اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
کد: 139807304150911026

واکسن گارداسیل چیست؟

کد: 139807304150911026

http://bit.ly/2Pa4jtJ

، تهران , (اخبار رسمی): واکسن گارداسیل برای پیشگیری از ویروس hpv است. این واکسن می‌تواند از ابتلا به 4 نوع خطرناک این ویروس که عامل زگیل تناسلی و سرطان است پیشگیری کند.

واکسن گارداسیل
واکسن گارداسیل

بهترین سن برای تجویز و دریافت واکسن گارداسیل قبل از سن شروع فعالیت‌های جنسی است. در واقع تاثیر این واکسن در زمانی که هنوز فرد در معرض بیماری جنسی نظیر زگیل تناسلی قرار نگرفته بیشتر است

یکی از بیماری‌های بسیاری رایج که شیوع گسترده آن نگرانی‌های بسیاری را در جامعه پدید آورده زگیل تناسلی است. ویروس این بیماری به شدت مسری است و می‌تواند با اولین تماس جنسی منتقل شود. زگیل تناسلی از این منظر خطرناک است که در دراز مدت ممکن است به سرطان‌های خطرناکی نظیر سرطان دهانه رحم تبدیل شود.  اما خبر خوب این است که این بیماری قابل پیشگیری است و دانشمندان توانستند از با ابداع واکسنی تحت عنوان گارداسیل از بروز این عارضه پیشگیری کنند.

ماهیت واکسن گارداسیل

این واکسن محلولی حاوی راتی شبیه ویروس پاپیلومای انسانی است، این ذرات از دیواره خارجی ویروس مشتق می‌شود و فاقد ویروس زنده است، از همین روی در فردی که واکسن را دریافت کرده، بیماری ایجاد نمی‌کند.

موارد مصرف واکسن گارداسیل

واکسن گارداسیل اولین واکسن مورد تایید سازمان FDA برای پیشگیری از نوع خاصی از ویروس پاپیلومای انسانی است. این واکسن می‌تواند از ابتلا به ۴ نوع خطرناک این ویروس شامل انواع ۶، ۱۱، ۱۶ و ۱۸ که عامل زگیل تناسلی و سرطان است پیشگیری کند. این واکسن قابل تزریق هم برای زمان و هم برای مردان است.

ویروس پاپیلومانی انسانی دارای بیش از ۲۰۰ نوع مختلف است، ولی تنها دو نوع ۱۶ و ۱۸ این ویروس عامل بیش از ۷۰ درصد سرطان‌های دهانه رحم شناخته می‌شود،؛ همچنین دو نوع ۶ و ۱۱ عامل بیش از ۹۰درصد زگیل‌های تناسلی است. با تزریق این واکسن می‌توان از این بیماری‌ها پیشگیری کرد. به علاوه تزریق این واکسن در پیشگیری از زگیل مقعدی در مردان همجنس‌گرا نیز موثر است.

 تاثیر واکسن گارداسیل بر ویروس hpv

بررسی‌های انجام شده در رابطه با تاثیر واکسن گارداسیل نشان داده، تزریق این واکسن تا حدود ۱۰۰درصد در پیشگیری از تغییرات پیش سرطانی دهانه رحم و نیز پیشگیری از ضایعات پیش سرطانی واژن، مهبل و زگیل‌های تناسلی با منشاء انواع ۶ و ۱۱ موثر است.

تاثیر واکسن گارداسیل در افراد مبتلا به زگیل تناسلی

بهتر است در این باره با پزشک مشورت شود. زیرا حتی در صورتی که شخص به یکی از انواع این ویروس مبتلا باشد، تزریق واکسن می‌تواند از ابتلا به ۳ نوع دیگر پیشگیری کند.

تاثیر واکسن گارداسیل در پیشگیری از ابتلا به زگیل تناسلی

تحقیقات نشان داده تزریق واکسن گارداسیل تا حد قابل توجهی در پیشگیری از ابتلا به زگیل‌ها تناسلی با منشاء ویروس نوع ۶ و ۱۱ که عامل اغلب زگیل‌های تناسلی است، موثر خواهد بود.

سن تجویز واکسن گارداسیل

بهترین سن برای تجویز و دریافت واکسن گارداسیل قبل از سن شروع فعالیت‌های جنسی است. در واقع تاثیر این واکسن در زمانی که هنوز فرد در معرض بیماری جنسی نظیر زگیل تناسلی قرار نگرفته بیشتر است و بعد از آن میزان تاثیر گذاری کاهش پیدا می‌کند. سن تزریق واکسن برای دختران از سن ۱۱ سالگی شروع می‌شود و امکان تزریق تا سن ۲۶ سالگی نیز وجود دارد. پسران نیز می‌توانند از سن ۱۱ سالگی تزریق واکسن را شروع کنند و تزریق واکسن تا سن ۲۱ سالگی نیز موثر خواهد بود. لازم به ذکر است همه افراد حتی در سنین بالاتر نیز می‌توانند این واکسن را دریافت کنند اما همان طور که ذکر شد، تاثیرگذاری واکسن با افزایش سن کاهش پیدا می‌کند.

تعداد دفعات و محل تزریق واکسن گارداسیل

این واکسن گارداسیل در سه دوره تزریق می‌شود، میزان اندازه این واکسن ۰٫۵ میلی‌لیتر در هر دوره است که واکسن اول در ماه صفر، واکسن دوم یک ماه بعد و سومین واکسن ۶ ماه پس از اولین تزریق مصرف می‌شود. این واکسن به صورت عضلانی بر بدن تزریق می‌شود.

عوارض واکسن گارداسیل

عوارض پس از دریافت واکسن گارداسیل به ندرت اتفاق می‌افتد و معمولاً به زودی هم برطرف می‌شوند، برخی از این عوارض عبارتند از تورم، خارش، غش، تب، تهوع، سرگیجه و درد.

لازم است حداقل ۱۵ دقیقه بعد از تزریق واکسن در محل تزریق ماند و سپس آنجا را ترک کرد.

ممنوعیت تزریق واکسن گارداسیل

تزریق واکسن گارداسیل برای زنان باردار و شیرده، کودکان زیر ۹ سال و افرادی با نقص سیستم ایمنی ممنوع است.

### پایان خبر رسمی

اخبار رسمی هویت منتشر کننده را تایید می‌کند ولی مسئولیت صحت مطلب منتشر شده بر عهده ناشر است.

پروفایل ناشر گزارش تخلف
درباره منتشر کننده:

بیژن عابدیان

کلییک دکتر بیژن عابدیان ارائه کننده بهترین خدمات درمانی در زمینه بیماری های نشیمنگاهی( بواسیر یا هموروئید، شقاق، فیستول، کیست مویی) به روش روز دنیا توسط بهترین دستگاه ها و کادری مجرب

اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
منتشر شده در سرویس:

بهداشت و درمان