اطلاعات تماس
  • 021763*****
[نمایش اطلاعات]
کد: 139709253338710490

زنبورداری در دماوند؛ شغلی که نیازمند حمایت مسئولان است

مهاجرت زنبورهای دماوند

کد: 139709253338710490

https://goo.gl/jsogdt

، دماوند , (اخبار رسمی): با شروع فصل سرما، زنبورداران شهرستان دماوند زنبورهای خود را به مناطق گرمسیر از جمله استان بوشهر و استان‌های شمالی کشور منتقل می‌کنند.

مهاجرت زنبورهای دماوند
با شروع فصل سرما،کندوهای زنبور عسل در شهرستان دماوند به مناطق گرمسیری منتقل شدند.

قیمت بالای عسل همواره سبب شده است که افراد سودجو به شیوه‌های صنعنی و تقلبی محصولی شبیه به عسل را روانه بازار کنند و این امر سبب سرگردانی مردم در شناسایی و خرید عسل‌طبیعی شده است

سرما یکی از عوامل طبیعی است که رشد و پرورش زنبور عسل را محدود می‌کند. همه ساله با شروع فصل سرما زنبورداران شهرستان دماوند مجبور می‌شوند برای مقابله با سرمای بیش از حد دما که باعث تلف شدن زنبورهای می‌شود به استان‌های گرم‌تر از جمله استان‌های جنوبی و شمالی کشور کوچ کنند.

این نقل و انتقال که با هزینه و سختی فراوان همراه است سبب می‌شود زنبورهای عسل با شرایط بهتری به بازسازی کندو و تکثیر بپردازند.

به گفته مصطفی نصیری از زنبورداران پیش کسوت شهر دماوند، شهرستان دماوند یکی از مراکز پرورش زنبور عسل و تولید عسل طبیعی در ایران به شمار می‌آید. در این شهرستان ده‌ها زنبوردار با داشتن هزاران کندوی زنبور عسل به شغل پرورش زنبور عسل اشتغال دارند. بر این اساس ده‌ها فروشگاه بزرگ و کوچک فروش عسل در این شهرستان وجود دارد که به امر فروش عسل اشتغال دارند.

اگر چه با نوسانات قیمت دلار و ارز اغلب کالاها رشد قیمت تا 300 درصدی را شاهد بوده‌اند ولی محصولات زنبور عسل رشد بسیار کمی را تجربه کرده‌اند که یکی از دلایل این امر حس انسان‌دوستی زنبورداران و تولیدکنندگان عسل طبیعی است. زنبورداران دماوند برای رفاه هم‌میهنان و برای استفاده حداکثری مردم از عسل طبیعی قیمت محصولات زنبور عسل را تغییر چندانی نداده‌اند.

در سال‌های اخیر به علل مختلف، تولید عسل در همه ایران و از جمله شهرستان دماوند با کاهش شدید همراه بوده است. دلایل این امر استفاده از سموم شیمیایی، گرد و غبار کشورهای مجاور، امواج موبایل و ... ذکر شده است ولی هنوز دلیلی قطعی این امر روشن نشده است که نیازمند تحقیقات دانشگاه‌های کشوراست. هر کندوی عسل سالانه به طور میانگین 10 کیلوگرم عسل تولید می‌کرده است که این مقدار در سال‌های اخیر به دو کیلوگرم کاهش یافته است.

قیمت بالای عسل همواره سبب شده است که افراد سودجو به شیوه‌های صنعنی و تقلبی محصولی شبیه به عسل را روانه بازار کنند و این امر سبب سرگردانی مردم در شناسایی و خرید عسل طبیعی شده است. بهترین راه خرید عسل طبیعی، خرید عسل از زنبورداران و تولید کنندگان واقعی عسل است و این امر نشان می‌دهد باید ساماندهی ویژه در نظارت بر فروشندگان عسل صورت بگیرد.

### پایان خبر رسمی

اخبار رسمی هویت منتشر کننده را تایید می‌کند ولی مسئولیت صحت مطلب منتشر شده بر عهده ناشر است.

پروفایل ناشر گزارش تخلف
درباره منتشر کننده:

دیجی عسل

عسل نصیری نامی آشنا در تولید عسل طبیعی است که از سال 1330 در این عرصه فعالیت دارد . فروشگاه اینترنتی دیجی عسل نام اینترنتی فروشگاه عسل نصیری است.

اطلاعات تماس
  • 021763*****
[نمایش اطلاعات]
منتشر شده در سرویس:

صنایع غذایی و کشاورزی