کد: 139802043629611592

دانستنی‌های فرش ماشینی

کد: 139802043629611592

http://bit.ly/2ILeRNN

، (اخبار رسمی): داشتن یک کالای تولیدی خاص به عنوان نماد یک ملت، جزوی از ویژگی‌های هر کشور است. فرش ایران نیز نماد با ارزشی از کشور ایران محسوب می‌شود. امروزه ایران حدود سی درصد از فرش‌های دستباف دنیا را تولید و تامین می‌کند. پس شناخت نکاتی از فرش ماشینی خالی از لطف نخواهد بود.

دانستنیهای فرش ماشینی را بدانید
دانستنیهای فرش ماشینی را بدانید

فرش ماشینی از نظر جنس الیافی که در تولید استفاده می‌شود به چهار نوع تقسیم می‌شود که عبارتند از: فرش‌های ماشینی پشمی، فرش‌های ماشینی اکریلیک، فرش‌های ماشینی پلی استر و فرش‌های ماشینی پلی پروپیلن

فرش ایران نیز نماد با ارزشی از کشورمان محسوب شده به طوری‌که از دیرباز در دید همه کشورهای جهان؛ به عنوان کالایی با ارزش و زیبا شناخته شده است.

یکی از تفاوت‌های اصلی فرش دستباف و فرش ماشینی در نوع الیاف به کار رفته در بافت آنها و نحوه  تولیدشان است. از نظر تاریخی؛ حدود چهل سال است که انواع طرح فرش ماشینی در ایران تولید می‌شود و با گذشت زمان عواملی چون طرح‌های بسیار متنوع و متفاوت و همچنین قیمت مناسبی که به دلیل سرعت تولید و نوع الیاف و مواد اولیه آنهاست، سبب استقبال زیادی از سوی مردم شده است.

با وجود اینکه فرش‌های ماشینی در ایران توسط ماشین آلات و با کیفیت بالایی تولید می‌شوند ولی لازم به ذکر است که با این حال فرش دستباف به دلیل نوع گره‌هایی که در بافت‌شان زده می‌شود و همچنین الیاف طبیعی و با کیفیتی که دارند، دارای عمر طولانی‌تری هستند و از آنجایی‌که توسط هنرمندان قالیباف تهیه و تولید می‌شوند ارزش هنری بسیار زیادی نیز دارند.

مناطق مختلف تولید فرش ماشینی در ایران

استقبال بی نظیر مردم ایران و سایر کشورها در خرید و استفاده از فرش ماشینی سبب شده تا امروزه در اکثر شهرهای کشور کارخانجات فرش ماشینی دایر شود. بدیهی است در برخی از شهرهای کشور این کارخانجات از کثرت بیشتری برخوردار است و همچنین محصولات برخی از شهرها مانند کاشان، تبریز و مشهد از معروفیت و محبوبیت بیشتری نسبت به سایر مناطق برخوردار است.

شهر کاشان را می‌توان پایتخت فرش ماشینی ایران در نظر گرفت. در این شهر بیشتر از ۷۰۰ واحد فعال در امر تولید فرش ماشینی فعال هستند و همین امر این شهر را در خصوص تولید فرش ماشینی مشهور ساخته است. یکی از علل استقبال مردم از فرش‌های ماشینی کاشان شباهت بسیار زیاد آن با فرش دستبافت این منطقه و قیمت مناسب آنها است. لازم به ذکر است شهرهای دیگری نیز به غیر از کاشان در تولید فرش‌های ماشینی عملکرد خوبی دارند، شهرهایی مانند اصفهان ، مشهد و تبریز.

ساختار فرش ماشینی

لازم است بدانید در بافت هر نوع فرش از سه نوع نخ استفاده می‌شود که آنها را نخ تار، پود و نخ پرز یا همان خاب می‌نامند. به طور کلی نخ تار و پود استفاده شده در فرش‌های ماشینی در اکثر مواقع از جنس‌هایی چون پنبه، پلی استر و جوت تشکیل شده است. در ادامه مطلب به توضیحات بیشتری درباره این پرداخته می‌شود.

نخ تار: نخی که به عنوان نخ تار در فرش‌های ماشینی به کار می‌رود بیشتر ترکیبی از پنبه و پلی استر است. نخ تار یا چله سبب استحکام و مقاومت فرش در جهت طولی آن می‌شود بنابراین بدیهی است هر چه کیفیت خود الیاف و ریس آنها بالاتر باشد، کیفیت و دوام فرش نیز بیشتر خواهد بود. لازم به ذکر است که اغلب نخ تار، در فرش‌های ماشینی پلی پروپیلن و BCF از همان جنسی است که نخ پرز را تشکیل می‌دهد چرا که نخ BCF نسبت به مخلوط پنبه و پلی استر، جنس ارزان‌تری محسوب می‌شود.

نخ پود: همانطور که گفته شد پود هم در فرش ماشینی می‌تواند جنس‌های مختلفی مانند پنبه، پلی استر و جوت داشته باشد اما معمولا در فرش‌هایی به جنس اکرلیک و پشمی، نخ پودی که صد در صد پنبه است به کار می‌رود. نخ پود در واقع همان نگهدارنده نخ خاب فرش است و موجب استحکام فرش در جهت عرضی آن می‌شود.

