اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
کد: 139805123911212219

بررسی شرایط لازم برای ثبت شرکت تعاونی روستایی

کد: 139805123911212219

http://bit.ly/2YIDPAE

، تهران , (اخبار رسمی): در اصل شرکت‌های تعاونی تا حدود زیادی پیرو مقررات شرکت‌های سهامی هستند اما در برخی از موارد با آنها اختلاف قانونی دارند. با این وجود برای ثبت شرکت تعاونی روستایی باید حداقل ۷ سهامدار در شرکت به عنوان موسس اولیه حضور داشته باشند.

ثبت شرکت تعاونی روستایی
ثبت شرکت تعاونی روستایی

شرکت‌های تعاونی از جمله شرکت‌های اعتباری هستند که به منظور مرتفع کردن نیازی شناخته شده توسط یک عهده افراد در جامعه‌ای خاص و یا عام تشکیل می‌شود و اهداف تشکیل این تعاونی‌ها متفاوت است.

عده‌ای ممکن است برای ایجاد اشتغال، عده‌ای برای تامین درامد، برخی برای انجام خدمات عمومی، تهیه و توزیع مواد مورد نیاز، رفع نیازهای جامعه به تولید برخی از کالاها، تامین اعتبار برای برخی از فعالیت‌ها، ایجاد زمینه‌هایی برای رشد و تعالی یک منطقه، ایجاد زیر ساخت‌هایی برای دانش و بهره وری از برخی منابع و ... همه دلایل می‌توانند برای ایجاد یک تعاونی مورد نظر باشند.

اما تعاونی‌ها که قبلا بر اساس نوع تولید و توزیعی بودند را برخی با اضافه کردن نوع اعتباری به ان به سه بخش تقسیم می‌کنند. بر اساس این تعریف تعاونی‌های تولیدی نوعی از تعاونی‌ها هستند که به منظور انجام فعالیت‌های کشاورزی، دامداری، دامپروری، پرورش و صید ماهی، شیلات، صنعت، معدن، ابادانی شهرها و روستا‌ها و عشایر و ... ایجاد می‌شوند. بنابر این متقاضیان ثبت تعاونی روستایی باید تعاونی خود را از نوع شرکت تعاونی تولیدی به ثبت برسانند.

شرکت‌های تعاونی تولیدی دارای محدودیت خاصی نیستند و با اشاره هر نوع فعالیتی در اساسنامه می‌‌توانند به ان موضوع مبادرت کنند. البته گاها اگر ایجاد یک شرکت تعاونی تولیدی با اهداف تامین مسکن و اشتغال هم همراه باشد و یا در اساسنامه انها خرید سهم الشرکه و مشارکت مالی در برخی از پروژه‌ها دیده شود حتی اگر در روستاها باشد می‌تواند نوع تعاونی توزیعی و یا اعتباری هم باشد. گاها شرکت‌های تعاونی با پیش بینی موضوعات مختلف در اساسنامه خود ممکن است هم بصورت تولیدی و هم توزیعی و اعتباری باشند.

ثبت شرکت تعاونی روستایی

از جمله شرایط تشکیل تعاونی روستایی و ثبت ان این است که برای ثبت باید حداقل ۷ سهامدار در شرکت به عنوان موسس اولیه حضور داشته باشند. البته این تعداد شامل حداکثر نمی‌شود ولی نباید از ۷ نفر کمتر باشد. هر یک از سهامداران شرکت‌های تعاونی به اندازه سهام خود در شرکت مسئولیت دارند و از حقوق و وظایف مساوی و برابر با دیگر شرکا برخوردار هستند. تنها وجه تمایز شرکا در شرکت‌های تعاونی میزان سهام هر فرد است هر چند این موضوع در مقدار مسئولیت و سود و زیان شرکت تعیین کننده است و نه در داشتن حق رای و حق دخالت در شرکت.

شرکت‌های تعاونی باید هر ساله بخشی از درامد و سود خود را تا میزان حداکثر ۵ درصد برای اندوخته قانونی و حداقل ۵ درصد برای اندوخته احتیاطی شرکت در حساب شرکت نگهداری کنند. هر چند ذخیره قانونی شرکت تا میزان یک چهارم میانگین سرمایه سه سال اخیر الزامی است و تعاونی این اختیار را دارد که تا حداکثر یک دوم ذخیره قانونی خود را برای افزایش سرمایه تعاونی به کار گیرد.

ثبت شرکت تعاونی روستایی با مجوز اداره اداره تعاون روستایی امکان پذیر است. لذا باید ابتدا موسسین برای دریافت مجوز اقدام و سپس از نفراتی که شرایط عضویت در این تعاونی را دارند دعوت به عمل بیاورند تا با ارائه مدارک لازم در این تعاونی عضو شوند.

