اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
کد: 13971011337578200

تابلو چلنیوم چیست؟

کد: 13971011337578200

https://goo.gl/BWgyJc

، تهران , (اخبار رسمی): تابلو چلنیوم یکی از انواع حروف‌های برجسته در تابلوسازی است که به دلایلی مانند تنوع پذیری در رنگ، ساخت سریع و قیمت مناسب از پر فروش‌ترین تابلوهای تبلیغاتی به شمار می‌رود.

تابلو چلنیوم چیست
گروه تابلو سازی نوین لایت

تابلو چلنیوم یا همان واژه صحیح آن چنلیوم یکی از تابلوهای تبلیغاتی به شمار می‌رود که در جهت معرفی اصناف مختلف در جهت تبلیغات محیطی، از پر مخاطب‌ترین و مناسب‌ترین گزینه‌های تبلیغاتی به شمار می‌رود

قبل از توضیح تابلو چلنیوم باید گفت که واژه اصلی (چنلیوم) نام دارد. که در کشور ما اکثر مشتریان آن را با نام چلنیوم می‌شناسند. چلنیوم یکی از تابلوهای تبلیغاتی است که به شکل حروف‌های برجسته و در کارگاه‌های تابلوسازی ساخته می‌شود. چلنیوم یا به زبان لاتین Channelium مخفف دو کلمه aluminium + channel است. channel به معنی کانال است و به دلیل اینکه بعدا از چسباندن چنلیوم، حروف چلنیوم ساخته شده حالت U شکل به خود می‌گیرد، در زبان لاتین از کلمه channel استفاده می‌شود که ترکیب این دو کلمه دلیل بر نام‌گذاری channelium است.

در سال 1980 میلادی شرکتی به نام mci در کشور اسپانیا توانست طی مراحلی آلومینیوم را به شکل ورق‌هایی آینه شکل (چلنیوم فعلی) تبدیل کند که در برابر نور آفتاب سرما و گرد و غبار بسیار مقاوم بود. شرکت mci محصول خود را با نام آلوراپید (alurapid) روانه بازار کرد که در کشور ما نیز این محصول مورد استفاده و استقبال تابلوسازان و مشتریان قرار دارد که یکی از بهترین برندهای چلنیوم موجود در بازار ایران و جهان جهت ساخت تابلو چلنیوم  به شمار می‌رود.

روش تشخیص چلنیوم آلوراپید با دیگر چلنیوم‌ها این است که دور تا دور لبه چنلیوم آلوراپید made in spania و alurapid حک شده است و مورد دومی که این چلنیوم را از دیگر برندها متمایز ساخته ضخامت بیشتر لبه نسبت به دیگر برندها است. لبه‌های چلنیوم در سایزهای 7,9,11 سانتی‌متری در بازار موجود هستند و با توجه به قطر قلم حروف، لبه مورد نظر برای ساخت تابلو انتخاب می‌شود.

لبه‌های چلنیوم مرغوب معمولا با نایلونی پوشانده شده است تا از آسیب دیدن روی لبه در هنگام ساخت جلوگیری شود. که بعد از ساخت و نصب تابلو چلنیوم توسط تابلوسازان این نایلون از سطح حروف برداشته می‌شود تا حروف ساخته شده از نما و جذابیت بیشتری برخوردار باشد.

قیمت تابلو چلنیوم

قبل از نام بردن عوامل تاثیر گذار بر قیمت تابلو چلنیوم باید عنوان کرد که محاسبه قیمت تابلو چلنیوم بر حسب متراژ محیط یا همان متر دور حروف محاسبه می‌شود و توسط ابزار متر یا نرم‌افزارهایی مانند ecut، corel draw و مواردی مشابه انجام می‌شود.

همانطور که گفته شد از کشورهای به نام در تولید چلنیوم می‌توان به اسپانیا اشاره کرد اما بعد از اسپانیا کشورهای تایوان و چین نیز شروع به تولید چلنیوم با برندهای مختلفی نظیر آلوباند (alubond)، آلوشاین (alushine)، آلوتیپ(alutape) و... کردند که برخی از این برندها نیز در نوع خود مرغوب هستند البته لبه‌های چلنیوم دیگری هم در بازار موجود هستند که متاسفانه در مقابل نور آفتاب، سرما و گرد و غبار در مقایسه با لبه‌های چلنیوم اصلی تغییر رنگ و حالت می‌دهند که البته استفاده هر کدام از این لبه‌ها با توجه به نوع برند و قیمت رول چلنیوم تاثیر مستقیمی روی قیمت تابلو چلنیوم ساخته شده دارند.

