اطلاعات تماس
  • 021668*****
[نمایش اطلاعات]
کد: 13980424385339437

انواع پلان آشپزخانه

عوامل موثر در انتخاب پلان مناسب در طراحی آشپزخانه

کد: 13980424385339437

http://bit.ly/2Lx1CS9

، تهران , (اخبار رسمی): در این مقاله به بررسی روند طراحی و چگونگی انتخاب پلان‌های مناسب آشپزخانه با توجه به متراژ ،طول آشپزخانه و دیگر عوامل مهم و موثر پرداخته می‌شود.

عوامل موثر در انتخاب پلان مناسب در طراحی آشپزخانه
معرفی پلانهای مختلف آشپزخانه در خانه های مدرن

تعداد بسیار کمی پلان آشپزخانه مناسب برای خانه‌های مدرن و امروزی وجود دارد و پلان‌هایی که طراحی می‌شوند در هر آشپزخانه‌ای قابلیت اجرا ندارند

با توجه به رعایت مثلث کار در فضا می‌تواند به هفت نوع پلان تبدیل شود مثلث کار به مثلثی فرضی در آشپزخانه گفته می‌شود که رئوس آن را یخچال، اجاق گاز و سینک ظرفشویی تشکیل می‌دهند.

از آنجا که در آشپزخانه سه فعالیت اصلی نگهداری مواد غذایی، شستشو و پخت و پز وجود دارد، مثلث کار، اصلی‌ترین مسیر تردد در یک آشپزخانه‌ است. سایر مسیرهای تردد باید به گونه‌ای باشند که با مثلث کار تداخل نکنند.

در هنگام طراحی مثلث کار در آشپزخانه باید توجه کرد که فاصله مناسبی میان اجاق گاز و دو راس دیگر مثلث وجود داشته باشد تا از تاثیر گرمایی بر عملکرد یخچال و همچنین لکه‌های چربی حاصل از پخت و پز بر ظروف شسته شده جلوگیری شود.

برای اینکه انتخاب دقیقی در این موضوع شود  باید ضمن آشنایی با انواع پلان آشپزخانه و قبل از هر کاری اندازه‌گیری دقیقی از آشپزخانه انجام شود و نقشه‌ای ابتدایی از آن رسم شود.

تمامی زوایا در کنار طول دیوارها، طول و عرض قسمت ورودی باید در این نقشه به دقت مشخص شوند. بعضی پلان‌ها برای آشپزخانه‌های باریک مناسب هستند، برخی در فضاهای بزرگ زیبا دیده می‌شوند و برخی دیگر در آشپزخانه‌های مربعی، در نتیجه وقتی نقشه‌ای اولیه در اختیار باشد، انتخاب پلان مناسب بسیار ساده‌تر خواهد بود. در ادامه انواع پلان‌ها بررسی خواهد شد.

به طور کلی نقشه آشپزخانه‌ها (انواع پلان آشپزخانه) را می‌توان در ۷ دسته کلی تقسیم بندی کرد:

پلان آشپزخانه U شکل

پلان آشپزخانه L شکل

پلان آشپزخانه با دو دیوار موازی یا کابینت آشپزخانه راهرویی (پلان آزاد)

پلان آشپزخانه با یک دیوار صاف

پلان آشپزخانه جزیره

پلان آشپزخانه G شکل

پلان آشپزخانه بسته

۱- کابینت آشپزخانه U شکل

در این نوع آشپزخانه‌ها بزرگترین مزیت، ارتباط مناسب سه نقطه اصلی آشپزخانه (مثلث کار در آشپزخانه) یعنی گاز، یخچال و سینک و یک پخت و پز کارآمد است. اما مشکل اصلی این آشپزخانه‌ها به دلیل نوع پلانشان عدم ایجاد مرز و تفکیک فضای آشپزخانه از فضاهای مجاور آن است.

با افزودن یک جزیره به طرح U شکل پلان می‌توان فضای کار خود را گسترش داد. از این جزیزه می‌توان برای قرار دادن یک صندلی و یا حتی سینک و اجاق گاز خود استفاده کرد و تعامل خود را با اعضای خانواده در هنگام پخت و پز و سایر فعالیت‌های مشابه بیشتر کرد.

2 - کابینت آشپزخانه L شکل

با توجه با اهمیت آشپزخانه در طراحی‌های امروزی به عنوان یکی از مهمترین ارکان خانه، سبک‌های متفاوتی نسبت به گذشته وجود دارد. در طراحی‌های امروزی و با توجه به گسترش آپارتمان نشینی و محدودیت فضا، پذیرایی و آشپزخانه در یک سطح و هماهنگ با هم در نظر گرفته می‌شوند و نیازی به جداسازی آنها از یکدیگر وجود ندارد. آشپزخانه‌های L شکل حاصل این نوع نگاه طراحان به خانه و آشپزخانه هستند که به یکی از پلان‌های متداول و محبوب امروزی تبدیل شده‌اند.

این نوع آشپزخانه‌ها امکان مصاحبت با مهمان و دیگر اعضای خانواده را هنگام کار و آشپزی در آشپزخانه مهیا می‌کند. داشتن یک کابینت جزیره در این فضا کارایی و زیبایی آن را چندین برابر کرده و افراد خانواده می‌توانند با جمع شدن دور آن برای صبحانه، نهار و شام از حس کنار هم بودن لذت ببرند.