برای دریافت مجوز تعاونی روستایی باید اقدامات زیر انجام شود:

  • معرفی حداقل هفت نفر موسس تعاونی روستایی که در روستای مورد تقاضا ساکن بوده و دارای تخصص در زمینه‌های روستایی مانند باغداری، کشاورزی و دامداری باشند.
  • یک نفر از این هفت نفر به عنوان نماینده انها برای پیگیری امور باید معرفی شود که البته این مهم را وکیل شرکت نیز می تواند عهده دار باشد.
  • مراجعه به اداره تعاون روستایی و ارائه درخواست ثبت دریافت مجوز برای ثبت تعاونی روستایی
  • انجام بررسی‌های لازم توسط اداره تعاون روستایی
  • انجام مکاتبه اداره تعاون روستایی با سازمان جهاد کشاورزی برای اخذ موافقت لازم
  • تشکیل پرونده پس از دریافت موافقت نامه
  • ارسال مدارک به سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران
  • بررسی مجدد و طرح تقاضا برای صدور مجوز
  • صدور مجوز در صورت داشتن شرایط لازم
  • اعلام اجازه تاسیس و تسلیم مجوز و معرفی متقاضیان به اداره ثبت شرکت‌ها برای انجام امور ثبت تعاونی

چه افرادی می توانند در تعاونی روستایی عضویت داشته باشند؟

تعاونی‌های روستایی معمولا از نوع خاص هستند چراکه به نام روستا و اهالی آن روستا معمولا مجوز خود را دریافت و اهداف انها رشد و توسعه تجاری و یا تامین نیازی از روستای ذکر شده است. بنابراین افرادی که در این روستا سکونت دارند و یا به هر نحوی به این روستا مربوط می‌شوند می‌توانند در این نوع تعاونی‌ها عضویت داشته باشند.

اما آنچه مسلم است تنها اشخاص حقیقی و یا حقوقی غیر دولتی و غیر وابسته می‌توانند در شرکت‌های تعاونی از هر نوعی عضویت داشته باشند.

شرایط عمومی عضویت در شرکت تعاونی روستایی

  • داشتن تابعیت ایرانی
  • نداشتن ممنوعیت‌های قانونی
  • تادیه حداقل سهام تعیین شده در اساسنامه تعاونی
  • دادن تعهد مبنی بر رعایت مقررات تعیین شده در اساسنامه تعاونی
  • نداشتن عضویت در تعاونی مشابه دیگر

اما در برخی از مواقع در خود اساسنامه برای عضویت افراد در این تعاونی شروط و محدودیت‌هایی وضع شده است و یا برعکس شرایط ساده تری برای عضویت دیده شده و حداقل‌ها برداشته شده است. لذا تعیین عضویت در تعاونی‌های روستایی تا حدود زیاد به نوع تنظیم اساسنامه مربوط می‌شود.

مدارک لازم برای تاسیس شرکت تعاونی روستایی

  • صورتجلسه مجمع عمومی موسسین ( با امضا همه شرکا و تعیین افاد هسئت مدیره و قبول مسئولیت و همچنین تعیین بازرسین تعاونی)
  • صورتجلسه هیئت مدیره( با امضا همه اعضا)
  • کپی مدارک تحصیلی موسسین و مدیران
  • گواهی عدم سوء پیشینه مدیران و موسسین
  • ۳ قطعه عکس از موسسین
  • ارائه اصل مجوز از اداره تعاون روستایی و یا سازمان جهاد کشاورزی
  • لیست سهامداران به همراه مشخصیت کامل و میزان سهام هر فرد
  • وکالتنامه ویکل در صورت داشتن وکیل

قانون تشکیل شرکتهای تعاونی روستایی

‌فصل نهم - شرکت‌های تعاونی کشاورزی و روستایی

‌ماده ۷۳ - شرکت تعاونی کشاورزی با مشارکت کشاورزان - باغداران - دامداران - دامپروران - پرورش‌دهندگان کرم ابریشم - زنبور عسل - ماهی- و روستائیان شاغل در صنایع محلی و روستایی و یا کارگران کشاورزی برای تمام یا قسمتی از‌ مقاصد زیر تشکیل می‌شود:

۱ - قبول پس‌انداز و سپرده اعضاء به نمایندگی بانک تعاون کشاورزی ایران.

۲ - خرید و تهیه مواد و وسائل مورد احتیاج مصرف شخصی و خانوادگی یا حرفه‌ای اعضاء همچنین تهیه وسائل و علوفه دام‌ها و خوراک طیور و ‌وسائل دیگری از این قبیل.

