اطلاعات تماس
  • 091936*****
[نمایش اطلاعات]
کد: 139709113311210363

گردشگری روستایی، راهکاری برای توسعه پایدار

زیتونت اولین سامانه گردشگری روستایی و محصولات کشاورزی روستایی در ایران

کد: 139709113311210363

https://goo.gl/ePDBW8

، رودبار , (اخبار رسمی): امروزه صنعت گردشگری یکی از منابع مهم درآمد و از عوامل مؤثر در تبادلات فرهنگی بین کشورها محسوب می‌شود. در ایران روستاها با وجود داشتن منابع طبیعی، با مشکلات اقتصادی متعددی مواجه هستند که لزوم توجه به راهکارهای مکمل اقتصادی چون گردشگری روستایی را مطرح می‌سازند. زیتونت به گردشگری روستایی رونق می‌بخشد.

زیتونت اولین سامانه گردشگری روستایی و محصولات کشاورزی روستایی در ایران
زیتونت اولین سامانه گردشگری روستایی و محصولات کشاورزی روستایی در ایران

امروزه در کلیه سطوح محلی، منطقه‌ای، ملی و بین‌المللی تنوع بخشی به اقتصاد جهت بالا بردن شاخص‌های توسعه انسانی، کاهش مشکلات ناشی از صنعتی شدن، اشتغالزایی، حفظ محیط زیست و در نهایت توسعه پایدار مورد استقبال بسیاری از جوامع بشری قرار گرفته است.

در همین رابطه گردشگری پایدار یکی از فعالیت‌های مهمی است که در دهه‌های اخیر از جایگاه ویژه‌ای در توسعه اقتصادی برخی کشورها برخوردار بوده است.

پایداری گردشگری مستلزم همکاری گسترده‌ای بین شرکت‌های توریستی، مقامات محلی، منطقه‌ای و ملی است. گردشگری روستایی از جمله اقداماتی است که سبب رونق اقتصادی و پایداری زندگی در جوامع روستایی و ممانعت از مهاجرت‌های روستا به شهر می‌شود.

گردشگری روستایی به ثبات فرهنگ، سنت‌ها و اقتصاد جوامع محلی و ارتقا کیفیت مناطق روستایی کمک می‌کند. 

اگر بخواهیم تعریفی از گردشگری روستایی داشته باشیم، عبارت است از فعالیت‌ها و گونه‌های مختلف گردشگری در محیط‌های مختلف روستایی و پیرامون آنها که در بردارنده آثار مثبت و منفی برای محیط انسانی و طبیعی روستا هستند.

طرفداران حفظ محیط زیست در سال‌های اخیر به نقش مهم جوامع روستایی در حفظ تنوع زیستی پی برده‌اند. بنابراین بسیاری از مدیران مناطق حفاظت شده، برای مشارکت این جوامع در فرآیند مدیریت و برنامه‌ریزی به عنوان افراد ذی‌نفع، سازو کارهایی ایجاد کرده‌اند. 

اساس توریسم روستایی، ترکیب محیط زیست روستایی، فعالیت‌های مزرعه و فرهنگ‌های خاص موجود در روستا به منظور فراهم کردن گردشگری و تنوع برای گردشگران و ایجاد فرصتی برای افراد محلی در جهت کسب درآمد بیشتر، ایجاد اشتغال، آشنایی با فرهنگ‌های مختلف، ایجاد ارتباط با افراد روستایی و ایجاد این فرصت‌ها بدون تخریب محیط زیست طبیعی مد نظر است.

اگریتوریسم (توریسم کشاورزی) بخشی از گردشگری روستایی است که وابسته به محیط  روستایی، کشاورزان و دامداران محلی است و از ارکان اصلی آن، زمین کشاورزی است.

پتانسیل گردشگری در هر روستا بیش از هر چیز به سرمایه‌های جغرافیایی، کیفیت مناظر طبیعی و آثار تاریخی و فرهنگی بستگی دارد. 

توسعه‌ی گردشگری روستایی به عنوان یک راه حل بالقوه برای حل بسیاری از مشکلات مناطق روستایی شناخته شده است و در زمینه‌های مختلفی چون رشد اقتصادی ایجاد اشتغال در زمینه‌های مرتبط با گردشگری، تجارت و صنایع دستی، ایجاد یک بازار جدید برای تولیدات کشاورزی، توسعه‌ی اجتماعی، فرهنگی، افزایش جمعیت ساکن در مناطق روستایی، تقویت و بهبود خدمات عمومی و نهایتا حفاظت و بهبود محیط طبیعی و همچنین زیرساخت‌های موجود می‌تواند مفید و مؤثر واقع شود.

در عین حال علاقه فزاینده گردشگران به یادگیری و کسب تجربه از فرهنگ‌های مختلف، موجب همکاری دست اندرکاران بخش گردشگری با جوامع محلی شده است. این موضوع سبب افزایش آگاهی افراد جامعه نسبت به فرصت‌های گردشگری شده است.

با توضیحاتی که ارائه شد، زیتونت می خواهد نقش موثری در رونق گردشگری روستایی، حفظ معماری، فرهنگ و محیط زیست داشته باشد.  با زیتونت می‌توان خانه‌های روستایی در نقاط بکر ایران را رزرو کرد و محصولات کشاورزی آن روستاها را با تخفیف خریداری کرد.

 

 

### پایان خبر رسمی

اخبار رسمی هویت منتشر کننده را تایید می‌کند ولی مسئولیت صحت مطلب منتشر شده بر عهده ناشر است.

پروفایل ناشر گزارش تخلف
درباره منتشر کننده:

زیتونت

سامانه گردشگری روستایی و محصولات کشاورزی روستایی در ایران

اطلاعات تماس
  • 091936*****
[نمایش اطلاعات]
منتشر شده در سرویس:

گردشگری و میراث فرهنگی