۳- کابینت آشپزخانه با دو دیوار موازی یا کابینت آشپزخانه راهرویی (آزاد)

آشپزخانه پلان آزاد برای مهمترین فعالیت موجود در آشپزخانه یعنی پخت و پز بهترین طرح محسوب می‌شود. این طرح پلان معمولا برای پلان آشپزخانه‌های تجاری و رستوران‌ها که روزانه هزاران غذا متنوع طبخ می‌کنند همیشه مورد استفاده قرار گرفته است.

۴- کابینت آشپزخانه با یک دیوار صاف (خطی)

آشپزخانه پلان خطی یا تک دیواری به طور معمول برای خانه‌های کوچک کاربرد دارند. تمام فعالیت‌های آشپزخانه در محوری خط مانند در فضایی از یک دیوار انجام می‌گیرد. چالش اصلی چنین پلانی در فضای آشپزخانه کوچک بودن فضای کار برای کاربر است که در صورت امکان با اضافه کردن یک جزیره می‌توان این مشکل را برطرف کرد.

در این پلان و با توجه به خطی بودن پلان، بهتر است که سینک بین گاز و یخچال جانمایی شود تا فرایند تمیزکاری را راحت‌تر کند.

۵- کابینت آشپزخانه جزیره

اگر آشپزخانه فضای کافی برای جزیره داشته باشد در انواع پلان آشپزخانه، امکان اجرای کابینت جزیره وجود دارد. اجرای کابینت جزیره در هریک از پلان‌های معرفی شده برای آشپزخانه، علاوه بر ایجاد جذابیت‌های بالای ظاهری امکاناتی نظیر:

۱- ایجاد فضای نشیمن و صبحانه خوری بسیار کاربردی

۲-امکان اجرای گاز و هود

۳- امکان اجرای سینک و …

که با تلفیق مدرنیته و صمیمیت فضا ، امکان ذخیره سازی مواد و ظروف را نیز امکان پذیر می‌کند.

اجرای کابینت جزیره از متدهای طراحی مورد علاقه طراحان امروزی و همچنین خانم‌های با سلیقه که به سبک زندگی خود اهمیت می‌دهند، است.

گزینه دیگری که وجود دارد استفاده از یک میز صبحانه یا نهارخوری شیک به عنوان جایگزینی مناسب برای کابینت جزیره است. در ادامه نمونه‌هایی از به روزترین طراحی‌های آشپزخانه را در پلان‌های مختلف می‌توان  مشاهده کرد که از کابینت جزیره استفاده کرده‌اند.

۶- کابینت آشپزخانه G شکل

این پلان شباهت زیادی به پلان U شکل دارد با این تفاوت که ضلعی به نام کانتر در ادامه ضلع سوم آشپزخانه اجرا می‌شود. این پلان برای آشپزخانه‌هایی که به دلیل کوچک بودن امکان اجرای کابینت جزیره را ندارند و نیز برای استفاده بهینه از این فضای کوچک کاربرد دارد. در واقع این کانتر در پلان G شکل به نوعی یک شبه جزیره است که می‌توان از آن« به عنوان فضایی برای ذخیره سازی، میزی برای نشیمن و صبحانه خوری و یا فضایی برای قرار دادن لوازم برقی مختلف و … استفاده کرد.

۷- کابینت آشپزخانه بسته

این پلان بیشتر در خانه‌های قدیمی مشاهده می‌شود که در آن برای آشپزخانه درب تعبیه می‌شود و به همین دلیل نیز آشپزخانه بسته نام گرفته است.

این سبک آشپزخانه هنوز هم طرفدارانی برای خود دارد. از مزایای این آشپزخانه‌ها می‌توان موارد زیر را برشمرد:

۱- امکان بسته شدن درب آشپزخانه و امنیت بیشتر برای بانوان هنگام حضور در آشپزخانه برای کار و پخت پز در حضور میهمانان.

۲- امنیت بیشتر با بسته شدن درب و ممانعت از ورود کودکان به آشپزخانه

۳- به هنگام آشپزی بوی غذا در خانه پخش نمی‌شود.

۴- به دلیل وجود دیوار در چهار طرف این آشپزخانه‌ها امکان وجود کابینت‌های بیشتر و بالطبع کابینت‌های بیشتر را دارند.

۵- شلوغی آشپزخانه به هنگام میهمانی از زیبایی و آرامش فضای نشیمن نمی‌کاهد و …

ولی با پیشرفت‌های جدید در زمینه طراحی و دکوراسیون داخلی و آشپزخانه، این سبک کمتر در فضاهای کوچک آپارتمان‌های امروزی قابل اجراست.

### پایان خبر رسمی

اخبار رسمی هویت منتشر کننده را تایید می‌کند ولی مسئولیت صحت مطلب منتشر شده بر عهده ناشر است.

پروفایل ناشر گزارش تخلف
درباره منتشر کننده:

کابینت پویا

کابینت پویا و مجموعه صنایع دکوراسیون پویا با هدف ایجاد اشتغال در صنعت دکوراسیون با جذب جوانهای تحصیل کرده و با پشتیبانی تجربی افراد کهنه کار این رشته، در جهت تامین نیازهای سازندگان ساختمان ، انبوه سازان و …. سالهاست که فعال و خدمتگزار است و فروشگاه اینترنتی پویا نیز با هدف تامین لوازم جانبی ، تامین کننده خوبی برای کارفرمایان و همکاران عزیز بوده و رضایتمندی روزافزون را برای شما فراهم میسازد.

اطلاعات تماس
  • 021668*****
[نمایش اطلاعات]
منتشر شده در سرویس های:

مسکن و ساختمان | دکوراسیون و منزل