اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
کد: 139806053995311894

بررسی انواع دوربین مدار بسته

کد: 139806053995311894

http://bit.ly/2L15nOn

، تهران , (اخبار رسمی): ایجاد یک سیستم امنیتی مناسب و کارآمد در خانه و محل کار دغدغه همیشگی است. در این راستا سیستم‌های امنیتی از جمله دوربین مدار بسته برای نیازهای متفاوت وجود دارد. افراد پس از آشنایی با انواع دوربین از میان آنها می‌توانند با قابلیت ضبط صدا و تصویر دوربینی مناسب با نیازهای خود انتخاب و خریداری کنند.

انواع دوربین مدار بسته
انواع دوربین مدار بسته

دوربین‌های مدار بسته این امکان را می‌دهند تا به طور پیوسته موقعیت مورد نظر خود را دید و بررسی کرد. علاوه بر آن به آرشیو ویدئوهای قبلی ضبط شده نیز دسترسی داشت. بازدارندگی از وقوع جرم، نظارت بر عملکرد و فعالیت افراد، جمع آوری شواهد و مدارک، ثبت و ضبط سوابق رفت و آمدها در ادارات و مراکز عمومی، مانیتورینگ مناطق با ریسک و خطرات احتمالی بالا، مراقبت از راه دور از کودکان و افراد سالخورده، کنترل دفتر و محل کار از هر نقطه، افزایش احساس امنیت و آرامش برای کارکنان و مشتریان در بانک‌ها و فروشگاه‌ها از مزیت‌های استفاده از دوربین مدار بسته است.

از این رو دوربین مدار بسته و استفاده صحیح از آن نقش مهمی در هوشمند سازی ساختمان و هوشمند سازی خانه ایفا می‌کند و بستری امن را فراهم می‌آورد. در ادامه انواع دوربین مدار بسته و کاربرد آنها آمده است.

دوربین مدار بسته دام یا گنبدی

دوربین مدار بسته دام یا گنبدی، که نامگذاری آن به دلیل شکل نیم دایره‌ای پایه‌اش، صورت گرفته برای نظارت و امنیت فضاهای بسته مناسب است. شکل ظاهری این نوع پایه‌ها برای جلب توجه کمتر دوربین است. این پایه‌ها، زاویه دید دوربین را مخفی می‌کنند و باعث می‌شوند سارقان نتوانند زاویه مناسب برای دور ماندن از دید دوربین را تشخیص دهند. دوربین مدار بسته دام علاوه بر اینکه امکان حرکت دوربین را برای اپراتور فراهم می‌کند، قابلیت زوم و چرخش خودکار را در فواصل زمانی معین نیز دارد.

دوربین مدار بسته گردان یا PTZ

این دوربین‌ها با یک بدنه دام شکل و یک پایه مناسب با شرایط نصب، مشابه دوربین‌های اسپید دام بوده و قادر به گردش در جهات مختلف و (معمولا) زوم کردن در یک زاویه خاص هستند. امکان تعریف کردن تعداد مشخصی preset برای دوربین یکی از ویژگی‌های مهم دوربین مدار بسته گردان است. در واقع می‌توان به واسطه پریست‌ها دوربین را به گونه‌ای تنظیم کرد که به صورت برنامه پذیر و زمان بندی شده، مکان‌هایی مشخص را به نشان دهند.

دوربین مدار بسته بولت

دوربین مدار بسته بولت شکلی استوانه‌ای و مخروطی دارد که شبیه به گلوله تفنگ است. این دوربین با توجه به اینکه تنظیمات گردش، چرخش و زوم را ندارد، برای مشاهده فواصل طولانی از یک مکان ثابت و منطقه خاص، مناسب هستند. این دوربین برای فضای باز و فضای بسته به کار می‌رود و قابلیت نصب بر روی دیوار و سقف را دارد. در صورت به کارگیری پوشش محافظ، این دوربین ضد آب می‌شود و از گردوغبار، بارش برف و باران، تگرگ و دیگر عناصر مخرب در امان می‌ماند.

دوربین مدار بسته روز و شب

این نوع از دوربین مدار بسته در فضای معمولی و نور کم، کارکرد بهتری دارد. این دوربین‌ها که برای نظارت بر امنیت فضاهای باز مناسب هستند، با وجود عدم استفاده از نور مادون قرمز، می‌توانند در شرایط مختلف نور و تاریکی تصاویر با کیفیتی ضبط کنند. همچنین در مکان‌هایی که دوربین‌های مادون قرمز عملکرد مطلوب نداشته باشند، دوربین‌های روز و شب به کار می‌روند. این دوربین‌ها در برابر تابش مستقیم نور خورشید مقاوم هستند و در بیست و چهار ساعت شبانه روز کاربرد دارند.