نخ پرز یا خاب: در اصل یکی از مهم‌ترین تفاوت‌های ظاهری و کیفی فرش‌های ماشینی در نوع نخ پرزی است که در بافت آنها استفاده می‌شود، چرا که نخ پرز یا خاب همان نخی است که تمام سطح روی فرش را می‌پوشاند و در ظاهر فرش قابل مشاهده است همچنین کیفیت و عمر فرش نیز کاملا به آن بستگی دارد. کاربرد نخ پرز در بافت گره‌های رنگ است، به این صورت که خاب به دور نخ پود به شکل گرهی U مانند قرار می‌گیرد. برای نخ خاب از جنس‌های متعددی استفاده می‌شود از جمله:

  • ترکیبی از اکلریک و پلی پروپیلن
  • پلی استر یا همان ابریشم مصنوعی
  • اکلریک

انواع فرش‌های ماشینی در بازار

در حال حاضر فرش‌های ماشینی که در بازار موجود هستند فرش‌هایی ۵۰۰ ، ۷۰۰ ، ۹۰۰ ، ۱۰۰۰ و ۱۱۰۰ شانه هستند که تراکم آنها نیز بین ۱۰۰۰ تا ۲۷۵۰ است. قاعدتا هر چه شانه و تراکم یک فرش بالاتر باشد از نظر ظاهری زیباتر خواهد بود اما از نظر دوام شاید بتوان گفت فرش‌هایی با تراکم کمتر مناسب‌تر هستند چرا که هر چه شانه و تراکم بالاتر باشد نخ‌ها به همان نسبت لطیف‌تر، نازک‌تر و ظریف‌تر می‌شوند.

انواع فرش ماشینی از نظر جنس

بهتر است قبل از اینکه شخصی اقدام به خرید یک فرش ماشینی کند با انواع آنها از نظر جنس الیافی که در تولیدشان استفاده شده و همچنین تفاوت‌های‌شان، آشنا شوند. به طور کلی چهار نوع فرش ماشینی در بازار وجود دارد که عبارتند از فرش‌های ماشینی پشمی، فرش‌های ماشینی اکریلیک، فرش‌های ماشینی پلی استر و فرش‌های ماشینی پلی پروپیلن.

خصوصیات فرش‌های ماشینی پشمی

نخ تار در این نوع از فرش‌های ماشینی از جنس صددرصد پنبه است، نخ پودی هم که مورد استفاده قرار می‌گیرد از جنس صددرصد کنف یا جوت است اما مهم‌ترین قسمت که همان نخ پرز یا خاب است در این نوع فرش‌ها باید از جنس صددرصد پشم خالص نو و ضد بید شده، باشد.

خصوصیات فرش‌های ماشینی اکریلیک

مهم‌ترین مساله‌ای که باید در مورد این فرش‌ها دانست این است که نوع جنس نخ خاب آنهاست که از جنس اکرلیک است و همین امر سبب شده تا این نوع از فرش‌های ماشینی از لحاظ شستشو و در معرض نور قرار گرفتن دچار هیچ گونه تغییری نشوند. لازم است یادآور شود که دوخت لب فرش در کناره‌های آن که معروف به زیگزاگ است نیز در این نوع فرش‌ها از جنس آکلریک است.

خصوصیات فرش‌های ماشینی پلی استر

به دلیل گران بودن نخ ابریشم برای رسیدن به فرش‌های ماشینی جذاب‌تر ، الیافی با عنوان پلی‌استر یا ابریشم مصنوعی تولید شده تا در بافت نوعی از فرش‌های ماشینی مورد استفاده قرار گیرد. به نوعی می‌توان گفت الیاف پلی‌استر زیبایی و درخشندگی فرش‌های ابریشم دستباف را در فرش‌های ماشینی پلی استری فراهم می‌کند. از دیگر ویژگی‌های قابل ذکر در مورد این نوع از فرش‌های ماشینی حالت پیوسته الیاف به کار رفته در آنها است که سبب می‌شود این نوع فرش‌ها، پرزدهی کمتری نسبت به فرش‌های پشمی و اکریلیک داشته باشد.

خصوصیات فرش‌های ماشینی پلی پروپیلن

نوع دیگری از انواع الیاف مصنوعی ، پلی پروپیلن یا اولفین است که به نوعی جزو الیاف ارزان قیمت نیز محسوب می‌شود، همچنین رنگ‌پذیری بسیار خوب الیاف پلی پروپیلن باعث شده تا هزینه رنگ‌آمیزی آنها نیز نسبت به سایر الیاف کمتر باشد؛ بنابراین فرشهایی به این جنس ، گزینه‌ی مناسبی است برای خریدارانی که قصد خرید فرشی با قیمت مناسب را دارند. در کنار تمام مزایای فرش‌های ماشینی پلی پروپیلن، این فرش‌ها، دوام و عمر کمتری نسبت به سایر فرش‌های ماشینی دارند.

علاقه‌مندان جهت کسب اطلاعات بیشتر می‌توانند به سایت زیلومه مراجعه کنند.

### پایان خبر رسمی

اخبار رسمی هویت منتشر کننده را تایید می‌کند ولی مسئولیت صحت مطلب منتشر شده بر عهده ناشر است.

پروفایل ناشر گزارش تخلف
درباره منتشر کننده:

زیلومه

زیلومه یک مرجع تخصصی فرش است که باهدف حفظ و معرفی فرهنگ ایرانی راه‌اندازی شده است. شما در زیلومه می‌توانید به مطالب مهمی نظیر معرفی هنر قالیبافی ، اصول نگهداری و مراقبت از فرش ، معرفی تاریخچه فرش و راهنمای خرید انواع فرش دستباف و فرش ماشینی مناسب باسلیقه و فرهنگ ایرانی دسترسی پیدا کنید.

منتشر شده در سرویس های:

کسب و کار و خرده فروشی | صنایع دستی