انواع تابلو چلنیوم

لبه‌های چلنیوم دیگری در بازار به نام لترمکس (letermax) وجود دارند که تفاوت آن با دیگر لبه‌‌های چلنیوم این است که فضایی دور تا دور لبه تعبیه شده که در مقایسه با انواع چلنیوم ساده، بعد از ساخت حروف علاوه بر روی حروف دور تا دور آن هم شاهد انعکاس نور خواهیم بود.

در حال حاضر لبه‌های چلنیوم دیگری نیز با الهام از چلنیوم لترمکس وارد بازار تبلیغات محیطی شده‌اند که در جهت ساخت انواع تابلو چلنیوم به کار می‌روند و با نام تابلو چلنیوم پانچ، تابلو چلنیوم الماسی و ... در حرفه تابلوسازی شناخته می‌شوند.

مراحل ساخت تابلو چلنیوم

ابتدا متن یا شکل مورد نظر توسط نرم افزار کورل دراو (coreldraw) اتوکد (autocad) و دیگر نرم افزارهای مشابه طراحی می‌شود و روی جنس پلکسی گلاس لیزر می‌شود.

در مورد پلکسی گلاس باید گفت که برندهای مختلفی در بازار موجود باشد که بهترین نوع پلکسی متعلق به کشور تایوان است و بهتر است که از برندهای چینی نا مرغوب استفاده نشود زیرا در مدت زمان کوتاه با قرار گرفتن چلنیوم در محیط بیرون و تابش نور آفتاب به چلنیوم پلکسی گلاس رنگ خود را از دست داده و شاهد حروف بی روحی خواهیم بود.

بعد از برش طرح توسط دستگاه لیزر نوبت به چسباندن لبه چلنیوم می‌رسد. برخی از کارگاه‌های تابلوسازی برای چسباندن لبه چلنیوم از دستگاه چلنیوم ساز استفاده می‌کنند. لازم به ذکر است که این دستگاه‌ها به دلیل اینکه توسط کشورهای اروپایی مخصوص حروف لاتین ساخته شده‌اند دارای خطاهایی برای ساخت حروف فارسی هستند که از این رو بهتر است برای ساخت تابلو چلنیوم حروف فارسی از دست استفاده شود.

برخی از تابلوسازی‌ها که از دستگاه چلنیوم استفاده می‌کنند به ناچار باید برای قسمت‌های مختلفی از حروف که دستگاه قادر به ساختن آن نیست از دست استفاده کنند. بعد از ساخت حروف نوبت به بریدن زیرسازی حروف که از جنس pvc است می‌رسد. 

ابتدا حروف چلنیوم ساخته شده را روی pvc قرار داده و بعد دور تا دور حروف علامت‌گذاری می‌شود، pvc توسط اره برش داده می‌شود و در آخر برای روشنایی حرف چلنیوم از smd استفاده می‌شود به این صورت که smd روی pvc چسبانده می‌شود. بعد از چسباندن smp حروف چلنیوم ساخته شده روی آن قرار می‌گیرند و برای روشن شدن حروف ترانس مورد نظر انتخاب می‌شود (با توجه به تعداد smd و مقدار جریان مصرفی) در مورد smd‌ها باید گفت که smd‌های زیادی در بازار با برندهای مختلف وجود دارند که بهتر است با در نظر گرفتن شدت نور، کیفیت و ضد آب بودن، یکی از برندهای مرغوب استفاده شود.

### پایان خبر رسمی

اخبار رسمی هویت منتشر کننده را تایید می‌کند ولی مسئولیت صحت مطلب منتشر شده بر عهده ناشر است.

پروفایل ناشر گزارش تخلف
درباره منتشر کننده:

نوین لایت

گروه تبلیغاتی تابلو سازی نوین لایت تولید کننده مدرنترین تابلو های تبلیغاتی

اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]