اطلاعات تماس
  • ۰۲۱۸۸۸*****
[نمایش اطلاعات]
کد: 139803073717110003

فیبروم رحم، نشانه‌ها، عوارض و روش‌های درمان و پیشگیری

کد: 139803073717110003

http://bit.ly/2QAns70

، تهران , (اخبار رسمی): فیبروم رحم شایع‌ترین تومور خوش خیم لگنی در بین زنان است که حدود 50% از زنان در سن بارداری به آن مبتلا می‌شوند. این بیماری در واقع رشد بیش از اندازه بافت رحم است که منجر به غده‌های خوش خیم می‌شود. این غدد ممکن است درون حفره رحم، داخل عضله رحم و یا خارج رحم رشد کند. رشد فیبروم درون حفره نادرتر است.

فیبروم رحم، نشانه ها، عوارض، روش های درمان و پیشگیری
فیبروم رحم، نشانه‌ها، عوارض و روش‌های درمان و پیشگیری

فیبروم رحم شایع ترین تومور خوش خیم لگنی در بین زنان است که ممکن است درون حفره رحم، داخل عضله رحم و یا خارج رحم رشد کند. رشد فیبروم درون حفره نادرتر است و علائم بالینی بیشتر مانند خونریزی‌های شدید ماهیانه و نازایی را به همراه دارد. همچنین رشد فیبروم در خارج از رحم عوارض بیشتری را برای سایر نقاط بدن به همراه دارد.

نشانه‌های فیبروم رحم

این بیماری در زنان مختلف به شکل متفاوتی ظهور می‌کند و هیچ دو زنی علائم مشابهی را تجربه نمی‌کنند زیرا هر فیبروم مانند اثر انگشت در اشخاص مختلف متفاوت است. همچنین برخی از زنان هیچ علامت و نشانه خاصی را تجربه نمی‌کنند. برخی از نشانه‌های شایع که در اثر فیبروم رحم ایجاد می‌شود، به این شرح است :

  • خونریزی‌های شدید ماهیانه یا خونریزی بین دوره‌ای
  • احساس پری در شکم
  • درد هنگام ادرار کردن
  • ادرار زیاد
  • درد هنگام رابطه جنسی
  • مشکلاتی در تولید مثل، سقط جنین یا نازایی

عوارض فیبروم رحم

فیبروم رحم مشکلات بسیاری برای بدن به همراه دارد و به همین ترتیب تاثیرات سویی را بر روی اندام‌های بدن می‌گذارد. برخی از عوارض فیبروم برای بدن به این شرح است :

هموروئید (بواسیر): رشد فیبروم می‌تواند باعث افزایش فشار وارده بر رکتوم شود و یبوست و درد را به همراه داشته باشد. به همین ترتیب یبوست مزمن در ایجاد هموروئید نقش دارد.

معده: رشد زیاد فیبروم رحم بر دیواره عضلانی معده اثر گذاشته و به آن فشار وارد می‌کند، این امر موجب می‌شود بیمار احساس سیری داشته باشد و غذای کمتری بخورد در نتیجه دچار کاهش وزن می‌شود.

مثانه: اگر رشد فیبروم در ناحیه‌ای باشد که به دیواره مثانه فشار وارد کند، فرد به طور مداوم و گاهاً تا چهار مرتبه در شب نیاز به تخلیه ادرار دارد. همچنین این امر موجب نیاز فوری فرد به تخلیه شده و ممکن است بیمار همراه با ادرار کردن درد داشته باشد.

کلیه: این امر کمی نادرتر نسبت به سایرین است اما اگر فیبروم به دیواره مابین مثانه و کلیه فشار وارد کند و این فشار بر روی کلیه موجب برگشت ادرار شود، وضعیتی به نام هیدرونفروز ایجاد می‌شود، این حالت علائمی مانند ادرار دردناک و نیاز سریع برای تخلیه ادرار را به همراه دارد.

درمان فیبروئید

بسیاری از زنان هستند که با وجود تجربه چنین علائمی از مراجعه به پزشک و درمان آن سرباز می‌زنند، اما بی‌توجهی به درمان فیبروم نه تنها عوارضی را برای بدن به همراه دارد، بلکه موجب نازایی نیز می‌شود. علم پزشکی راهکارهای مختلفی را برای فیبروم در نظر گرفته است.

درمان دارویی

درمان فیبروم‌ها با استفاده از دارو به منظور بهبود علائم این بیماری و کند کردن رشد فیبروم‌ها صورت می‌گیرد. داروهای مناسب درمان فیبروم عبارت است از :

  • پروژستین‌ها: به حداقل رساندن خونریزی رحمی
  • داروهای ضدالتهاب غیر استروئیدی: کاهش درد
  • آمپول دیفرلین یا دکاپپتیل GNRH: درمان خونریزی رحمی با کاهش سایز میوم
  • درمان جراحی
  • میومکتومی: برداشت بافت فیبرومی
  • آمبولیزاسیون: قطع کردن رگ خون رسان به بافت فیبروئید به منظور جلوگیری از رشد آن
  • هیستروکتومی: عمل برداشت

برای درمان مناسب نیاز به مشورت پزشک است، زنانی که قصد بارداری در آینده را دارند باید از درمان‌های مناسب برای حفظ رحم استفاده کنند.

پیشگیری

روش پیشگیری خاصی برای درمان فیبروم وجود ندارد؛ برخی نظریه‌ها وجود دارد که مصرف استروژن را با بروز و رشد فیبروم ارتباط می‌‌دهند. به همین ترتیب به زنان توصیه می‌شود، قرص‌های ضد بارداری با دوز بالای این هورمون استفاده نکنند و به جای آن سایر روش‌های پیشگیری را جایگزین کنند.

### پایان خبر رسمی

اخبار رسمی هویت منتشر کننده را تایید می‌کند ولی مسئولیت صحت مطلب منتشر شده بر عهده ناشر است.

پروفایل ناشر گزارش تخلف
درباره منتشر کننده:

کلینیک ونک لیزر

درمان هموروئید بواسیر شقاق فیستول کیست مویی با لیزر

اطلاعات تماس
  • ۰۲۱۸۸۸*****
[نمایش اطلاعات]
منتشر شده در سرویس:

بهداشت و درمان