کد: 139802063632311592

راهنمای خرید فرش ماشینی

کد: 139802063632311592

http://bit.ly/2J08QMs

، (اخبار رسمی): امروزه تنوع در تولید فرش‌های ماشینی بسیار زیاد شده است و به جرات می‌توان گفت در حال حاضر رقابت شدیدی بین فرش‌های دستباف و ماشینی وجود دارد. در ادامه این مقاله سعی شده با آشنایی بیشتر با فرش ماشینی، انتخاب و خرید آن را برای خریدار ساده‌تر کرد.

راهنمای خرید فرش ماشینی
راهنمای خرید فرش ماشینی

از آنجایی که قیمت تمام شده فرش‌های دستباف کمی بالاست و ممکن است همه امکان تهیه آنها را نداشته باشند امروزه تنوع در تولید فرش‌های ماشینی بسیار زیاد است و به جرات می‌توان گفت در حال حاضر رقابت شدیدی بین فرش‌های دستباف و ماشینی وجود دارد.

فرش ماشینی همان‌طور که از نامش پیداست به فر‌ش‌هایی گفته می‌شود که با ماشی‌ آلات صنعتی بافته شده و به بازار ارائه می‌شوند. همانطور که گفته شد تنوع بسیار زیاد در فرش‌های ماشینی سبب شده تا انتخاب و خرید کمی مشکل باشد. از آنجا که خرید یک تخته فرش کار آسانی نیست و از طرفی نمی‌توان هر ساله فرش خریداری شده را تعویض کرد باید زمان انتخاب با حساسیت و دقت بیشتری عمل شود. با آشنایی بیشتر با فرش ماشینی انتخاب و خرید آن را ساده‌تر می‌شود.

آشنایی با انواع تار و پود فرش‌های ماشینی:

فرش‌های ماشینی که در بافت آنها نایلون به کار رفته باشد بادوام‌تر از نمونه‌های دیگر هستند. از مشخصه‌های این فرش‌ها مقاومت بالا در برابر تغییر شکل و قیمت ارزان‌تر نسبت به سایر فرش‌های ماشینی است. از معایب آن‌ها نیز می‌توان به انتقال زیاد گرد و خاک به اطراف اشاره کرد.

نوع دیگری از فرش‌های ماشینی، فرش‌های پشمی هستند که دارای ماندگاری زیادی هستند. از خصوصیات خوب این فرش‌ها مقاومت بالای آنها در برابر عوامل محیطی است. این فرش‌ها متاسفانه گرد و خاک را بیشتر جذب می‌کنند و به همین علت گرد و خاک‌ها به سختی از آنها جدا می‌شوند. نکته مهم دیگری که باید دانست این است که فرش‌های پشمی در برابر رطوبت بوی بدی می‌گیرند و در شست و شوی آنها باید از روش خاصی استفاده کرد.

نوعی از فرش‌های ماشینی، فرش‌هایی هستند که در بافت‌شان اولفین به کار رفته، این فرش‌ها در برابر رطوبت مقاوم بوده و به سادگی تمیز می‌شوند. یکی از معایب این فرش‌ها آن است که به مرور زمان حالت اصلی خود را از دست می‌دهد و به اصطلاح کش می‌آید.

انواع دیگری از فرش‌های ماشینی، فرش‌های پلی استر هستند. بخش زیادی از پرزهای این فرش‌ها در اثر استفاده زیاد از آنها جدا می‌شوند، همین امر باعث شده به مرور زمان حجم این فرش‌ها کم شود و زیبایی خود را از دست بدهند.

یکی از پرفروش‌ترین و محبوب‌ترین فرش‌های ماشینی، فرشی است که با رنگ اکلریک تهیه شده باشد. الیافی که در این نوع فرش به کار می‌رود بسیار شبیه پشم است و به همین جهت این نوع فرش نرمی خاصی دارد البته لازم به ذکر است از آنجا که قیمت پشم طبیعی بالاست، در تهیه فرش ماشینی نسبت استفاده از پشم طبیعی بسیار کم است. از خصوصیات فرش اکریلیک، دوام و ماندگاری بالای آنهاست و قیمت بالاتر آنها نسبت به سایر فرش‌ها ی ماشینی.

