایط زندگی زوجه، مقتضیات روز، عرف و شرایط اقتصادی، مبلغ نفقه را تعیین می‌کند. عدم تمکین زوجه از زوج سبب از بین رفتن حق و حقوق زوجه در خصوص نفقه می‌شود که باید دختران به این نکته حقوقی در خصوص نفقه توجه لازم را داشته باشند. نفقه از جمله جرایم کیفری است که قابلیت طرح دعوی چندباره را دارا است و قانون بستر طرح دعوی در مورد نفقه پرداخت نشده گذشته را نیز برای زوجه فراهم کرده است. در صورت شاغل بودن زوجه و برخورداری از توانایی مالی نیز، نفقه بر عهده مرد است.

اجرت المثل

اجرت المثل از دو کلمه‌ی اجرت و مثل تشکیل شده است و به معنای این ‌که اجرت یک عمل در مقایسه با نمونه‌های مشابه به چه میزان است، تعریف شده است. در خصوص اجرت المثل عقد نکاح نیز این چنین بیان شده است که زنان کارهای مختلفی در زندگی زناشویی انجام می‌دهند که می‌توان به پخت و پز، نگهداری فرزندان، نظافت منزل، تربیت فرزندان و… اشاره کرد که طبق قانون؛ در ازای این کارها زوجه مستحق دریافت اجرت و حق‌الزحمه است که در صورت مطالبه زوجه، مرد باید آن را پرداخت کند.

لازم به ذکر است؛ که بعضا قضات با این استدلال که طبق عرف موجود در کشور، انجام کارهای خانه توسط زنان به صورت تبرعی انجام می‌شود، حکم به پرداخت اجرت المثل نمی‌دهند. اجرت المثل نیز یکی از نکات حقوقی است که دختران باید قبل از ازدواج از شرایط آن مطلع شوند.

جهیزیه

قانون مدنی در خصوص جهیزیه مسکوت است و سازوکار حقوقی مشخصی برای آن تعریف نکرده است. در مناطق مختلف کشورمان آداب و رسوم مختلفی در خصوص جهیزیه مطرح است؛ در برخی از مناطق کشور مهریه به عهده دختران است و به تناسب عرف و توان مالی خانواده‌ها، مهریه تهیه و تامین می‌شود. در برخی مناطق دیگر کشور؛ تامین مهریه وظیفه مرد تلقی می‌شود. دادگاه در مقام حل اختلاف و رسیدگی به موضوع جهیزیه براساس عرف، عادت و اوضاع و احوال از حیث احراز تعلق عرفی وسایل به مرد یا زن تصمیم گیری می‌کند. در هر زمانی زوجه از این حق برخوردار است که نسبت به انتقال جهیزیه به منزل پدری و خروج از منزل مشترک اقدام کند و اساسا؛ تامین جهیزیه و وسایل مورد نیاز برای زندگی مشترک در زمره وظایف مرد قرار می‌گیرد.

### پایان خبر رسمی

اخبار رسمی هویت منتشر کننده را تایید می‌کند ولی مسئولیت صحت مطلب منتشر شده بر عهده ناشر است.

پروفایل ناشر گزارش تخلف
درباره منتشر کننده:

داتا

موسسه حقوقی و داوری داتا؛ حاصل تلاش، تعداد کثیری از حقوقدانان، وکلاء‌ پایه یک دادگستری و مشاوران حقوقی قوه قضائیه با پیشینه‌ای به قدمت یک دهه است که با نگرشی نو گرد هم آمده‌اند و رسالت خود را شناخت ریشه‌ای مشکلات و مسائل حقوقی و قضائی شهروندان و مراجعین قرارداده‌اند. داتا سعی خود را در جلب رضایت و راحتی مراجعین گذاشته است و به گفته‌ی موکلین محترم و یاری خداوند تا کنون در این امر موفق بوده است.

اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
منتشر شده در سرویس:

حقوقی و قانون