اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
کد: 139802303695111894

بررسی نحوه هوشمندسازی خانه‌ها و تجهیزات لازم

کد: 139802303695111894

http://bit.ly/2YKKif8

، تهران , (اخبار رسمی): هوشمندسازی خانه و ساختمان در سال‌های اخیر با نگاه متفاوتی روبه‌رو شده و روز به روز با پیشرفت همراه بوده است. اما سوالی که ممکن است در ذهن هر مخاطبی وجود داشته باشد این است که آیا خانه و ساختمان قدیمی را می‌توان هوشمند کرد؟ چه تجهیزاتی قابلیت هوشمندسازی دارند؟

هوشمند سازی خانه و هوشمند سازی ساختمان، کدام تجهیزات و چگونه؟
هوشمند سازی خانه و هوشمند سازی ساختمان

در واقع سیستم هوشمندسازی از قرن بیستم به دنیای انسان پا گذاشت و زندگی را به سمت راحتی و آسایش سوق داد. اما پاسخ این سوال که آیا می‌توان خانه و ساختمان قدیمی را هوشمند کرد، در ادامه آمده است.

یک خانه زمانی هوشمند خطاب می‌شود که راحتی، آسایش و امنیت را برای افراد ساکن آن خانه فراهم کند. هوشمندسازی خانه یا هوشمندسازی ساختمان سنتی نیازمند سیستم‌های هوشمندی نظیر سیستم روشنایی هوشمند، سیستم امنیتی هوشمند، سیستم گرمایشی و سرمایشی هوشمند، سیستم کنترل پرده و نور پردازی هوشمند، سیستم صوتی تصویری هوشمند و ... است.

هوشمند سازی یک ساختمان را چگونه شروع کرد؟

برای انجام هوشمندسازی تجهیزات هوشمند نظیر کلید پریز هوشمند، دوربین مداربسته هوشمند، سیستم سرمایشی گرمایشی هوشمند، سیستم کنترل پرده هوشمند و یک تیم هوشمندسازی نیاز است. نکته مهم و ضروری این بحث این است که برای هوشمندسازی خانه نیازی به سیستم برق کشی مجدد نیست. می‌توان توسط سیستم برق کشی سابق اقدام به هوشمندسازی ساختمان کرد.

1- سیستم امنیتی هوشمند در خانه هوشمند

مهمترین رکن یک خانه هوشمند و ساختمان هوشمند سیستم امنیتی آن است. امنیت در یک خانه هوشمند امکان تلفیق با سایر قسمت‌های هوشمند را فراهم می‌کند. سیستم امنیتی هوشمند به بخش‌های مختلفی تقسیم می‌شود.

نخستین چیزی که افراد در یک خانه هوشمند و ساختمان هوشمند با آن مواجهه می‌شوند در و قفل هوشمند است. سیستم قفل و در خانه هوشمند به گونه‌ای است که علاوه بر خاصیت ضد اسیدی بودن و غیر قابل اشتعال بودن، دارای الگوهای مختلفی جهت قفل شدن در هستند. قفل‌های موجود در درب خانه هوشمند مجهز به سیستم دزدگیر و تشخیص چهره هستند.

از مزایای دیگر درهای هوشمند این است که این درها تنها معطوف در درب خروجی نیستند بلکه می‌توان از درهای هوشمند به منظور در اتاق خواب نیز استفاده کرد. مهمترین قطب سیستم امنیتی یک خانه هوشمند دزدگیر هوشمند آن است. دزدگیرهای هوشمند ساختمان هوشمند، مجهز به حالات مختلفی مثل تنها در خانه، خواب و مسافرت است.

تنها در خانه: این سیستم قادر به این است که زمانی که تنها یک نفر در خانه است به گونه‌ای عمل کند که فقط مگنت‌ها و قفل‌های اولیه به صورت خودکار باز و بسته شوند.

خواب: در این حالت تمام امنیت معطوف به در خانه هوشمند است و بقیه سنسورهای امنیتی به حالت غیر فعال یا نیمه فعال در می‌آیند.

مسافرت: سناریو مسافرت از مباحث جالب بحث هوشمندسازی است؛ چرا که این سیستم امنیتی توام با سنسورهای هوشمند تمامی کارهایی که در طول روز انجام می‌شود یا از قبل برنامه‌ریزی شده است را در مدتی که افراد در مسافرت هستند انجام می‌دهد.

دزدگیر هوشمند در خانه هوشمند قابلیت این را دارد که از طریق اینترنت اشیا (IOT) با افراد سخن گفته و آنها و پلیس را از حضور سارق در خانه هوشمند  آگاه کند. همچنین می‌توان از طریق اتصال به اینترنت سیستم امنیتی دزدگیر را چک یا آن را در مسافرت‌های ناگهانی و طولانی فعال کرد.