دوربین مدار بسته دید در شب یا فرو سرخ

دوربین‌های دید در شب که مناسب فضاهای باز و کم نور هستند، از LED مادون قرمز استفاده می‌کنند. با این دوربین‌ می‌توان در تاریکی شب، شخصی را از فاصله نزدیک به 180 متری مشاهده کرد. تکنولوژی به کار رفته در این دوربین‌ها به دو روش عمل می‌کنند:

۱ – آشکارسازی تصویر: در قسمت پایینی طیف نوری مادون قرمز نور کمی وجود دارد که جمع شده و به گونه‌ای تقویت می‌‌شود که بتوان آن را دید.

۲ – تصویربرداری حرارتی: در این حالت طیف نوری مادون قرمز در قسمت بالایی جمع‌آوری می‌شود اما این طیف به صورت نور منعکس نشده بلکه به صورت گرما منتشر می‌‌شود و اجسام گرم این نور را به اجسام سردتر مثل میز یا یک ساختمان متصاعد می‌‌کنند.

دوربین مدار بسته C-Mount

دوربین‌های مدار بسته C-Mount به دلیل امکان تعویض و جابجایی لنز کاربردهای مختلفی دارد. لنزهای استاندارد دوربین مدار بسته می‌توانند فاصله ۳۵ تا ۴۰ فوتی را پوشش دهند. دوربین‌های مداربسته C-Mount می‌توانند به واسطه لنزهای خاص خود مسافت‌های بیشتر از ۴۰ فوت را پوشش دهند.

نصب دوربین مدار بسته

دوربین مدار بسته نقش مهم و کلیدی در هوشمند سازی ساختمان و خانه ایفا می‌کند. از این رو در نصب دوربین مدار بسته باید به مواردی چون تعداد و انواع دوربین مدار بسته، هزینه محصولات و نصب و راه اندازی، محل دقیق نصب دوربین‌ها، نوع کابل‌ها و تجهیزات جانبی، نحوه کابل کشی و مسیرهای مناسب و... توجه کرد. 

بررسی انواع دوربین مدار بسته و انتخاب مناسب ترین نوع آن

بعد از تصمیم به نصب دوربین مدار بسته در هر فضایی باید به بررسی آن فضا پرداخت. در این مرحله توجه به بخش‌هایی که نیاز به پوشش دوربین دارند، بودجه‌ای که برای خرید و نصب دوربین مدار بسته در نظر گرفته شده و همچنین نوع نمایش، زمان ضبط تصاویر و انتقال آن ها، بسیار مهم است.

2. خرید انواع دوربین مدار بسته و تجهیزات وابسته به آن

نوع و مدل دوربین مداربسته در هر فضایی با توجه به محل قرار گرفتن دوربین‌ها در آن فضا تعیین می‌شود. از دوربین‌های دام بیشتر در محیط‌های داخلی و سر پوشیده و از دوربین‌های بولت در محیط‌های بیرونی و روباز استفاده می‌شود. پس از بررسی تعداد دوربین‌های لازم، دستگاه ضبط مورد نظر انتخاب می‌شود. پس از آن تعداد روزهایی که نیاز به تصویر ضبط شده دوربین‌های مدار بسته وجود دارد و سپس میزان هارد دیسک دستگاه انتخاب می‌شود.

3. تعیین محل مناسب برای نصب دوربین مدار بسته

جانمایی دوربین‌ها بصورت صحیح و اصولی در یک ساختمان بسیار اهمیت دارد. با توجه به تفاوت افراد و نیازهای حفاظتی آنها جانمایی دوربین مداربسته متغیر است. اما در یک سیستم مدار بسته استاندارد باید به پوشش دادن قسمت‌های مهم ساختمان توجه شود.

  • بر اصلی ساختمان – فضای بیرون ساختمان
  • در ورودی نفر رو و در ورودی مخصوص خودرو
  • در پشت بام ساختمان
  • پنجره‌ها و سایر ورودی‌های ساختمان
  • راه پله‌ها و محوطه رو به روی در آسانسور
  • لابی ساختمان
  • پارکینگ ساختمان
  • اتاق برق، اتاق ژنراتور و سایر قسمت‌های حیاتی ساختمان
  • فضای قرار گیری انباری‌ها در ساختمان‌های مسکونی

پس از تعیین موقعیت‌های مهمی که باید به وسیله انواع دوربین مدار بسته پوشش داده شوند، محل نصب دقیق هر دوربین و نوع آن را مشخص کرده و بر همین اساس، متراژ کابل و مقدار سایر تجهیزات مصرفی محاسبه می‌شود. همچنین برای افزایش طول عمر تجهیزات در هنگام نصب دوربین مدار بسته باید به موارد زیر توجه کرد.

در نصب دوربین مدار بسته کابل‌ها باید تو کار و غیر قابل مشاهده بوده و از درون لوله‌های مخصوص که برای این کار کشیده شده عبور کنند. در داخل ساختمان نیز کابل‌ها باید از درون داکت‌های پلاستیکی عبور داده شوند.

