اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
کد: 13970812325656554

انقلاب سوم وب با وب معنایی

کد: 13970812325656554

https://goo.gl/gdPCBz

، تهران , (اخبار رسمی): وب یک با انقلابی که در فناوری ارتباطات ایجاد کرده این امکان را برای نوع بشر فراهم کرد که محتوا و پیام خود را برای تمام کاربران اینترنت در سرتاسر جهان قابل دسترس کنند، در وب یک بیشتر سایت‌ها به صورت ایستا بوده و توسط سرویس دهنده‌های اینترنت هاست می‌شدند و اکثر کاربران مصرف‌کنندگان این محتوا بودند.

انقلاب سوم وب با وب معنایی یا Semantic Web
انقلاب سوم وب با وب معنایی یا Semantic Web

با به وجود آمدن سایت‌های اجتماعی مثل فیس‌بوک، مای اسپیس و وبلاگ‌های شخصی و امکان نظردهی در وب‌سایت‌ها، تعامل کاربران در تولید محتوا دو طرفه شد و بسترهایی برای ساده‌تر کردن انتشار محتوا متنی، صوتی و تصویری فراهم شد.

یک کارشناس اینترنت به نام دارسی دینوچی، در مقاله‌ای تحت عنوان آینده تجزیه شده، برای اولین بار اصطلاح وب 2 را به این صورت مطرح کرد: «وبی که در حال وجود دارد و در پنجره مرورگر نقش می‌بندد، شامل صفحاتی ایستا است که این وب چنین آینده‌ای از وب است که شاهد آن خواهیم بود. اولین بارقه‌های وب 2 در حال ظاهر شدن هستند و ما مشاهده تکامل این جنین هستیم. وب آینده نه به صورت متن و تصویر ایستا بلکه به صورت یک مکانیزم انتقال که تعامل را ممکن می‌سازد در دسترس خواهد بود، محتوا قابل تعامل بر روی صفحه کامپیوتر شما، داشبورد خودروی شما، تلفن همراه یا کنسول بازی دستی یا حتی مایکروفر در دسترس خواهد بود.»

آینده‌ای که کارشناسان از وب 2 به تصویر کشیده‌اند، به لطف کمپانی‌های بزرگ مثل گوگل و ابزارهای انتشار و مدیریت محتوا مثل وردپرس هر روزه به تحقق کامل نزدیک‌تر می‌شوند و دنیای وب به مثابه دنیایی واقعی بر روابط، احساسات و سبک زندگی انسان‌ها تاثیر می‌گذارد. دایره‌المعارف‌های ایستا مثل بریتانیکا، جای خود را به دایره المعارف‌های آزاد مثل ویکی‌پدیا داده‌اند که همه کاربران می‌توانند در گسترش آن سهیم باشند.

اما دیگر انسان‌ها تنها کاربران وب نیستند، عامل‌ها یا agent های ماشینی نیز در تولید و مصرف این محتوا سهیم هستند و حتی با یکدیگر به تعامل می‌پردازند, ماشین‌ها به متن‌های نغز و زیبا احتیاجی ندارند بلکه معنا و شالوده محتوا مورد استفاده آنها قرار می‌گیرد، حضور این کاربران ماشینی موجب به وجود آمدن قالب جدیدی از محتوا، مبتنی بر معنا، تعامل عامل‌های هوشمند ماشینی با یکدیگر و تولید محتوای معنایی برای به اشتراک گذاشتن با سایر ماشین‌ها، انقلاب سوم وب یا وب معنایی (semantic web) را شکل می‌دهد.

در وب معنایی داده‌ها به نحوی سازمان یافته و قابل درک توسط ماشین در یک شبکه معنایی جای می‌گیرند، به طور مثالف کلمه پنگوئن از سویی در طبقه پرندگان جای می‌گیرد، از سویی دارای یک بردار ارتباطی با توانایی شنا کردن است، از سویی از طریق اَبَر طبقه پرندگان به توانایی تخم گذاری مرتبط می‌شود، عامل هوشمند ممکن است از طریق بررسی زیر مجموعه‌های طبقه «حیواناتی که در آب زندگی می‌کنند» به کلمه پنگوئن برسد یا از طریق بررسی اَبَرطبقه پرندگان.

در وب 3 سرویسی که کاربر انسانی دریافت می‌کند حاصل تعامل چندین عامل هوشمند ماشینی خواهد بود به سناریو زیر توجه فرمایید: کاربر انسانی از دستگاه هوشمند خود می‌خواهد تهیه بلیط هواپیما و رزرو هتل را برای کنفرانس حسابداران نیویورک تدارک ببیند.