فرش اکریلیک، بر اثر رطوبت، شستن و آفتاب خوردن چندان تغییری نمی‌کند و به اصطلاح آب نمی‌رود در حالی که در انواع دیگر فرش ماشینی که با الیاف مخلوط اکریلیک و پلی پروپلین، یا صد در صد پلی پروپیلن بافته شده‌اند، این نکته دیده نمی‌شود. در واقع می‌توان گفت فرش‌هایی که در آنها اکریلیک و پلی پروپیلن و یا صد در صد پلی پروپیلن به کار رفته شده باشد، ماندگاری پایین‌تری دارند و مقاومت کمتری در برابر آب و آفتاب از خود نشان می‌دهند. از معایب فرش‌های غیر اکرولیک خالص می‌توان به قابلیت جذب آلودگی آنها اشاره کرد به خصوص اگر این آلودگی‌ها با پایه روغن باشد.

شانه و تراکم فرش ماشینی:

از دیگر مواردی که باید در مورد فرش‌های ماشینی دانست شانه و تراکم آنها است که نقش مهمی در انتخاب خواهد داشت.

در واقع وقتی صحبت از تراکم فرش می‌شود منظور همان نزدیکی گره‌ها است. می‌توان گفت هرچه پرز یا خواب فرش و شانه‌ها پرتراکم‌تر باشند، فرش دوام بیشتری نیز خواهد داشت. گره نیز به چرخش الیاف به دور خودشان گفته می‌‌شود، در این خصوص هم هر چه چرخش‌های الیاف محکم‌تر باشد به دوام فرش افزوده می‌شود و فرش کیفیت بالاتری خواهد داشت. به تعداد گره‌های رنگ موجود در هر متر عرض فرش شانه گفته می‌شود، بنابراین منظور از فرش ۱۰۰۰ شانه در واقع این است که در هر متر از عرض فرش، ۱۰۰۰ گره رنگ به کار رفته است. امروزه در بازار، فرش‌ها در شانه‌های مختلف و متنوعی ارائه می‌شوند.

نکات کلیدی در انتخاب فرش ماشینی:

برای انتخاب بهترین فرش ماشینی نکاتی کلیدی وجود داره که با حتما به آنها باید دقت شود :

1- اولین نکته‌ای که باید در نظر داشت کاربرد آن یا به عبارتی شیوه استفاده از اتاقی که است میخواهید مفرش کرد است. به عنوان مثال فرشی که قرار است در یک اتاق پذیرایی پر رفت و آمد و یا در یک اتاق ناهارخوری شلوغ انداخته شود باید قابلیت پا خور بودن را داشته باشد و مقاومت خوبی در برابر استفاده طولانی مدت و همچنین گرد و غبار داشته باشد در حالی‌که برای فضاهایی مانند اتاق خواب می‌توان از فرش‌هایی با ظرافت بیشتر و مقاومت کمتر نیز استفاده کرد.

2- اگر فضای خانه کمی کوچکی است با خرید فرش‌های ماشینی که دارای رنگ‌های روشن هستند می‌توان به بزرگ‌تر جلوه دادن خانه کمک کرد.

3- اگر خانه بزرگی است با وجود وسایلی که چیدمان شده  باز هم کم اثاثیه جلوه می‌کند، می‌توان از فرش‌هایی استفاده کرد که دارای رنگ‌های تیره‌تر باشند. از نظر ظاهری این نوع فرش‌ها فضایی دنج، گرم و صمیمی را فراهم می‌کنند.

4- سبک زندگی‌ نیز نقش موثری در انتخاب نوع و طرح فرش دارد، برای مثال اگر کودکی هست و یا از حیوانات خانگی نگهداری می‌شود، بهتر است از طرح‌ها و نقش‌هایی استفاده شود که شلوغ و تیره هستند و کثیفی را کمتر نشان می‌دهند. در حالیکه اگر خانواده‌ای کم جمعیت باشد و رفت و آمد زیاد نباشد می‌توان از فرش‌هایی استفاده کرد که دارای نقوش کم و روشن هستند.

5- بین فرش‌های ماشینی، فرش‌های ۷۰۰ شانه دارای تنوع زیادی هستند که می‌توان از فرش‌های ۸ رنگ ، ۱۰ رنگ و در بعضی موارد ۱۴ رنگ نام برد، لازم به ذکر است که در جنس و دوام این فرش‌ها تفاوت چندانی وجود ندارد بلکه بیشترین تفاوت‌شان در رنگ‌های به کار رفته در آنهاست. فرش‌هایی با تعداد رنگ بیشتر قاعدتا شادتر و زنده تر به نظر می‌رسند. فرش‌های ارزان‌تری نیز در بازار وجود دارد که به اصطلاح به آنها فرش‌های طرح ۷۰۰ شانه گفته می‌شود، این فرش‌ها عمدتا با مقداری نخ پلی استر همراه هستند ولی از نظر طرح تقریبا مشابه فرش‌های ۷۰۰ شانه هستند اما از آنجایی‌که مقاومت پایین‌تری دارند از آنها بیش‌تر برای پر کردن و ست کردن در ویلاها یا خانه‌های ویلایی کم رفت و آمدتر هستند استفاده می‌شود.

