اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
کد: 13971124347409608

اسکلروتراپی چیست؟

درمان بواسیر به روش اسکلروتراپی و مزایا و خطرات آن

کد: 13971124347409608

https://goo.gl/C7ss6Y

، تهران , (اخبار رسمی): اسکلروتراپی نوعی روش درمانی است که طی آن ماده مخصوصی را به داخل عروق خونی و یا عروق لنفاوی به منظور کوچک‌تر کردن و یا از بین بردن آنها تزریق می‌کنند.

اسکلروتراپی چیست؟درمان بواسیر به روش اسکلروتراپی و مزایا و خطرات آن
درمان بواسیر به روش اسکلروتراپی و مزایا و خطرات آن

اسکلروتراپی روشی تقریبا قدیمی است که از قرن ۱۹ میلادی شناخته شده و انجام آن نیازی به عمل جراحی ندارد. اسکلروتراپی روشی کاملا سرپایی است که امروزه برای درمان برخی بیماری‌ها مانند واریس و هموروئید کاربرد دارد.

تعریف هموروئید یا بواسیر در یک نمای ساده این است که بیماری در اثر التهاب و کشیدگی بیش از اندازه عروق خونی ناحیه مقعد ایجاد می‌گردد و با علائم و نشانه‌هایی مانند درد و خونریزی همراه است. در چنین شرایطی باید درمانی را انتخاب کرد که باعث فروکش شدن التهاب و تورم موجود در رگ‌ها شود و اسکلروتراپی یکی از این روش‌ها است. در ادامه طریقه درمان بواسیر با روش اسکلروتراپی و معایب و مزایای آن بیان خواهد شد.

درمان بواسیر با روش اسکلروتراپی

تا چندی پیش برای درمان بسیاری از موارد بواسیر انجام عمل جراحی از سوی پزشک انتخاب می‌شد که با عوارض زیادی هم همراه بود اما امروزه روش‌های ایمن‌تر و کم عارضه‌تری جایگزین عمل جراحی بواسیر شده است که یکی از آنها روش اسکلروتراپی است. البته همانطور که ذکر شد اسکلروتراپی روشی نسبتا قدیمی است ولی در سال‌های اخیر برای درمان بواسیر یا هموروئید هم مورد توجه پزشکان قرار گرفته است. روشی سرپایی و به مراتب ایمن‌تر و البته کم خطرتر از عمل جراحی که به درمان بواسیر و از بین بردن علائم و نشانه‌های آن می‌تواند کمک کند.

طریقه انجام اسکلروتراپی

اتفاقی که طی درمان بواسیر با روش اسکلروتراپی رخ می‌دهد این است که پزشک ۱ الی ۳ میلیمتر ماده اسکلروزان را که معمولا ترکیب فنل در روغن زیتون است در قسمت زیرین مخاط هر یک از بالشتک‌های هموروئید و قسمت‌های متورم آن در ناحیه مقعد تزریق می‌کند. تزریق این ماده می‌تواند در دیواره سیاهرگ‌های مقعدی چسبندگی ایجاد کند و در نهایت باعث متورم شدن دیواره آن می‌شود که به خشک شدن عروق خونی هموروئید و فروکش کردن آن منجر خواهد شد.

درد و خونریزی این روش به مراتب کمتر از انجام عمل جراحی هموروئید است ولی از نظر درمان قطعی باید گفته شود که درمان هموروئید با لیزر به مراتب بهتر و موفقیت آمیزتر است و امکان بازگشت مجدد بیماری کمتر است.

خطرها و عوارض این روش

اسکلروتراپی روشی نسبتا کم خطر و به نسبت عمل جراحی بواسیر کم عارضه‌تر است اما با این حال ممکن است در برخی افراد باعث بروز برخی عوارض خاص شود. شایع‌ترین عارضه‌ای که در روش اسکلروتراپی مشاهده می‌شود ایجاد کبودی، درد، ورم و قرمزی در ناحیه تزریق است که معمولا طی چند روز برطرف می‌شود و عارضه‌ای گذرا است.

از دیگر عوارض اسکلروتراپی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

سوزش

تغییرات رنگ پوست

تغییرات دید

سردرد

تهوع

لخته شدن خون در محل تزریق

امکان بازگشت مجدد هموروئید

مزایای درمان بواسیر با روش اسکلروتراپی

قطعا مهم‌ترین مزیتی که درمان بواسیر با روش اسکلروتراپی می‌تواند در بر داشته باشد سرپایی بودن آن است که نیازی به بستری شدن و انجام بیهوشی عمومی ندارد. سایر مزایای درمان بواسیر با اسکلروتراپی به شرح زیر است:

فرد بلافاصله مرخص شده و امور روزمره زندگی خود را آغاز می‌کند.