هنگام جانمایی و نصب دوربین مدار بسته، باید توجه کرد که زاویه آن روبروی نور مستقیم خورشید قرار نگیرد.

از آنجا که هر گونه پوشش گیاهی یا مصنوعی مقابل فضای دوربین، میدان و عمق دید دوربین را کاهش می‌دهد از نصب دوربین مدار بسته در مقابل این فضاها خودداری شود.

نصب دوربین مدار بسته در بعضی موقعیت‌ها بهتر است در نقاطی که در معرض دید همه است، باشد تا به لحاظ روانی مانع بسیاری از فعالیت‌های مجرمانه شود. در این موارد نصب دوربین مدار بسته با ظاهر بزرگ‌تر در نقاط دید مناسب توصیه می‌شود.

بهتر است دوربین‌های بیرونی جهت عملکرد بهتر در گرمای تابستان، سرمای زمستان و هوای نامساعد در زیر سایه بان یا برآمدگی‌های بیرونی ساختمان‌ها نصب شود.

در نصب دوربین مدار بسته باید توجه کرد که از دسترس سارقین و افراد سودجو دور بوده  و جلب توجه نکند. نوع و نحوه نصب دوربین مدار بسته در فضاهای بیرونی باید به گونه‌ای باشد که زاویه دید بیشتری را تصویر برداری کند.

تغذیه انواع دوربین مدار بسته از نظر استاندارد، باید توسط یک منبع تغذیه‌ای مستقل که برای سیستم مدار بسته در نظر گرفته شده است، صورت پذیرد. این منبع تغذیه در کنار دستگاه DVR یا NVR ، سیستم قرار می‌گیرد. 

کابل کشی و نصب تجهیزات مدار بسته

پس از نصب دوربین مدار بسته، با توجه به نوع سیستم مدار بسته‌ای که انتخاب می‌شود، کابل کشی آن انجام می‌شود. سیستم‌های مدار بسته برای کابل کشی و نصب به سه دسته کلی آنالوگ یا HD، تحت شبکه یا IP و بی سیم یا وایرلس تقسیم می‌شوند.

تنظیم نرم افزاری دوربین مدار بسته

پس از نصب و راه اندازی کامل و اتمام کابل کشی، تنظیم نرم افزاری دوربین‌ها انجام می‌شود. اختصاص IP به دوربین‌های تحت شبکه، تنظیم زاویه دید و جهت دید دوربین با توجه به نیاز، تنظیم فوکوس و شفافیت دوربین برای تصویر برداری بهتر، تنظیمات پیشرفته مربوط به تکنولوژی‌های تصویر مانند WDR ،3 D-DNR، تنظیمات مربوط به LED دید در شب دوربین جهت تصویر برداری بهینه‌تر در طول شب، تنظیمات و پیکر بندی سوئیچ‌های شبکه، تنظیم و اضافه کردن دوربین‌های مدار بسته بر روی سیستم ضبط، نصب هارد دیسک درون NVR و تنظیمات نرم افزاری مربوط به آن، تنظیمات مربوط به انتقال تصویر دوربین‌ها بر روی تلفن همراه یا PC از مهمترین موارد تنظیم نرم افزاری دوربین‌های مدار بسته به شمار می‌روند.

### پایان خبر رسمی

اخبار رسمی هویت منتشر کننده را تایید می‌کند ولی مسئولیت صحت مطلب منتشر شده بر عهده ناشر است.

پروفایل ناشر گزارش تخلف
درباره منتشر کننده:

تکنولوژی هوشمند کارو/ کاروتک

" تکنولوژی هوشمند کارو / کاروتک " با بهره مندی از ظرفیت، خلاقیت و تخصص مهندسین ایرانی و با درک جامع از شرایط ساختمان های شهرهای مختلف کشور، اقدام به ارائه محصولات هوشمند و انجام پروژه های هوشمند سازی خانه و ساختمان نموده است. این محصولات برگرفته از جدیدترین تکنولوژی های روز دنیا و با توجه به نیازسنجی ساختمان ها و ساکنین آن ها چه در مکان های مسکونی و چه غیرمسکونی بوده و پاسخ گوی بخش های مختلف یک واحد ساختمانی است. امروزه از ابزارهای الکتریکی و الکترونیکی در خانه و محل کار در بخش های مختلف استفاده می شود. از این رو مدیریت این ابزارها بویژه مدیریت از راه دور از طریق تکنولوژی های هوشمند ضروری به نظر می رسد. بخش های روشنایی، گرمایشی و سرمایشی (تنظیم دما)، ایمنی، در و پنجره، آب و گاز و همچنین سیستم های صوتی و تصویری از مهمترین بخش های یک ساختمان بوده که قابلیت هوشمندسازی دارند. از جمله مزایای اصلی استفاده از سیستم های هوشمند کاهش هزینه های مصرف انرژی، افزایش کنترل پذیری و ایمنی و ارتقاء آسایش و رفاه محل زندگی و کار است.

اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]