6- فرش‌های ماشینی که دارای چند رنگ مختلف هستند و یا طرح‌هایی تو در تو دارند، ذرات کوچک گرد و غبار و خاک را کمتر از دیگر فرش‌ها نشان می‌دهند بنابراین اگر خانه‌ای وجود دارد که در معرض گرد و غبار و دوده قرار دارد، بهتراست این دسته از فرش‌ها را انتخاب و تهیه کرد.

7- باید دقت داشت که پرزدهی در چند هفته ابتدایی خرید فرش‌های اکریلیک کاملا طبیعی است اما ادامه آن حاکی از نامرغوب بودنش است.

8- اگر شخصی قصد خرید فرش ماشینی از جنس پلی استر را دارد حتما باید قبل از خرید از فروشنده بخواهد  آن را روی زمین و زیر نور مناسب پهن کند و بعد از چک کردن آن از زوایای مختلف نسبت به خرید اقدام کند، چراکه به دلیل درخشندگی نخ این دسته از فرش‌ها و شیدهای رنگی متفاوت از زوایای دید مختلف بهتر است صرفا در حالت ایستاده و از یک زاویه خاص چک نشوند.

9- باید به یاد داشت که اگر از فرش استفاده نمی‌شود، آن را در حالت لوله شده نگهداری کرد نه در حالتی که پهن باشد، در این صورت فرش نو و دست نخورده باقی می‌ماند.

10- اگر شخصی روحیه‌ای تنوع طلب دارد و قصد دارد هرچند وقت یک‌بار دکوراسیون منزل خود را تغییر دهد بهتر است فرشی ارزان‌تر انتخاب کند تا توانایی تغییر آن نسبت به دکوراسیون جدید را داشته باشد.

11- اگر یک اتاق کاملا خالی است که هنوز به طراحی آن اقدام نشده می‌توان قبل از هر چیز یک فرش انتخاب کرده و بعد دیوارها را با رنگ‌هایی که در فرش پیدا می‌شود رنگ یا کاغذ دیواری کرد و سایر دکور خود را نیز بر اساس نوع طرح و نقش فرش‌ طراحی کرد.

12- اگر شخصی می‌خواهد هماهنگی بین مبلمان و فرش بیشتر باشد لازم است فرشی انتخاب کند که طرح و رنگ‌های به کار رفته در مبلمان را داشته باشد و یا تا حد زیادی مشابه باشد.

13- همواره باید سعی کرد متناسب با فضا و مکانی که قرار است پوشیده شود، فرش را انتخاب کرد به طوری‌که نه کوچک‌تر و نه حتی بزرگ‌تر از آن باشد چرا که در هر دو حالت باعث از بین رفتن جلوه فرش خواهد شد.

14- خریداری برخی از فرش‌های تزئینی که کاملا دکوری هستند به عنوان فرشی اصلی که زیاد مورد استفاده واقع می‌شود شخص  را خیلی زود به دردسر می‌اندازد چرا که این فرش‌ها مقاومت بسیار پایینی دارند و برای مثال با کمترین استفاده تار و پودشان از بدنه جدا شده و از بین می‌روند.

علاقه‌مندان همچنین می‌توانند با بازدید از سایت زیلومه اطلاعات بیشتری در زمینه فرش دستباف ، گلیم و گبه به دست آورند.

### پایان خبر رسمی

اخبار رسمی هویت منتشر کننده را تایید می‌کند ولی مسئولیت صحت مطلب منتشر شده بر عهده ناشر است.

پروفایل ناشر گزارش تخلف
درباره منتشر کننده:

زیلومه

زیلومه یک مرجع تخصصی فرش است که باهدف حفظ و معرفی فرهنگ ایرانی راه‌اندازی شده است. شما در زیلومه می‌توانید به مطالب مهمی نظیر معرفی هنر قالیبافی ، اصول نگهداری و مراقبت از فرش ، معرفی تاریخچه فرش و راهنمای خرید انواع فرش دستباف و فرش ماشینی مناسب باسلیقه و فرهنگ ایرانی دسترسی پیدا کنید.

منتشر شده در سرویس:

دکوراسیون و منزل