اطلاعات تماس
  • 021763*****
[نمایش اطلاعات]
کد: 140002145115710490

کاهش شدید تولید عسل آویشن با نابودی گیاه آویشن در شهرستان دماوند

کد: 140002145115710490

https://bit.ly/3h2Kliw

، دماوند , (اخبار رسمی): در سالهای اخیر، شاهد نابودی مراتع دماوند و همچنین نابودی گیاه آویشن دماوند به علت برداشت بی رویه گیاه آویشن از کوه ها و مراتع دماوند بوده ایم که این امر موجب تلفات کندوهای زنبور و کاهش شدید تولید عسل دماوند شده و صنعت زنبورداری و کشاورزی دماوند را با خطر مواجه کرده است.

کاهش شدید تولید عسل آویشن با نابودی گیاه آویشن در شهرستان دماوند
کاهش شدید تولید عسل آویشن با نابودی گیاه آویشن در شهرستان دماوند

محمد نصیری؛ زنبوردار و کارشناس ارشد علوم اجتماعی با بیان این مطلب گفت: متأسفانه در سال‌های اخیر، گیاه آویشن دماوند به طرز بی‌رحمانه برداشت شده و در معرض نابودی قرار گرفته و تولید عسل آویشن نیز به طرز چشمگیری کاهش یافته است.

در سال 99 زنبورداران دماوند با تلفات سنگین و نابودی کلنی های زنبور و کاهش شدید تولید عسل مواجه بوده اند که یکی از علل این تلفات، نابودی گیاه آویشن بوده است.

مدیر سایت دیجی‌ عسل می گوید: «شیوع بیماری کرونا» و تأثیر این گیاه دارویی در درمان کرونا و همچنین «گرانی افسارگسیخته»، «بیکاری و نبود درآمد» سبب شده است که افراد غیربومی و اتباع کشورهای دیگر، گیاه آویشن را به طرز بی‌رویه و مخرب از کوه‌ها و مراتع دماوند برداشت نمایند و این گیاه رادر معرض نابودی قرار بدهند.

گیاه آویشن را می‌توان به‌صورت اصولی و دوستدار محیط‌زیست برداشت کرد به‌گونه‌ای که فقط برگ‌های آویشن از گیاه جدا شود و به تنه و ریشه این درختچه صدمه‌ای وارد نشود که متأسفانه افراد سودجو برای اینکه در کمترین زمان بیشترین مقدار آویشن را برداشت کنند تمام درختچه آویشن را به‌طور کامل از روی زمین قطع می‌کنند و به‌این‌ترتیب قدرت حیات و بازتولید را از گیاه سلب می‌کنند و باعث نابودی کامل آن درختچه می‌شوند.

گیاه آویشن یکی از حلقه‌های توسعه کشاورزی در منطقه است. بنا بر تحقیقات کشاورزی، زنبورعسل با عمل گرده‌افشانی نقش مؤثری در تولید محصولات کشاورزی و باغی دارد به‌گونه‌ای که در حضور زنبورعسل، تولید محصولات کشاورزی چهار برابر می‌شود و به‌بیان‌دیگر زنبورعسل بسیار بیشتر از عسلی که تولید می‌کند از طریق گرده‌افشانی و تولید محصولات کشاورزی به بشر سود می‌رساند و ازآنجاکه آویشن، گیاه مطلوب زنبورعسل است در صورت انقراض گیاه آویشن؛ زنبورعسل و زنبورداری و تولید محصولات کشاورزی به مخاطره خواهد افتاد و طبیعتا با کاهش تولید، قیمت عسل نیز بالا رفته و خرید عسل طبیعی نیز برای مشتریان سخت تر خواهد شد.

