اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
کد: 13971011337355160

7 اشتباه رایج در طراحی لوگو

کد: 13971011337355160

https://goo.gl/TpAJ39

، تهران , (اخبار رسمی): لوگو نماینده‌ بصری نام تجاری و کسب‌‌وکار است. لوگو اولین چیزی است که افراد در مورد برند می‌شناسند. در حقیقت، در همان چند ثانیه اول، تصور در مورد شرکت و محصولات بر اساس لوگو شکل می‌گیرد.

7 اشتباه رایج در طراحی لوگو
7 اشتباه رایج در طراحی لوگو

اولین تأثیری که در بازاریابی اینترنتی بر روی مشتری می‌توان گذاشت، اهمیت زیادی دارد. از آنجایی که لوگو در شناساندن تجارت به مخاطبان‌ نقش کلیدی دارد، بهتر است که در طراحی آن نهایت دقت به کار گرفته شود.

نکته کلیدی این است که تشخیص داده شود چه اشتباهاتی در طراحی لوگو نباید رخ دهد. در این مطلب قصد داریم 7 اشتباه رایج در طراحی لوگو را معرفی کنیم. پس اگر توسعه کسب‌وکار برای شما هم اهمیت دارد، این نکات را به خاطر بسپارید و از انجام آنها بپرهیزید.

اشتباه شماره 1: انتخاب یک لوگو آماتور

برای کسب‌‌وکار حرفه‌ای  به یک لوگو حرفه‌ای نیاز است. لوگو آماتور باعث خواهد شد که کسب‌وکار نیز آماتور به نظر آید. باید لوگویی انتخاب و طراحی کرد که به بهترین نحو برند را معرفی کند.  باید از لوگوهایی که توسط افراد غیر‌متخصص طراحی شده‌اند، پرهیز کرد. این کار شاید در ابتدا هزینه‌ای نداشته باشد اما در آینده هزینه‌های بیشتری به کسب و کار تحمیل می‌کند.

با توجه به این مسئله، چطور می‌توان مطمئن شد که طراحی یک لوگو، متناسب با خدمات شرکت و کسب‌وکار است؟ 

به چشمان خود اعتماد کنید:

اگر لوگویی به اندازه کافی خوب به نظر نمی‌رسد، قطعا لوگوی مناسبی نیست.

برای داشتن لوگوی مناسب باید وقت گذاشت و این امر یک شبه محقق نمی‌شود. بهتر است اگر کسی زمان و تخصص کافی در این زمینه ندارد، از خدمات شرکت‌های طراحی لوگوی معتبر بهره بگیرد.

بودجه‌ای کافی برای طراحی لوگوی:

لوگوی کسب و کار را نباید موضوعی کم ارزش تصور کرد. لوگوی شرکت، تصویری است که قرار است مشتریان‌، شرکت را با آن بشناسند. طراحی لوگو  امری کاملا جدی و مهم است و باید برای آن به عنوان یک مورد ضروری بودجه در نظر گرفت. بی شک این سرمایه‌گذاری ارزشش را خواهد داشت.

ضرورت شناخت محدودیت‌های خلاقیت 

نیازی نیست که فرد حتما هنرمند باشد تا بتواند لوگویی حرفه‌ای و مناسب طراحی کند. اما اگر بتواند با تفکری خلاق پیش برود، ممکن است موفق شود. همچنین نیازی نیست خود را مجبور کند که دست به طراحی لوگو بزند. مهم‌ترین چیز این است که از نتیجه نهایی لذت ببرد. البته این کار حوصله و صبر می‌خواهد و اگر حوصله کافی وجود ندارد، می‌توان از متخصصان این رشته کمک گرفت. 

اشتباه شماره 2: بیش از حد به مُد روز توجه کردن

به طور کلی، مُد روز الگوی مهمی در اعمال تغییرات در تمام زمینه‌ها است. دنیای لوگوها نیز این تغییرات را تجربه می‌کند. به یاد داشته باشید که روندهای مُد شده اغلب زودگذر هستند. اگر قرار است کسب‌وکار برای مدتی طولانی مورد توجه همگان باشد، یک لوگوی خوب باید بتواند این خواسته را برآورده سازد. بنابراین مهم نیست که احساسات نسبت به این جریان تازه در طراحی لوگوها چه می‌گوید،  نادیده گرفتن آن به نفع کسب‌وکار خواهد بود. در صورتی که صاحب شرکت به سبکِ مُد شده علاقه زیادی دارد، می‌تواند تنها از آن الهام بگیرد.