بارها و بارها شده که افراد به خاطر فراموشی ریموت یا کلید خانه را گم کرده‌اند. سیستم امنیتی خانه هوشمند این قابلیت را دارد که افراد بتوانند توسط تلفن همراه هوشمند یا گجت پوششی به سیستم امنیتی آن اشراف کامل داشته باشند.

از ویژگی‌های شگفت انگیز سیستم امنیتی خانه هوشمند می‌توان به امکان استفاده از پیامک در صورت نبود اتصال به اینترنت اشاره کرد. در صورت قطع برق سیستم امنیتی خانه هوشمند، توسط باتری انجام وظیفه می‌کند.

2- هوشمندسازی سیستم‌های سرمایشی و گرمایشی خانه و ساختمان

در بسیاری از خانه‌هایی که از سیستم‌های گرمایشی نظیر رادیاتور یا بخاری استفاده می‌کنند افراد مجبور به باز کردن پنجره به منظور تهویه هوا و خروج گرمای بیش از حد هستند. اما در یک خانه هوشمند دمای هوا به گونه‌ای است که امکان اتلاف انرژی به حداقل می‌رسد. سیستم گرمایشی و سرمایشی خانه هوشمند نیازمند یک ترموستات هوشمند جهت نشان دادن دمای مناسب محیط است.

این ترموستات در صورت سرد شدن هوا سنسورهای گرمایشی دمای مطلوب را به فضای خانه تزریق می‌کند. اگر تاکنون سیستم گرمایشی و سرمایشی تنها معطوف به بخاری وکولر بوده باید گفت که در یک خانه هوشمند سیستم گرمایشی و سرمایشی درجه حرارت آب مصرفی را در نظر می‌گیرد.

دمای بالای آب سبب سوختگی و التهاب پوست می‌شود و این یک ضعف در سیستم سرمایشی و گرمایشی سنتی بود که مدام نیاز به تنظیم و ثابت نگه داشتن دمای آب به منظور شست و شو یا استحمام وجود داشت. چه بسا که حجم زیادی از آب در هنگام استحمام به جهت گرم شدن هدر می‌رفت. در سناریو استحمام در هوشمندسازی سیستم سرمایشی و گرمایشی می‌توان توسط سیستم iot یا اینترنت اشیا اقدام به تنظیم دمای مطلوب آب به جهت استحمام کرد.

در اقدام جدید شرکت‌های هوشمندسازی خانه و ساختمان، دیگر سیستم سرمایشی در بالاترین قسمت خانه قرار نمی‌گیرد، زیرا زمانی که کولر بر روی سقف قرار گیرد، بیشترین اتلاف انژی و کمترین بازدهی را خواهد داشت. در سیستم سرمایشی هوشمند سیستم خنک کننده در کف قرار می‌گیرید زیرا این اقدام سبب خنک شدن زودتر خانه و کمترین هدر رفت انرژی می‌شود.

سیستم گرمایشی ساختمان هوشمند نیز به همین صورت است. این ویژگی بسیار سازگار با محیط‌های مرطوبی مثل شمال کشور است زیرا زمانی که سیستم گرمایشی در پایین‌ترین قسمت خانه قرار گیرد رطوبت را خشک می‌کند و دمای مطلوبی را فراهم می‌کند.

از مزایا سیستم سرمایشی و گرمایشی هوشمند می‌توان به عدم اتلاف انرژی اشاره کرد. سیستم هوشمند سرمایشی گرمایشی با داشتن سناریوهای مختلف نظیر دمای مطلوب خانه در هنگام مسافرت در مصرف انرژی صرفه جویی می‌کند. سیستم سرمایشی و گرمایشی هوشمند قابلیت کنترل از راه دور را دارد. 

می‌توان از طریق تکنولوژی هوشمند اینترنت اشیا در هر کجای خانه هوشمند نسبت به عملکرد سیستم سرمایشی و گرمایشی نظارت داشت.

از ویژگی‌های مهم سیستم گرمایشی و سرمایشی خانه هوشمند سناریو خواب است که مغایر با دمای محیط به صورت اتومات به منظور خواب راحت دمای محیط را اضافه یا کم می‌کند.

3- هوشمند سازی سیستم کنترل پرده و نورپردازی هوشمند در یک خانه هوشمند

این سیستم می‌تواند توسط تلفن همراه هوشمند یا از طریق کنترلر هوشمند اداره شود. به این صورت که در زمان مشخصی که از قبل تنظیم شده اقدام به حرکت پرده کند. به همین سادگی می‌توان بدون اینکه حرکتی انجام داد در جای خود به صورت خودکار بر نورپردازی خانه هوشمند نظارت داشت. همان طور که در مبحث سیستم امنیتی خانه هوشمند گفته شده سیستم امنیتی هوشمند، توام با سیستم نورپردازی هوشمند اقدام به سناریو دزدگیر خواهد کرد.

