اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
کد: 139802033625611026

ایلئوستومی چیست و چه عوارضی دارد؟

کد: 139802033625611026

http://bit.ly/2IYQU4D

، تهران , (اخبار رسمی): ایلئوستومی روشی است که طی آن قسمتی از انتهای روده کوچک فرد را با کمک عمل جراحی به سطح پوست او متصل می‌کنند تا مواد زائد بدن او از این طریق به بیرون منتقل شود.ایلئوستومی زمانی توسط پزشک انتخاب می‌شود که روده بزرگ فرد دچار جراحت شدیدی می‌شود و دفع مدفوع فرد را غیر ممکن می‌سازد.

ایلئوستومی چیست؟ دلایل انجام و عوارض آن
ایلئوستومی

ایلئوستومی روشی است که طی آن قسمتی از انتهای روده کوچک فرد را با کمک عمل جراحی به سطح پوست او متصل می‌کنند تا مواد زائد بدن او از این طریق به بیرون منتقل شود. این روش در ابتدای امر برای بسیاری از افراد قابل پذیرش نیست و در نگاه اول روشی عجیب و شاید برای عده زیادی ترسناک به نظر برسد. خود مراقبتی صحیح و پذیرش چنین مساله‌ای طبیعتا آسان نیست و مسائل و مشکلات خاص خود را دارد. در ادامه دلیل اصلی انتخاب این روش درمانی و نکات مثبت آن بیان خواهد شد و نکاتی یاداوری می‌شود که افرادبا کمک آن‌ها عوارض ایلئوستومی را تا آنجا که می‌توانند کاهش دهند.

در واقع ایلئوستومی نوعی روش جراحی در دنیای پزشکی است که پزشک برای درمان بیمار در مواقع خاص انتخاب می‌کند. در این روش قسمتی از انتهای روده کوچک فرد را با روش خاصی به سطح پوست شکم او متصل می‌کنند تا از این طریق تمامی مواد زائد موجود در روده‌های او از بدن خارج شود. لازم به ذکر است که قسمت انتهایی روده که از بدن فرد خارج شده است به کیسه‌ای مخصوص متصل می‌شود تا محتویات داخل روده به درون آن تخلیه شود.

ایلئوستومی زمانی توسط پزشک انتخاب می‌شود که روده بزرگ فرد دچار جراحت شدیدی می‌شود و دفع مدفوع فرد را غیر ممکن می‌کند. بیماری‌ها هم علت دیگری هستند که فرد را کاندید عمل ایلئوستومی می‌کند.

دلایل انجام ایلئوستومی شامل بیماری کرون روده، انسداد روده، بیماری‌های مادرزادی دستگاه گوارش، برداشتن کامل روده بزرگ، سرطان رکتوم، سرطان روده بزرگ،  آسیب دیدن شکم در اثر ضربه التهاب روده بزرگ،  پولیپوز مادرزادی، عوارض دیررس ناشی از شیمی درمانی و ... است.

آیا ایلئوستومی عوارض دارد؟

بله. ایلئوستومی در برخی بیماران می‌تواند برخی عوارض را به همراه داشته باشد. از مهم‌ترین عوارض ایلئوستومی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

واریس که به علت فشار بالای سیاهرگ‌ها ایجاد می‌شود.

کاهش جذب ویتامین B12 و چربی در بدن

افزایش دفع سدیم و پتاسیم

فتق که با بیرون زدگی احشای شکمی همراه است.

عفونت پوستی در اطراف استوما (محل انجام عمل ایلئوستومی)

سنگ ادراری که به علت غلظت ادرار رخ می‌دهد.

پرولاپس مخاط روده

اختلالات جنسی که می‌تواند ناشی از عدم داشتن یک رابطه جنسی مطلوب باشد. وجود بوی بد کیسه و خجالت از دلایل آن است.

ایجاد زخم‌های مخاطی در لبه استوما

انسداد ایلئوستومی که با عدم دفع مواد زائد و بی اشتهایی همراه است.

نکات مراقبتی بعد از انجام ایلئوستومی

بافت استوما که به دنبال عمل جراحی ایلئوستومی از بدن خارج می‌شود مستعد عفونت‌های زیادی است و بیمارانی که تحت چنین عمل جراحی حساسی قرار گرفته‌اند باید نکات مراقبتی زیر را در نظر داشته باشند:

بافت استوما فاقد حس است و شخص باید از وارد کردن فشار و هرگونه ضربه به آن خودداری کند.

بافت استوما همیشه باید مرطوب و قرمز براق باشد.

موهای اطراف ناحیه استوما همیشه باید کوتاه باشد.

اطراف استوما مرتبا باید به وسیله پارچه نرم و خشک تمیز شود.

تعویض یا تخلیه کیسه استوما هنگامی که محتویات آن به ⅓ رسیده باشد.

محل استوما و خشک کردن آن  قبل از تعویض و یا تخلیه ی کیسه شست و شو شود.

از خوردن غذاهایی که بوی بد تولید می‌کند مانند ماهی و تخم مرغ پرهیز شود.

پرهیز از خوردن فیبر غذایی به مدت ۶ الی ۸ هفته پس از انجام عمل جراحی ایلئوستومی

علاقه‌مندان جهت کسب اطلاعات بیشتر می‌توانند به سایت دکتر بیژن عابدیان متخصص درمان بیماری‌های هموروئید با لیزر، درمان شقاق با لیزر، درمان کیست مویی با لیزر و درمان فیستول با لیزر مراجعه کنند.

### پایان خبر رسمی

اخبار رسمی هویت منتشر کننده را تایید می‌کند ولی مسئولیت صحت مطلب منتشر شده بر عهده ناشر است.

پروفایل ناشر گزارش تخلف
درباره منتشر کننده:

بیژن عابدیان

کلییک دکتر بیژن عابدیان ارائه کننده بهترین خدمات درمانی در زمینه بیماری های نشیمنگاهی( بواسیر یا هموروئید، شقاق، فیستول، کیست مویی) به روش روز دنیا توسط بهترین دستگاه ها و کادری مجرب

اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
منتشر شده در سرویس:

بهداشت و درمان