لوگوی نباید به زمان و مکان محدود شود. به یاد داشته باشید که طراحی لوگو یک سرمایه‌گذاری بلند‌مدت است. البته می‌توان مانند شرکت‌های بزرگ، لوگو  را بعد از سال‌ها، تغییرات جزئی داد اما بهتر است این تغییرات به طور کامل نباشد. زیرا با این کار مخاطبان سردرگم خواهند شد. انتخاب لوگو  نباید به گونه‌ای باشد که با ظهور یک سبک جدید، از مُد بیفتد و هزینه طراحی دوباره لوگو را به مجموعه تحمیل کند. این کار نه تنها به لحاظ اقتصادی مقرون به صرفه نخواهد بود بلکه با عوض شدن لوگوی شرکت احتمالاً تعداد زیادی از مشتریان از دست خواهند رفت.

اشتباه شماره 3: رعایت نکردن نسبت طول و عرض در طراحی لوگو

طراحی لوگو یک کار هنری است و نمی‌توان با برهم‌زدن قوانین طراحی، آن را به خوبی انجام دهید. از این رو اگر قصد دارید که خاص بودن شرکت خود را با طراحی لوگویی مناسب به رخ بکشید، نیازی نیست که لوگویی نامتقارن و عجیب طراحی کنید. شما می‌توانید با استفاده از اشکال هندسی ساده، کار طراحی خود را آغاز کنید و کم‌کم آن را بسط دهید. 

اشتباه شماره 4: طراحی کردن لوگو برای شخص خود

طراحی لوگوی شرکت تنها برای آن کسب و کار نیست. این لوگو برای مخاطبان و مشتریان نیز است. مطمئناً این با نظر صاحب شرکت است که هرطور بخواهد لوگو طراحی کند اما مشتریان، کسانی هستند که کسب‌وکار را سر‌پا نگه می‌دارند. لوگو چیزی است که از طریق آن، مشتریان می‌توانند کسب‌وکار را بشناسند، بنابراین بهتر است لوگو را با در نظر گرفتن آنها طراحی کرد.

کسب‌وکار ممکن است برای یک عدّه مخاطب خاص باشد. برای مثال اگر سایتی فروشگاهی مخصوص به بانوان باشد و لوگو آن با رنگ صورتی طراحی شود، هیچ مشکلی وجود ندارد. اما در سایر موارد باید سلیقه‌ی عمومی را هم در نظر گرفت و لوگویی انتخاب شود که مورد‌پسند اکثریت باشد.

اشتباه شماره 5: ساخت لوگوی بسیار پیچیده

پیچیدگی، یکی دیگر از اشتباهات رایج در طراحی لوگوی شرکت است. این امر به راحتی می‌تواند مشتریان را گیج و سردرگم کند. استفاده بیش از حد از تصاویر و یا حتی ترکیب رنگ نامناسب می‌تواند لوگو را برای مشتریان‌تان ناخوشایند کند. نوشتن متنی بسیار طولانی با یک فونت پیچیده نیز مشکل‌ساز است زیرا خواندن کلمات را سخت‌تر می‌کند. اکثر مشتریان به لوگوهای پیچیده و گیج‌کننده نگاه هم نمی‌کنند. ابهام در طراحی لوگو به این معناست که شرکت می‌خواهد مشتریانش، محصولات و خدمات شرکت را حدس بزنند.

به یاد داشته باشید که کلمه «پیچیده» با کلمه «به یاد ماندنی» بسیار متفاوت است. اگر قرار است که مردم لوگو را به خاطر بسپارند، بهتر است حداقل یک عنصر به‌یاد‌ماندنی و ساده را در طراحی لوگو به کار برد. افراد باید با یک نگاه به لوگو متوجه شوند که شرکت چه محصول و خدماتی به آنها ارائه می‌دهد. بنابراین لوگوی باید ساده و قابل‌فهم طراحی شود. به عنوان نمونه لوگوی شرکت‌های اپل و نایکی.

