اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
کد: 139801263607011026

پولیپ روده بزرگ چیست؟ چه علائمی دارد و چگونه درمان می‌شود؟

کد: 139801263607011026

http://bit.ly/2IzOkSn

، تهران , (اخبار رسمی): پولیپ روده بزرگ دسته‌ای کوچک از سلول‌هایی است که بر روی پوشش روده بزرگ شکل می‌گیرد. بیشتر پولیپ‌های روده بزرگ بی‌ضرر هستند. اما ممکن است، برخی پولیپ‌های روده به سرطان روده بزرگ تبدیل شوند. این پولیپ‌ها معمولاً علایمی را ایجاد نمی‌کنند و معمولاً در آزمایش‌های غربالگری مثل کولونوسکوپی مشخص می‌شود.

پولیپ روده بزرگ چیست؟ چه علائمی دارد و چگونه درمان می شود؟
پولیپ روده بزرگ

ایجاد پولیپ در روده بزرگ می‌تواند برای هر کسی اتفاق بیفتد اما افرادی که دارای شرایطی همچون سن بالای ۵۰ سال، اضافه وزن، سیگاری و یا سابقه قبلی پولیپ روده بزرگ یا سرطان روده بزرگ هستند احتمال بیشتری برای ابتلا به این عارضه دارند. این پولیپ‌ها معمولاً علایمی را ایجاد نمی‌کنند و معمولاً در آزمایش‌های غربالگری مثل کولونوسکوپی مشخص می‌شود، از آنجایی که تشخیص به موقع در پیشگیری از سرطان روده بزرگ موثر است انجام غربالگری منظم پیشنهاد می‌شود.

پولیپ روده بزرگ چیست؟

پولیپ روده بزرگ شامل تشکیل توده‌ای در روده است که به علت رشد غیر طبیعی سلول‌های پوشش دهنده روده ایجاد می‌شود، این توده‌ها غالباً خوش‌خیم و غیرسرطانی هستند ولی ممکن است در صورت عدم درمان به سرطان روده بزرگ تبدیل شود. پولیپ‌های روده بزرگ علامت و نشانه خاصی ندارند و در گذر زمان منجر به احساس خستگی، ضعف و کم خونی در فرد می‌شوند. منشا تمامی سرطان‌های روده بزرگ، پولیپ‌ها هستند که عوامل بسیاری در میزان خطر و بدخیم آنها نقش دارند.

این نوع پولیپ به شدت در افراد بالای ۶۰ سال رایج بوده، به گونه‌ای که حدود ۲۰ الی ۳۰ درصد از آنها را درگیر می‌کند، به همین منظور پزشکان به افراد بالای ۵۰ سال، انجام غربالگری‌های منظم برای تشخیص این بیماری را پیشنهاد می‌کنند زیرا تشخیص پولیپ روده بزرگ در مراحل ابتدایی، شانس بروز عوارض را بسیار محدود می‌کند.

انواع پولیپ روده بزرگ

انواع پولیپ روده بزرگ به این شرح است:

پولیپ‌های غیر سرطانی شامل پولیپ‌های هیپرپلازی (افزایش در تکثیر سلول‌ها)، پولیپ‌های التهابی، لنفوئید و پولیپ‌های هامارتوماتوز هستند. این نوع پولیپ‌ها معمولا خوش‌خیم و غیر سرطانی هستند. عمدتاً در رکتوم ایجاد می‌شود از همین روی غدد و روده سالم می‌ماند.

پولیپ‌های نئوپلاستی شامل آدنوم‌ها است و خطر سرطانی شدن دارد، جهت جلوگیری از سرطانی شدن این پولیپ‌ها، آنها را توسط کونولوسکوپی از بدن خارج می‌کنند. اگر احتمال رود که این پولیپ‌ها به سرطان دچار شده‌اند، پزشک طی عمل جراحی پولیپ‌های ایجاد شده را به همراه قسمتی از روده از بدن خارج می‌کند. این نوع پولیپ به سه شکل لوله‌ای، پرزی، لوله‌ای، پرزی ایجاد می‌شود و نوع لوله‌ای از سایرین شایع‌تر است.

علائم پولیپ روده بزرگ

ایجاد پولیپ در روده بزرگ معمولاً علامت و یا نشانه خاصی را ایجاد نمی‌کند، اما ممکن است برخی از افراد علایمی را تجربه کنند که از جمله آنها می‌توان به این موارد اشاره کرد:

خونریزی از رکتوم: خونریزی می‌تواند نشانه‌ای از پولیپ‌های روده بزرگ یا سرطان یا سایر شرایط، مانند بواسیر یا هموروئید باشد.

