کد: 13971218354618313

رژیم غذایی مناسب برای کبد چرب

کد: 13971218354618313

https://goo.gl/NqsHPG

، مشهد , (اخبار رسمی): از جمله وظایف مهم کبد در بدن دفع سموم و ایجاد زردآب برای سیستم گوارشی است. وقتی کبد نتواند وظایف خود را به طور موثر انجام دهد فرد دچار مشکلات مختلفی خواهد شد. همیشه پس از شناسایی کبد چرب اولین اقدام برای درمان ایجاد تغییرات اساسی در تغذیه و ورزش است.

رژیم غذایی مناسب برای کبد چرب
رژیم غذایی مناسب برای کبد چرب

میوه‌ها و سبزیجات کمک کننده به کبد چرب

همه افراد وقتی صحبت از رژیم غذایی سالم است، تصویری از سبزیجات و میوه‌های مختلف تجسم می‌کنیم! بدیهی است که مصرف به‌جا، مستمر و به مقدار مناسب از این نعمت‌های الهی برای بدن مفید است. این جا چند مورد مفید از این خانواده، برای افراد مبتلا به کبد چرب معرفی می‌کنیم.

بروکلی

محققان دریافته‌اند که مصرف طولانی مدت بروکلی به پیشگیری از ایجاد چربی در کبد کمک می‌کند.

سیر

از دیگر گیاهان فوق‌العاده مفید در درمان کبد چرب سیر است. مصرف سیر به صورت خام و یا پخته در غذاهای روزمره می‌تواند به کاهش وزن و چربی به افراد مبتلا به کبد چرب کمک کند.

لیمو ترش

از آنجا که لیموترش سرشار از ویتامین سی است، به عنوان یک آنتی اکسیدان می‌تواند نقش موثری در هضم و جذب مواد مفید در بدن داشته باشد و قابلیت زیادی در پیشگیری و درمان کبد چرب نیز دارد. لیمو ترش را به شیوه‌های مختلف می‌توان مصرف کرد اما بهترین روش استفاده برای افراد مبتلا به کبد چرب چکاندن چند قطره لیمو ترش در آب است.

انگور

این میوه شیرین و خوشمزه در عملکرد کبد موثر واقع می‌شود و مصرف آن می‌تواند لذت بخش و کمک‌کننده باشد. لازم به ذکر است که اگر افراد تحت درمان هستند در مورد مصرف این میوه با پزشک خود مشورت کنند زیرا ممکن است با برخی از داروها تداخل داشته باشد.

سیب

مصرف یک سیب در روز راز سلامتی است. این مورد در سلامتی کبد هم مصداق دارد. سیب فیبر محلول است و می‌تواند سموم سیستم گوارش و کلسترول خون را کاهش دهد و هم چنین از کار زیاد کبد جلوگیری می‌کند.

چغندر و لبو

یکی از راه‌های درمان کبد چرب نوشیدن آب لبو است. خوردن لبو و آب لبو نه تنها برای درمان کبد چرب مفید است بلکه، در درمان پوکی استخوان و فشار خون بالا و آلزایمر نیز موثر است.  چغندر نیز، یک غذای مفید دیگر برای پاک‌سازی و بهبود عملکرد کبد است؛ زیرا سرشار از فلانوئید گیاهی و بتا کاروتن است که باعث می‌شود عملکرد کلی کبد تحریک شود و بهبود یابد.

 انواع توت

همان‌طور که می‌دانید توت‌ها سرشار از آنتی اکسیدان هستند و آنتی اکسیدان موجود در آن‌ها به ترمیم کبد و دفع چربی‌های آن کمک می‌کند.

نکته: نه به آبمیوه به جای میوه

هیچ‌‌گاه نباید آبمیوه‌ها را جایگزین میوه کرد و حتی المقدور از خود میوه باید استفاده کرد. آبمیوه‌ها حتی اگر توسط خود افراد تهیه شود به اندازه جویدن خود میوه به بدن خاصیت نمی‌رسانند. مصرف آبمیوه‌های صنعتی هم به خاطر شکر زیاد آن به هیچ وجه توصیه نمی‌شود مخصوصا برای افرادی که کبد چرب دارند.

ادویه‌های کمک کننده به کبد چرب

استفاده از ادویه‌هایی مثل زیره، زنجبیل، سیاه‌دانه، آویشن، نعنا، فلفل، دارچین، میخک و هل در غذاها به دلیل خاصیت گرمی می‌تواند مفید واقع شود. این ادویه‌ها در تقویت کبد هم نقش دارند.

اسیدهای چرب امگا۳

خوردن غذاهای سرشار از امگا ۳ برای افراد مبتلا به کبد چرب مفید است، زیرا محققان دریافته‌اند در کبد افرادی که مبتلا به کبد چرب هستند امگا۳ کمتری نسبت به کبد سالم وجود دارد.

ماهی‌های چرب مانند ماهی آزاد، ساردین‌ها، ماهی تن و ماهی قزل‌آلا سرشار از اسیدهای چرب امگا ۳ هستند. از جمله منابع گیاهی امگا۳ ، گردو، بذر کتان، شاهدانه و روغن زیتون است.

چای و قهوه

قهوه حاوی اسید کلروژنیک است که ترکیبی با خواص آنتی اکسیدانی و ضد التهابی دارد و ضمنا به کاهش کلسترول و فشار خون بالا کمک می‌کند. علاوه بر این ترکیب مفید، خود قهوه می‌تواند به محافظت از بدن در برابر کبد چرب غیر الکلی کمک کند. توصیه می‌شود قهوه، صبح‌ها به عنوان نوشیدنی انتخاب شود تا آن روزمان با انرژی آغاز شود. در مورد چای نیز باید این موضوع را خاطر نشان کرد که انواع چای علی‌الخصوص چای سبز که سر‌شار از آنتی اکسیدان است به کاهش درصد چربی و همین‌طور چربی خون کمک می‌کند.

قند و نوشیدنی های شیرین

قند اضافی معمولا در آب‌نبات، بستنی، نوشابه‌ها و آبمیوه‌ها وجود دارد. قند افزوده اغلب در غذاهای بسته‌بندی شده پنهان است. برای کاهش مصرف قند، غذاها باید عمدتا در شکل طبیعی خود مصرف شوند.

در بسیاری از موارد افراد با کاهش مصرف چربی به طور ناخود‌آگاه برای جبران آن، مصرف قندها را افزایش می‌دهند و اغلب غذاهایی با چربی کم و کربوهیدرات بالا استفاده می‌کنند که این امری اشتباه و خطرناک است.

### پایان خبر رسمی

اخبار رسمی هویت منتشر کننده را تایید می‌کند ولی مسئولیت صحت مطلب منتشر شده بر عهده ناشر است.

پروفایل ناشر گزارش تخلف
درباره منتشر کننده:

رژیم با ما - rejimbama

رژیم با ما مشاور تغذیه ای شماست

منتشر شده در سرویس:

بهداشت و درمان