اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
کد: 139804183836711026

دیلاتاسیون روشی برای درمان بیماری شقاق یا فیشر مقعد

کد: 139804183836711026

http://bit.ly/30tYfyA

، تهران , (اخبار رسمی): دیلاتاسیون یا اتساع دریچه‌ی مقعد، یکی از قدیمی ترین روش‌ها برای درمان شقاق یا فیشر مقعدی است که برای بهبود و درمان شقاق کاربرد دارد.

دیلاتاسیون روشی برای درمان بیماری شقاق یا فیشر مقعد توسط دکتر بیژن عابدیان
درمان شقاق یا فیشر مقعد با روش دیلاتاسیون توسط دکتر بیژن عابدیان

دیلاتاسیون یا اتساع دریچه‌ی مقعد برای درمان شقاق کاربرد دارد. اما پس از بررسی‌ها و مطالعات زیادی که در این زمینه انجام شد و با روی کار آمدن روش‌‌های مطمئن‌تر و کم عارضه‌تر مانند درمان شقاق با لیزر، این روش درمانی به مرور زمان منسوخ شد.

با این حال دیلاتاسیون هنوز هم به عنوان یکی از روش‌های درمان شقاق شناخته شده است و با وجود تمام عوارضی که دارد در بعضی موارد برخی جراحان و بیماران ریسک انجام آن را می‌پذیرند. در ادامه روش دیلاتاسیون و همچنین عوارض آن بیشتر بررسی شده است.

شقاق یا فیشر مقعد چگونه با روش دیلاتاسیون درمان می‌شود؟

اتساع دریچه‌ی مقعد را اصطلاحا دیلاتاسیون می‌گویند. روشی قدیمی و البته پرخطر که در گذشته برای درمان شقاق کاربرد داشت. در این روش بیمار تحت بیهوشی عمومی یا بیحسی موضعی قرار می‌گیرد و سپس جراح با استفاده از روش کشش دستی مقعد که بر روی کانال و دریچه‌ی مقعد وارد می‌کند، تلاش می‌کند تا عضلات این ناحیه را شل کرده و در نتیجه از میزان فشار وارده بر آن بکاهد.

شقاق یا فیشر مقعد در اثر ترک و شکاف‌های پوستی اطراف مقعد به وجود می‌آید. گاهی علت این امر می‌تواند ناشی از تنگی کانال مقعد باشد. در چنین شرایطی با خروج مدفوع ممکن است بافت‌های اطراف مقعد دچار آسیب و خراش گردند و شقاق به وجود آید. هدف پزشک از روش درمان شقاق با دیلاتاسیون، شل کردن و به اصطلاح گشادتر کردن عضلات این ناحیه است تا در حین خروج مدفوع آسیب کمتری ببینند.

اما شل کردن این عضلات و کشیدن آنها باید تحت فشار و کشیدگی معقولی صورت بپذیرد زیرا کشیدن بیش از حد عضلات این ناحیه می‌تواند به عضلات اسفنکتر مقعد آسیب‌های جبران ناپذیر و غیر قابل بازگشتی وارد کند.

عوارض درمان بیماری شقاق یا فیشر با دیلاتاسیون

دیلاتاسیون روشی است که جراح به صورت دستی عضلات اطراف مقعد را شل می‌کند. با توجه به چنین وضعیتی می‌توان انتظار داشت که چنین عملی با عوارض زیادی همراه است و جزء عمل‌های پر ریسک محسوب می‌شود.

از عوارض درمان شقاق با دیلاتاسیون می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • بی اختیاری در دفع مدفوع و گاز روده و نشت مقعد
  • پاره شدن بافت مقعدی
  • لخته شدن خون
  • عود مجدد شقاق
  • تخریب عضله اسفنکتر

به دلیل احتمال ایجاد عوارض بالا مدت‌هاست که پزشکان برای درمان شقاق کمتر به سراغ روش دیلاتاسیون می‌روند و از آنجایی که معمولا بی اختیاری مدفوع عارضه‌ای است که بسیاری از افراد به آن دچار می‌شوند بسیاری از بیماران حاضر به پذیرش چنین عمل پر ریسکی نیستند.

### پایان خبر رسمی

اخبار رسمی هویت منتشر کننده را تایید می‌کند ولی مسئولیت صحت مطلب منتشر شده بر عهده ناشر است.

پروفایل ناشر گزارش تخلف
درباره منتشر کننده:

بیژن عابدیان

کلییک دکتر بیژن عابدیان ارائه کننده بهترین خدمات درمانی در زمینه بیماری های نشیمنگاهی( بواسیر یا هموروئید، شقاق، فیستول، کیست مویی) به روش روز دنیا توسط بهترین دستگاه ها و کادری مجرب

اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
منتشر شده در سرویس:

بهداشت و درمان