امکان کنترل پرده و سیستم نور پردازی علاوه بر جلوگیری از اتلاف انرژی سبب می‌‌شود خانه سنتی و معمولی تبدیل به یک فضای لوکس و مدرن شود. یکی از مشکلاتی که بیشتر افراد با آن مواجهه هستند اختلال در بیدار شدن در هنگام صبح است. دانشمندان به تازگی دریافتند وقتی که بدن در معرض نور صبح گاهی قرار می‌گیرد ساعت زیستی بدن اقدام به بیدار شدن می‌کند.

پیشرفت در علم سبب شده تا طرفداران هوشمندسازی بتوانند همزمان با کوک کردن ساعت اقدام به کنار رفتن پرده به صورت اتومات کنند و بتوانند با معضل، سخت بیدار شدن در هنگام صبح مبارزه کنند.

از مزایای سیستم کنترل نورپردازی و کنترل پرده می‌توان به صرف جویی در مصرف برق اشاره کرد. همچنین می‌توان با نصب پرده‌های هوشمند در کنار سیستم امنیتی هوشمند سارقین را به چالش کشاند. سیستم نورپردازی هوشمند قابلیت کنترل از راه دور را دارد و برای شاغلینی که به گیاهان آپارتمانی علاقه مند هستند بسیار مفید است. از ویژگی‌های پرده هوشمند این است که محدودیتی در شکل پرده وجود ندارد و هر مدل یا طرح پرده‌ای را می‌توان استفاده کرد.

4- هوشمند سازی سیستم صوتی و تصویری هوشمند در یک خانه هوشمند

موسیقی یک جزء جدا ناپذیر از زندگی انسان است. از امکانات صوتی و تصویری هوشمند در خانه هوشمند می‌توان به امکان گوش دادن به موسیقی یا برنامه مورد علاقه در هر قسمت از خانه اشاره کرد. سیستم صوتی تصویری هوشمند مجهز به باندهای ضد آبی است که امکان پخش موسیقی در استخر یا سونا را فراهم می‌کند. سیستم صوتی تصویری همراه با سیستم امنیتی می‌تواند امنیت یک خانه را به دوش کشد و از طریق دوربین مدار بسته اقدام به ثبت و ضبط عبور و مرور افراد کند.

هوشمندسازی تنها معطوف به مباحث فوق نیست بلکه می‌توان تنها با نصب کلید و پریز هوشمند، نصب دوربین مدار بسته هوشمند، سیستم شیر آلات هوشمند و ... در جهت هوشمندسازی قدمی عظیم برداشت. تمامی تجهیزات هوشمند وابسته به تکنولوژی اینترنت اشیا هستند و می‌توان توسط یک اپلیکیشن تمامی سیستم‌های هوشمند خانه هوشمند و ساختمان هوشمند را مدیریت کرد.

### پایان خبر رسمی

اخبار رسمی هویت منتشر کننده را تایید می‌کند ولی مسئولیت صحت مطلب منتشر شده بر عهده ناشر است.

پروفایل ناشر گزارش تخلف
درباره منتشر کننده:

تکنولوژی هوشمند کارو/ کاروتک

" تکنولوژی هوشمند کارو / کاروتک " با بهره مندی از ظرفیت، خلاقیت و تخصص مهندسین ایرانی و با درک جامع از شرایط ساختمان های شهرهای مختلف کشور، اقدام به ارائه محصولات هوشمند و انجام پروژه های هوشمند سازی خانه و ساختمان نموده است. این محصولات برگرفته از جدیدترین تکنولوژی های روز دنیا و با توجه به نیازسنجی ساختمان ها و ساکنین آن ها چه در مکان های مسکونی و چه غیرمسکونی بوده و پاسخ گوی بخش های مختلف یک واحد ساختمانی است. امروزه از ابزارهای الکتریکی و الکترونیکی در خانه و محل کار در بخش های مختلف استفاده می شود. از این رو مدیریت این ابزارها بویژه مدیریت از راه دور از طریق تکنولوژی های هوشمند ضروری به نظر می رسد. بخش های روشنایی، گرمایشی و سرمایشی (تنظیم دما)، ایمنی، در و پنجره، آب و گاز و همچنین سیستم های صوتی و تصویری از مهمترین بخش های یک ساختمان بوده که قابلیت هوشمندسازی دارند. از جمله مزایای اصلی استفاده از سیستم های هوشمند کاهش هزینه های مصرف انرژی، افزایش کنترل پذیری و ایمنی و ارتقاء آسایش و رفاه محل زندگی و کار است.

اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]