وب 3 با بررسی شبکه معنایی کنفرانس‌های کشور، محل و زمان کنفرانس را تشخیص می‌دهد، سپس شبکه معنایی را برای هتل‌های نزدیک به محل کنفرانس پویش کرده و درخواست رزرو را به عامل هوشمند مرتبط با سامانه رزرو هتل ارسال می‌کند، سپس درخواستی به عامل هوشمند شبکه هواپیمایی ارسال می‌کند تا مناسب‌ترین بلیط را خریداری کند، پرداخت‌ها از طریق تعامل با عامل هوشمند بانک مورد استفاده کاربر انجام می‌شود، در نهایت عامل هوشمند برنامه سفر کاربر را به همراه تحلیل آب و هوا در اختیار کاربر می‌گذارد.

با پیشرفت و توسعه فناوری اینترنت اشیاء هزاران گیگابایت داده توسط دستگاه‌ها و سنسورهای متعدد تولید می‌شود، عامل‌های هوشمند این داده‌ها را تحلیل کرده و با نتیجه‌گیری از آنها داده‌های ارزشمندتری را به شبکه معنایی اضافه می‌کنند، تنها کوبنده ذرات هادرون تا به‌حال بیش از 200 پتابایت داده تولید کرده است که توسط هزاران سرور اختصاصی تحلیل شده و از آن جدیدترین نظریه‌های فیزیک شکل می‌گیرد.

انسان‌ها از ابزارهایی استفاده می‌کنند که محتوای تولید شده را به صورت قابل درک توسط وب معنایی منتشر کند و از سویی موتورهای جستجو مثل گوگل با تحلیل 24 ساعته اینترنت در حال دسته‌بندی و یادگیری محتوا و تبدیل آن به دانش قابل درک توسط عامل‌های هوشمند هستند.

امروزه ساده‌ترین اپلیکیشن‌های تلفن همراه توسط سرویس‌های ابری پشتیبانی می‌شوند، هر برنامه نویسی با خرید سرور مجازی، خرید هاست یا سرور ابری می‌تواند سرویس خود را به دنیای اینترنت متصل کند.

هر روز دیتاسنترهایی در شهرهای مختلف جهان ساخته می‌شوند تا خدمات ابری را از نزدیک‌ترین نقطه جغرافیایی به کاربران برسانند، گسترش جغرافیایی قابل توجه سرورها موجب شکل گرفتن شبکه ابری داده یا CDN ها شده که مالک سایت می‌تواند داده‌های ایستای خود را بر روی سرور ابری در سرتاسر جهان قرار دهد تا کاربر در کوتاه‌ترین مدت ممکن به آنها دسترسی پیدا کند.

فناوری مجازی سازی سرور به کاربران اجازه می‌دهد چندین سیستم عامل مختلف را بر روی یک سخت افزار در کنار هم داشته باشند، حتی محیط‌های توسعه نیز با کمک مفهومی به نام کانتینر به سادگی قابل جداسازی و انتقال شده است.

در کشور پهناور ایران نیز کاربران به سادگی با خرید سرور مجازی ایران می‌توانند داده‌های خود را در نزدیک‌ترین نقطه به کاربر نگهداری کنند، شهروندان پایتخت حتی می‌توانند با خرید سرور مجازی برج میلاد یا سرور اختصاصی برج میلاد داده‌های خود را جدا از شبکه اینترنت، از طریق آنتن‌های قرار گرفته بر روی این برج مخابراتی به کاربران در سطح کشور ارسال کنند.

تلفن‌های همراه در طول 24 ساعت شبانه‌روز به ندرت آفلاین می‌شوند، گدجت‌های هوشمند به طور مرتب وضعیت جسمی کاربران را پایش می‌کنند، پول کاغذی در حال حذف شدن است و حتی پول الکترونیک نیز از حالت حساب بانکی به ارزهای الکترونیکی، بیت کوین و بلاک چین منتقل می‌شود، قراردادهای هوشمند تراکنش‌های مالی را کنترل می‌کنند، خرید و فروش سهام در بورس و مبادله ارز در فارکس به عامل‌های هوشمندی سپرده شده که در هر ثانیه با تحلیل جدیدترین اخبار از اقتصاد جهان بهینه‌ترین تصمیم‌گیری برای خرید یا فروش را اتخاذ می‌کنند، جنگ آینده، نه جنگ بازوها و سربازها، نه جنگ موشک‌ها و ماشین‌های فلزی سنگین، بلکه جنگ بین عامل‌های هوش مصنوعی خواهد بود که آینده تمدن بشر را رقم خواهند زد.

بشر پا به آینده مبهمی می‌گذارد آینده ای که انسان به مخلوق خود، هوش مصنوعی سپرده است.

### پایان خبر رسمی

اخبار رسمی هویت منتشر کننده را تایید می‌کند ولی مسئولیت صحت مطلب منتشر شده بر عهده ناشر است.

پروفایل ناشر گزارش تخلف
درباره منتشر کننده:

نوین هاست

نوین هاست ارایه دهنده خدمات سرور مجازی ، هاست ، سرور اختصاصی ، دامنه و طراحی سایت

اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]