از نظر هزینه درمانی مقرون به صرفه‌تر است.

بدون درد است.

بدون خونریزی است.

روند درمان بواسیر سریع‌تر است.

بدون عوارضی مانند بی اختیاری در دفع مدفوع است که چنین عارضه‌ای معمولا در انجام عمل جراحی بواسیر برای بسیاری از افراد رخ می‌دهد.

مراقبت‌های قبل و بعد اسکلروتراپی

برای دست یافتن به نتیجه درمانی بهتر و موفق‌تر و کوتاه‌تر شدن روند درمان بواسیر با روش اسکلروتراپی، پزشکان دسته‌ای از توصیه‌ها و نکات مهم را به عنوان مراقبت‌های قبل و بعد از اسکلروتراپی به شرح زیر در نظر می‌گیرند.

مراقبت‌های قبل از اسکلروتراپی

حدود ۳ الی ۷ روز قبل از انجام اسکلروتراپی بهتر است مصرف سیگار، مشروبات الکلی، ویتامین E، ویتامین C، چای سبز و مسکن‌ها را کنار گذاشت.

در صورتی که از داروهایی همچون هپارین، وارفارین و آسپرین استفاده می‌شود بهتر است که مصرف آنها و نوع بیماری خود را به پزشک اطلاع داد.

مراقبت‌های بعد از اسکلروتراپی

تعویض مرتب بانداژ و یا پانسمان محل تزریق‌ها

عدم مصرف ویتامین E، ویتامین C، چای سبز و مسکن تا ۴۸ ساعت پس از انجام اسکلروتراپی

رعایت بهداشت مقعد پس از هر بار اجابت مزاج

خشک و تمیز نگه داشتن مقعد

مصرف منابع غنی از فیبر مانند میوه‌ها و سبزیجات تازه

نوشیدن آب و مایعات کافی در طول روز

این روش مناسب چه کسانی است؟

درمان بواسیر با روش اسکلروتراپی برای موارد زیر مناسب است:

هموروئید درجه ۱ که فقط خونریزی دارد و بیرون زدگی هموروئید در اطراف مقعد مشاهده نمی‌شود.

هموروئید درجه ۲ که با خونریزی و بیرون زدگی همراه است اما به صورت خود به خود به درون مقعد باز می‌گردد.

هموروئید درجه ۳ که با خونریزی و بیرون زدگی همراه است اما فقط به وسیله دست به درون مقعد باز می‌گردد.

هزینه و پوشش بیمه

در رابطه با هزینه و پوشش بیمه برای درمان بواسیر با روش اسکلروتراپی باید در نظر داشت که بیمه از چه نوعی است و چه نوع درمان‌هایی را تحت پوشش خود قرار داده است. به طور کلی اسکلروتراپی نوعی روش سرپایی است و برخی بیمه‌گران پوشش آن را به عهده نمی‌گیرند. اما اگر اسکلروتراپی به عنوان یک درمان ضروری برای درمان بواسیر مطرح باشد آن هم در شرایطی که سایر روش‌های درمان بواسیر با شکست مواجه شده باشند و گواهی‌های پزشکی مربوطه هم در دسترس باشد ممکن است برخی بیمه‌گران آن را به عهده گیرند. بهتر است در این رابطه با بیمه‌گر مشورت شود.

علاقه‌مندان جهت کسب اطلاعات بیشتر می‌توانند به کلینیک نوین jarah.clinic مراجعه کنند.

### پایان خبر رسمی

اخبار رسمی هویت منتشر کننده را تایید می‌کند ولی مسئولیت صحت مطلب منتشر شده بر عهده ناشر است.

پروفایل ناشر گزارش تخلف
درباره منتشر کننده:

کلینیک نوین

مجله مهاجرت اساس کار خود را بر مبنای اعتماد و رضایت متقابل آغاز کرده و با استفاده از تجربه و آگاهی لازم، خدمات خود را به صورت ساماندهی شده به شما هموطنان عزیز ارائه می دهد. ما سعی داریم با مشاوره و همکاری با وکلای ارشد؛ همچنین با مدیریت زمان و کمترین هزینه سبب پیشبرد و رسیدن به اهداف ارزشمند شما هموطنان گرامی باشد. سعی ما بر این است که در زمینه‌های مختلف مهاجرت از قبیل مهاجرت کاری، تحصیلی، سرمایه گذاری و … رضایت شما عزیزان را جلب کنیم. در جهت گسترش دامنه فعالیت، مجله مهاجرت آمادگی خود را برای همکاری با وکلا فعال و با تجربه اعلام نموده تا با تلاش همدیگر در جهت ارتقا و سرعت روند کار مهاجرت همکاری داشته باشیم.https://mohajermag.ir/

اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
منتشر شده در سرویس:

بهداشت و درمان