تغییر رنگ مدفوع خون: این شرایط می‌تواند به عنوان رگه‌های قرمز رنگ در مدفوع نیز نمایان شود همچنین ممکن است مدفوع سیاه باشد. (تغییر رنگ ممکن است ناشی از مصرف غذاها، داروها و مکمل‌ها باشد.)

تغییر در عادت‌های روده: یبوست یا اسهال که بیشتر از یک هفته طول می‌کشد ممکن است نشان دهنده وجود پولیپ روده بزرگ باشد.

درد: پولیپ‌های بزرگ می‌تواند روده را مختل کند و باعث درد شود.

کمبود آهن: خونریزی از پولیپ‌ها می‌تواند در طولانی مدت موجب کمبود آهن در بدن شود که علایمی از جمله آریتمی، رنگ پریدگی، احساس خستگی و ..را به همراه دارد.

تهوع و استفراغ

علت ابتلا به پولیپ روده بزرگ

علت مشخصی برای ایجاد پولیپ یا رشد غیر طبیعی سلول‌ها در روده بزرگ وجود ندارد اما در برخی موارد، عوامل وراثتی و سابقه فامیلی می‌تواند موجب بروز این مشکل شود. اما برخی از عوامل می‌تواند خطر ابتلا به این بیماری را افزایش دهد، این عوامل عبارتند از:

افزایش سن (بالای ۵۰)

دیابت (نوع دوم)

سابقه پولیپ در گذشته

افزایش وزن و چاقی

سابقه خانوادگی سرطان روده یا پولیپ

اختلالات ارثی مانند سندروم گاردنر

سابقه سرطان تخمدان یا رحم قبل از ۵۰ سالگی

سابقه یک بیماری التهابی روده

نحوه تشخیص پولیپ روده بزرگ

راهکارهای تشخیص این بیماری به این شرح است:

کولونوسکوپی: این روش با استفاده از لوله‌ای باریک که انتهای آن به دوربین و چراغ متصل است انجام گرفته و در حدود ۹۵ درصد از پولیپ‌های ایجاد شده را شناسایی می‌کند.

کولونوسکوپی مجازی: این روش که به تازگی وارد عرصه پزشکی شده است. به وسیله اشعه ایکس یا راه‌های تصویر برداری CT یا MRI انجام می‌شود.

تست باریم اِنِما: این روش نوعی تصویربرداری است، که تصویری از روده را در اختیار پزشک قرار می‌دهد. ابن روش قدیمی بوده و بهتر است پزشک از سایر روش‌ها برای بررسی استفاده کند.

آزمایش مدفوع به منظور بررسی خون در مدفوع

درمان پولیپ روده بزرگ

برای درمان پولیپ روده بزرگ لازم این پولیپ‌ها از طریق کونولوسکوپی یا سیگموئیدوسکوپی از بدن خارج شود، پزشک با استفاده از فورسپس یا حلقه سیم اقدام به حذف پولیپ‌ها می‌کند. در صورتی که پولیپ‌ها بزرگ باشند، برداشت آنها از روش‌های ذکر شده امکان‌پذیر نیست. این نوع پولیپ‌ها برای آزمایش‌ها بیشتر به آزمایشگاه آسیب شناسی منتقل می‌شود. بعد از برداشت پولیپ‌ها بهتر است بیمار از رژیم بدون چربی و پرفیبر استفاده کند. برای برداشت پولیپ‌های بزرگ غیر قابل برداشت که از طریق کونولوسکوپی امکان‌پذیر نیست از عمل جراحی استفاده می‌شود.

متاسفانه امکان بازگشت پولیپ‌های برداشته شده بسیار زیاد است، به صورتی که در حدود ۳۰ درصد از افراد پس از درمان، مجدداً دچار این پولیپ می‌شوند. برای این منظور توصیه شده است این بیماران هر ۳ الی ۵ ماه یکبار مجدداً برای چکاپ و بررسی وضعیت روده مراجعه کنند.

علاقه‌مندان برای اطلاعات بیشتر در خصوص بیماری‌های گوارشی و درمان آن‌ها به سایت دکتر بیژن عابدیان مراجعه کنند.

### پایان خبر رسمی

اخبار رسمی هویت منتشر کننده را تایید می‌کند ولی مسئولیت صحت مطلب منتشر شده بر عهده ناشر است.

پروفایل ناشر گزارش تخلف
درباره منتشر کننده:

بیژن عابدیان

کلییک دکتر بیژن عابدیان ارائه کننده بهترین خدمات درمانی در زمینه بیماری های نشیمنگاهی( بواسیر یا هموروئید، شقاق، فیستول، کیست مویی) به روش روز دنیا توسط بهترین دستگاه ها و کادری مجرب

اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
منتشر شده در سرویس:

بهداشت و درمان