اشتباه شماره 6: استفاده از تصاویر بی‌کیفیت و شطرنجی

این نکته از هر چیز دیگری مهم‌تر و کاربردی‌تر است. تصاویر بی‌کیفیت و شطرنجی بدترین انتخاب برای لوگوها هستند زیرا نمی‌توان به راحتی اندازه آنها را تغییر داد. آنها از پیکسل ساخته شده‌اند و هنگامی که بزرگنمایی شوند، خیلی تار به نظر می‌رسند.

لوگو باید هم در آگهی‌های تبلیغاتی کوچک و هم بر روی بیلبوردها، مناسب و شگفت‌انگیز به‌نظر برسد. بنابراین پیشنهاد  این است که به هیچ عنوان از تصاویر بی‌کیفیت استفاده نشود.

اشتباه شماره 7: سرقت ادبی (تقلید از لوگوی یک شرکت دیگر)

آخرین اشتباه رایج در طراحی لوگو، سرقت ادبی یا همان تقلید از لوگوی یک شرکت دیگر است. این کار بر ضد قوانین است. با صرف اندکی زمان و هزینه می‌توان لوگوی مخصوص به خود را طراحی کرد.

البته گاهی ممکن است ناخواسته این اتفاق بیفتند. برای جلوگیری از اینکه ناخواسته لوگوی کمپانی دیگری تقلید شود، نکات زیر مفید است: 

1- از تصاویر آماده استفاده نشود. این کار غیرقانونی نیست اما اگر  از یک تصویر آماده برای لوگوی استفاده شود و نام برند روی آن درج شود، احتمالش زیاد است که شخص دیگری نیز لوگویی مشابه این لوگو برای شرکت خود طراحی کرده باشد. این امر ممکن است مشکل‌ساز شود.

2- قبل از استخدام کسی برای طراحی لوگو باید تحقیق شود. حتی می‌توان نمونه‌کارهای او را بررسی کرد و مطمئن شد که نمونه‌کارهای او در سایت‌های دیگر با نام یک طراح دیگر منتشر نشده باشد. در صورت اثبات این موضوع که نمونه‌کارهای وی تقلید هستند، باید بلافاصله به دنبال شخص دیگری رفت. همین تحقیقات را در مورد فرد جدید که قرار است استخدام شود،  نیز باید انجام گیرد . لوگوی تقلیدی نه تنها مشکل قانونی ایجاد می‌کند، بلکه ممکن است مشتریان، شرکت را با شرکت‌ دیگری اشتباه بگیرند و این موضوع به نفع کسب‌وکار نیست.

3-  استخدام مشاور حرفه‌ای مجرب می‌تواند در این زمینه مفید باشد. مشاوران حقوقی حرفه‌ای، اطمینان حاصل می‌کنند که لوگوی شرکت منحصر‌به‌فرد است یا خیر. این کار هزینه‌بر است اما امنیت شرکت و آرامش خاطر ارزشش را دارد.

نتیجه‌گیری

اکنون با دانستن اشتباهات رایج، می‌توان به سراغ طراحی لوگو رفت.  با وجود متخصصان حرفه‌ای شرکت‌ها در انجام این کارِ مهم تنها نیستند و به راحتی می‌توانند از شرکت‌های متخصص و حرفه‌ای در این زمینه کمک بگیرند و لوگوی مخصوص به کسب‌وکار خود را طراحی کنند.

 

### پایان خبر رسمی

اخبار رسمی هویت منتشر کننده را تایید می‌کند ولی مسئولیت صحت مطلب منتشر شده بر عهده ناشر است.

پروفایل ناشر گزارش تخلف
درباره منتشر کننده:

آرمانیک

آرمانیک حاصل تلاش تیمی است تا بتواند به رونق و بهبود کسب‌وکار در دنیای وب کمک کند. ما پروژه‌ها را به گونه‌ای پیاده‌سازی می‌کنیم که تا مدت‌ها نیاز به تغییر در آنها مشاهده نشود. مشاوران ما در بخش تبلیغات و کمپین‌های تبلیغاتی با ارائه راهکارهای مبتنی بر وب و پیاده‌سازی آنها در همان ابتدای کار، مشکلات احتمالی آینده را بررسی و رفع می‌کنند.

اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
منتشر شده در سرویس:

تجارت و بازار