گیاه آویشن از یک طریق دیگر نیز در خدمت محیط‌زیست است و آن اینکه این درختچه با جذب آب باران باعث پرشدن سفره‌های آب زیرزمینی می‌شود و از جاری شدن روان‌آب و ایجاد سیلاب جلوگیری می‌کند. بررسی سیل‌های سال‌های اخیر در استان‌های شمالی کشور حکایت از این امر دارد که قطع درختان جنگلی یکی از علل بروز سیلاب‌های شمال کشور بوده است و از این منظر نیز باید از گیاه آویشن و دیگر گیاهان مراتع دماوند حفاظت و حراست کرد.

در طبیعت نابودی یک‌گونه از جانوران یا گیاهان می‌تواند منجر به نابودی جانوران و گیاهان دیگر شود همچنان که با رفتن دارکوب‌ها و هدهدها از زاگرس، سوسک‌های چوب‌خوار، درختان بلوط منطقه زاگرس را نابود کرده‌اند و دلیل رفتن دارکوب‌ها و هدهدها نیز قطع درختان بلوط، چرای بی‌رویه و حضور سگ‌های گله بوده است.( دارکوب‌ها و هدهدها دشمن طبیعی لارو سوسک چوب‌خوار هستند.)

هم‌اکنون در اغلب استان‌های کشور قوانین سخت‌گیرانه در جهت جلوگیری از برداشت غیرقانونی و بی‌رویه گیاهان دارویی اعمال می‌شود. در اغلب استان‌ها برداشت گیاه آویشن و دیگر گیاهان دارویی نیاز به مجوز دارد و افراد فقط به‌اندازه مصرف شخصی و خانگی حق چیدن و برداشت آویشن را دارند و اجازه برداشت انبوه به قصد فروش به کسی داده نمی‌شود.

پیشنهادها:

اداره منابع طبیعی و نیروی انتظامی دماوند به‌طور مؤثر و مقتدرانه از برداشت بی‌رویه (برداشت در حجم زیاد) گیاه آویشن جلوگیری نمایند.

محموله‌های حجم بالای آویشن توقیف شود و اجازه جابجایی و خارج کردن آویشن از شهرستان داده نشود.

کسبه شهرستان از خریدوفروش گیاه آویشن خودداری نمایند تا افراد سودجو انگیزه‌ای برای قطع و نابودی گیاه آویشن منطقه نداشته باشند.

اداره منابع طبیعی و محیط‌زیست با همکاری شهرداری و فرماندار دماوند و با ایجاد «پویش حفظ آویشن» اقدام به تولید نهال آویشن و کاشت آن در کوه‌های اطراف دماوند و همچنین بلوارها و پارک‌ها و فضای سبز دماوند نمایند.

چیدن اصولی برگ های آویشن (و نه شاخه و ساقه آویشن) به همگان اطلاع رسانی و آموزش داده شود.

یادآوری: شهرستان دماوند 1900 کیلومترمربع (190هزار هکتار) مساحت دارد و با داشتن حدود 2000 متر ارتفاع از سطح دریا محل رویش طیف گسترده‌ای از گیاهان دارویی از قبیل: آویشن (یا خاصین یا خاصیند)، گون، تلم، قارچ‌های خوراکی(گُبِلَک)، گُزَل یا کُزَل، کنگر، گل گاوزبان، مریم گلی، چای کوهی، بومادران، والَک، شِنگ و ...است.

در استان تهران شهرستان دماوند و فیروزکوه توانمندی و استعداد مناسبی برای پرورش و رشد گیاهان دارویی دارند.

### پایان خبر رسمی

اخبار رسمی هویت منتشر کننده را تایید می‌کند ولی مسئولیت صحت مطلب منتشر شده بر عهده ناشر است.

پروفایل ناشر گزارش تخلف
درباره منتشر کننده:

دیجی عسل

عسل نصیری نامی آشنا در تولید عسل طبیعی است که از سال 1330 در این عرصه فعالیت دارد . فروشگاه اینترنتی دیجی عسل نام اینترنتی فروشگاه عسل نصیری است.

اطلاعات تماس
  • 021763*****
[نمایش اطلاعات]
منتشر شده در سرویس:

صنایع غذایی و کشاورزی