کد: 139804213842911592

دار قالیبافی از مهمترین اجزای صنعت قالی‌بافی است

دار قالی بافی را بیشتر بشناسیم

کد: 139804213842911592

http://bit.ly/30zHBO2

، (اخبار رسمی): دار قالی بافی یکی از مهم‌ترین اجزای صنعت قالیبافی محسوب می‌شود، تمامی اجزای مورد نیاز برای قالیبافی بر روی دار قالی بافی سوار می‌شوند.

دار قالی بافی را بیشتر بشناسیم
دار قالیبافی از مهمترین اجزای صنعت قالی‌بافی محسوب می‌شود.

دار قالیبافی از مهمترین اجزای صنعت قالی‌بافی است که بدون وجود آن قالی بافی معنا ندارد

دار قالیبافی از مهمترین اجزای صنعت قالی‌بافی محسوب می‌شود که بدون وجود آن قالی بافی معنا ندارد ، صنعت قالی بافی از زمان‌های بسیار دور در بین مردمان مختلف خصوصا مردم ایران رایج بوده است و یکی از صنعت‌ها و هنرهای دستی با ارزش محسوب می‌شود. برای بافت انواع قالی و فرش دستباف لوازم و وسایلی نیاز است که در این میان دارهای قالی از مهم‌ترین لوازم محسوب می‌شوند.

دار قالی بافی چیست؟

دار قالی یکی از اجزای بافت انواع فرش و قالی است. فرقی نمی‌کند که قالی بافته شده در چه ابعادی باشد، برای هر ابعاد و نوعی از قالی دارهای قالی متناسب با آن نیاز است. درصورتی‌که این عنصر مهم در صنعت فرش بافی وجود نداشته باشد بافت قالی امکان پذیر نخواهد بود. اساسی که همه دارهای قالی را تشکیل می‌دهد چارچوبی است متشکل از دو چوب بصورت افقی و دو چوب نیز بصورت عمودی که با استفاده از وسایلی به هم دیگر بسته می‌شوند و سایر وسایل قالی بافی نیز بر روی آن سوار می‌شوند.

تکامل دار قالی بافی

دارهای قالیبافی از قدیم تا به امروز تکامل یافته‌اند و از شکل ساده اولیه خود به سمت پیشرفت حرکت کرده‌اند که بصورت ذیل قابل تقسیم بندی هستند :

  • دار قالی زمینی یا افقی: اولین دارهای قالی که مردمان قدیم برای بافت قالی از آنها استفاده می‌کردند این نوع از دارها بودند که بر روی زمین قرار داشتند.
  • دارهای قالی ایستاده: پس از گذشت مدت زمانی دارهای قالی ایستاده اختراع شدند و جایگزین دارهای قالی زمینی شدند. که شاید از مهمترین ویژگی آنها اشغال فضای کمتری برای انجام عملیات قالیبافی بود.
  • دار ایستاده متحرک: این نوع از دارها برای فرش‌هایی مورد استفاده قرار می‌گرفت که بزرگ بودند و نیاز به جابجایی چله داشتند.
  • دارهای قالی ایستاده ثابت: این نوع از دارهای قالی که اخیرا بسیار مورد استفاده قرار می‌گیرند برای بافت تابلو فرش‌ها مناسب هستند.

دو نوع دار قالی بافی متداول

  • دار قالی بافی افقی

دار قالی افقی از قدیمی‌ترین انواع دارهای قالیبافی محسوب می‌شود و اولین دستگاهی بود که از سوی بشر برای بافت فرش و قالی مورد استفاده قرار گرفت. در حال حاضر این نوع از دار بعنوان یک اثر هنری در برخی از موزه‌های کشور نگهداری می‌شود. همچنین در برخی از مناطق خصوصا روستاها از این نوع دار استفاده می‌شود و به دلیل نوع نصبی که این نوع دار دارد مساحت زیادی را اشغال می‌کند که یکی از مهمترین معایب آن محسوب می‌شود.

  • دار قالی بافی عمودی

دار قالی بافی عمودی یکی دیگر از مهمترین انواع دارهای قالی بافی است که در حال حاضر بیشترین سهم را در صنعت فرش بافی به خود اختصاص داده است و در انواع مختلفی وجود دارد. پیشرفت بشر در زمینه قالی بافی سبب شد تا دارهای قالی عمودی اختراع شوند. دارهای عمودی به دیوار تکیه داده می‌شوند و برخلاف دار افقی جای کمتری را اشغال می‌کنند و بافتن در آن نیز آسان‌تر است. از انواع این نوع دار می‌توان به ثابت، تبریزی و کرمانی اشاره کرد.

قطعات اصلی در دار قالی بافی

اجزایی که در دارهای قالی به کار برده می‌شوند بسیار متنوع هستند از مهمترین این اجزا می‌توان به موارد ذیل اشاره کرد :

  • سر دار: وظیفه آن نگهداری چله است و در قسمت بالای دار قالی قرار دارد.
  • زیر دار: در پایین دار است و چله را نگه می‌دارد.
  • فندک: در قسمت پایین سر دار قرار دارد و در فاصله حدود سی سانتیمتری است که بیشتر در فرش‌های تبریزی مورد استفاده قرار می‌گیرد.
  • چوب هافی: در بین چله قرار می‌گیرد و باعث راحتی در عملیات پودکشی می‌شود.
  • گوه: در دارهای چوبی مورد استفاده قرار می‌گیرد شکل آن به صورت مثلث است که برای استحکام سردار کاربرد دارد.
  • راست روها: در قسمت چپ و راست دار قالی قرار دارد و وظیفه آن نگهداری سر دار و زیر دار است.
  • چوب کوجی: در لابه‌لای چله‌ها است و از کج شدن فرش جلوگیری می‌کند.

علاقه مندان می‌توانند با بازدید از سایت زیلومه به ادرس ziloome.com اطلاعات بیشتری در زمینه فرش دستباف، فرش ماشینی، گلیم و گبه به دست آورند.

### پایان خبر رسمی

اخبار رسمی هویت منتشر کننده را تایید می‌کند ولی مسئولیت صحت مطلب منتشر شده بر عهده ناشر است.

پروفایل ناشر گزارش تخلف
درباره منتشر کننده:

زیلومه

زیلومه یک مرجع تخصصی فرش است که باهدف حفظ و معرفی فرهنگ ایرانی راه‌اندازی شده است. شما در زیلومه می‌توانید به مطالب مهمی نظیر معرفی هنر قالیبافی ، اصول نگهداری و مراقبت از فرش ، معرفی تاریخچه فرش و راهنمای خرید انواع فرش دستباف و فرش ماشینی مناسب باسلیقه و فرهنگ ایرانی دسترسی پیدا کنید.

منتشر شده در سرویس های:

صنعت و تولید | دکوراسیون و منزل