۳ - انجام عملیات جمع‌آوری - نگاهداری - تبدیل - طبقه‌بندی و بسته‌بندی، حمل و نقل و یا فروش محصول اعضاء.

۴ - انجام خدمات به منظور بهبود امور حرفه‌ای و یا زندگی اعضاء مانند تهیه ماشین آلات کشاورزی و استفاده مشترک از آنها - تهیه وسایل حمل‌و نقل برای استفاده اعضاء و تهیه مسکن - تأمین و توزیع آب مشروب و آب برای مصارف زراعی اعضاء با رعایت قانون ملی شدن منابع آب، پیش‌بینی‌وسائل بهداشتی و بهداری و آموزشی به منظور استفاده جمعی و مشترک، توزیع نیروی برق - ایجاد شبکه تلفن - تلقیح مصنوعی دامها و مبارزه با‌امراض و آفات نباتی و حیوانی.

۵ - بهره‌برداری جمعی و مشترک از اراضی ملکی و یا استیجاری.

۶ - تأمین اعتبارات و وامهای مورد نیاز اعضاء.

‌ماده ۷۴ - شرکت‌های تعاونی روستایی با مشارکت زارعینی که به موجب قوانین و مقررات اصلاحات ارضی صاحب زمین شده یا بشوند برای مقاصد‌مندرج در بندهای ماده ۷۳ تشکیل می‌شوند.

‌تبصره ۱ - زارعین دیگری که در حوزه عمل شرکت‌های تعاونی روستایی به زراعت یا باغداری اشتغال دارند و میزان مالکیت آنها حداکثر از بیست‌ هکتار تجاوز نکند و همچنین ساکنان روستاهای حوزه عمل شرکت‌های تعاونی با موافقت هیأت مدیره شرکت می‌توانند به عضویت شرکت تعاونی‌روستایی آن حوزه درآیند.

‌تبصره ۲- شرکت‌های تعاونی روستایی با رعایت قوانین و مقررات مربوط به مبادلات مرزی و به شرط تجویز اساسنامه مجاز به انجام مبادلات مرزی‌ برای عضو و غیر عضو ساکن در حوزه عمل شرکت است.

‌ماده ۷۵ - شرکت‌های تعاونی کشاورزی و یا روستایی که از جمله مقاصد آنها رفع حوائج اعتباری اعضاء است می‌توانند با کسب اجازه از وزارت‌تعاون و امور روستاها به نمایندگی بانک تعاون کشاورزی ایران حسابهای سپرده برای اعضاء‌و غیر اعضاء در حوزه فعالیت شرکت باز کنند.

‌ماده ۷۶ - در شرکت‌های تعاونی کشاورزی و یا روستایی که مجاز به انجام عملیات اعتباری باشند مازاد برگشتی حاصل از معاملات اعتباری عیناً به‌حساب ذخیره قانونی غیر قابل تقسیم شرکت منتقل می‌شود.

‌ماده ۷۷ - در اساسنامه اتحادیه‌های تعاونی کشاورزی یا روستایی که تا قبل از تصویب این قانون تشکیل شده‌اند و یا در آینده تشکیل می‌شوند برای‌نظارت، همچنین پرداخت اعتبار به شرکت‌های عضو خود با تشخیص وزارت تعاون و امور روستاها به تدریج تغییرات متناسب با این قانون داده خواهد‌شد.

علاقه مندان به کسب اطلاعات بیشتر می‌توانند به سایت ثبت شرکت نارین به ادرس sabtnarin.com مراجعه کنند.

### پایان خبر رسمی

اخبار رسمی هویت منتشر کننده را تایید می‌کند ولی مسئولیت صحت مطلب منتشر شده بر عهده ناشر است.

پروفایل ناشر گزارش تخلف
درباره منتشر کننده:

ثبت شرکت نارین

ثبت نارین از سال 1384 فعالیت خود را آغاز کرده و تا کنون توانسته به کمک کادری مجرب و کارآزموده در جهت انجام وظایف خود در زمینه ثبت شرکت، ثبت برند و رتبه بندی شرکت ها انجام وظیفه کند. تاکنون شرکتها و موسسات زیادی از سراسرکشور با ثبت نارین همکاری کرده اند که باعث افتخار ماست. ثبت نارین جهت ثبت شرکت وکیل شماست و در این زمینه هیچ محدودیتی از نظر زمانی و مکانی نداشته و ندارد. همچنین در همه ی زمینه ها آماده ارائه مشاوره به هموطنان و پاسخگویی به سوالات ایشان است.

اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]